Info
Seniko studio
Financije i gospodarstvo
05.11.2009. HNB: Pad osobne potrošnje jači od rasta PDV-a
Pad osobne potrošnje prisilio je proizvođače i trgovce na smanjenje marži, čime je ublaženo prelijevanje povećanja stope PDV-a na potrošače

Premda je rano govoriti o konačnim učincima povećanja stope PDV-a na kretanje inflacije u Hrvatskoj, posljednji dostupni podaci o kretanju indeksa potrošačkih cijena pokazuju da je učinak spomenute izmjene uvelike bio ublažen poslovnim okružjem u kojem djeluju tvrtke, navodi se u novom Biltenu Hrvatske narodne banke.

Slabljenje gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj praćeno padom osobne potrošnje u uvjetima snažnog pada potrošačkog optimizma priječilo je rast potrošačkih cijena, a osim toga predstavnici uprava javnih poduzeća dogovorili su s Vladom da unatoč povećanju stope PDV-a neće podizati cijene svojih proizvoda kako bi se zaštitio standard hrvatskih građana. U kolovozu je zato zabilježen blagi rast agregatne razine potrošačkih cijena u odnosu na srpanj, od samo 0,1% (prema desezoniranim podacima).

Može se ocijeniti da je značajan utjecaj na kretanje potrošačkih cijena imalo smanjenje osobne potrošnje, pa je u tim okolnostima povećanje poreza na dodanu vrijednost bilo praćeno smanjenjem profitnih marža, i trgovaca i proizvođača, tumači se u Biltenu HNB-a.

Početkom kolovoza ove godine osnovna stopa PDV‑a u Hrvatskoj povećana je za jedan postotni bod, s 22 na 23 posto, dok je stopa oporezivanja proizvoda koji podliježu stopi PDV-a od 0 posto i 10 posto ostala nepromijenjena.

Odluka o povećanju PDV-a donesena je u sklopu trećega ovogodišnjeg rebalansa državnog proračuna kako bi se povećali proračunski prihodi.

Prve procjene povećanja stope PDV-a na kretanje inflacije potrošačkih cijena govorile su o mogućem rastu potrošačkih cijena od 0,7 posto, no te procjene temeljile su se na pretpostavci da će se puni iznos povećanja PDV-a prenijeti na potrošače i to u kolovozu.

No, iskustva pojedinih zemalja u kojima je došlo do povećanja stope PDV-a pokazala su da se povećanje poreza samo djelomično prenosi na cijene, pri čemu tek manji dio poduzeća povećava cijene na dan stupanja odluke na snagu, dok se cijene uglavnom povećavaju tijekom nekoliko idućih mjeseci.

Osim toga, pokazalo se da neka poduzeća uopće ne povećavaju cijene svojih proizvoda. Kao mogući razlozi za nepotpun prijenos povećanja poreza na cijene ističu se najčešće troškovi promjene cjenika i ciklička pozicija gospodarstva, pri čemu je prijenos povećanja stope poreza na cijene manji ako je gospodarstvo u recesiji, odnosno kad domaća potražnja slabi.
Budući da je povećanje stope PDV-a u Hrvatskoj u kolovozu 2009. bilo relativno malog intenziteta (za 1 postotni bod), pretpostavljeno je da dio poduzeća zbog relativno visokih troškova neće povisivati cijene.

Nadalje, pretpostavljeno je da bi u uvjetima smanjenja osobne potrošnje, na što je u velikoj mjeri utjecao pad potrošačkog optimizma, i jačanja konkurencije na domaćem tržištu moglo doći do snižavanja proizvođačkih i trgovačkih marža, zbog čega bi prijenos povećanja stope PDV-a na cijene mogao biti manji.

Stoga je u drugom koraku utjecaj povećanja stope PDV-a procjenjen uz pretpostavku da će 75% (odnosno 50%) košarice proizvoda koji podliježu osnovnoj stopi PDV-a poskupjeti za puni iznos povećanja poreza, a cijene 25% (50%) proizvoda ostat će nepromijenjene zbog smanjenja proizvođačkih i trgovačkih marža u kolovozu.

Uz spomenute pretpostavke utjecaj povećanja stope PDV-a na mjesečni rast indeksa potrošačkih cijena u kolovozu procjenjen je na 0,52 postotna boda (odnosno na 0,35 postotnih bodova u slučaju da 50 posto košarice poskupi, a 50 posto cijena ostane nepromijenjeno).

Kad bi se povećanje cijena protegnulo na nekoliko sljedećih mjeseci, ocijenjeno je da bi taj utjecaj u kolovozu mogao biti i blaži, što se na kraju pokazalo točnim.

U kolovozu nisu porasle mnoge administrativno regulirane cijene (električna energija, željeznički i vodeni prijevoz, cestarine, poštanske usluge i dr.), a zabilježen je blagi pad cijena znatnog dijela prehrambenih proizvoda, bezalkoholnih pića, namještaja, kućanskih aparata, elektroničkih uređaja i usluga smještaja, dok se cijene cigareta nisu promijenile.

S druge strane, prosječna mjesečna stopa rasta cijena proizvoda koji su poskupjeli (zbog porasta stope PDV-a i drugih činitelja) bila je razmjerno niska i iznosila je oko 0,6 posto. (Bankamagazin)

Povezani članci
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
04.02.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu porasla najviše od polovine 2013.
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
07.08.13 Trgovina na malo
Iznenađenje u lipnju: Potrošnja porasla 2,7%
10.06.13 Statistika
Pad BDP-a u prvom kvartalu 1,5 posto
06.05.13 Trgovina na malo
Pad potrošnje u ožujku usporio na 2,1 posto
05.02.13 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu potonula 6,1 posto
30.11.12 Statistika
BDP u trećem kvartalu pao 1,9%
06.11.12 Trgovina na malo
Potrošnja u rujnu pala oštrih 6 posto
04.10.12 Trgovina na malo
Pad potrošnje u kolovozu usporen na 3,2 posto
13.09.12 Trgovina na malo
DZS: Promet u trgovini na malo u srpnju pao na godišnjoj razini
10.08.12 Trgovina na malo
Realni godišnji pad prometa u trgovini na malo
08.08.12 Trgovina na malo
RBA analize: U 2012. povratak pada prometa u trgovini na malo
06.08.12 Trgovina na malo
Potrošnja pala 5,1 posto, više od očekivanja
12.07.12 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
04.07.12 Trgovina na malo
Potrošnja u svibnju pala 4,4 posto, više nego što se očekivalo
04.07.12 Trgovina na malo
Očekuje se pad potrošnje treći mjesec zaredom
03.07.12 Trgovina na malo
Trgovci na malo prilagodili su se krizi
06.06.12 Financije i gospodarstvo
Linić i Maras: Pad potrošnje rezultat je krize i recesije
05.06.12 Trgovina na malo
Potrošnja u travnju potonula više od 7 posto
04.05.12 Trgovina na malo
Potrošnja u ožujku pala 1,1 posto
04.04.12 Trgovina na malo
Potrošnja u veljači porasla skromnih 1,1 posto
20.03.12 Vijesti
Dobra opremljenost trajnim dobrima
06.03.12 Trgovina na malo
Potrošnja u siječnju neočekivano porasla 1,9 posto
27.02.12 Trgovina na malo
Hrvati "preko granice" najviše kupuju odjeću i obuću
21.02.12 Vijesti
Gotovo tri četvrtine kućanstava s nedostatnim prihodima
08.02.12 Trgovina na malo
PD: Hrvati za blagdane nisu potrošili 12 mlrd kuna nego samo 8,2 mlrd
03.02.12 Trgovina na malo
Potrošnja u prosincu neočekivano pala 0,4 posto
16.01.12 Vijesti
GfK: Pesimizam kućanstava u vezi financijske situacije
12.01.12 Trgovina na malo
Trgovina na malo u studenome pala 11% mjesečno
04.01.12 Trgovina na malo
Neočekivani rast osobne potrošnje u studenome
14.12.11 Vijesti
Kućanstva ne očekuju bolju financijsku situaciju
31.10.11 Prehrambeni proizvodi
Potrošnja hrane i pića u 2010.
28.10.11 Trgovina na malo
Izdaci za potrošnju kućanstva lani za 1,3 posto manji nego 2009.
04.10.11 Trgovina na malo
Makroekonomija: Očekuje se daljnji rast potrošnje
14.07.11 Trgovina na malo
Kućanstva ne očekuju poboljšanje
06.06.11 Vijesti iz regije
GfK: 60 posto slovenskih kućanstava u plusu
02.06.11 Trgovina na malo
Potrošnja u Hrvatskoj porasla 3,7 posto
19.04.11 Trgovina na malo
GfK: Hrvatski potrošači umjetnici preživljavanja
30.03.11 Trgovina na malo
GfK: Istraživanja potrošačkih navika u maloprodaji
15.12.10 Vijesti
GfK: Više od polovice hrvatskih kućanstava siromašnije nego lani
12.07.10 Vijesti
PBZ: Štedi se na odjeći i obući
23.06.10 Trgovina na malo
Analiza Banke: U recesiji potrošač važniji nego ikad
15.06.10 Vijesti
Gfk: Preko 50 posto kućanstava u lošijoj financijskoj situaciji
31.05.10 Trgovina na malo
DZS: Dramatičan pad potrošnje
27.05.10 Vijesti
GfK: Više od polovice Hrvata boji se što donosi sutra
19.04.10 Vijesti
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
01.04.10 Trgovina na malo
Potrošnja pod pritiskom pada plaća i rasta nezaposlenosti
30.03.10 Trgovina na malo
GfK: Kriza natjerala 70 posto građana na opreznu kupnju
29.03.10 Vijesti
Farmaceutika, zdravstvo i prehrana najotporniji na krizu
17.11.09 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva ne očekuju poboljšanje životnih uvjeta
13.07.09 Financije i gospodarstvo
Hrvati očekuju da će kriza potrajati 3 ili više godina
12.05.09 Vijesti
Hrvati za cigarete i alkohol godišnje troše oko 470 eura
16.04.09 Vijesti
Posljedice recesije osjeća polovica građana
25.03.09 Vijesti
Kućanstva i dalje očekuju pogoršanje životnih uvjeta
17.03.09 Zaposlenost / plaće
NHS: Plaća pokriva tek 82% troškova četveročlane obitelji
17.03.09 Vijesti
Smanjena potrošnja kućanstava u 2008.
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
24.02.09 Trgovina na malo
GFK: 72 posto prodaje robe široke potrošnje u trgovačkim lancima
18.02.09 Vijesti
GfK: Prihod prosječnog kućanstva 6.920 kuna
03.02.09 Vijesti iz svijeta
GfK predviđa porast potrošnje u Njemačkoj od 0,5 posto
19.11.08 Vijesti
Svako drugo kućanstvo živi na kreditne kartice
29.09.08 Vijesti
Stopa rizika od siromaštva 17,4 posto
21.08.08 Trgovina na malo
GfK: Rast cijena usporio osobnu potrošnju
24.06.08 Vijesti
Petina građana osjetila pogoršanje financijske situacije
02.04.08 Financije i gospodarstvo
Hrvatska kućanstva na proizvode ili usluge godišnje troše 10.000 eura
19.03.08 Trgovina na malo
GfK: 70 posto potrošnje u trgovačkim lancima
03.03.08 Vijesti
GfK: Za 39 posto kućanstava pogoršalo se financijsko stanje
22.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Mijenjaju li se navike u potrošnji energije hrvatskih kućanstava?
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
04.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Više od 70% kućanstava ima nedostatne prihode
29.01.08 Financije i gospodarstvo
RBAnalize: Za jači gospodarski rast veće investicije
23.01.08 Vijesti
Hrvatska: Trećina potrošnje kućanstava odlazi na hranu
22.01.08 Financije i gospodarstvo
Sve veći udio stanovništva s otplatom stambenog kredita
21.01.08 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva sve opremljenija
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
29.11.07 Trgovina na malo
Blagdanska potrošnja u SAD-u porasla na 20 milijardi dolara
28.11.07 Trgovina na malo
Božićna šoping-histerija: Hrvati će potrošiti 12 milijardi kuna
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
30.01.07 Vijesti
EIZG: Rast osobne potrošnje u 2007. zbog rasta plaća, zaposlenosti i izdašnijih državnih transfera
05.10.06 Korisne informacije
Na mobitele se troši sedam puta više nego na obrazovanje
24.08.06 Prehrambeni proizvodi
Jedemo sve više kruha
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa