29.09.2015.
Hrvatski potrošači sve optimističniji, ali i dalje u negativnom raspoloženju
Analitičari RBA ističu da je potreban znatno snažniji gospodarski rast kako bi indeksi koji mjere raspoloženje potrošača prešli iz negativnih u pozitivne. No, s obzirom na pozitivan trend, očekuju rast u prometu u trgovini na malo te veću osobnu potrošnju
Prema posljednjim podacima HNB-a iz mjesečne Ankete o pouzdanju potrošača, u kolovozu su sva tri kompozitna indeksa zabilježili poboljšanje kretanja, objavili su analitičari RBA naglašavajući da se sva tri indeksa se i dalje nalaze u negativnoj zoni usprkos smanjenju negativnih vrijednosti na mjesečnoj i godišnjoj razini.
Pritom veće zabilježene vrijednosti kod sva tri indeksa u odnosu na prethodno razdoblje upućuju na porast potrošačkog optimizma.
Kompozitni indeks očekivanja potrošača (IOP) koji odražava očekivanja kroz narednih 12 mjeseci glede financijske situacije u kućanstvu te ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj zabilježio je mjesečni rast od 3,1 indeksna boda te je s razine -8,0 koliko je iznosio u srpnju porastao na -4,9 u rujnu, što je ujedno i njegova najviša vrijednost od studenog 2007. godine.
U odnosu na isti mjesec prošle godine zabilježen je rast IOP indeksa za 17,1 indeksnih bodova. Mjesečni rast najvećim dijelom dolazi od porasta očekivanja glede promjene ukupne ekonomske situacije tijekom sljedećih 12 mjeseci čiji je indeks odgovora na mjesečnoj razini porastao za 5,3 indeksnih bodova.
Godišnji rast ovog indeksa proizlazi iz porasta očekivanja o promjeni financijske i ukupne ekonomske situacije tijekom sljedećih 12 mjeseci, koji su na godišnjoj razini porasli za 10,5 odnosno 23,8 indeksnih bodova, ističu RBA analitičari.
Istovremeno, kompozitni indeks pouzdanja potrošača (IPP) koji pored navedenih komponenti IOP indeksa u sebi sadrži i dodatnu procjenu kretanja broja nezaposlenih u narednih 12 mjeseci te procjenu mogućnosti osobne štednje, porastao je s razine -20,1 koliko je iznosio u srpnju na -19,9 u kolovozu (najviša vrijednost od studenog 2007). Tako je zabilježen rast IPP indeksa za 0,2 indeksnih bodova na mjesečnoj razini dok je na godišnjoj razini dvoznamenkasto porastao za 13,9 indeksnih bodova.
|
Usprkos poboljšanjima unutar IOP indeksa i indeksa odgovora o percepciji uspješnosti mogućnosti štednje u narednih 12 mjeseci ( 2,5 mjesečno odnosno 2,7 indeksnih bodova godišnja), došlo je do mjesečnog pada u indeksu odgovora oko percepcije kretanja broja nezaposlenih u sljedećih 12 mjeseci za 8 bb (na godišnjoj razini porast za 18,7 indeksnih bodova).
Kompozitni indeks raspoloženja potrošača (IRP) koji pokazuje rezultate anketnog ispitivanja na tri razine: ocjenu financijske situacije kućanstva i ocjenu ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj u posljednjih 12 mjeseci te stav o trenutnoj mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo također je zabilježio rast na mjesečnoj i godišnjoj razini. Ovaj indeks je porastao sa -27,3 u srpnju na 26,3 u kolovozu (mjesečni rast za 1 indeksni bod) te je na godišnjoj razini zabilježio rast od 14 indeksnih bodova.
"Pozitivan doprinos godišnjem rastu ovog indeksa došao je od bolje percepcije ekonomske situacije tijekom posljednjih 12 mjeseci (godišnji rast indeksa odgovora za 27,4 indeksnih bodova; mjesečno 1,4 indeksna boda), kao i bolje percepcije financijske situacije u kućanstvu u tijekom proteklih 12 mjeseci (godišnji rast indeksa odgovora za 10,5 indeksnih bodova; mjesečno 0,8 indeksnih bodova).
Također vidno je i poboljšanje anketnih rezultata koji se odnose na ocjenu trenutnih mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo (godišnji rast indeksa odgovora za 4 indeksna boda; mjesečno 0,9 indeksna boda). Veća vrijednost IRP indeksa posljednji puta je zabilježena u travnju 2008. godine što govori o rastućem potrošačkom optimizmu", ističu RBA analitičari.
Obzirom na pozitivne pomake u kretanjima navedenih indeksa koji odražavaju poboljšanja raspoloženja i očekivanja potrošača, analitičari očekuju i nastavak pozitivnih trendova u prometu u trgovini na malo kao i bolje pokazatelje osobne potrošnje.
"Međutim, valja istaknuti da se spomenuti pokazatelji raspoloženja i očekivanja potrošača još uvijek nalaze značajno ispod pozitivnih vrijednosti što upućuje na to da je potreban znatno snažniji gospodarski poticaj kako bi njihove vrijednosti prešle iz negativnih u pozitivne", istaknuli su u RBA Analizama. (banka.hr)
|
|
 |
|