26.04.2012.
Održana sjednica Turističkog poslovnog vijeća pri HGK
Turistička je sezona počela dobro, no nužna je izrada Glavnog plana i strategije razvoja turizma u RH, rečeno je na sjednici
U turističkom su sektoru brojni problemi koje treba što hitnije i sustavno rješavati, a trenutnu situaciju na tržištu jako dobro pozna i Turističko poslovno vijeće pri HGK, koje osnovano prije četiri godine kao tijelo na kojem se dogovaraju i koordiniraju aktivnosti brojnih važnih subjekata hrvatskog turizma, a sada se nalazimo pred novom razvojnom fazom u našemu radu, rekao je Franco Palma, predsjednik Turističkog poslovnog vijeća pri HGK, na sjednici tog tijela održanoj danas u HGK.
Na sjednici se raspravljalo o stanju na tržištima i ocjeni sezone 2012.
Gordana Borojević iz Hrvatske turističke zajednice kazala je da će ova turistička sezona biti puna izazova te neće biti lako nadmašiti prošlu vrlo uspješnu turističku godinu. U jednom je dijelu zemalja EU došlo do zaoštravanja gospodarske situacije što ne pogoduje turističkoj industriji, a neke se receptivne zemlje poput Egipta i Tunisa nakon smirivanja političkih tenzija ponovno vraćaju na turističko tržište Mediterana.
Kalendarski je raspored vjerskih blagdana nepovoljan, a pred nama su i dva velika sportska događaja, odnosno Europsko prvenstvo u nogometu u Poljskoj i Ukrajini te Olimpijske igre u Londonu, što nam nikako ne ide u prilog.
Ipak, prema podacima Hrvatske turističke zajednice u prva tri mjeseca ove godine zabilježeno je 7,2 posto više turističkih dolazaka te 8,5 posto više noćenja, što budi blagi optimizam za narednu sezonu.
Pojedina tržišta, poput primjerice Njemačke, Velike Britanije i Poljske pokazuju povećano zanimanje, neka su tržišta po interesu na razini prošle godine a pojedina bilježe pad poput primjerice Francuske i Italije. Proračun je Hrvatske turističke zajednice smanjen u ovoj godini pa će biti smanjene promotivne aktivnosti, ali će stoga biti puno više fokusirane na pojedine tržišne segmente odnosno tržišne niše, kazala je Borojević.
Vrlo je teško predvidjeti rezultate ove turističke sezone jer previše ovisimo o vremenskim prilikama, složio se Ivo Bašić, savjetnik ministra turizma. Nužno je napraviti zaokret u djelovanju te diverzifikacijom i višom kvalitetom usluga produljiti turističku sezonu. Veliki se potencijal nalazi u nautičkom i zdravstvenom turizmu koji treba što brže iskoristiti. On također smatra kako u narednom razdoblju treba omogućiti što lakše poslovanje te stimulirati cjeloživotno učenje.
U raspravi je naglašeno da je na početku ove turističke sezone teško govoriti o njenoj ukupnoj uspješnosti, tim više što će vremenske prilike u velikoj mjeri utjecati na poslovne rezultate turističke industrije.
|
Tržišna će borba sigurno biti žešća nego prošle godine te stoga moramo biti produktivniji i konkurentniji u odnosu na prošlu sezonu. Potrebno je u što većoj mjeri iskoristiti velike potencijale skandinavskih zemalja, posebice u pogledu nautičkog turizma. Usto, naglašeno je da je nužno ukloniti brojne administrativne prepreke koje otežavaju poslovanje.
Za sada su dostupni i kumulativni podaci za turizam za razdoblje od siječnja do veljače 2012. godine Državnog zavoda za statistiku. U Republici Hrvatskoj je u tom razdoblju u odnosu na prva dva mjeseca lani u svim komercijalnim smještajnim objektima ostvareno 1,3 posto manje dolazaka i 4,4 posto više noćenja turista.
Turisti su ostvarili 595.005 noćenja, od čega su 52,4 posto ostvarili domaći, a 47,6 posto strani turisti. U razdoblju od siječnja do veljače 2012. godine u odnosu na isto razdoblje 2011. broj noćenja domaćih turista veći je za 3,6 posto, a broj noćenja stranih turista porastao je za 5,3 posto.
Od stranih turista najviše su noćenja ostvarili turisti iz Italije (15,2 posto), Slovenije (11,8 posto), Austrije (10,1 posto), Bosne i Hercegovine (9,4 posto), Njemačke (7,9 posto) te Srbije (3,9 posto).
O izradi Glavnog plana i strategije razvoja turizma RH govorio je dr. sc. Siniša Horak, voditelj projekta iz Instituta za turizam. U samostalnoj Hrvatskoj do sada su izrađene dvije strategije razvoja turizma koje se nisu koristile u praksi, što s ovom koja je u izradi, kako je rekao, neće biti slučaj.
Strategija će biti gotova do rujna, a planira se da je usvoje Vlada RH i Hrvatski sabor. U njoj su utvrđene odgovornosti, zadaci provedbe te rokovi izvršenja. Turizam zaslužuje drugačiji tretman jer je prenaglašena deklarativna podrška uz nedovoljnu konkretnu potporu.
Trendovi koji će utjecati na turističku industriju u budućnosti su: pojava novih turista koji su aktivni, a putovanje im je emotivna potreba, rast moći kupaca, izrazita segmentacija tržišta, rast važnosti osobne sigurnosti, brendiranje i umrežavanje, smještaj nove generacije (kapaciteti koji su uklopljeni u okoliš), novi oblici upravljanja destinacijom, zeleni/odgovorni koncept, te razvoj ICT tehnologije i društvenih mreža.
Horak je naglasio da je pravna regulativa neprikladna jer je previše zakona koji su često teško primjenjivi. Situacija je u prostornom planiranju loša i to treba mijenjati. Ujedno je previše ograničenja za investitore, što blokira investicijski ciklus a poteškoće stvaraju prevelika fiskalna i parafiskalna davanja.
|
Također, o razvojnom scenariju hrvatskog turizma Horak je rekao kako je nužno reći NE scenariju tzv. industrijskog turizma, bitno se orijentirati na manje, obiteljske smještajne kapacitete-tradicijskog izričaja, ne graditi „umjetna“ naselja te umjetno urbanizirati prostor, nove investicije je potrebno usmjeravati u „brownfield“ projekte, otoke i druge osjetljive prostore maksimalno štiti od agresivne gradnje stanovništva i investitora, dopustiti tek nekoliko većih razvojno-investicijskih integriranih rezort projekata, oduprijeti se pritiscima za „apartmanizacijom“ obale, optimizirati sezonu te brže razvijati turizam na kontinentu.
Direktorica Sektora za turizam HGK Leila Krešić-Jurić kazala je da je to bila dugo očekivana sjednica tog vijeća koja je, s ciljem analiziranja stanja na tržištima i početka sezone, okupila sve najvažnije strukovne udruge.
Osim toga, dodala je kako se Dani turizma održavaju 18. i 19. listopada i kako će biti niz radionica od kojih treba naglasiti radionice o pristupanju Hrvatske Europskoj uniji gdje će biti gost predavač koji će uputiti sve nazočne u promjene koje donesi Europska unija, kao i prilike za domaće tržište. Ministarstvo turizma je za kraj dodalo kako će nastojati završiti radove oko turističkih zemljišta, izvršiti korekciju zakona i posvetiti pažnju obrazovanju.
Članovi Turističkog poslovnog vijeća pri HGK su predstavnici Hrvatske udruge poslodavaca, Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, Hrvatske obrtničke komore, Udruge hrvatskih putničkih agencija, Kamping udruženja Hrvatske, Udruge restoratera Hrvatske, Udruženja nezavisnih putničkih agencija Hrvatske i Hrvatske gospodarske komore.
|
|
|
|