19.04.2010.
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
Godišnji izdaci hrvatskih kućanstava za odjeću i obuću iznose 930 Eura
Nakon iznimno dinamičnog razdoblja, 2009. godina je u većini zemalja regije donijela svojevrsno otriježnjenje. Analiza osobnih izdataka kućanstava provedena u 10 zemalja CEE/SEE regije (središnja, istočna i južna Europa) podupire taj zaključak, navodi se u analizi tvrtke RegioPlan Consulting specijalizirane za analize tržišta u CEE/SEE regiji i DACH zemljama (Njemačka, Austrija i Švicarska).
Samo u nekim zemljama izdaci su lagano porasli, dok u ostalima ili stagniraju ili blago padaju. Premda ekonomski rast i osobna potrošnja neće rasti dosadašnjim tempom „proces dostizanja zapadnoeuropskog nivoa još dugo neće biti završen“, tvrdi Hanna Bomba-Wilhelmi, direktorica RegioPlan Consultinga.
Hrvatska su kućanstva u 2009. osjetila krizu te je osobna potrošnja prosječno pala za 2,5%. Hrvatsko kućanstvo u prosjeku troši 11.700 Eura, što je više nego u Madžarskoj, Bugarskoj ili Poljskoj.
U CEE/SEE regiji udio izdataka za osnovne potrebe u ukupnim izdacima varira od 50% (Slovenija) do 70% (Ukrajina). Osnovne potrebe se odnose na prehranu, stanovanje i energiju, te promet i komunikaciju. Gledajući unatrag, udio ovih u ukupnoj potrošnji se konstantno smanjuje.
Osobni izdaci kućanstava u CEE/SEE regiji u posljednjih su 20 godina jako narasli. Tako su primjerice u razdoblju od 2001. – 2009. u Mađarskoj porasli za 65%, a u Češkoj za 50%.
Osim među novim EU članicama, situacija se u navedenom razdoblju znatno poboljšavala i u drugim zemljama CEE/SEE regije. Međutim, nakon dinamičnog razdoblja, 2009. godina mnogima je donijela otriježnjenje.
Najveći pad potrošnje zabilježile su Rumunjska s 5% i Ukrajina s 10%. Kao relativno „otpornije“ na krizu pokazale su se Poljska, Slovenija i Slovačka. U ovim zemljama je i u 2009. zabilježen blagi rast osobne potrošnje.
|
Zanimljivo je da su hrvatska kućanstva, unatoč padu osobne potrošnje u prošloj godini, imala veće izdatke nego poljska, rumunjska ili bugarska kućanstva. Ako promatramo prosječnu potrošnju po kućanstvu, hrvatska troše više čak i od čeških, slovačkih ili mađarskih kućanstava.
Međutim, promatrajući potrošnju po osobi, vidimo da je u Slovačkoj, Češkoj i Madžarskoj potrošnja po osobi viša. Razlika leži u tome da u tim zemljama ima prosječno manje osoba po jednom kućanstvu.
|
Modna osvještenost u Hrvatskoj
Moda predstavlja statusni simbol mnogih istočnoeuropskih potrošača. Među 10 analiziranih zemalja, između 4% i 8% privatnih izdataka odlazi na odjeću i obuću.
Hrvati su u ovom segmentu predvodnici. Godišnji izdaci hrvatskih kućanstava za odjeću i obuću iznose 930 Eura, tj. približno 8%, dok Slovaci troše 750, Česi 580 i Poljaci 520 Eura. Čak i po potrošnji po osobi, Hrvati su na prvom mjestu.
Udio izdataka za prehranu se smanjuje u cijeloj CEE/SEE regiji
Struktura izdataka kućanstava ukazuje na ekonomski razvoj zemlje. Primjerice jedno ukrajinsko kućanstvo za prehranu troši više od polovice sredstava, u Sloveniji je taj udio samo 18%.
S ekonomskim razvojem, te rastom raspoloživog dohotka, udio potrošnje za prehrambene proizvode u ukupnoj privatnoj potrošnji je sve manji. U Hrvatskoj je taj udio prije 10-tak godina bio oko 40%, dok je prošle godine pao na 36%.
|
Privatna potrošnja kućanstava se odnosi na sve izdatke jednog kućanstva za proizvode ili usluge unutar perioda od jedne godine, neovisno o mjestu kupnje (na domaćem tržištu ili inozemstvu). Privatna potrošnja ne uključuje izdatke za poreze i razna davanja državi, te plaćanje kredita.
RegioPlan Consulting je poduzeće specijalizirano za analize tržišta u CEE/SEE regiji i DACH zemljama (Njemačka, Austrija i Švicarska). RegioPlan se već 25 godina bavi analizama trgovačkih lokacija, konzumenata i trgpvačkog sektora u Austriji, te preko 10 godina u CEE/SEE regiji. Poduzeće je aktivno u 24 zemlje CEE/SEE regije, te Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj.
|
|
|
|