Potrošači
Seniko studio
Vijesti
10.04.2012. Hrvatske potrošače europski zakoni štite samo na papiru
Inspekcije su velik problem; kazne i napune proračun, a prekršitelj plati i nastavi raditi. Primjerice, online-trgovina Corbis još uvijek radi unatoč brojnim prijavama

Ovogodišnji Svjetski dan prava potrošača, koji se obilježava 15. ožujka, hrvatski su građani dočekali u situaciji općeg nereda u državi i u potpunoj pravnoj nesigurnosti. Zakonski propisi se ne poštuju.

Umjesto njihova provođenja, svatko postavlja svoja "pravila". Hrvatski potrošači od državnih institucija traže i očekuju odgovore i rješenja! Zaštita potrošača nije samo ekonomska kategorija, već i civilizacijska stečevina razvijenih demokracija, uređenih tržišta i sustav vrijednosti u stalnom razvoju koji osigurava pravnu zaštitu, sigurnost i zdravlje potrošača, a ne teatar. Hrvatski potrošač mora konačno postati ključni i gospodarski odgovoran čimbenik i regulator nacionalnog i EU tržišta roba i usluga.

Stoji to, među ostalim, u javnom apelu Potrošača, hrvatskog saveza udruga za zaštitu potrošača, u kojem se navodi i podatak da pred Sabor od rujna 2009. nije stiglo nijedno cjelovito izvješće o stanju hrvatskog sustava zaštite potrošača i zdravlja, za što prozivaju nadležno Ministarstvo gospodarstva.

Nedavna anketa Saveza udruga za zaštitu potrošača pokazala je da velika većina građana-potrošača u Hrvatskoj misli da nema ista prava kao potrošači u Europskoj uniji.

"Naravno da smo u pregovorima s EU-om zatvorili i poglavlje 28 o zaštiti potrošača i zdravlja. Dakle, uskladili smo hrvatsko s europskim zakonodavstvom, ali nam je i dalje ostao problem provedbe zakona. Zaštita potrošača zadire u svaki segment života. Već odavno nam problem nisu trgovci i usluge, nego neuredna i neučinkovita državna uprava", kaže predsjednica udruge Potrošač Jadranka Kolarević.

Ovdje valja napomenuti da Zakon o zaštiti potrošača (aktualni je usvojen 2009. godine) nije jedini koji regulira ova prava, široko je to područje i zadire u čitav niz drugih zakona i propisa.

Sveopći nered
Obrazlažući porazan zaključak s početka ovog teksta Potrošač navodi i konkretne primjere bezakonja koji udaraju po džepu građana-potrošača:
- Opomene su postale sredstvo za stjecanje prihoda, iako Zakon o obveznim odnosima ne poznaje tzv. opomenu kao instrument u naplatnim poslovima!
- Komunalna poduzeća i lokalna uprava i samouprava naplaćuju komunalne usluge koje ne pružaju i koje se ne koriste!
- Ovršni zakon koristi se za naplatu prastarih potraživanja, koja su sada s kamatama od nekoliko desetaka tisuća kuna jako isplativa!
- Ne utvrđuje se ovršenik, njegova točna adresa, ali sredstva se skidaju s računa, naplata se provodi. Dok se žrtva snađe, prođu svi rokovi za obnovu postupka!
- Nepostojeće tvrtke posluju uzimajući novac za robu koju ne isporučuju, i nikome ništa! Posluje se unatoč 50-ak prekršajnih prijava!
U svom tom neredu, naglašavaju dalje, "proračunsko izdvajanje za provedbu Nacionalnog programa zaštite potrošača za 2012. godinu iznosi oko 2,1 milijun kuna, dakle 0,47 kuna po stanovniku (0,06 eura), što je ispod najnižih izdvajanja u EU-u".

"Inspekcije su velik problem; naplate novčanu kaznu i napune proračun, prekršitelj plati i nastavi raditi. Procijeni da mu se to isplati, zna da mu neće zatvoriti tvrtku ili obrt, ili zabraniti rad. Aktualan je primjer online-trgovine Corbis koja još uvijek radi, unatoč brojnim prijavama prevarenih potrošača zbog naručene i plaćene, a nikad pristigle robe. Inspekcija prevarenima kaže: 'Podignite sudsku tužbu, ali to je predug put do pravde'. Iako su ljudi sve svjesniji svojih prava – 2008. godine imali smo 29 prijava, a lani oko 4.000! – ipak su još nedovoljno informirani, kako potrošači tako i trgovci odnosno pružatelji usluga.

Organizirali smo stoga i za njih niz radionica i okruglih stolova u suradnji s komorama. Imamo svoje predstavnike u povjerenstvima za prava potrošača u svim javnim poduzećima, u gradskim i općinskim savjetima za potrošače, čije se mišljenje, recimo, mora čuti prije izglasavanja poskupljenja neke komunalne usluge u gradu. Problem je, međutim, što smo u manjini pa nas nadglasaju", kaže Hana Jurić , voditeljica Savjetovališta pri Društvu za zaštitu potrošača Istre.

