21.11.2008.
Kongres hotelijera o Dubinskoj analizi turizma i utjecajima krize
Situacija u gospodarstvu od privatnog sektora zahtjeva smanjenje troškova, dok javni sektor, uz veća sredstva za promidžbu, treba sagledati i ukupna fiskalna i 'parafiskalna' opterećenja turizma
U narednoj godini glavni turistički konkurenti Hrvatske krenut će u nesmiljenu borbu za svakog gosta i zbog toga će se u promociju hrvatske turističke ponude morati uložiti značajna sredstva i pokušati rezultate u idućoj godini održati barem na razini iz ove, rekao je danas pomoćnik ministra turizma Želimir Kramarić.
U sklopu rasprave na XII. kongresu Hrvatske udruge hotelijera i restoratera (HUH) o Dubinskoj analizi stanja u turizmu i ugostiteljstvu, Kramarić je kazao da se s izradom te analize krenulo prošle godine te da bi, nakon niza javnih rasprava poput današnje, uskoro trebala biti dovršena, iako se u međuvremenu situacija bitno promijenila s obzirom na financijsku i gospodarsku krizu.
Takvi uvjeti od privatnog sektora zahtjevaju smanjenje troškova, dok javni sektor, uz veća sredstva za promidžbu, treba sagledati i ukupna fiskalna i 'parafiskalna' opterećenja i vidjeti može li se u tom smisli kako pomoći turističkom sektoru, rekao je Kramarić.
Prema riječima Nevena Ivandića s Instituta za turizam, ukupna fiskalna i 'parafiskalna' opterećenja na bruto promet u turizmu iznose 27,34 posto, od čega 22 posto čine porezi, poglavito PDV te davanja na plaće, dok se oko 5 posto odnosi na parafiskalne namete, poput spomeničke rente, RTV pretplate, komunalnih davanja te ostalih pristojbi i naknada.
Hotelijeri u tom smisli podržavaju uvođenje diferencirane stope PDV-a, a zalažu se da ona bude niža od važeće, odnosno da za sve ugostiteljske usluge - smještaj, prehranu i pića, te na izlete iznosi 6 posto, kao što je to u većini mediteranskih zemalja.
|
Franco Palma
Kongres se, osim na makroekonomskoj razini, bavi i ostalim segmentima Dubinske analize i prijedlozima rješenja na području zakonodavnih promjena, investicija, privatizacije, uvjeta poslovanja hotelskih tvrtki i dr., ali i mogućim utjecajima krize na turističku sezonu iduće godine.
Na početku kongresa predsjednik Predsjedništva HUH-a Franco Palma kazao je pak da ta udruga ne podržava prijedlog Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) da se članarina Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) smanji za 25 posto te da će preispitati svoje pridruženo članstvo HUP-u.
Prihvati li se prijedlog HUP-a, rekao je, turističke zajednice iduće bi godine dobile 40 milijuna kuna manje, a taj se prijedlog čini kontradiktornim uzme li se u obzir nužnost dodatnih ulaganja u promidžbu.
U popodnevnom dijelu kongresa raspravljalo se o mogućnostima povezivanja domaće prehrambene i prerađivačke industrije s turizmom kako bi uvidjele mogućnosti povećanja udjela domaćih proizvoda u turističkoj ponudi.
Suprotno uvriježenom shvaćanju kako je cijena prevladavajući argument zbog kojeg turističke tvrtke uvoze hranu i piće, provedeno istraživanje među tim tvrtkama pokazuje kako je cijena odlučujuća za samo 6 posto ispitanika.
|
Nedostatnost ponude je s 42 posto dominantni razlog zašto uvozimo, a u 18 posto primjera to je kvaliteta i ekskluzivnost proizvoda.
S time se složila i izvršna potpredsjednica Agrokora, Ljerka Puljić, rekavši kako u proizvodnji strateških prehrambenih artikala poput mesa ili voća i povrća Hrvatska ni izbliza ne zadovoljava svoje potrebe pa je logično da se turizam okreće inozemnim tržištima.
„U tom dijelu postoje velike rezerve i upravo bi sinergijsko djelovanje turizma i domaćih proizvođača moglo pomoći kako razvoju proizvodnje deficitarnih kultura s jedne strane tako i obogaćivanju turističke ponude s druge“, rekla je Puljić.
Prognoze za turističku 2009. godinu kreću se od predviđanja o stagnaciji ili gubicima u poslovanju do ohrabrujućih najava kako je upravo gospodarska recesija u Europi prilika za Hrvatsku.
Prilika se vidi, prije svega, u tome što se za iduću godinu predviđa stagnacija putovanja na svjetskoj razini, pogotovu u udaljene destinacije, što je prednost za Hrvatsku s obzirom na blizinu emitivnih tržišta.
No, kako bi se osigurala konkuretnost poslovanja, rečeno je, potrebno je zadržati postojeću razinu cijena, ako već nije moguće njihovo smanjivanje, te nastavak ulaganja u kvalitetu i diversifikaciju ponude. Također, neophodno je poraditi na marketinškom imidžu Hrvatske na nacionalnoj razini i razvoju destinacijskog turizma. (Hina, Suvremena.hr)
|
|
|
|