03.09.2006. (Bernard Ivezić)
Hrvatska e-trgovina narasla 66 posto, na 437 milijuna dolara
Tijekom prošle godine online maloprodaja porasla je 111 posto, a online veleprodaja, koja je 2003. godine iznosila 125 milijuna dolara, lani je dosegla 380 milijuna dolara, dakle trostruko više
Agencija GfK izračunala je da je u srpnju ove godine putem Interneta trgovalo oko 45.000 građana, odnosno dvostruko manje nego godinu prije. Prema podacima GfK u svibnju 2005. godine putem Interneta je kupovalo 96.000 građana, a u svibnju 2004. godine njih 83.500.Broj korisnika online trgovine u Hrvatskoj pada, ali njihova potrošnja raste. Naime, agencija IDC Adriatics u redovitom istraživanju e-trgovine u Hrvatskoj tvrdi da je tijekom prošle godine to tržište naraslo za 66 posto, na 437 milijuna dolara.
Brže i jeftinije
Osobito velik rast bilježi online maloprodaja koja već treću godinu zaredom raste za više od 100 posto. IDC je izračunao da je tijekom prošle godine online maloprodaja porasla za 111 posto u odnosu na godinu prije, na iznos od 57 milijuna dolara.U IDC Adriaticsu ističu da glavnina online maloprodaje otpada na online turizam. “Najveće online-maloprodajne narudžbe ostvarile su turističke agencije. One i dalje drže glavninu e-maloprodajnog tržišta. Primjerice, 2004. godine činile su oko 70 posto online maloprodaje. Druga interesantna činjenica koja se iz navedenog može zaključiti je da većinu online maloprodaje u Hrvatskoj obavljaju stranci jer oni su pretežiti korisnici online turističke ponude”, izjavio je Igor Križevan, glavni analitičar za internetsko tržište agencije IDC Adriatics.Snažno raste i online veleprodaja. Tako je 2003. godine ukupno elektroničko trgovanje između tvrtki u Hrvatskoj iznosilo 124,6 milijuna dolara, godinu kasnije 233, a lani je doseglo 380 milijuna dolara. Križevan tvrdi da su tvrtke u Hrvatskoj sve aktivnije na Internetu. Kao jedan od najboljih primjera navodi elektroničko poslovanje između Agrokora i Konzuma.
Rast 20 posto
Suvremena tehnologija omogućava prodaji i nabavi tih tvrtki da putem računala međusobno pregledavaju stanje na skladištu, te direktno, elektroničkim putem obavljaju narudžbe. Osim što ubrzava, ovakav način poslovanja znatno pojeftinjuje njihovu suradnju. Analitičar IDC Adriaticsa navodi da je takvih primjera svake godine sve više. Online maloprodaji pak, prema Križevanovim riječima, dobro bi došla bolja promocija i više inicijativa koje pojednostavljuju online trgovinu poput T-Comova PayWaya.
|
Za razliku od online trgovine u SAD-u gdje je najveća online trgovina, knjižara Amazon.com, u Hrvatskoj su online knjižare na margini. Tijekom prošle godine one su ostvarile promet od 1,7 milijuna dolara, što je svega tri posto od ukupne online maloprodaje. No u IDC Adriaticsu tvrde da to nije tako loš rezultat jer online knjižare imaju brojne korisnike i bilježe velik broj transkacija. “U idućih pet godina online trgovina u Hrvatskoj rast će prosječno 20 posto godišnje. Taj rast i dalje će se temeljiti na snažnom razvoju online veleprodaje. Uglavnom, hrvatsko e-tržište još je relativno maleno i ima dosta prostora za rast i pozicioniranje raznih online projekata”, zaključio je analitičar Križevan.
Trgovina se mora reklamirati
U IDC-u napominju da se isplati otvoriti web-trgovinu pod uvjetom da se reklamira kao što se to radi s trgovinama u fizičkom svijetu.“Nije točno da se ne isplati otvoriti online trgovinu u Hrvatskoj. Isplati se jer postoje servisi koji vam nude da vrlo povoljno iznajmite online trgovinu po sistemu ključ u ruke. Međutim, problem je u tome što korisnici neće doći do vaše online trgovine ako je ne reklamirate. No rijetki se reklamiraju”, kaže Igor Križevan, glavni analitičar za internetsko tržište agencije IDC Adriatics.
Izvor: poslovni.hr
|
|
|
|