Savjetovalište u Puli nadležno je za tri županije, Istarsku, Primorsko-goransku i Ličko-senjsku. Sva savjetovališta za potrošače u Hrvatskoj financirana su iz državnog proračuna i građanima pružaju besplatnu pomoć pri izvansudskom rješavanju sporova, čime se bave i centri za mirenje i sudovi časti pri obrtničkoj i gospodarskoj komori.
Europska praksa
"Dok, recimo, u SAD-u potrošači mogu u roku od mjesec dana vratiti kupljenu robu iz bilo kojeg razloga, naravno s etiketom i u originalnoj ambalaži, našeg trgovca zakon na to ne obvezuje, osim kada je riječ o materijalnom nedostatku na proizvodu. Kod tehničke robe koja ima neki materijalni nedostatak rok za zamjenu je čak dvije godine. Međutim, to se ne odnosi na zamjenu robe zbog veličine ili boje, što nam većina trgovaca ipak omogućava u nekom kraćem roku. To su njihova interna pravila. I trgovcima je u interesu zadovoljan kupac, pitanje je to konkurencije na tržištu. Prodavatelji i pružatelji usluga mogu, dakle, potrošačima samo povećati, nikako umanjiti zakonom zajamčena prava", kaže Hana Jurić iz pulskog Savjetovališta.

Nismo potrošači samo u trgovinama. Potrošači smo svugdje gdje dajemo svoj novac za neki proizvod ili uslugu, kao recimo u zdravstvu.

"U zemljama EU-a zaštita zdravlja i potrošača usko su povezani. Nakon ulaska u Uniju moramo implementirati u svoj sustav zaštite potrošača i zdravlja europski sustav za razmjenu obavijesti o sigurnosti proizvoda RAPEX i europsko tijelo za sigurnost hrane EFSA", kaže Jurić.

Uspoređujući hrvatsku i europsku praksu, kaže da u Njemačkoj, recimo, odlično funkcionira sustav testiranja određenih proizvoda u nezavisnim institutima, što financiraju i zaklade.

"Takve stručne procjene i rangiranja određenih proizvoda objavljuju se u medijima, proizvodima se po tome dodjeljuju i markice za kvalitetu. Zato proizvode na procjenu donose i sami proizvođači, jer im je stalo da budu što bolje rangirani. Udruge, instituti, inspekcije… svi su oni na Zapadu jači, imaju velik ugled i utjecaj u društvu", kaže Hana Jurić, očekujući dobre promjene od novog Nacionalnog programa za zaštitu potrošača kojeg Vlada dogodine treba usvojiti. (Novi list)

