Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
23.06.2010. Analiza Banke: U recesiji potrošač važniji nego ikad
Kriza je kupce pretvorila u kritičnije, aktivnije i informiranije ljude koji silom prilika manje troše. Kad ona jednog dana završi, potrošači će se vratiti starom životu, ali bit će i onih koji će ostati na nižoj razini potrošnje jer će usvojiti novi životni stil, analiziramo u Banci za srpanj

Nakon prisline i bolne ateracije, hrvatski potrošači su poslije dekade impulzivnog trošenja i peglanja kartica pokazali sasvim drugo lice. Oprez, strah, planiranje, štednja, atributi su koji trenutno najbolje opisuju našeg prosječnog kupca, suočenog s globalnom krizom.

S koliko doista novca raspolažemo, pokazao je indeks kupovne moći koji je GfK računao za 40 zemalja svijeta, gdje je Hrvatska na 27. mjestu. U prosjeku naši građani kada podmire osnovne životne potrebe, hranu i režije, imaju 4.650 eura ili 35.000 kuna godišnje za kupovinu ostalih roba.

Prema istraživanju GfK, strategija štednje je sljedeća: 74 posto ispitanika štedi na energiji, struji, vodi, na onome što mogu kontrolirati. Na mobitelima štedi već 65% vlasnika, na odjeći i obući 64%, a 55% pazi da što manje potroši na vožnju automobilom.

Za putovanja će manje izdvajati 45% onih koji putuju, a za kozmetiku će manje trošiti 42%. Na hrani i piću koju troše kod kuće štedi 37%, a na dječjim potrepštinama spremno je štedjeti samo 28 posto. Djeca su posljednje na čemu se štedi i njima se i dalje nastoji što više pružiti, iako je to roditeljima sve teže.

Lekcije iz recesijske psihologije, ono je što najprije treba proizvođačima, trgovcima i marketingašima da bi se izvukli iz krize, zadržali stare i privukli nove kupce, koji su sve kritičniji, izbirljiviji, aktivniji i informiraniji. Što se tiče vrijednosnih trendova, u sve nesigurnijem svijetu u kojemu nas bombardiraju raznim strahovima, jedan od najznačajnijih trendova je - sigurnost.

Za povratak izgubljenog povjerenja potrošača u proizvode i brandove, ključno je da proizvođači odašilju što iskrenije informacije, transparentnim marketingom. Moderni kupac jako je dobro informiran, traži kvalitetu uz globalno konkurentne cijene, očekuje rješenja skrojena po svojim individualnim potrebama i želi brzu uslugu.

U tom kontekstu i uvjetima krize, zabrinjavajuće je, da prema recentnim istraživanjima, samo 38% hrvatskih tvrtki mjeri razinu zadovoljstva svojih kupaca, i da svaki treći menadžer (35%) u hrvatskim tvrtkama smatra da su njihovi zaposlenici nedovoljno kompetentni za pružanje kvalitetne usluge kupcima. I upravo će kupci odlučiti i o sudbini velikih trgovačkih centara koji i dalje niču na sve strane, uz konstantnu najavu novih projekata.

Ukupna potrošnja u Hrvatskoj u 2009. smanjena je (realno -8,5%), više nego što su smanjene bruto plaće (realno -0,2%), što pokazuje da postoji određena nerealizirana kupovna moć stanovništva, ali je ona blokirana negativnim očekivanjima i pesimizmom potrošača.
Potrošači u ovo vrijeme postaju važniji nego ikad, naglašava Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu HGK. Smatra da je ključ uspjeha u borbi s recesijom i padom prometa zadržati lojalne, a osvojiti nelojalne kupce.

Važnost lojalnih kupaca je sve veća jer oko 50% takvih kupaca troši do 68% svog budžeta u jednom trgovačkom lancu, odnosno troše više nego svi ostali kupci.

Ponašanje u budućnosti ponajviše će ovisiti o trajanju i raspletu krize. Ako oporavak bude brz, potrošači će se vjerojatno brzo vratiti predrecesijskom modu.

Razlog je jednostavan. Ljudi potrošnju obično prilagođavaju količini novca koju imaju, pa ih na štednju može prisiliti samo nedostatak novca ili intenzivan strah od nedostatka novca u budućnosti.

Moguće je da će dio ljudi nastaviti štedjeti čak i kad kriza prođe. To su oni za koje je kriza tako traumatsko iskustvo da će im strah ostati "u kostima“ cijeli život. No, takvih će sigurno biti manjina, procjenjuje psihologinja Majda Rijavec. (Bankamagazin)

Povezani članci
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
04.02.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu porasla najviše od polovine 2013.
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
07.08.13 Trgovina na malo
Iznenađenje u lipnju: Potrošnja porasla 2,7%
10.06.13 Statistika
Pad BDP-a u prvom kvartalu 1,5 posto
06.05.13 Trgovina na malo
Pad potrošnje u ožujku usporio na 2,1 posto
05.02.13 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu potonula 6,1 posto
30.11.12 Statistika
BDP u trećem kvartalu pao 1,9%
20.11.12 Istraživanja
MasterCard MasterIndex 2012.
06.11.12 Trgovina na malo
Potrošnja u rujnu pala oštrih 6 posto
04.10.12 Trgovina na malo
Pad potrošnje u kolovozu usporen na 3,2 posto
13.09.12 Trgovina na malo
DZS: Promet u trgovini na malo u srpnju pao na godišnjoj razini
10.08.12 Trgovina na malo
Realni godišnji pad prometa u trgovini na malo
08.08.12 Trgovina na malo
RBA analize: U 2012. povratak pada prometa u trgovini na malo
06.08.12 Trgovina na malo
Potrošnja pala 5,1 posto, više od očekivanja
12.07.12 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
04.07.12 Trgovina na malo
Potrošnja u svibnju pala 4,4 posto, više nego što se očekivalo
04.07.12 Trgovina na malo
Očekuje se pad potrošnje treći mjesec zaredom
03.07.12 Trgovina na malo
Trgovci na malo prilagodili su se krizi
06.06.12 Financije i gospodarstvo
Linić i Maras: Pad potrošnje rezultat je krize i recesije
05.06.12 Trgovina na malo
Potrošnja u travnju potonula više od 7 posto
04.05.12 Trgovina na malo
Potrošnja u ožujku pala 1,1 posto
04.04.12 Trgovina na malo
Potrošnja u veljači porasla skromnih 1,1 posto
20.03.12 Vijesti
Dobra opremljenost trajnim dobrima
06.03.12 Trgovina na malo
Potrošnja u siječnju neočekivano porasla 1,9 posto
06.03.12 Financije i gospodarstvo
Raste štednja u kunama
27.02.12 Trgovina na malo
Hrvati "preko granice" najviše kupuju odjeću i obuću
21.02.12 Vijesti
Gotovo tri četvrtine kućanstava s nedostatnim prihodima
08.02.12 Trgovina na malo
PD: Hrvati za blagdane nisu potrošili 12 mlrd kuna nego samo 8,2 mlrd
08.02.12 Financije i gospodarstvo
RBA: Štednja ove godine neće rasti
03.02.12 Trgovina na malo
Potrošnja u prosincu neočekivano pala 0,4 posto
03.02.12 Financije i gospodarstvo
Sve manje se uzdamo u državu, a sve više u sebe
16.01.12 Vijesti
GfK: Pesimizam kućanstava u vezi financijske situacije
12.01.12 Trgovina na malo
Trgovina na malo u studenome pala 11% mjesečno
04.01.12 Trgovina na malo
Neočekivani rast osobne potrošnje u studenome
19.12.11 Financije i gospodarstvo
U studenom iz banaka štediše povukle 715 mil. kuna
14.12.11 Vijesti
Kućanstva ne očekuju bolju financijsku situaciju
08.11.11 Financije i gospodarstvo
RBA Analiza: Štednja stanovništva porasla 4,2 posto
31.10.11 Prehrambeni proizvodi
Potrošnja hrane i pića u 2010.
28.10.11 Trgovina na malo
Izdaci za potrošnju kućanstva lani za 1,3 posto manji nego 2009.
20.10.11 Financije i gospodarstvo
Analitičari ZABA-e: Štednja čini 57% financijske imovine građana
19.10.11 Financije i gospodarstvo
Nijemci uštedjeli 186 mlrd eura
04.10.11 Trgovina na malo
Makroekonomija: Očekuje se daljnji rast potrošnje
14.07.11 Trgovina na malo
Kućanstva ne očekuju poboljšanje
06.06.11 Vijesti iz regije
GfK: 60 posto slovenskih kućanstava u plusu
02.06.11 Trgovina na malo
Potrošnja u Hrvatskoj porasla 3,7 posto
19.04.11 Trgovina na malo
GfK: Hrvatski potrošači umjetnici preživljavanja
30.03.11 Trgovina na malo
GfK: Istraživanja potrošačkih navika u maloprodaji
15.12.10 Vijesti
GfK: Više od polovice hrvatskih kućanstava siromašnije nego lani
06.11.10 Financije i gospodarstvo
Liberalizacija: Štednja ostaje u Hrvatskoj
01.11.10 Financije i gospodarstvo
Uz Svjetski dan štednje: Hrvati u bankama imaju 137 mlrd kuna depozita
26.08.10 Trgovina na malo
Cijene mesa niže 5 posto, a potrošnja pala i do 15 posto
12.07.10 Vijesti
PBZ: Štedi se na odjeći i obući
15.06.10 Vijesti
Gfk: Preko 50 posto kućanstava u lošijoj financijskoj situaciji
31.05.10 Trgovina na malo
DZS: Dramatičan pad potrošnje
27.05.10 Vijesti
GfK: Više od polovice Hrvata boji se što donosi sutra
19.04.10 Vijesti
Europski potrošači u krizi štede na razne načine
19.04.10 Vijesti
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
01.04.10 Trgovina na malo
Potrošnja pod pritiskom pada plaća i rasta nezaposlenosti
30.03.10 Trgovina na malo
GfK: Kriza natjerala 70 posto građana na opreznu kupnju
29.03.10 Vijesti
Farmaceutika, zdravstvo i prehrana najotporniji na krizu
02.02.10 Vijesti
GfK: Preko 70 posto kućanstava ima nedostatne prihode
26.01.10 Trgovina na malo
GfK: 90 posto građana promijenilo kupovne navike zbog krize
17.11.09 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva ne očekuju poboljšanje životnih uvjeta
05.11.09 Financije i gospodarstvo
HNB: Pad osobne potrošnje jači od rasta PDV-a
13.07.09 Financije i gospodarstvo
Hrvati očekuju da će kriza potrajati 3 ili više godina
06.07.09 Vijesti
Kućanstva u 2008. u prosjeku raspolagala s 89 tisuća kuna
12.05.09 Vijesti
Hrvati za cigarete i alkohol godišnje troše oko 470 eura
16.04.09 Vijesti
Posljedice recesije osjeća polovica građana
25.03.09 Vijesti
Kućanstva i dalje očekuju pogoršanje životnih uvjeta
17.03.09 Zaposlenost / plaće
NHS: Plaća pokriva tek 82% troškova četveročlane obitelji
17.03.09 Vijesti
Smanjena potrošnja kućanstava u 2008.
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
24.02.09 Trgovina na malo
GFK: 72 posto prodaje robe široke potrošnje u trgovačkim lancima
18.02.09 Vijesti
GfK: Prihod prosječnog kućanstva 6.920 kuna
03.02.09 Vijesti iz svijeta
GfK predviđa porast potrošnje u Njemačkoj od 0,5 posto
04.12.08 Vijesti
GfK o tržištu kućanskih aparata
19.11.08 Vijesti
Svako drugo kućanstvo živi na kreditne kartice
29.09.08 Vijesti
Stopa rizika od siromaštva 17,4 posto
21.08.08 Trgovina na malo
GfK: Rast cijena usporio osobnu potrošnju
24.06.08 Vijesti
Petina građana osjetila pogoršanje financijske situacije
20.06.08 Vijesti
Za osobnu potrošnju kućanstva 74 tisuće kuna
02.04.08 Financije i gospodarstvo
Hrvatska kućanstva na proizvode ili usluge godišnje troše 10.000 eura
19.03.08 Trgovina na malo
GfK: 70 posto potrošnje u trgovačkim lancima
03.03.08 Vijesti
GfK: Za 39 posto kućanstava pogoršalo se financijsko stanje
22.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Mijenjaju li se navike u potrošnji energije hrvatskih kućanstava?
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
04.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Više od 70% kućanstava ima nedostatne prihode
29.01.08 Financije i gospodarstvo
RBAnalize: Za jači gospodarski rast veće investicije
23.01.08 Vijesti
Hrvatska: Trećina potrošnje kućanstava odlazi na hranu
22.01.08 Financije i gospodarstvo
Sve veći udio stanovništva s otplatom stambenog kredita
21.01.08 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva sve opremljenija
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
03.12.07 Trgovina na malo
GfK: 75% građana kupuje u velikim trgovačkim centrima
01.12.07 Vijesti
EK: Predstavljanje projekta o zaštiti potrošača
29.11.07 Trgovina na malo
Blagdanska potrošnja u SAD-u porasla na 20 milijardi dolara
28.11.07 Trgovina na malo
Božićna šoping-histerija: Hrvati će potrošiti 12 milijardi kuna
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
18.04.07 Udruga trgovine
Udruga trgovine o isticanju cijena na proizvodima
06.02.07 Vijesti
GfKinfo: prihodi i troškovi kućanstava u Hrvatskoj
30.01.07 Vijesti
EIZG: Rast osobne potrošnje u 2007. zbog rasta plaća, zaposlenosti i izdašnijih državnih transfera
05.11.06 Trgovina na malo
Šoping-groznica: Blagdanska potrošnja čak 11 milijardi
11.10.06 Vijesti
GfK istraživanje: 37 posto građana teško preživljava
05.10.06 Korisne informacije
Na mobitele se troši sedam puta više nego na obrazovanje
24.08.06 Prehrambeni proizvodi
Jedemo sve više kruha
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa