04.02.2015.
Makroekonomija: potrošnja u prosincu porasla najviše od polovine 2013.
U Hrvatskoj je u prosincu prošle godine promet u trgovini na malo realno ojačao za 2,6 posto na godišnjoj razini, što je već peti mjesec zaredom kako je potrošnja porasla, i to po najvišoj stopi od lipnja 2013. godine.
Državni zavod za statistiku objavio je u srijedu prvu procjenu prema kojoj je promet od trgovine na malo, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću bez obzira na svoju pretežnu djelatnost, u prosincu, prema kalendarski prilagođenim podacima, nominalno porastao 1,1, a realno 2,6 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine.
To je znatno veći rast nego što se očekivalo. Četiri makroekonomista, koji su sudjelovali u anketi Hine, u prosjeku su očekivali rast potrošnje u prosincu za 1,2 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Njihove procjene rasta kretale su se u rasponu od 0,5 do 1,7 posto.
Rast od 2,6 posto veći je nego u studenome, kada je promet u trgovini na malo ojačao 2,2 posto, i najveći od lipnja 2013. godine, kada je potrošnja porasla 2,7 posto.
To je ujedno i peti mjesec zaredom kako potrošnja raste. T
ime je nastavljen trend pozitivnih kretanja, s obzirom da je u 2014. godini samo u svibnju i srpnju zabilježen realni pad prometa u trgovini na malo.
Zahvaljujući tome, u cijeloj prošloj godini zabilježen je, nakon dvije godine uzastopnog pada, rast potrošnje od oko 0,3 posto.
"Iako promet u trgovini na malo bilježi pozitivne stope rasta od kolovoza, one su djelomično posljedica i niske baze, s obzirom na uglavnom negativne stope krajem 2013., ali i činjenice da je trgovina na malo vrlo vjerojatno dosegnula svoje minimalne razine. Naime, u odnosu na pretkriznu 2008. realan promet u trgovini na malo niži je za gotovo 17 posto", navode analitičari Raiffeisebank Austria u osvrtu na izvješća DZS-a.
Ističu, međutim, da će oporavak potrošnje i dalje ograničavati nepovoljna kretanja na tržištu rada, koja su rezultirala velikom usmjerenošću potrošača na zadovoljavanje osnovnih životnih potreba.
S druge strane, pozitivan doprinos, smatraju analitičari RBA, došao je od odličnih turističkih rezultata u prosincu, jer je snažan rast broja dolazaka i noćenja turista pridonio povećanju njihove potrošnje.
Međutim, "uz slabe izglede gospodarskog oporavka te produljenje negativnih trendova na tržištu rada, negativan doprinos prometu u trgovini na malo i dalje će dolaziti od visoke razine potrošačkog pesimizma", poručuju analitičari RBA.
Ipak, zbog niske statističke baze, i u ovoj godini očekuju nastavak pozitivnih godišnjih stopa rasta. (H)
|
|
|
|