Potrošači
Seniko studio
Vijesti
07.03.2012. Vjesnik: I uz 26 udruga, potrošači i dalje nezaštićeni
Unatoč tome što u Hrvatskoj imamo 26 udruga za zaštitu potrošača, potrošač je u našoj zemlji uglavnom prepušten na milost i nemilost trgovaca i pružatelja usluga koji imaju znanja i moći dobiti i eventualni sudski spor s kupcem ili korisnikom usluge

Svi smo mi potrošači, izgovorio je 13. ožujka 1963. pokojni američki predsjednik John F. Kennedy predstavljajući američkom Kongresu Deklaraciju o osnovnim pravima potrošača, poručujući da su potrošači najveća gospodarska skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Kennedy pritom nije bio zabrinut za potrošače, već za uvođenje tržišnih pravila kako bi se suzbila nepoštena poslovna praksa.

Dvadeset godina kasnije utemeljen je Svjetski dan prava potrošača, koji se obilježava 15. ožujka, kad se i javnim prosvjedima ukazuje na zloporabu i monopolizam na tržištu roba i usluga čime se potkopavaju prava potrošača.

Unatoč tome što u Hrvatskoj imamo 26 udruga za zaštitu potrošača, potrošač je u našoj zemlji uglavnom prepušten na milost i nemilost trgovaca i pružatelja usluga koji imaju znanja i moći dobiti i eventualni sudski spor s kupcem ili korisnikom usluge.

O tome svakodnevno svjedoče brojni primjeri da građani moraju banci ili telekomunikacijskom operateru zbog duga od nekoliko kuna na kraju platiti i više od tisuću kuna za kamate i opomene, s tim da lavovski dio iznosa uzmu odvjetnički uredi i javni bilježnici.

Pritom možemo govoriti o nesrazmjeru između obveza i prava potrošača, odnosno korisnika usluge, što se u mnogim zemljama podvodi pod nepoštenu poslovnu praksu banke ili telekomunikacijskog operatera.

Govoreći nedavno u Opatiji o zaštiti potrošača, zakonskoj regulativi i propisima koji se u Hrvatskoj primjenjuju na tom području, te o promjenama koje slijede nakon ulaska naše zemlje u EU, prof. dr. Vesna Tomljenović s Pravnog fakulteta u Rijeci upozorila je na europski paradoks. Na jedinstvenom tržištu EU-a samo se 3 posto potrošača upušta u prekograničnu kupnju, jer je u pitanju 27 različitih sudskih tumačenja ako između kupca i trgovca izbije spor zbog kupljene robe.

Tomljenović napominje da su trgovci pametniji od potrošača, tj. potrošač manje zna od njih. Trgovci znaju i to da se većina nezadovoljnih ili 'nadmudrenih' potrošača neće sudski sporiti zbog nanesene im štete, pa nastavljaju sa svojom nepoštenom praksom.

Zato je uveden koncept kolektivnog interesa potrošača i pritom u nekim državama sud donosi presudu o naknadi kolektivne štete, s tim da novac od kazne ide u državni budžet. Tužbe za kolektivnu zaštitu su preventivne, na primjer, da se netko prestane reklamirati na protuzakonit ili nepošten način. Ili, još zanimljiviji primjer, ako ste imali prometnu nesreću s vlastitim vozilom koje je osigurano kaskom, ne možete ostvariti naknadu štete ako niste bili na alkotestu, što malo tko zna.
Tužbe za kolektivnu zaštitu vrlo su efikasne, ali tijela koja ih podnose trebala bi biti oslobođena sudskih pristojbi i troškova vještačenja. Najprije u SAD-u, a sada i u EU sve su češće i grupne tužbe koje podnose specijalizirani odvjetnički uredi. One se nerijetko podnose i u ime nekoliko tisuća potrošača ili korisnika usluga.

U Portugalu je podnesena grupna tužba u ime 3 milijuna korisnika usluga jednog operatera koji je telefonske impulse naplaćivao više od dopuštenog. Sud je presudio da taj operater mora omogućiti besplatne minute razgovora svima koji su ga tužili.

U mnogim razvijenim europskim zemljama o zaštiti potrošača brine nezavisno tijelo na nacionalnoj razini, što bi bilo dobro rješenje i za Hrvatsku, u kojoj o potrošačima trenutno skrbi čak 26 udruga za zaštitu potrošača, te Državni inspektorat i Ured za zaštitu potrošača. U Europskoj uniji udruge za zaštitu potrošača uglavnom su sponzorirane i potpomognute od države.

Profesorica Tomljenović bila je i voditeljica radne skupine u pregovorima Hrvatske s Unijom za poglavlje Zaštita potrošača i zdravlja. Napominje kako primjena europskih standarda zaštite potrošača omogućava da hrvatski potrošači uživaju jednaka prava kao i oni u EU. To znači veći stupanj sigurnosti proizvoda na tržištu, a time i bolju zaštitu zdravlja potrošača, kao i zaštitu njihovih prava pri kupnji proizvoda i usluga. Potrošač, dakle, postaje regulator razvoja gospodarstva i time izravno potiče konkurentnost na tržištu.

