Info
Seniko studio
Vijesti iz svijeta
19.10.2011. Istraživanje GfK: Eskalirajuća kriza slabi Europu
Nalazi iz istraživanja „GfK Consumer Climate Europe“ za treći kvartal ove godine pokazuje da su europski potrošači opet primjetno uznemireni.

Suočeni s kontinuiranom debatom o spašavanju Grčke i pogoršanju dužničke krize u Francuskoj i Italiji sve se više boje nove nesigurnosti.

Istraživanje daje pregled razvoja ekonomije, očekivanja u kretanju cijena i troškova te spremnosti na kupnju kod potrošača u Austriji, Bugarskoj, Češkoj, Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Italiji, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Španjolskoj te Velikoj Britaniji. Tih 12 zemalja predstavlja 80% ukupne populacije 27 zemalja Europske Unije.

Dok je u proljeće ove godine većina EU zemalja bila optimistična i vjerovala da se vidi kraj krize, nakon ljeta dolazi do značajne promjene raspoloženja potrošača.

Teško stanje u Grčkoj značajno je potreslo europske potrošače. Tom negativnom raspoloženju doprinijela su i nova kretanja i loše ocjene kreditnih agencija za Italiju i Francusku. Jedino je Njemačka zadržala vrlo povoljna ekonomska kretanja ali i ovdje se u zadnje vrijeme značajno smanjuju pozitivna očekivanja.

U cilju ekonomskog oporavka u EU suštinski je nužno da svaka pojedina zemlja brzo smanji razinu duga i to s trajnim učinkom. O načinu kako će Europa riješiti krizu Grčke ovisi hoće li se i kako brzo promijeniti mišljenje ovdašnjih potrošača u mogući oporavak.

Nakon mjeseca lipnja očekivanja ekonomskog oporavka urušila su se u gotovo svim zemljama gdje je provedeno istraživanje, a najviše se vidi pad raspoloženja potrošača u Njemačkoj, Austriji i Francuskoj. Jedine zemlje koje su u određenoj mjeri izbjegle negativan trend su Poljska, te donekle Bugarska i Rumunjska.

Oporavak nakon ove zadnje krize u Velikoj Britaniji ide značajno sporije nego ranijih godina (1979., 1981. te 1990/91.). Stroge mjere britanske vlade imaju vrlo usporen utjecaj na građane (potrošnja je gotovo na nuli / povećana je štedljivost), što se vrlo negativno odražava na ekonomski rast.

Rast inflacije, zanemariv rast plaća i rast nezaposlenosti otpuhnuli su optimizam potrošača. Istovremeno je i Međunarodni monetarni fond korigirao stopu ekonomskog rasta s 1,5% na samo 1,1% i revidirao stopu za 2012. godinu na 1,6%.

Nasuprot tome, u Bugarskoj se nastavlja pozitivno kretanje u odnosu na prethodnu godinu (oko 2%). Tom je rastu prvenstveno doprinio rast izvoza i turizam, koji su kreirali povećano zapošljavanje ovog ljeta. U svjetlu kretanja krize u Europi potrošači u Bugarskoj ipak strahuju, a tome u prilog govori i smanjeni kreditni rejting agencije Moody's.
Na tragu sve veće ekonomske nesigurnosti kod potrošača u Europi padaju i očekivanja kada ih se pita o primanjima. Najpesimističniji su Grci i Portugalci premda i Francuzi očekuju značajnu redukciju primanja.

U posljednja tri mjeseca potrošači u Italiji sve su više svjesni realne opasnosti stečaja i do neke su mjere spremni žrtvovati se radi konfrontiranja krizi. Nisu svi spremni plaćati veće poreze, ali i to će prihvatiti ako se tako može ubrzati oporavak.

Više se boje uskraćivanja socijalnih davanja i posljedice vrlo niske stope ekonomskog rasta. Talijani ne očekuju brzi izlazak iz krize a zabrinjava ih i ukupna stopa nezaposlenosti (8%), koja je posebno veća kod mladih (28%) – jedna od većih u Europi. Sve ovo se dalje reflektira i na očekivanja u vezi s daljnjim padom primanja.

Raznolika je i slika u vezi s primanjima u Poljskoj. S jedne strane u Poljskoj raste zaposlenost i ekonomski rast za 2011. godinu je dobar (oko 4,5%) te se očekuje rast privatne potrošnje od oko 0,5%. S druge strane, nezaposlenost je još uvijek visoka – 11,8% a velik je strah i od prelijevanja krize u Grčkoj na Europu a time i Poljsku.

U vrijeme ispitivanja određenu nesigurnost su izazvale i predizborno aktivnosti i neizvjesnost ishoda izbora te su potrošači bili oprezni u predviđanju svojih primanja.

Rast poreza i obaveza te usporavanje ekonomskog rasta u EU imaju direktan utjecaj na spremnost potrošača na kupovanje. Najpovoljnija su očekivanja u Njemačkoj i Austriji te ponešto u Bugarskoj. Oklijevanje za neke veće kupnje ili odgađanje za neka boja vremena primjetno je najveće u Portugalu, V. Britaniji te Rumunjskoj.

Za sada je situacija u Rumunjskoj dosta promjenljiva. Premda je vidljiva pozitivna promjena, i nezaposlenost je neznatno smanjena (ispod 5%) to se još ne odražava na svakodnevni život potrošača u Rumunjskoj. Inflacija iznosi 7,9% a PDV 24%. Plaće u civilnom sektoru bile su smanjene za 25% (kao jedna od mjera štednje). Stoga je potrošnja još uvijek ograničena na pokrivanje nužnih svakodnevni potrepština i postoji strah od novog prelijevanja krize na Rumunjsku.

Portugal vodi ozbiljnu bitku s krizom i sistematski primjenjuje program rezanja troškova što ga je propisala EU. Sada su već vidljivi neki manji pozitivni koraci u vladinim financijama a i inflacija se stabilizirana između 2 i 3%.
Stroge mjere vlade postavile su velike zahtjeve na građane, uz poreze od 40%, a porast plaća se ne može još očekivati. Građani se ponašaju štedljivo i troše tek na potrebe za odvijanje svakodnevnog života. Gdje god je to moguće odgađaju velike kupnje za neko buduće povoljnije vrijeme. Tako je npr. prodaja automobila smanjena za 30%, a kod trajnih dobara za 10%. Potrošači ipak ne očekuju daljnje pogoršanje i posve su svjesni da će oporavak biti dug i naporan.

Francuska se suočava s velikim problemima, a nacionalni dug je na razini 88% BDP-a. Posebno ih opterećuje kriza u Grčkoj, ekonomski rast je znatno sporiji od predviđenog pa stoga potrošači u Francuskoj troše samo na apsolutno potrebne stvari za odvijanje svakodnevnog života, a veće kupnje odgađaju što se više može.

Španjolska uspijeva zadržati inflaciju na oko 3%. Njihovi potrošači nisu optimistični i kupovinu trajnih / većih dobara odgađaju za kasnije. Očekuje se rast nezaposlenosti jer razdoblje sezonskih poslova završava.

Oporavak ekonomskih kretanja je daleko jer ekonomisti predviđaju da će im trebati barem tri godine da se izađe iz krize. Dodatno se povećava strah od prelijevanja krize iz drugih zemalja EU.

Povezani članci
27.05.15 Istraživanja
GfK: povjerenje njemačkih potrošača na najvišoj razini u 13 i pol godina
30.01.15 Vijesti
Potrošači u Hrvatskoj i dalje među najpesimističnijima u svijetu
07.11.14 Vijesti
RBA: Ne iznenađuje visoka razina pesimizma potrošača
23.06.14 Vijesti
Posustao optimizam europskih potrošača
03.03.14 Potrošači
Mimica: Hrvatska među zemljama s najslabijom potrošnjom unutar EU
27.11.13 Vijesti
Raspoloženje njemačkih potrošača na najvišoj razini u šest godina - GfK
26.09.13 Vijesti
Štednja među hrvatskim građanima
16.07.13 Vijesti
GfK - Indeks povjerenja potrošača
17.06.13 Vijesti
Najbolje u Hrvatskoj 2013. - izabrali građani
15.05.13 Korisne informacije
GfK ShoppingMonitor 2012/2013
07.05.13 Vijesti
GfK indeks povjerenja potrošača u ožujku blago porastao
02.05.13 Vijesti
Rast globalnog povjerenja potrošača, i u Hrvatskoj nešto bolje
31.10.12 Trgovina na malo
Ubrzao rast osobne potrošnje u Njemačkoj u rujnu
31.10.12 Trgovina na malo
Blagi rast osobne potrošnje u Francuskoj
26.10.12 Vijesti
Njemačka potrošačka klima na najvišoj razini u više od pet godina
24.10.12 Vijesti
GfK indeks povjerenja potrošača na najnižoj razini
24.10.12 Vijesti
Povjerenje europskih potrošača na najnižoj razini u više od tri godine
18.10.12 Trgovina na malo
Europski potrošači ne očekuju brzi ekonomski oporavak
28.09.12 Vijesti iz svijeta
Oporavak prometa u njemačkoj maloprodaji u kolovozu
28.09.12 Vijesti iz svijeta
Neočekivano snažan pad potrošnje francuskih kućanstava u kolovozu
25.09.12 Vijesti iz svijeta
Očekivanja njemačkih potrošača za listopad nepromijenjena
12.09.12 Vijesti iz svijeta
Francuska traži formiranje strateških zaliha hrane radi obuzdavanja cijena
31.08.12 Vijesti iz svijeta
Neočekivani pad prometa u maloprodaji u Njemačkoj
30.08.12 Vijesti iz svijeta
Rast potrošačkih cijena u Njemačkoj u kolovozu ubrzao na 2,2 posto
28.08.12 Vijesti
Povjerenje njemačkih potrošača za rujan stabilno
24.08.12 Vijesti
Osjetno poljuljano povjerenje europskih potrošača u kolovozu
23.08.12 Trgovina na malo
Hrvatima pri kupovini najbitniji omjer cijene i kvalitete
06.08.12 Prehrambeni proizvodi
Premiumizacija u kategoriji instant kava
23.07.12 Vijesti
GfK: Hrvatski potrošači ne nadaju se boljem životu
19.07.12 Vijesti iz svijeta
Potrošačka klima u Europi i SAD-u
16.07.12 Vijesti
GfK: Novi pad indeksa povjerenja potrošača
29.06.12 Trgovina na malo
Nastavljen pad prometa od trgovine na malo u Njemačkoj
27.06.12 Vijesti iz svijeta
Francuska povećava minimalne nadnice
26.06.12 Vijesti iz svijeta
Očekivanja njemačkih potrošača za srpanj nepromijenjena
20.06.12 Vijesti iz svijeta
GfK: Nijemci sve manje zabrinuti
18.06.12 Prehrambeni proizvodi
Kriza smanjila potrošnju organskih proizvoda
12.06.12 Trgovina na malo
Nogometni artikli: Dobra zarada za trgovce
25.05.12 Vijesti iz svijeta
Povjerenje njemačkih potrošača za lipanj stabilno
09.05.12 Turizam
Predstavljen projekt NAJBOLJE U HRVATSKOJ
27.04.12 Vijesti iz svijeta
Očekivanja njemačkih potrošača blago pogoršana
23.04.12 Vijesti iz svijeta
Za "pravedne" proizvode Nijemci rado daju euro više
23.04.12 Šira regija
Slab rast utječe na europske potrošače
10.04.12 Vijesti
Hrvatske potrošače europski zakoni štite samo na papiru
04.04.12 Trgovina na malo
U CEE regiji sve popularniji moderni formati trgovina
30.03.12 Vijesti iz svijeta
Neočekivan pad prometa od trgovine na malo u Njemačkoj
27.03.12 Vijesti iz svijeta
Pad njemačkog povjerenja potrošača
26.03.12 Vijesti iz svijeta
Neočekivani rast povjerenja potrošača u Italiji u ožujku
15.03.12 Trgovina na malo
Potrošači najviše troše u Konzumu
08.03.12 Vijesti
A.T. Kearney: Sve veći utjecaj kupaca starijih od 60 godina
02.03.12 Vijesti iz svijeta
Neočekivani pad prometa u njemačkoj maloprodaji
28.02.12 Vijesti iz svijeta
Očekivanja njemačkih potrošača za ožujak blago poboljšana
06.02.12 Vijesti iz svijeta
Njemačke plaće lani rasle brže od inflacije
30.01.12 Vijesti iz svijeta
Poslovno i potrošačko povjerenje poboljšano u eurozoni i EU
26.01.12 Vijesti iz svijeta
GFK: Poboljšana očekivanja njemačkih potrošača za veljaču
10.01.12 Vijesti iz svijeta
Francusko gospodarstvo stagniralo u četvrtom tromjesečju
09.01.12 Vijesti
GfK: Snažan pad povjerenja hrvatskih potrošača u prosincu
05.01.12 Vijesti iz svijeta
Pad prometa u njemačkoj maloprodaji u studenom
05.01.12 Vijesti iz svijeta
DW: Francuska uvodi "socijalni PDV"
03.01.12 Tvrtke i tržišta
GfK dobio nove ugovore za medijska istraživanja u središnjoj i istočnoj Europi
29.12.11 Vijesti iz svijeta
Javni dug Francuske smanjen na 85,3 posto BDP-a
20.12.11 Vijesti iz svijeta
Povjerenje njemačkih potrošača postojano unatoč brizi za euro
30.11.11 Vijesti iz svijeta
Pad nezaposlenosti u Njemačkoj u studenome
29.11.11 Vijesti iz svijeta
Blagi rast povjerenja njemačkih potrošača
28.11.11 Vijesti iz svijeta
GfK: SAD i dalje zemlja s najboljim imageom
10.11.11 Vijesti
GfK: Potrošači u Hrvatskoj sve manje optimistični
08.11.11 Vijesti iz svijeta
Njemačka: Građanima poklon od šest mlrd eura
07.11.11 Trgovina na malo
GfK - Hrvatska po kupovnoj moći na 32. mjestu od 42 europske zemlje
25.10.11 Vijesti iz svijeta
Povjerenje potrošača u Njemačkoj ostalo stabilno
19.10.11 Financije i gospodarstvo
Nijemci uštedjeli 186 mlrd eura
14.10.11 Vijesti iz svijeta
Deutsche Welle: Skupoća hara Njemačkom
30.09.11 Vijesti iz svijeta
Razočaravajući podaci iz njemačke maloprodaje
27.09.11 Vijesti iz svijeta
GfK: Povjerenje potrošača u Njemačkoj stabilno unatoč strahovima od recesije
07.09.11 Neprehrambeni proizvodi
Veliki kućanski aparati: Trend rasta na svjetskom tržištu
25.08.11 Vijesti
Blagi pad povjerenja potrošača u Hrvatskoj
25.08.11 Vijesti iz svijeta
Oslabilo povjerenje njemačkih potrošača
19.07.11 Vijesti iz svijeta
GfK: Raspoloženje potrošača u EU se popravlja
30.06.11 Vijesti iz svijeta
Najoštriji pad prometa u njemačkoj maloprodaji u četiri godine
28.06.11 Vijesti iz svijeta
Poboljšano povjerenje njemačkih potrošača u lipnju
29.04.11 Vijesti iz svijeta
Oštar pad prometa u njemačkoj maloprodaji
15.04.11 Vijesti iz svijeta
Njemačka povisila prognoze rasta temeljem povećane potrošnje
25.03.11 Vijesti iz svijeta
Ifo: blago pogoršano poslovno povjerenje u Njemačkoj
12.03.11 Vijesti
Kako potrošača vratiti u središte interesa?
11.03.11 Vijesti
U HGK održana Konferencija „Provedba politike zaštite potrošača – edukacija i informiranje potrošača i trgovaca“
03.03.11 Vijesti iz svijeta
Rast prometa u njemačkoj maloprodaji u siječnju
24.01.11 Vijesti
Hrvatski i portugalski potrošači najpesimističniji u svijetu
07.01.11 Vijesti iz svijeta
Pad prometa u njemačkoj maloprodaji u studenome
27.12.10 Vijesti iz svijeta
Polovica Nijemaca želi povratak njemačke marke
23.12.10 Trgovina na malo
Njemačke maloprodajne tvrtke očekuju solidnu božićnu sezonu
21.12.10 Vijesti iz svijeta
Optimizam njemačkih potrošača za siječanj slabiji od očekivanog
01.12.10 Vijesti iz svijeta
Rast njemačke maloprodaje u studenome
24.11.10 Vijesti iz svijeta
Povjerenje potrošača u Njemačkoj na najvišoj razini u tri godine
29.10.10 Vijesti iz svijeta
Pad prometa u njemačkoj maloprodaji u rujnu
01.10.10 Trgovina na malo
Neočekivani pad njemačke maloprodaje u kolovozu
28.09.10 Vijesti iz svijeta
Povjerenje potrošača u Njemačkoj na najvišoj razini u tri godine
01.09.10 Vijesti iz svijeta
Njemačka: Promet u maloprodaji nastavio padati u srpnju
27.07.10 Vijesti iz svijeta
Povjerenje njemačkih potrošača u porastu
23.06.10 Vijesti iz svijeta
Njemački potrošači spremni trošiti unatoč vladinim mjerama štednje
04.05.10 Trgovina na malo
Pad prometa u njemačkoj maloprodaji u ožujku
19.04.10 Vijesti
Europski potrošači u krizi štede na razne načine
19.04.10 Vijesti
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
03.03.10 Vijesti iz svijeta
Stagnacija prometa u njemačkoj maloprodaji
24.02.10 Vijesti iz svijeta
Stagnacija povjerenja njemačkih potrošača
25.11.09 Vijesti iz svijeta
Njemački potrošači oprezno optimistični uoči sezone božićne kupnje
15.10.09 Vijesti iz svijeta
Eukonomist: Treba li njemačko gospodarstvo novu paradigmu
25.09.09 Vijesti iz svijeta
Njemačka: Rast povjerenja potrošača peti mjesec zaredom
25.08.09 Vijesti iz svijeta
Njemačka izišla iz recesije uz pomoć vladinih poticajnih mjera
12.08.09 Vijesti iz svijeta
Potrošačke cijene u Njemačkoj manje za 0,5 posto
04.05.09 Trgovina na malo
Pad njemačkog prometa u maloprodaji u ožujku
21.04.09 Vijesti iz svijeta
Njemačka: Povjerenje investitora na dvogodišnjem maksimumu
25.02.09 Vijesti iz svijeta
Pad njemačkog BDP-a 2,1 posto
03.02.09 Šira regija
Neočekivani pad maloprodajnog prometa u Njemačkoj
03.02.09 Vijesti iz svijeta
GfK predviđa porast potrošnje u Njemačkoj od 0,5 posto
24.06.08 Korisne informacije
GfK: Najmanje slobodnog vremena za obitelj i prijatelje
18.01.08 Šira regija
Francuski gospodarski rast u 2008. mogao bi doseći 2,25 posto
15.01.08 Šira regija
Francuska inflacija najviša od svibnja 2004.
09.01.08 Šira regija
Francuski trgovinski deficit u studenom porastao na 4,8 milijardi eura
24.09.07 Vijesti iz svijeta
Francuski premijer upozorio na kritično stanje državnih financija
22.08.07 Turizam
GfK: Većina hrvatskih građana lani nije putovala izvan zemlje
28.05.07 Karijere
GfK: Građani sve više preferiraju žene na istaknutim položajima
15.03.07 Trgovina na malo
GfK: kretanje maloprodaje u tranzicijskim zemljama
19.02.07 Šira regija
Francuska uskoro najjača ekonomija i najbrojnija država EU
06.02.07 Vijesti
GfKinfo: prihodi i troškovi kućanstava u Hrvatskoj
15.01.07 Zdravlje
I Francuska kreće u borbu protiv pušenja
03.01.07 Seminari, konferencije
GfKinfo: Retail Summit 2007 u Pragu
30.12.06 Šira regija
Pad povjerenja njemačkih potrošača
14.11.06 Statistika
Gfk istraživanje: U Srbiji 28,2 posto korisnika Interneta
12.11.06 Statistika
GfK: Korištenje interneta u BiH
25.10.06 Vijesti
GfK istraživanje: Trajna dobra u kućanstvima Hrvatske
11.10.06 Vijesti
GfK istraživanje: 37 posto građana teško preživljava
24.09.06 Trgovina na malo
Rekordan rast osobne potrošnje u Francuskoj
03.09.06 Trgovina na malo
Hrvatska e-trgovina narasla 66 posto, na 437 milijuna dolara
28.08.06 Vijesti
GFK: Nema naznaka poboljšanja standarda
23.06.06 Trgovina na malo
BiH će kao i Hrvatsku osvojiti veliki trgovački lanci
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa