26.06.2010.
Turizam u recesiji: Putuje se bliže, kraće i jeftinije
Broj međunarodnih turističkih dolazaka u svijetu odlijepio se od nule. Uz velike ograde i bez nedavne erupcije vulkana očekuje se da će ove godine broj dolazaka porasti više od 3 posto
Nakon izuzetno zahtjevne 2009. međunarodna turistička potražnja spremna je za vraćanje zamaha. To je procjena Svjetskog turističkog barometra UN-ove Svjetske turističke organizacije, specijalizirane agencije u čijem je članstvu 160 zemalja.
Ravnateljica Instituta za turizam Hrvatske Sanda Čorak ističe kako su istraživanja pokazala da su glavni postrecesijski trendovi - bliže, kraće i jeftinije. Postrecesijski turist traži jednostavnost, autentičnost proizvoda i iskustava, ekonomičnost što znači veću vrijednost za novac, etičku potrošnju odnosno veću svijest o zaštiti okoliša i klimatskim promjenama. S druge strane, dodaje Čorak, ekstremna, rizična i skupa iskustva izlaze iz mode, a pada i lojalnost brendu.
Neki su od trendova u turizmu u zadnje vrijeme značajan pad ADR (average daily rate), tj. prosječne cijene hotelske sobe kako bi se podigla popunjenost hotela, pojašnjava Neven Lončar, donedavno član Uprave američke online putničke agencije Hotels.com zadužen za financije, a danas njen vanjski savjetnik.
Recesija je primorala ljude da pažljivije troše, a to se odnosi i na turizam. U 2009. je potrošnja na putovanja i turizam na europskom tržištu pala za 12 posto, dok je online potrošnja porasla za 2 posto i time skočila s 28 na 32 posto ukupne potrošnje, odnosno 50 posto kod mlađih od 34 godine, pojašnjava Lončar.
Njemački turisti najviše troše i procjenjuje se da su lani potrošili 80,8 milijardi US dolara. Na drugom su mjestu Amerikanci sa 73,1 milijardi dolara, slijede Britanci koji su potrošili 48,5 milijardi dolara.
Onda slijedi promjena u odnosu na 2008. - Kina je, naime, preskočila Francusku i sa 43,7 milijardi dolara skočila na četvrto mjesto. Općenito u posljednjem desetljeću Kina bilježi najbrži rast izdataka za međunarodnu turističku potrošnju, a u kriznoj 2009. potrošnja Kineza porasla je za nevjerojatnih 21 posto.
|
Lončar napominje da devizni tečaj igra veliku ulogu u turističkim trendovima. U prvoj polovici 2008., neposredno pred pad globalnih burzi i recesije, euro je dosegnuo 1,6 US dolara, što je prestižne američke turističke destinacije poput New Yorka učinilo 20 posto jeftinijim turistima iz Europe u odnosu na godinu prije.
Inače, prema podacima UNWTO, u prošloj su godini međunarodni turistički dolasci zabilježili pad od 4,3 posto, na 880 milijuna, u odnosu na rekordnu 2008. kad ih je bilo 919 milijuna.
Na Europu otpada 460 milijuna ili 52,3 posto dolazaka. Sjeverna Europa imala je pad od 6 posto, južna i Mediteran 4 posto, što je bolje od prvotnih procjena, a u srednjoj i istočnoj Europi minus je dosegnuo 10 posto. Istodobno je pozitivne rezultate imala sjeverna Afrika, 2 posto, dok je u južnoj Americi minus samo 1 posto.
|
Prihodi (u što su uračunati prihodi u zemlji destinaciji od potrošnje međunarodnih posjetitelja za smještaj, hranu, piće, lokalni transport, zabavu, šoping itd., ali bez prihoda od međunarodnog transporta) se procjenjuju na 611 milijardi eura, što je u odnosu na 2008. pad od 30 milijardi eura. Realno, korigirano za tečajne razlike i inflaciju, prihodi od međunarodnog turizma lani su smanjeni 5,8 posto.
Podaci Svjetske turističke organizacije za prve ovogodišnje mjesece ukazuju na intenziviranje uzlaznog trenda zabilježenog u posljednjem tromjesečju 2009., u kojemu je, nakon 14 mjeseci, broj međunarodnih turističkih dolazaka povećan 2 posto.
Od 77 zemalja koje su dostavile podatke njih 17 još uvijek bilježi minuse, ali ostalih 60 ima pozitivne pokazatelje, 24 čak dvoznamenkast rast.
Procjenjuje se da će u ovoj godini broj turističkih dolazaka u svijetu porasti od 3 do 4 posto, ali tu nije uračunan prekid zračnog prometa zbog erupcije vulkana na Islandu. UNWTO inače računa da je zatvaranje glavnog dijela europskog zračnog prostora u travnju prouzročilo gubitak od blizu 0,5 posto godišnjeg volumena međunarodnih turističkih dolazaka u Europu, odnosno 0,3 posto ukupnog broja dolazaka u svijetu. Uz to je gospodarski oporavak spor i nesiguran. Još jedna visokorizična godina za turizam diljem svijeta. (Bankamagazin)
|
|
|
|