Hrvatskim sucima već se sad preporučuje da u sporovima potrošača i trgovaca primjenjuju europsku sudsku praksu. Europski sustav brze razmjene obavijesti o proizvodima koji su rizični za zdravlje i sigurnost potrošača, podići će razinu sigurnosti potrošača sprječavanjem prodaje i povlačenjem s tržišta potencijalno opasnih artikala.

Educirani i informirani
Da europski sudovi pristupaju potrošačima kao informiranim i educiranim osobama, svjedoči i presuda u sporu u kojem je jedna kozmetička kuća tužila drugu da vara potrošače jer im prodaje kremu za lice na kojoj piše "face lifting efekt". Sud je odbacio tužbu kao neosnovanu, uz obrazloženje da prosječno educirani potrošač zna kako se takav efekt ne može postići ni s jednom kremom. (Vjesnik)

Povezani članci
29.09.15 Statistika
Hrvatski potrošači sve optimističniji, ali i dalje u negativnom raspoloženju
21.07.15 Vijesti
Rast povjerenja hrvatskih potrošača u trgovinu putem interneta
27.05.15 Istraživanja
GfK: povjerenje njemačkih potrošača na najvišoj razini u 13 i pol godina
20.04.15 Zakon o zaštiti potrošača
Nepoštena trgovačka praksa: Potrošači bi trebali biti aktivni i informirani!
17.04.15 Inspekcijske službe
Inspekcija trgovina tekstilom i obućom - neoznačavanje proizvoda i nepridržavanje istaknute cijene
03.04.15 Vijesti
U nadzoru trgovačkih lanaca utvrđeno kršenje odredbi Zakona o zaštiti potrošača
13.03.15 Vijesti
Svjetski dan potrošača - 15. ožujka
13.01.15 Vijesti
Sezonsko sniženje ne dulje od 60 dana, a akcijsko od 30 dana
20.11.14 Potrošači
Potrošač mora biti informiran o onome što kupuje
07.11.14 Vijesti
RBA: Ne iznenađuje visoka razina pesimizma potrošača
17.10.14 Vijesti
Povjerenik Mimica pokrenuo kampanju "Potrošači, upoznajte svoja prava!"
03.03.14 Potrošači
Mimica: Hrvatska među zemljama s najslabijom potrošnjom unutar EU
27.02.14 Trgovina
Vlada: trgovci će morati isticati dvije cijene kod posebnih oblika prodaje
23.01.14 Vijesti iz regije
EK: osjetno poboljšano povjerenje potrošača u eurozoni i EU u siječnju
23.07.13 Vijesti iz svijeta
Nastavljen rast povjerenja potrošača u svijetu, i u Hrvatskoj
16.07.13 Vijesti
GfK - Indeks povjerenja potrošača
15.07.13 Statistika
Prodaja u H&M-u poskočila u lipnju
05.07.13 Vijesti
Trgovci moraju obavijestiti potrošače o novoj, višoj cijeni cigareta
01.07.13 Korisne informacije
Radnici i potrošači, ovo trebate znati o svojim pravima u EU
15.03.13 Potrošači
U povodu dana zaštite prava potrošača ZABA o prigovorima klijenata
28.06.12 Vijesti
"Potrošač" pozdravlja ukidanje naplate opomena
28.06.12 Financije i gospodarstvo
HUB: Naplata opomena dobra je za potrošače
18.06.12 Vijesti
Suradnja inspekcijskih službi Hrvatske i Mađarske u zaštiti potrošača
15.06.12 Vijesti
Korak naprijed u zaštiti potrošača: Odzvonilo naplati slanja opomena!
02.05.12 Vijesti
Savez udruga potrošača traži preispitivanje odluka o poskupljenjima struje i plina
10.04.12 Vijesti
Hrvatske potrošače europski zakoni štite samo na papiru
07.03.12 Seminari, konferencije
Okrugli stol o financijskoj stabilnosti hrvatskih obitelji
07.03.12 Vijesti
Konferencija povodom dana zaštite potrošača
23.02.12 Vijesti
Udruge potrošača predlažu zamrzavanje cijena goriva
20.12.11 Financije i gospodarstvo
Savez za zaštitu potrošača predlaže osiguranje kunskih depozita u stopostotnom iznosu
02.06.11 Vijesti
Sustav zaštite potrošača treba još nadograđivati
12.03.11 Vijesti
Kako potrošača vratiti u središte interesa?
11.03.11 Vijesti
U HGK održana Konferencija „Provedba politike zaštite potrošača – edukacija i informiranje potrošača i trgovaca“
10.03.11 Vijesti
MINGORP - Konferencija o potrošačkim pravima
13.01.11 Vijesti
Europska komisija bez vizije i strategije o zaštiti potrošača
09.12.10 Vijesti
Sustav zaštite potrošača pred kolapsom
17.09.10 Vijesti
Ministarstvo poljoprivrede: Besplatan telefon za prijave nepravilnosti oko hrane
12.09.10 Prehrambeni proizvodi
Kosor: Nadležne službe utvrdile da nema nepravilnosti u mesnoj industriji
12.09.10 Prehrambeni proizvodi
U Sloveniji otkriveni prehrambeni "falsifikati"
12.08.10 Vijesti
Tržišni policajci potrošačima vraćaju pravo na izbor
13.07.10 Vijesti
Potrošački kod: U osinjem gnijezdu
15.03.10 Vijesti
Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske upozorava na neodrživost sadašnjeg načina financiranja udruga
10.03.10 Vijesti
Zagreb: Regionalni okrugli stol o zaštiti potrošača
10.09.09 Vijesti
Završen projekt CARDS 2004 Twinning "Daljnje jačanje kapaciteta na području zaštite potrošača"
10.09.09 Vijesti
Završen projekt "Daljnje jačanje kapaciteta na području zaštite potrošača"
14.04.09 Vijesti
Europski potrošači se boje prikrivenih poskupljenja
10.03.09 Vijesti
Održana konferencija o zaštiti potrošača
03.03.09 Zaposlenost / plaće
Trećina zaposlenih ne osjeća krizu
02.02.09 Vijesti
EU: Nezadovoljni potrošači
19.06.08 Vijesti
Europski potrošači najviše se žale na internetske transakcije
30.05.08 Vijesti
Nisko povjerenje britanskih potrošača
15.02.08 Tvrtke i tržišta
Atlantic: Odgovoran odnos prema potrošaču nema alternativu
14.02.08 Vijesti
HUP: Posjećenost trgovina uobičajena
08.02.08 Vijesti
HUP o najavljenom bojkotu kupnje
18.01.08 Šira regija
Kuneva poziva sudove članica EU da reguliraju prodaju iPhone-a
19.12.07 Vijesti
GfK o potrošačkoj klimi u Hrvatskoj
04.12.07 Vijesti
Za zaštitu potrošača 1,1 milijun eura iz pretpristupnog fonda EU
01.12.07 Vijesti
EK: Predstavljanje projekta o zaštiti potrošača
20.11.07 Zakon o zaštiti potrošača
GfK: Većina građana ne zna za zakon o zaštiti potrošača
27.10.07 Vijesti
Susret poslodavaca s predstavnicima Udruge za zaštitu potrošača
12.10.07 Vijesti
Ceh trgovine HOK-a nezadovoljan odgađanjem zakona o trgovini
26.09.07 Trgovina na veliko
Sutra sudska odluka o zahtjevu za zabranom prikupljanja ponuda za dionice HT-a
11.07.07 Zakon o zaštiti potrošača
Sabor o zaštiti potrošača
28.06.07 Vijesti
Vlada uputila u Sabor novi Zakon o zaštiti potrošača
23.06.07 Neprehrambeni proizvodi
Potrošač: Kupnjom štedljivijih uređaja do uštede energije
11.06.07 Istraživanja
Potrošači vladaju Internetom
28.05.07 Vijesti
Ljudska prava: Najveće zamjerke Hrvatskoj - provedba zakona
25.04.07 Vijesti
NHS: Građani u svibanj ulaze s kreditnom zaduženosti većom od 100 milijardi kuna
18.04.07 Udruga trgovine
Udruga trgovine o isticanju cijena na proizvodima
16.03.07 Vijesti
Zaštita potrošača
01.03.07 Vijesti
2007. godina edukacije potrošača u republici Hrvatskoj
22.02.07 Vijesti
Projekt CARDS 2002 - Jačanje kapaciteta na području zaštite potrošača
03.01.07 Seminari, konferencije
GfKinfo: Retail Summit 2007 u Pragu
30.12.06 Šira regija
Pad povjerenja njemačkih potrošača
30.11.06 Vijesti
Šibenik: Forum o pristupanju Hrvatske EU na temu zaštite potrošača
02.10.06 Vijesti
Seminar o zaštiti potrošača u EU
26.09.06 Vijesti
Vijeće za konkurentnost dogovorilo EU program zaštite potrošača do 2013.
16.08.06 Vijesti
Vratiš kupljeno u roku 8 dana i dobiješ novac
10.08.06 Vijesti
Udrugama potrošača bespovratno 300.000 kuna
03.08.06 Vijesti
Kupci ne znaju koliko ih zakon dobro štiti
18.07.06 Vijesti
Projekt „Informiranje o zaštiti potrošača“ za 2006. godinu
16.06.06 Istraživanja
I brendovi oblikuju prehrambeno ponašanje
17.05.06 Vijesti
Sudac nepravomoćno oslobodio Iliju Rkmana
16.08.05 Zakon o zaštiti potrošača
Zakon o zaštiti potrošača i pregled zakona i podzakonskih propisa
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa