Potrošači
Seniko studio
Vijesti
29.03.2010. Farmaceutika, zdravstvo i prehrana najotporniji na krizu
Brigu za zdravlje i bolesničke tretmane nemoguće je odgoditi za budućnost, a hrana je također među zadnjim proizvodima kojih će se potrošači odreći. Prema podacima DZS-a u prošloj godini Hrvati su kupili 15 % više kruha, tjestenine i pekarskih proizvoda nego 2008. godine

Različite industrije i kompanije različito su reagirale na financijsku, a onda i na gospodarsku krizu koja je uslijedila.

Neki su brže i dublje pogođeni (kao autoindustrija i graditeljstvo), drugi prolaze manje bolno, a ima sretnika koji su i sada uspješni (farmacija i zdravstvene usluge) i postoje neke zakonitosti koje u tom pogledu vrijede na potpuno različitim tržištima.

Analizirali smo glavne trendove po industrijama, koristeći se uglavnom američkim iskustvom koje sadrži i neke opće trendove kakvi vrijede za Europu, pa je zanimljivo u tom kontekstu promatrati i Hrvatsku.

Struktura potrošnje u krizi pokazuje da se stanovništvo brzo prilagođava recesijskim uvjetima, pa kupuju samo ono nužno za život, a odriču se kupnje skupih trajnih dobara poput automobila ili kućanskih aparata.

Osobna potrošnja, koja je bila i još uvijek jest najznačajnija komponenta hrvatskog gospodarskog rasta zabilježila je na razini cijele godine pad od 8,5 posto.

Oporavak domaće potražnje nije na vidiku, a inozemna potražnja će tijekom ove godine vjerojatno kolebati jer njen oporavak tek u povojima.

O izrazito lošoj domaćoj komponenti govori nam i podatak da je trgovina na malo u siječnju 2010. zabilježila realni pad od 9,3 posto, a isključimo li motorna vozila i motocikle pad je iznosio gotovo 10 posto.

Trgovina na malo u padu je već dvanaest uzastopnih mjeseci i s obzirom na negativna očekivanja stanovništva u pogledu kretanja na tržištu rada (rast nezaposlenosti, pad prosječne nominalne plaće u siječnju), ali i očekivano loše vijesti iz Ministarstva financija o nedostatku novca za isplatu božićnica i regresa u državnim i javnim službama te državnim tvrtkama, teško je za očekivati značajnije promjene u kretanju trgovine na malo izuzev učinka prošlogodišnje niske baze, navode analitičari PBZ-a u svojim analizama.
Analitičari IBISWorlda smatraju da su farmaceutska industrija i zdravstvo, uz prehrambenu industriju, jedini otporni na recesiju. Brigu za zdravlje i bolesničke tretmane nemoguće je odgoditi za budućnost pa je, iako na najnižem stupnju u posljednjih 48 godina, potrošnja na zdravstvo u SAD-u porasla za 4,4 posto.

Zato je i pad S&P indeksa u posljednje dvije godine bio veći od pada indeksa farmaceutskog sektora (PPH), koji se uz to i brže oporavio.

U Hrvatskoj se kriza poklopila s reformom zdravstvenog sustava, što je djelomično pomoglo osiguravajućim društvima da kroz rast premije za zdravstveno osiguranje amortiziraju pad premije drugih neobvezatnih vrsta osiguranja. Ukupna neto zaračunana premija u 2009. u odnosu na 2008. pala je za 2,7 posto, dok je premija zdravstvenog osiguranja porasla za 0,9 posto.

Iako prihode bolnica treba promatrati kroz reformu zdravstvenog sustava, podatak Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) da su lani bolnice prihodovale 800 milijuna kuna više nego 2008. godine također govori u prilog postojanosti zdravstva u krizi.

Među farmaceutskim tvrtkama spomenimo ludbreški Farmal, koji je lani povećao prihode za 40 posto, na oko 90 milijuna kuna, dok su prihodi koprivničkog Belupa u prvih devet mjseci 2009. bili za 7 posto veći nego u istom razdoblju prethodne godine.

Promatrajući iz perspektive industrijskih grana, usprkos krizi rasle su još i diskontna maloprodaja, elektroničko trgovanje i obrazovni sektor. Oni bilježe kumulativni rast prema nizu istraživanja, s tim da i u tim skupinama postoje tvrtke koje nisu uspjele uskladiti poslovanje prema zahtjevima kriznog okruženja.

Na globalnom tržištu krizu su dobro iskoristili i neki supermarketi, poput Wal-Marta ili Tesca. Natalie Berg, analitičarka PlanetRetaila, navodi da je za taj rast zaslužno stvaranje nove vrijednosti za kupca uz niske cijene presudne za izbor kupnje u vrijeme krize.

I u hrvatskim okvirima neki trgovački lanci bilježe rast: Spar ima rast prihoda od 32 posto, Dinova-Diona 36 posto, Lidl 10 posto, a Plodine 15 posto. S druge strane pod velikim su pritiskom mali trgovci.
Jedan od najsnažnijih segmenata za vrijeme krize su prehrambeni proizvodi, odnosno netrajni proizvodi za široku potrošnju. Usporedba s prosjekom tržišta ukazuje na pad industrije u prva tri kvartala 2009. godine, ali i na rast u četvrtom tromjesečju. U cijelom promatranom razdoblju sektor prikazuje pozitivan odmak od prosjeka tržišta.

Analitičari IBISWorlda ukazuju na to da ta industrija uspješno raste od druge polovice 2009. godine uslijed prilagodbe strukture proizvoda, povećane ponude diskontnih proizvoda i snažnog rezanja troškova.

Unutar prehrambene industrije, ovisno o proizvodima, postoje odstupanja. Najmanje su krizu osjetili pekari, dok je s pivovarama ili konditorima situacija teža, ali još uvijek bolja u odnosu na druge industrije.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku u prošloj godini Hrvati su kupili 15 posto više osnovnih živežnih namirnica– kruha, tjestenine i pekarskih proizvoda – nego 2008. godine. Pri tome su, čni se, više profitirali mali pekari, s obzirom da su rezultati velikih, poput Zagrebačke pekarne Klara, lošiji nego lani – prihodi od prodaje manji su za 30 milijuna kuna ili za 8,8 posto.

Kod konditora Kraš je u prošloj godini ostvario prihod na razini 2008. godine, dok su prihodi Zvečeva od prodaje bili manji za 1,25 posto. Koestlin i IPK Kandit objavili su samo devetomjesečne rezultate prema kojimasu prihodi od prodaje Koestlina veći za 10,5 posto, a Kandita za 1,9 posto manji u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine.

Prodaja piva u prvih jedanaest mjeseci 2009. godine na hrvatskom tržištu u odnosu na prethodnu godinu bila je manja za 7 posto, no usprkos tome Zagrebačka pivovara, koja pokriva oko 40 posto tržišta, zabilježile je rast prihoda od prodaje za 1,5 posto, na 815,2 milijuna kuna.

Za 30-ak posto pala je i prodaja alkoholnih pića, no procjenjuje se da pad potrošnje manji jer je znatan dio pada kompenziran prodajom na crnom tržištu.
Zaključak je da promatrane industrije u različito vrijeme ulaze u krizu, ali i kako se unutar jedne industrije događaju velike promjene.

Postojeće studije ukazuju na to da, za razliku od razdoblja rasta industrije, u vrijeme krize puno veći broj tvrtki mijenja pozicije i tržišne udjele. Zbog toga možemo očekivati u Hrvatskoj sličan scenarij kao u svijetu, kad recesija potencijalno omogućava tvrtkama koje su nekad bile na začelju industrije da preuzmu vodstvo.

Primjer za to u Hrvatskoj je i Konikom, koji je nakon problema koje je HGspot imao došao na prvo mjesto po prihodu u svom segmentu.

Zauzimanje vodećih pozicija ovisit će o uspjehu provedbe zaokreta u poslovanju (primjer HGspota i Podravke) i ponude nove vrijednosti za kupce.

Istraživanja pokazuju da se pozitivni efekti pokazuju jako brzo, više od dvije trećine tvrtki koji su poduzele kvalitetne proturecesijske mjere iskusile su povrat na investicije i prije samog kraja krize. (Bankamagazin)

Povezani članci
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
04.02.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu porasla najviše od polovine 2013.
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
07.08.13 Trgovina na malo
Iznenađenje u lipnju: Potrošnja porasla 2,7%
10.06.13 Statistika
Pad BDP-a u prvom kvartalu 1,5 posto
06.05.13 Trgovina na malo
Pad potrošnje u ožujku usporio na 2,1 posto
05.02.13 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u prosincu potonula 6,1 posto
30.11.12 Statistika
BDP u trećem kvartalu pao 1,9%
06.11.12 Trgovina na malo
Potrošnja u rujnu pala oštrih 6 posto
04.10.12 Trgovina na malo
Pad potrošnje u kolovozu usporen na 3,2 posto
13.09.12 Trgovina na malo
DZS: Promet u trgovini na malo u srpnju pao na godišnjoj razini
10.08.12 Trgovina na malo
Realni godišnji pad prometa u trgovini na malo
08.08.12 Trgovina na malo
RBA analize: U 2012. povratak pada prometa u trgovini na malo
06.08.12 Trgovina na malo
Potrošnja pala 5,1 posto, više od očekivanja
12.07.12 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
04.07.12 Trgovina na malo
Potrošnja u svibnju pala 4,4 posto, više nego što se očekivalo
04.07.12 Trgovina na malo
Očekuje se pad potrošnje treći mjesec zaredom
03.07.12 Trgovina na malo
Trgovci na malo prilagodili su se krizi
06.06.12 Financije i gospodarstvo
Linić i Maras: Pad potrošnje rezultat je krize i recesije
05.06.12 Trgovina na malo
Potrošnja u travnju potonula više od 7 posto
04.05.12 Trgovina na malo
Potrošnja u ožujku pala 1,1 posto
04.04.12 Trgovina na malo
Potrošnja u veljači porasla skromnih 1,1 posto
20.03.12 Vijesti
Dobra opremljenost trajnim dobrima
06.03.12 Trgovina na malo
Potrošnja u siječnju neočekivano porasla 1,9 posto
27.02.12 Trgovina na malo
Hrvati "preko granice" najviše kupuju odjeću i obuću
21.02.12 Vijesti
Gotovo tri četvrtine kućanstava s nedostatnim prihodima
08.02.12 Trgovina na malo
PD: Hrvati za blagdane nisu potrošili 12 mlrd kuna nego samo 8,2 mlrd
03.02.12 Trgovina na malo
Potrošnja u prosincu neočekivano pala 0,4 posto
16.01.12 Vijesti
GfK: Pesimizam kućanstava u vezi financijske situacije
12.01.12 Trgovina na malo
Trgovina na malo u studenome pala 11% mjesečno
04.01.12 Trgovina na malo
Neočekivani rast osobne potrošnje u studenome
14.12.11 Vijesti
Kućanstva ne očekuju bolju financijsku situaciju
31.10.11 Prehrambeni proizvodi
Potrošnja hrane i pića u 2010.
28.10.11 Trgovina na malo
Izdaci za potrošnju kućanstva lani za 1,3 posto manji nego 2009.
04.10.11 Trgovina na malo
Makroekonomija: Očekuje se daljnji rast potrošnje
14.07.11 Trgovina na malo
Kućanstva ne očekuju poboljšanje
06.06.11 Vijesti iz regije
GfK: 60 posto slovenskih kućanstava u plusu
02.06.11 Trgovina na malo
Potrošnja u Hrvatskoj porasla 3,7 posto
19.04.11 Trgovina na malo
GfK: Hrvatski potrošači umjetnici preživljavanja
30.03.11 Trgovina na malo
GfK: Istraživanja potrošačkih navika u maloprodaji
15.12.10 Vijesti
GfK: Više od polovice hrvatskih kućanstava siromašnije nego lani
26.08.10 Trgovina na malo
Cijene mesa niže 5 posto, a potrošnja pala i do 15 posto
12.07.10 Vijesti
PBZ: Štedi se na odjeći i obući
23.06.10 Trgovina na malo
Analiza Banke: U recesiji potrošač važniji nego ikad
15.06.10 Vijesti
Gfk: Preko 50 posto kućanstava u lošijoj financijskoj situaciji
31.05.10 Trgovina na malo
DZS: Dramatičan pad potrošnje
27.05.10 Vijesti
GfK: Više od polovice Hrvata boji se što donosi sutra
19.04.10 Vijesti
Osobna potrošnja u CEE/SEE: Hrvati predvode u potrošnji za modu
01.04.10 Trgovina na malo
Potrošnja pod pritiskom pada plaća i rasta nezaposlenosti
30.03.10 Trgovina na malo
GfK: Kriza natjerala 70 posto građana na opreznu kupnju
02.02.10 Vijesti
GfK: Preko 70 posto kućanstava ima nedostatne prihode
26.01.10 Trgovina na malo
GfK: 90 posto građana promijenilo kupovne navike zbog krize
17.11.09 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva ne očekuju poboljšanje životnih uvjeta
05.11.09 Financije i gospodarstvo
HNB: Pad osobne potrošnje jači od rasta PDV-a
13.07.09 Financije i gospodarstvo
Hrvati očekuju da će kriza potrajati 3 ili više godina
06.07.09 Vijesti
Kućanstva u 2008. u prosjeku raspolagala s 89 tisuća kuna
12.05.09 Vijesti
Hrvati za cigarete i alkohol godišnje troše oko 470 eura
16.04.09 Vijesti
Posljedice recesije osjeća polovica građana
25.03.09 Vijesti
Kućanstva i dalje očekuju pogoršanje životnih uvjeta
17.03.09 Zaposlenost / plaće
NHS: Plaća pokriva tek 82% troškova četveročlane obitelji
17.03.09 Vijesti
Smanjena potrošnja kućanstava u 2008.
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
24.02.09 Trgovina na malo
GFK: 72 posto prodaje robe široke potrošnje u trgovačkim lancima
18.02.09 Vijesti
GfK: Prihod prosječnog kućanstva 6.920 kuna
03.02.09 Vijesti iz svijeta
GfK predviđa porast potrošnje u Njemačkoj od 0,5 posto
04.12.08 Vijesti
GfK o tržištu kućanskih aparata
19.11.08 Vijesti
Svako drugo kućanstvo živi na kreditne kartice
29.09.08 Vijesti
Stopa rizika od siromaštva 17,4 posto
21.08.08 Trgovina na malo
GfK: Rast cijena usporio osobnu potrošnju
24.06.08 Vijesti
Petina građana osjetila pogoršanje financijske situacije
20.06.08 Vijesti
Za osobnu potrošnju kućanstva 74 tisuće kuna
02.04.08 Financije i gospodarstvo
Hrvatska kućanstva na proizvode ili usluge godišnje troše 10.000 eura
19.03.08 Trgovina na malo
GfK: 70 posto potrošnje u trgovačkim lancima
03.03.08 Vijesti
GfK: Za 39 posto kućanstava pogoršalo se financijsko stanje
22.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Mijenjaju li se navike u potrošnji energije hrvatskih kućanstava?
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
04.02.08 Vijesti
GfK istraživanje: Više od 70% kućanstava ima nedostatne prihode
29.01.08 Financije i gospodarstvo
RBAnalize: Za jači gospodarski rast veće investicije
23.01.08 Vijesti
Hrvatska: Trećina potrošnje kućanstava odlazi na hranu
22.01.08 Financije i gospodarstvo
Sve veći udio stanovništva s otplatom stambenog kredita
21.01.08 Vijesti
GfK: Hrvatska kućanstva sve opremljenija
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
03.12.07 Trgovina na malo
GfK: 75% građana kupuje u velikim trgovačkim centrima
01.12.07 Vijesti
EK: Predstavljanje projekta o zaštiti potrošača
29.11.07 Trgovina na malo
Blagdanska potrošnja u SAD-u porasla na 20 milijardi dolara
28.11.07 Trgovina na malo
Božićna šoping-histerija: Hrvati će potrošiti 12 milijardi kuna
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
18.04.07 Udruga trgovine
Udruga trgovine o isticanju cijena na proizvodima
06.02.07 Vijesti
GfKinfo: prihodi i troškovi kućanstava u Hrvatskoj
30.01.07 Vijesti
EIZG: Rast osobne potrošnje u 2007. zbog rasta plaća, zaposlenosti i izdašnijih državnih transfera
05.11.06 Trgovina na malo
Šoping-groznica: Blagdanska potrošnja čak 11 milijardi
11.10.06 Vijesti
GfK istraživanje: 37 posto građana teško preživljava
05.10.06 Korisne informacije
Na mobitele se troši sedam puta više nego na obrazovanje
24.08.06 Prehrambeni proizvodi
Jedemo sve više kruha
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa