Info
Seniko studio
Financije i gospodarstvo
02.04.2008. Hrvatska kućanstva na proizvode ili usluge godišnje troše 10.000 eura
Po razini potrošnje Hrvatska se svrstala u skupinu rastućih tržišta, zajedno sa Slovačkom, Češkom, Mađarskom i Poljskom

Godišnja osobna potrošnja hrvatskog kućanstva iznosi nešto više od 10.000 eura, pokazala je analiza potrošnje koju je austrijska tvrtka RegioPlan Consulting u ožujku ove godine provela u 10 srednjoeuropskih i istočnoeuropskih zemalja.

Hrvatska se po razini potrošnje svrstala u skupinu rastućih tržišta, zajedno sa Slovačkom, Češkom, Mađarskom i Poljskom.

U osobnu potrošnju kućanstava se ubrajaju svi izdaci za nabavku proizvoda ili usluga jednog privatnog kućanstva u periodu od jedne godine, bez obzira na to da li su proizvodi kupljeni u maloprodaji, direktno od proizvođača ili u inozemstvu.

Uspoređujući razinu i strukturu potrošnje među analiziranim zemljama (Slovenija, Hrvatska, Slovačka, Češka, Mađarska, Poljska, Rumunjska, Bugarska, Srbija i Ukrajina), primjetne su velike razlike.

Dok slovensko kućanstvo godišnje troši oko 19.900 eura, u Ukrajini godišnja potrošnja iznosi tek 1.700 eura. U zemljama poput Hrvatske, Češke, Slovačke, Madžarske i Poljske prosječna razina potrošnje se kreće između 8.500 i 10.000 eura.
Visina i kretanje izdataka kućanstava ovisi ponajprije o ekonomsko-političkoj situaciji i tržišnim uvjetima.

Ekonomska politika i reforme imaju izravan utjecaj na ekonomsku situaciju zemlje, a time neizravno na visinu i strukturu privatne potrošnje kućanstava.

Ako su ekonomski pokazatelji razvoja gospodarstva pozitivni, za očekivati je da će rasti i privatni izdaci kućanstava.

Stoga su u zemljama koje su politički još uvijek nestabilne preduvjeti za razvoj i rast privatne potrošnje jako loši.

Tri su grupe proizvoda za koje se u svim zemljama najviše troši: hrana i bezalkoholna pića, stanovanje i energija, te prijevoz i promet.

S obzirom na stupanj razvoja gospodarstva, mijenjaju se i udjeli ovih grupa u ukupnoj potrošnji.

S obzirom na to, RegioPlan je analizirane zemlje podijelio u tri grupe: u "razvijena" tržišta uvrštena je Slovenija, u "rastuća" tržišta Hrvatska, Slovačka, Češka, Madžarska i Poljska, a u "dolazeća" Rumunjska, Bugarska, Srbija i Ukrajina.
Što je zemlja ekonomski slabije razvijena, udio izdataka za prehrambene proizvode raste. U "dolazećim" tržištima izdaci za prehrambene proizvode čine gotovo polovinu izdataka.

Razlog tomu je, pored slabijeg razvoja, i niži prosječni dohodak koji je kućanstvu na raspolaganju. O razvijenosti tržišta može se zaključiti i po izdacima za duhan i duhanske proizvode, koji su viši što je zemlja nerazvijenija.

Što je gospodarstvo razvijenije, raste udio izdataka za stanovanje i energiju, te promet i prijevoz. „Razlog tomu je činjenica da su izdaci za osnovne potrebe prioritet. Kada se za osnovne potrebe troši većina dohotka, malo ostaje za ostale grupe proizvoda.

Što je više sredstava na raspolaganju, ostale potrebe sve više dobivaju na važnosti“, tvrdi direktorica RegioPlana Hanna Bomba-Wilhelmi.

Udio izdataka za prehranu ukazuje i na to koliko dohotka ostaje na raspolaganju za nabavku drugih grupa proizvoda.

U slabije razvijenim gospodarstvima primjećuje se veliki zaostatak u opskrbi srednjoročnim i dugoročnim dobrima.

Kako bude rasla kupovna moć i broj kućanstava, doći će do rasta potrošnje prije svega u ovim grupama proizvoda.

Razlike u izdacima za srednjoročne i dugoročne proizvode su među analiziranim zemljama posebno izraženi. Porast u potrošnji ovih dobara u narednim godinama bit će najosjetniji na dolazećim tržištima.

"Kućanstva postaju sve manja, čime se njihov broj povećava, a svako se mora opremiti i urediti.

Istodobno raste potreba za statusnim simbolima poput odjeće određene marke, tehničkih aparata i automobila", objašnjava ova kretanja Hanna Bomba-Wilhelmi, te dodaje da se "ova potrošnja financira najčešće putem kredita i kreditnih kartica". (Bankamagazin)

Povezani članci
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
04.02.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu porasla najviše od polovine 2013.
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
07.08.13 Trgovina na malo
Iznenađenje u lipnju: Potrošnja porasla 2,7%
10.06.13 Statistika
Pad BDP-a u prvom kvartalu 1,5 posto
05.02.13 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu potonula 6,1 posto
04.05.12 Trgovina na malo
Potrošnja u ožujku pala 1,1 posto
20.03.12 Vijesti
Dobra opremljenost trajnim dobrima
27.02.12 Trgovina na malo
Hrvati "preko granice" najviše kupuju odjeću i obuću
21.02.12 Vijesti
Gotovo tri četvrtine kućanstava s nedostatnim prihodima
16.01.12 Vijesti
GfK: Pesimizam kućanstava u vezi financijske situacije
14.12.11 Vijesti
Kućanstva ne očekuju bolju financijsku situaciju
31.10.11 Prehrambeni proizvodi
Potrošnja hrane i pića u 2010.
28.10.11 Trgovina na malo
Izdaci za potrošnju kućanstva lani za 1,3 posto manji nego 2009.
14.07.11 Trgovina na malo
Kućanstva ne očekuju poboljšanje
06.06.11 Vijesti iz regije
GfK: 60 posto slovenskih kućanstava u plusu
02.06.11 Trgovina na malo
Potrošnja u Hrvatskoj porasla 3,7 posto
30.03.11 Trgovina na malo
GfK: Istraživanja potrošačkih navika u maloprodaji
15.12.10 Vijesti
GfK: Više od polovice hrvatskih kućanstava siromašnije nego lani
26.08.10 Trgovina na malo
Cijene mesa niže 5 posto, a potrošnja pala i do 15 posto
12.07.10 Vijesti
PBZ: Štedi se na odjeći i obući
23.06.10 Trgovina na malo
Analiza Banke: U recesiji potrošač važniji nego ikad
15.06.10 Vijesti
Gfk: Preko 50 posto kućanstava u lošijoj financijskoj situaciji
27.05.10 Vijesti
GfK: Više od polovice Hrvata boji se što donosi sutra
19.04.10 Vijesti
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
01.04.10 Trgovina na malo
Potrošnja pod pritiskom pada plaća i rasta nezaposlenosti
30.03.10 Trgovina na malo
GfK: Kriza natjerala 70 posto građana na opreznu kupnju
29.03.10 Vijesti
Farmaceutika, zdravstvo i prehrana najotporniji na krizu
02.02.10 Vijesti
GfK: Preko 70 posto kućanstava ima nedostatne prihode
26.01.10 Trgovina na malo
GfK: 90 posto građana promijenilo kupovne navike zbog krize
17.11.09 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva ne očekuju poboljšanje životnih uvjeta
05.11.09 Financije i gospodarstvo
HNB: Pad osobne potrošnje jači od rasta PDV-a
13.07.09 Financije i gospodarstvo
Hrvati očekuju da će kriza potrajati 3 ili više godina
06.07.09 Vijesti
Kućanstva u 2008. u prosjeku raspolagala s 89 tisuća kuna
12.05.09 Vijesti
Hrvati za cigarete i alkohol godišnje troše oko 470 eura
16.04.09 Vijesti
Posljedice recesije osjeća polovica građana
25.03.09 Vijesti
Kućanstva i dalje očekuju pogoršanje životnih uvjeta
17.03.09 Zaposlenost / plaće
NHS: Plaća pokriva tek 82% troškova četveročlane obitelji
17.03.09 Vijesti
Smanjena potrošnja kućanstava u 2008.
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
24.02.09 Trgovina na malo
GFK: 72 posto prodaje robe široke potrošnje u trgovačkim lancima
18.02.09 Vijesti
GfK: Prihod prosječnog kućanstva 6.920 kuna
03.02.09 Vijesti iz svijeta
GfK predviđa porast potrošnje u Njemačkoj od 0,5 posto
04.12.08 Vijesti
GfK o tržištu kućanskih aparata
19.11.08 Vijesti
Svako drugo kućanstvo živi na kreditne kartice
29.09.08 Vijesti
Stopa rizika od siromaštva 17,4 posto
21.08.08 Trgovina na malo
GfK: Rast cijena usporio osobnu potrošnju
24.06.08 Vijesti
Petina građana osjetila pogoršanje financijske situacije
20.06.08 Vijesti
Za osobnu potrošnju kućanstva 74 tisuće kuna
19.03.08 Trgovina na malo
GfK: 70 posto potrošnje u trgovačkim lancima
03.03.08 Vijesti
GfK: Za 39 posto kućanstava pogoršalo se financijsko stanje
22.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Mijenjaju li se navike u potrošnji energije hrvatskih kućanstava?
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
04.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Više od 70% kućanstava ima nedostatne prihode
29.01.08 Financije i gospodarstvo
RBAnalize: Za jači gospodarski rast veće investicije
23.01.08 Vijesti
Hrvatska: Trećina potrošnje kućanstava odlazi na hranu
22.01.08 Financije i gospodarstvo
Sve veći udio stanovništva s otplatom stambenog kredita
21.01.08 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva sve opremljenija
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
03.12.07 Trgovina na malo
GfK: 75% građana kupuje u velikim trgovačkim centrima
01.12.07 Vijesti
EK: Predstavljanje projekta o zaštiti potrošača
29.11.07 Trgovina na malo
Blagdanska potrošnja u SAD-u porasla na 20 milijardi dolara
28.11.07 Trgovina na malo
Božićna šoping-histerija: Hrvati će potrošiti 12 milijardi kuna
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
18.04.07 Udruga trgovine
Udruga trgovine o isticanju cijena na proizvodima
06.02.07 Vijesti
GfKinfo: prihodi i troškovi kućanstava u Hrvatskoj
30.01.07 Vijesti
EIZG: Rast osobne potrošnje u 2007. zbog rasta plaća, zaposlenosti i izdašnijih državnih transfera
05.11.06 Trgovina na malo
Šoping-groznica: Blagdanska potrošnja čak 11 milijardi
11.10.06 Vijesti
GfK istraživanje: 37 posto građana teško preživljava
05.10.06 Korisne informacije
Na mobitele se troši sedam puta više nego na obrazovanje
24.08.06 Prehrambeni proizvodi
Jedemo sve više kruha
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa