02.08.2006. (Davor Verković)
Sezona je dobra
Gostiju je više nego lani, no pitanje je kako će se to odraziti na prihodovnoj strani. O tim podacima više ćemo znati u rujnu, kada ćemo imati analizu utjecaja PDV-a na poslovanje
Franco Palma, predsjednik Izvršnog odbora Hrvatske udruge hotelijera i direktor porečke Riviere, prokomentirao nam je dosadašnji tijek sezone, za koju kaže da je dobro popunjena, no i pita se što će hotelijerima na kraju ostati od nje. Problem je u novom sustavu PDV-a, po njemu nerealnom tečaju i novim, neočekivanim nametima poput naknada za slivne vode. No prije svega zanimalo nas je kako on vidi divljaštvo koje su pojedini domaći pokazali prema turistima, odnosno premlaćivanje gostiju u Splitu i na Hvaru.
- Svako takvo ponašanje je kontraefekt, gubimo prednost koji smo imali pred konkurentima, a to je sigurnost. Sigurnost je čest faktor opredjeljenja stranoga gosta da dođe u Hrvatsku. Ta premlaćivanja izravan su udarac na cijeli turizam, ne samo na Dalmaciju.
• Koliko će ovdašnji hoteli poskupjeti za 2007.?
- Politika cijena ne smije se mijenjati iz godine u godinu. Postoje tržišna pravila, pa cijene smiju dizati samo oni koji su poboljšali proizvod. Svi ostali poskupjet će maksimalno od jedan do dva posto.
• Kako u dosadašnjem dijelu sezone stoji Riviera?
- Imamo isti broj noćenja kao lani, međutim struktura tih noćenja nije ista. U hotelima imamo povećanje od sedam dana, isto toliko i u apartmanima, no u kampovima imamo pad od četiri posto. Mislim da su kampovi u cijeloj Istri u padu i moramo naći razlog tom podbačaju. U srpnju su nam, recimo, u kampovima nedostajali Danci i Nizozemci. Inače, u ukupnoj strukturi prevladavaju Nijemci.
• Koliko kreveta ste čuvali za individualce?
- U prosjeku oko 30 posto čuva se za individualce koji hotelijerima znače od 25 do 30 posto bolju zaradu od alotmanskoga gosta. Alotmanski gost uvijek će biti bazni kanal prodaje, ali u budućnosti će se možda to smanjivati u korist individualnog.
• Koliko će u prosjeku ove godine biti popunjeni domaći hoteli?
- Od 140 do 150 dana. Po meni sadašnji je optimum, u operativnom poslovanju od travnja do listopada, 150 do 160 dana. Dulje sezone ovise i o drugim čimbenicima, destinacija treba živjeti 12 mjeseci da bi i hotel dobro radio 12 mjeseci. Pitanje je, međutim, imamo li argumente za cjelogodišnju sezonu i što se tiče klimatskih razloga, ali i manjka izvanpansionske ponude.
• Još prije dvije godine prvi ste najavili dolazak niskobudžetnih aviokompanija u Hrvatsku. Što dolazak Ryanaira znači za Istru?
- To je projekt koji će utjecati na bolje pred i posezone, projekt od kojega će profitirati cijela Istra.
• Kakva je potrošnja pića u barovima?
- Na pićima imamo povećanje prodaje od devet posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Cijene nismo dirali, dakle potrošnja se i u tom segmentu polako povećava.
|
• Hoće li hotelijeri dobro zaraditi ove godine, mnogo više nego lani, kao što to najavljuje resorni ministar?
- Gostiju je više nego lani, ali pitanje je kako će se to odraziti na prihodovnoj strani. O tim podacima više ćemo znati u rujnu, kada ćemo imati analizu utjecaja PDV-a na poslovanje. Predsjedništvo Udruge hotelijera naručilo je studiju o utjecaju 10-postotnog PDV-a. Da se naslutiti da ćemo platiti više PDV-a nego prošlih godina, pogotovo u Dalmaciji, koja je uvijek imala više organiziranih turista od Istre.
Ostajem pri tome da bi stopa PDV-a od osam posto bila idealna. Tečaj je, isto tako, jedan do dva posto nepovoljniji nego 2005. Prije tjedan dana dočekalo nas je iznenađenje - izmjena naknade za slivne vode. Dosad su istarski hotelijeri za tu naknadu plaćali 3,5 milijuna a odsad više od deset milijuna kuna. To nema logike. Uglavnom - imali bismo bolji prihod da je PDV nešto niži i da je tečaj povoljniji.
• Isplati li se onda vlasnicima hotela ulagati u objekte kada im se investicija tako sporo vraća?
- Investicije su nužne želimo li opstati na tržištu. Činjenica je, međutim, da se investicije sporo vraćaju i da svi grabe prema turizmu. Sezona je dobra i odvija se prema očekivanjima, ali događa se da to svi dobro grizu i pitam se što će hotelijerima ostati na kraju sezone. Bojim se malo ili ništa. Sva sreća da ima gostiju, što bi se tek događalo da imamo poluprazne objekte.
• Što bi trebali napraviti dubrovački hotelijeri koji zbog cijena imaju lošu sezonu?
- Sada ništa, na jesen trebaju sagledati gdje su pretjerali, što su krivo napravili. Mnogi su se prevarili u proračunima koliko smiju dići cijene. Pravilo je da ako dižete cijene 15 do 20 posto onda mijenjate klijentelu, a to se ne događa preko noći. Isto tako, efekti od hotelskih spuštanja cijena u hodu bit će minimalni, to je pogrešno, zapravo tim pojeftinjenjima srušili su si sustav za 2007.
Mediji su napuhali nestašicu vode
• Jesu li nestašice vode naštetile i hotelijerima?
- Mislim da je sve to medijski prenapuhano, no isto tako teško je objasniti gostima koji su došli na odmor zašto nema vode.
Izvor: vjesnik.hr
|
|
|
|