26.01.2010.
GfK: 90 posto građana promijenilo kupovne navike zbog krize
Tek oko desetina hrvatskih potrošača nije promijenila svoje kupovne navike izbijanjem krize, dok su kod svih ostalih vidljive promjene, a najviše u praćenju visine cijena i specijalnih promocijskih akcija, pokazalo je istraživanje agencije GfK Hrvatska
Istraživanje o potrošačkim navikama u maloprodaji pokazuje da tek oko desetina hrvatskih potrošača nije promijenila svoje kupovne navike izbijanjem krize, dok su kod svih ostalih vidljive promjene, a najviše u praćenju visine cijena i specijalnih promocijskih akcija, pokazalo je istraživanje Shopping Monitor 2009./2010. koje je provela agencija GfK Hrvatska.
Tako više od 60 posto potrošača pomnije prati razinu cijena, a oko 50 posto njih specijalne promocijske akcije.
Promatrano po formatima trgovina potrošači 44 posto novca potroše u supermarketima koji su najpopularniji oblik trgovine. U odnosu na prethodnu godinu veći je rast zapažen kod hipermarketa (s 19 posto na 26 posto), a diskonti su porasli od 2 posto na 6 posto. Pad imaju jedino male trgovine i to sa 24 posto na 18 posto.
Osnovni razlozi zbog kojih se najviše novca potroši u određenoj trgovini svode se većinom na širinu ponuđenog asortimana i blizinu stana ili posla (preko 50 posto) i zatim na prihvatljivost cijena (važno za preko 43 posto kupaca).
Veće nabavke za kućanstvo najčešće se rade jednom mjesečno (preko trećine kućanstava), ali oko četvrtine kućanstava takve nabavke obavlja svaka dva tjedna i isto toliko na tjednoj razini.
Ove se navike dosta razlikuju kada se velike kupovine promatra po regijama. Primjetno je i da građani sve više kupuju prema unaprijed pripremljenim listama (54 posto) ali još uvijek ima dosta onih impulzivnih koji ipak kupe nešto više od planiranog (56 posto). Za velike je kupovine presudan odlazak u nabavku s automobilom - gotovo 70 posto.
|
Informiranje putem letaka postalo je uvriježeno za oko 60 posto kupaca a na drugom je mjestu informiranje putem oglasa na televiziji (blizu 50 posto).
Kada se promatra prodaja proizvoda svakodnevne potrošnje Konzum je, i dalje, apsolutni lider u poznatosti (100 posto) trgovačkih lanaca u Hrvatskoj. Značajnu ukupnu poznatost, od preko 90 posto, imaju još Getro, Lidl, Mercator, Billa, DM, Kaufland, Plodine i Metro.
Promatrano po subjektivnoj procjeni ispitanika učestalosti odlazaka u kupovinu u neki lanac, u zadnjih 6 mjeseci prije ispitivanja, potrošači također na prvo mjesto stavljaju Konzum (74 posto) a slijede ga DM, Kaufland, Plodine i Lidl (između 30 i 50 posto).
Osobna ocjeni količine novca potrošenog po trgovačkim lancima na prvih pet pozicija stavlja: Konzum, Plodine, Kaufland, Billu i Ktc. Lider je opet Konzum na koji otpada četvrtina kupaca koji najviše novca ostave baš u tom lancu.
Privatne marke pojedinih lanaca definitivno su dobile svoje kupce. Preko 70 posto ispitanih potrošača sada kupuje bar neke privatne marke a oko 15 posto se izjašnjavaju kao redoviti kupci takvih proizvoda.
Istraživanje o potrošačkim navikama u maloprodaji GfK je proveo na uzorku od 814 ispitanika, metodom osobne ankete, u studenom prošle godine. (Bankamagazin)
|
|
|
|