11.03.2011.
U HGK održana Konferencija „Provedba politike zaštite potrošača – edukacija i informiranje potrošača i trgovaca“
Milica Rakuša Martulaš
Konferenciju su organizirali Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva (MINGORP), Hrvatska gospodarska komora (HGK) i Hrvatska obrtnička komora (HOK) uz medijsko pokroviteljstvo časopisa Suvremena trgovina.
Uvodnu riječ dala je Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu pri HGK, a konferenciju je moderirao novinar i publicist Ante Gavranović.
|
Nadan Vidošević
Sudionicima konferencije pozdravnom riječju obratio se predsjednik HGK Nadan Vidošević koji je ustvrdio da se odnos prema kupcu u našoj zemlji stalno poboljšava te se koriste iskustva najbolje svjetske prakse u tom području. Taj odnos koji ima ekonomski i politički aspekt treba i dalje sustavno poboljšavati.
Razvoj hrvatskoga gospodarstva i uspješno nadmetanje s inozemnom konkurencijom može se ostvariti samo kvalitetom i konkurentnošću, a ne po svaku cijenu niskim cijenama te niskom kvalitetom. Nadan Vidošević je podsjetio da HGK već 14 godina odnosno od 1997. godine provodi akciju „Kupujmo hrvatsko“ koja se nadopunjava s projektom dodjele prava uporabe znakova „Hrvatska kvaliteta“ te „Izvorno hrvatsko“ putem kojih se afirmira kvaliteta, tradicija, autohtonost te inovativnost naših proizvođača.
Važno je poticati što jaču konkurenciju kvalitetnih proizvoda i usluga što jednim djelom omogućuje i trgovina. Naša se trgovina zadnjih dvadesetak godina dinamično razvijala i među prvima je počela primjenjivati svjetske standarde poslovanja, rekao je Vidošević.
|
Dragutin Ranogajec
Dragutin Ranogajec, predsjednik HOK-a istaknuo je da su sudjelovali u izradi Zakona o zaštiti potrošača kako bi praktična iskustva bila uvažena prilkom zakonskog reguliranja.
Ovakve konferencije su konkretan doprinos unapređivanju odnosa trgovaca i potrošača. Ujedno treba planski afirmirati hrvatske proizvode što izravno utječe na stabilizaciju tržišta, zaključio je Ranogajec.
|
Krešimir Rožman
U našem društvu postignut je konsensus o potrebi da se ostvari visoki stupanj zaštite porošača, rekao je Krešimir Rožman, državni tajnik u MINGORP-u. Gospodarski subjekti imaju široki raspon odgovornosti koji obuhvaća primjerice oglašavanje, kvalitetu i sigurnost.
Pri tome potrošači žele imati izbor i pristup informacijama kako bi kupili najpovoljniji proizvod ili uslugu. Najveći broj naših tgovačkih tvrtki ima visoke standarde zaštite potrošača. U krajnjoj liniji sustavna zaštita potrošača rezultira boljom tržišnom pozicijom.
Stalno se donose novi propisi pa je potrebna kontinuirana edukacija o njihovoj primjeni, istaknuo je Rožman.
|
Ljerka Puljić
Ljerka Puljić, predsjednica Udruženja trgovine pri HGK naglasila je da odnos trgovaca i potrošača nije konfliktan te ga sve veći broj rukovodilaca u trgovini shvaća kao važan segment unapređivanja poslovanja.
U proteklih dvadesetak godina trgovina je u Hrvatskoj zabilježila jedan od najdinamičnijih razvoja unutar cijeloga gospodarstva te se među prvima suočila s iznimno snažnom inozemnom konkurencijom. Strana konkurencija uvela je visoke standarde zaštite potrošača i tom izazovu trebalo je odmah parirati.
Ljerka Puljić je konstatirala da pojedini negativni ekonomski trendovi kao što je veliki pad marži dovodi do smanjivanja financijskih sredstava za investiranje. Kao Udruženje aktivno smo surađivali u izradi Zakona o zaštiti potrošača, a jedan dio naših prijedloga i primjedbi je prihvaćen.
Danas zaštitu potrošača regulira niz zakona i pravilnika kao i standardi kvalitete. Velike tvrtke su osnovale posebne odjele za rješavanje reklamacija potrošača koji ujedno služe i za komuniciranje s njima te se tako zaprimi veliki broj prijedloga i mišljenja.
Recesija potencira cijenovnu orijentiranost kupaca pa se i brižljivije razmatra omjer kvalitete i cijene. Potrošači postaju sve više svjesni samih sebe i svog značaja za trgovačke i proizvodne tvrtke, rekla je Puljić. Također je dodala da se tržišna situacija postupno mijenja pa sve više trgovačkih tvrtki dobavljačima nameće standarde kvalitete.
Odnos trgovačkih tvrtki i dobavljača više se ne svodi samo na model „kupi – prodaj“ već postaje znatno sofisticiraniji. Ujedno udruge za zaštitu potrošača moraju se konstruktivnije odnositi prema trgovačkim tvrtkama pri čemu je najveći broj primjedbi usmjeren na proizvođače, a ne na trgovce, zaključila je Puljić.
|
Boris Vukelić
Europske propise treba što učinkovitije prilagođavati našim specifičnostima kako bi bili maksimalno djelotvorni odnosno što praktičniji, rekao je Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca HOK-a.
Rad MINGORP-a do sada je bio izuzetno efikasan na ovom području. Malim trgovcima poslovanje otežava veliki broj propisa pa je stalna edukacija jedan od prioriteta.
|
Na konferenciji je dr. sc. Marko Baretić s Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu govorio na temu „Zakonske odredbe reklamacijskog postupka“, Vedrana Filipović Grčić iz Državnog inspektorata govorila je o „ Provedbi zakonskih odredaba“, Helena Klarić iz Konzuma d.d. o izlagala je o „Reklamacijskom postupku na primjeru tvrtku Konzum d.d.“, Nenad Kurtović, predsjednik Saveza udruga za zaštitu potrošača izlagao je o „Najčešćim problemima potrošača – pozitivna praksa“, Tanja Dinić iz Mercatora-H d.o.o. govorola je o „Reklamacijskom postupku na primjeru tvrtke Mercator-H d.o.o.“, Zrinka Kos iz Lantee d.o.o. izlagala je o „Reklamacijskom postupku u trgovini tekstilom - primjeri dobre prakse“ Sanja Želinski Matunec iz HOK-a govorile je o „Primjeru reklamcijskog postupka trgovaca obrtnika“, a Kristina Horbec iz Heraklee d.o.o. govorila je na temu „Zašto je važno kvalitetno usluživati svoje kupce?“
|
Republika Hrvatska zalaže se za djelotvornu zaštitu potrošača kao osnovnu stečevinu civilizacijskoga, demokratskog društva u funkciji osiguranja kvalitete života svih svojih građana i stvaranju ravnoteže između interesa gospodarskih subjekata i potrošača na tržištu, u okvirima zakonodavstva Europske unije i direktiva UN.
Načela politike zaštite potošča su: načelo javnosti, obrazovanja i obavješćivanja; načelo cjelovitosti i načelo prevencije.
Temeljna prava potrošača su: pravo na visoku razinu zaštite zdravlja i sigurnosti; pravo na obavještenost; pravo na jednostran raskid ugovora; pravo na zaštitu od nepoštenih ugovornih odredaba; pravo na sukladnost kupljene robe s ugovorom; pravo na zaštitu od nepoštene poslovne prakse ta pravo na učinkovitu pravnu zaštitu.
(HGK i Suvremena trgovina)
|
|
|
|