Povezani članci
21.07.15 Vijesti
Rast povjerenja hrvatskih potrošača u trgovinu putem interneta
20.04.15 Zakon o zaštiti potrošača
Nepoštena trgovačka praksa: Potrošači bi trebali biti aktivni i informirani!
17.04.15 Inspekcijske službe
Inspekcija trgovina tekstilom i obućom - neoznačavanje proizvoda i nepridržavanje istaknute cijene
03.04.15 Vijesti
U nadzoru trgovačkih lanaca utvrđeno kršenje odredbi Zakona o zaštiti potrošača
13.03.15 Vijesti
Svjetski dan potrošača - 15. ožujka
13.01.15 Vijesti
Sezonsko sniženje ne dulje od 60 dana, a akcijsko od 30 dana
20.11.14 Potrošači
Potrošač mora biti informiran o onome što kupuje
17.10.14 Vijesti
Povjerenik Mimica pokrenuo kampanju "Potrošači, upoznajte svoja prava!"
23.06.14 Vijesti
Posustao optimizam europskih potrošača
03.03.14 Potrošači
Mimica: Hrvatska među zemljama s najslabijom potrošnjom unutar EU
27.02.14 Trgovina
Vlada: trgovci će morati isticati dvije cijene kod posebnih oblika prodaje
23.01.14 Vijesti iz regije
EK: osjetno poboljšano povjerenje potrošača u eurozoni i EU u siječnju
23.07.13 Vijesti iz svijeta
Nastavljen rast povjerenja potrošača u svijetu, i u Hrvatskoj
16.07.13 Vijesti
GfK - Indeks povjerenja potrošača
01.07.13 Korisne informacije
Radnici i potrošači, ovo trebate znati o svojim pravima u EU
15.03.13 Potrošači
U povodu dana zaštite prava potrošača ZABA o prigovorima klijenata
28.06.12 Vijesti
"Potrošač" pozdravlja ukidanje naplate opomena
28.06.12 Financije i gospodarstvo
HUB: Naplata opomena dobra je za potrošače
18.06.12 Vijesti
Suradnja inspekcijskih službi Hrvatske i Mađarske u zaštiti potrošača
15.06.12 Vijesti
Korak naprijed u zaštiti potrošača: Odzvonilo naplati slanja opomena!
02.05.12 Vijesti
Savez udruga potrošača traži preispitivanje odluka o poskupljenjima struje i plina
08.03.12 Vijesti
A.T. Kearney: Sve veći utjecaj kupaca starijih od 60 godina
07.03.12 Vijesti
Vjesnik: I uz 26 udruga, potrošači i dalje nezaštićeni
07.03.12 Seminari, konferencije
Okrugli stol o financijskoj stabilnosti hrvatskih obitelji
07.03.12 Vijesti
Konferencija povodom dana zaštite potrošača
28.02.12 Vijesti iz svijeta
Očekivanja njemačkih potrošača za ožujak blago poboljšana
23.02.12 Vijesti
Udruge potrošača predlažu zamrzavanje cijena goriva
20.12.11 Financije i gospodarstvo
Savez za zaštitu potrošača predlaže osiguranje kunskih depozita u stopostotnom iznosu
19.10.11 Vijesti iz svijeta
Istraživanje GfK: Eskalirajuća kriza slabi Europu
19.07.11 Vijesti iz svijeta
GfK: Raspoloženje potrošača u EU se popravlja
02.06.11 Vijesti
Sustav zaštite potrošača treba još nadograđivati
12.03.11 Vijesti
Kako potrošača vratiti u središte interesa?
11.03.11 Vijesti
U HGK održana Konferencija „Provedba politike zaštite potrošača – edukacija i informiranje potrošača i trgovaca“
10.03.11 Vijesti
MINGORP - Konferencija o potrošačkim pravima
13.01.11 Vijesti
Europska komisija bez vizije i strategije o zaštiti potrošača
09.12.10 Vijesti
Sustav zaštite potrošača pred kolapsom
17.09.10 Vijesti
Ministarstvo poljoprivrede: Besplatan telefon za prijave nepravilnosti oko hrane
12.09.10 Prehrambeni proizvodi
Kosor: Nadležne službe utvrdile da nema nepravilnosti u mesnoj industriji
12.09.10 Prehrambeni proizvodi
U Sloveniji otkriveni prehrambeni "falsifikati"
12.08.10 Vijesti
Tržišni policajci potrošačima vraćaju pravo na izbor
13.07.10 Vijesti
Potrošački kod: U osinjem gnijezdu
19.04.10 Vijesti
Europski potrošači u krizi štede na razne načine
15.03.10 Vijesti
Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske upozorava na neodrživost sadašnjeg načina financiranja udruga
10.03.10 Vijesti
Zagreb: Regionalni okrugli stol o zaštiti potrošača
10.09.09 Vijesti
Završen projekt "Daljnje jačanje kapaciteta na području zaštite potrošača"
14.04.09 Vijesti
Europski potrošači se boje prikrivenih poskupljenja
10.03.09 Vijesti
Održana konferencija o zaštiti potrošača
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
02.02.09 Vijesti
EU: Nezadovoljni potrošači
19.06.08 Vijesti
Europski potrošači najviše se žale na internetske transakcije
30.05.08 Vijesti
Nisko povjerenje britanskih potrošača
15.02.08 Tvrtke i tržišta
Atlantic: Odgovoran odnos prema potrošaču nema alternativu
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
08.02.08 Vijesti
HUP o najavljenom bojkotu kupnje
18.01.08 Šira regija
Kuneva poziva sudove članica EU da reguliraju prodaju iPhone-a
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
04.12.07 Vijesti
Za zaštitu potrošača 1,1 milijun eura iz pretpristupnog fonda EU
01.12.07 Vijesti
EK: Predstavljanje projekta o zaštiti potrošača
20.11.07 Zakon o zaštiti potrošača
GfK: Većina građana ne zna za zakon o zaštiti potrošača
27.10.07 Vijesti
Susret poslodavaca s predstavnicima Udruge za zaštitu potrošača
12.10.07 Vijesti
Ceh trgovine HOK-a nezadovoljan odgađanjem zakona o trgovini
26.09.07 Trgovina na veliko
Sutra sudska odluka o zahtjevu za zabranom prikupljanja ponuda za dionice HT-a
11.07.07 Zakon o zaštiti potrošača
Sabor o zaštiti potrošača
28.06.07 Vijesti
Vlada uputila u Sabor novi Zakon o zaštiti potrošača
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
28.05.07 Vijesti
Ljudska prava: Najveće zamjerke Hrvatskoj - provedba zakona
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
18.04.07 Udruga trgovine
Udruga trgovine o isticanju cijena na proizvodima
16.03.07 Vijesti
Zaštita potrošača
03.01.07 Seminari, konferencije
GfKinfo: Retail Summit 2007 u Pragu
02.10.06 Vijesti
Seminar o zaštiti potrošača u EU
26.09.06 Vijesti
Vijeće za konkurentnost dogovorilo EU program zaštite potrošača do 2013.
10.08.06 Vijesti
Udrugama potrošača bespovratno 300.000 kuna
17.05.06 Vijesti
Sudac nepravomoćno oslobodio Iliju Rkmana
16.08.05 Zakon o zaštiti potrošača
Zakon o zaštiti potrošača i pregled zakona i podzakonskih propisa
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa