16.03.2010.
Turistička sezona 2010.: Presudna će biti cijena
Iako rušenje cijena nitko ne zagovara, smanjivanje je u ovoj situaciji krize i konkurencije neminovno, smatraju Veljko Ostojić, predsjednik Riviere Poreč, te Anđelko Leko, predsjednik Udruge hotelijera i restoratera
U Grčkoj i Španjolskoj turističke su kompanije u privatnom vlasništvu i nemoguće je govoriti o spuštanju cijena na razini zemlje kao destinacije, kazao je Veljko Ostojić, predsjednik Uprave Riviere Poreč za www.banka.hr o najavama da će te dvije zemlje ove godine drastično spustiti cijene kako bi se lakše oporavile od krize. Ostojić navodi da je vjerojatno riječ o pojedinim poslovnim subjektima koji se kasnije navode kao primjer i to u promotivne svrhe.
Mogućnost da Grčka i Španjolska ponude jeftinije aranžmana, i to do razine dampinških cijena, komentirao je i Anđelko Leko, predsjednik Udruge hotelijera i restoratera te predsjednik HUP-a Zagreb, koji također smatra da je riječ o propagandi te da bi snažno snižavanje cijena u potpunosti ugrozilo kvalitetu, no svjestan je da će većina europskih, pa i domaćih turističkih kompanija rušiti svoje cijene.
"Ovogodišnja situacija je takva da se sigurno ne može očekivati održavanje cijena, a najviše će imati problema hoteli s 4 ili 5 zvjezdica. Kao Udruga ne preporučamo snižavanje cijena, no neminovno je da će do toga doći kod nekih hotela, zbog financijske krize, ali i psihološkog efekta krize.", konstatira Leko.
Mediji su prije 15-ak dana objavili da Grčka koja petinu svojih godišnjih prihoda ostvaruje direktno od turizma, sprema masovno sniženje turističkih aranžmana, te kako će davati popuste i do 50 posto.
Smanjivanje cijena prema prognozama očekuje se u većini europskih zemalja, od Španjolske do Turske, koja je prema istraživanju GfK, najizglednija dobitnica turističke sezone, no za sada je u spuštanju cijena najkonkretnija bila Crna Gora.
Naime, ona je sredinom prošlog tjedna objavila da će u cilju ofanzivnije borbe za goste iz regije, crnogorski hotelijeri spustiti cijene i do 30 posto, dok će se cijena desetodnevnog noćenja u Budvi, u privatnom smještaju kretati oko 60 eura.
Neki predstavnici crnogorskog turističkog udruženja otišli su korak dalje te izrazili mišljenje da bi se ovogodišnje cijene boravka u privatnom smještaju na Budvanskoj rivijeri trebale smanjiti i za 50 posto u odnosu na prošlu godinu, te da u zamahu sezone ni najskuplji apartman na Budvanskoj rivijeri ne bi smio biti skuplji od 15 eura.
|
Prema mišljenju Zorana Pećarevića, predsjednika Uprave Generalturista, dosadašnje informacije o bukingu nisu dovoljne da bi se donosila pouzdana procjena sezone i nisu moguća niti nakon sajma u Berlinu, koji se do sada koristio kao glavni pokazatelj očekivanja, zbog značajnog utjecaja last minute ponuda.
"Ne mislim da će ova sezona biti bolja od lanjske i mislim da bi trebali biti jako zadovoljni ako bude na istom nivou. Vrlo mali je broj gostiju kojima cijena nije bitna i zato je ona važan faktor. Uzmimo npr. krstarenja na velikim cruiserima. Nekada je to bila skupa, ekskluzivna zabava za bogate. U zadnjih par godina je cijena konstantno padala i danas je 7 dana krstarenja u cjenovnom rangu 7 dana u dobrom hotelu i bilježi ogroman rast broja ljudi koji se za to odlučuju.", smatra Pećarević.
Pojeftinjenje u Grčkoj i Španjolskoj, moglo bi imati velik utjecaj na hrvatske planove, ističe Pećarević, jer su te dvije zemlje u percepciji nekog prosječnog turista pozicionirane otprilike na našem nivou.
«Nas ne uspoređuju s Turskom, Egiptom i Tunisom za koje se podrazumijeva da moraju biti jeftinije od nas kao što smatraju da je normalno da su Italija i Francuska skuplje. Ali kod nas, na žalost, i s postojećim cijenama svi subjekti u turizmu jedva preživljavaju pa ne vidim bas neki veliki manevarski prostor na tom području. Taj prostor može stvoriti samo država jer je naš turizam raznim direktnim i indirektnim davanjima opterećen više nego u spomenutim zemljama», kaže prvi čovjek Generalturista.
Prognoze o spuštanjima cijena su realne, no teško je za Hrvatsku točno procijeniti o kojim je postotcima riječ, kao i koja bi bila uspješnost te mjere. Hotelijeri su, primjerice, prošle godine bili primorani spuštati cijene, a njihov je rezultat najgori u turističkom sektoru, dok su kampovi i privatni smještaj puno bolje prošli.
Ukupni prihod od turizma u prvih devet mjeseci 2009. godine bio je milijardu eura manji u odnosu na 2008. godinu, a gubitak hotelijera koji su objavili izvješća na Zagrebačkoj burzi povećan je na 200 milijuna kuna, (16 hotelskih kompanija imalo je 17,9 posto viši neto gubitak).
Čak i inače optimističan, ministar turizma Damir Bajs ističe prijetnju konkurencije koja si ne smije dopustiti lanjske minuse, zbog čega će nadolazeća sezona biti prava bitka za svakog gosta, koji će svoje odluke donositi u posljednji trenutak.
|
Veljko Ostojić rušenje cijena smatra izrazito negativnom pojavom. "Snižavanje cijena kao poslovni potez nije najbolja poslovna odluka, a pogotovo neposredno prije početka sezone odnosno kada su cijene formirane i objavljene. To je očito pokazatelj neke vrste panike kod ponuđača, što na dugi rok donosi samo probleme. Dakle, nakon što se cijene spuste nije ih moguće u kratkom roku vratiti na prijašnju razinu. Naravno da je cijena značajan faktor prilikom donošenja odluke o odabiru destinacije, no puno značajniji čimbenik je vrijednost za novac. Cijenu kao apsolutnu kategoriju treba staviti u odnos s onime što ćemo dobiti za tu cijenu. Po meni je kvalitetniji poslovni potez od pukog spuštanja cijena davanje dodatnih vrijednosti za istu cijenu", zaključuje Ostojić. (Bankamagazin)
|
|
|
|