15.02.2008. (Uredništvo)
Atlantic: Odgovoran odnos prema potrošaču nema alternativu
Na konferenciji o proizvodnji i distribuciji robe široke potrošnje “Consumer Markets Conference”, u organizaciji tvrtke KPMG Croatia i Infoarena digitalni sadržaji, razgovarali smo sa Zoranom Stankovićem.
Zoran Stanković Atlantic Grupi pridružuje se u veljači 2007. godine na mjestu potpredsjednika za financije. Prethodno je tri godine proveo u Plivi na mjestu direktora Kontrolinga Grupe zaduženog za koordinaciju i nadzor financijskog poslovanja Plivine mreže kompanija u zemlji i inozemstvu.
Prije dolaska u najveću hrvatsku farmaceutsku kompaniju, od 1995. do 2003. godine, radio je u Arthur Andersenu i Ernst&Youngu kao stariji menadžer za reviziju zadužen za velike klijente. U razgovoru za Suvremenu trgovinu govori o daljnjim planovima Atlantica na ljekarničkom tržištu, financijskoj konsolidaciji i integraciji divizija poslovanja, ljudskim resursima, regionalnoj krizi...
Atlantic je nepobitno jedna od vodećih tvrtki u regiji jugoistočne Europe kada je posrijedi organizacija zastupanja, uvoza, distribucije svjetski poznatih robnih marki iz područja roba široke potrošnje. Uz to ste se pozicionirali i kao proizvođač široke palete prehrambenih artikala, a nedavno ste ušli i u poslovanje s ljekarnama. Na koji način planirate povezati sve te odvojene dijelove poslovanja?
|
Atlantic grupa je iskoračila u, uvjetno rečeno, sasvim novi segment poslovanja, iako ulazak u ljekarnički posao predstavlja logičan slijed dosadašnjeg razvoja i tržišnog pozicioniranja kompanije.
Akvizicijom ljekarni formirana je, uz dosadašnje tri divizije: Zdravlja i njege, Distribucije te Sportske i aktivne prehrane, i četvrta divizija poslovanja pod nazivom Pharma. U sklopu te divizije funkcionirat će i Fidifarm, kao vodeći proizvođač nadopune prehrani u Hrvatskoj, ali i u regiji koja obuhvaća zemlje bivše Jugoslavije. Sa 28 ljekarni, koliko ih posluje u ovih pet zdravstvenih ustanova koje smo preuzeli, interes Atlantica za daljnje širenje na tom tržištu nikako ne jenjava.
I dalje se nastavljaju razgovori s vlasnicima pojedinačnih ljekarni ili zdravstvenih ustanova, i sigurni smo da će do kraja godine biti još nekoliko objava preuzimanja u tom dijelu. Akvizicija ljekarni vrlo je logičan korak u našem poslovanju, ako se ima u vidu da je strategija Atlantica sadržana u disperziji rizika odmakom od ovisnosti o principalskim brendovima.
Tako smo kupnjom Cedevite i Neve, uz ostale poteze, povećali udio vlastitih brendova u ukupnom prihodu na gotovo 60 posto. Preko ljekarni dobivamo retail kanal distribucije koji ne predstavlja konkurenciju našim glavnim kupcima, a istovremeno se izvrsno nadopunjuje s dosadašnjim poslovanjem Fidifarma, odnosno brenda Dietpharm. Jasno da ćemo u svojim ljekarnama ponuditi i ostale proizvode koji se u ljekarnama mogu prodavati, primjerice naš ključni brend Cedevitu, Wrigley itd. U osnovi, planiramo iskoristiti sve sinergijske mogućnosti koje se otvaraju integracijom ljekarni u poslovanje Atlantic grupe.
Na koji način ćete organizirati financijski monitoring u sklopu naglašene ekspanzije poslovanja?
|
Svakom javnom dioničkom društvu od presudne je važnosti pravovremeno i transparentno izvještavanje javnosti o poslovnim rezultatima. Lani smo u tu svrhu razvili standardizirani izvještajni proces u kojem će svaka naša kompanija, neovisno o divizijskoj strukturi ili državi u kojoj posluje, podnositi redovite mjesečne izvještaje o financijskim rezultatima.
Takvi mjesečni pokazatelji bit će ukalkulirani u kvartalna, polugodišnja ili godišnja konsolidirana izvješća koje će Atlantic predočiti široj javnosti i našim dioničarima. Završni dio izvještajnog procesa bit će implementacija softverskog rješenja, gdje smo trenutačno u fazi odabira ponuđača, a ideja nam je do kraja 2008. cjelokupni proces automatizirati i standardizirati na razini svake pojedine tvrtke u našem vlasništvu.
U uvjetima iznimno dinamičnih kretanja tržišta u Hrvatskoj i ostalim zemljama naše regije ponekad je lakše osvojiti vodeću poziciju, negoli je zadržati na dulji rok. Kako Atlantic gleda na ta kretanja i koje su metode primjenjive u zadržavanju vodeće pozicije?
|
Konstatacija potpuno stoji. Bitno je istaknuti, kada je posrijedi Atlantic grupa, da se mi uistinu ponosimo na odnos koji imamo s našim partnerima. Pritom se referiram kako na odnos s principalima tako i na odnos s kupcima te na kvalitetu usluga koje pružamo.
Gledajući liniju proizvoda, Atlantic trenutačno u Hrvatskoj ima 10 superbrendova (Cedevita, Melem, Plidenta, Ferrero, Orbit, Nutela...), što nema niti jedan naš izravni konkurent, te niz principalskih robnih marki. Od 1991. godine i prvog ugovora s Wrigleyem, što predstavlja začetak poslovanja Atlantic tradea i Grupe, ni jedan od naših principala nije otišao iz portfelja kompanije.
To dovoljno govori o uzajamnom povjerenju na čemu temeljimo poslovne odnose. Također, veliki broj proizvoda zauzima prvo ili drugo mjesto ako se gledaju pojedinačni tržišni udjeli, a među njima su vodeći Cedevita i Wrigley s udjelom više od 90 posto. Prema tome, odgovor Atlantica na izazove tržišta je kvaliteta, transparentnost i pošten odnos s principalima i kupcima.
Ljudski su resursi važan oslonac na koji se oslanja uspjeh svake kompanije. Ipak, primjetna je prilično velika fluktuacija stručnjaka na hrvatskom tržištu, pa i u vašoj kompaniji, koji relativno brzo odlaze pronalazeći nove izazove. Kako gledate na taj dio poslovanja?
|
Atlantic je kao tvrtka rastao vrlo brzo tako da je bila neizbježna analogija po kojoj veličina kompanije otežava upravljanje ljudskim resursima te ulaganje u ljude postaje sve složeniji problem. U suvremenom međunarodnom poslovanju dolazi do sasvim novih konjuktura i odnosa koje je potrebno definirati.
Atlantic u tome nije nikakva iznimka. Potkrijepe radi, možete samo zamisliti kako je bilo Nijemcima, u današnjem Atlantic Multipoweru, kada ih je kupila hrvatska kompanija, ali to je dio poslovanja koje je naša kompanija uspješno apsorbirala bez obzira na tržište na kojem posluje.
Istovremeno, važno je naglasiti da je čak 60 posto akvizicija u Hrvatskoj neuspješno, dok su sve akvizicije Atlantica provedene na uspješan način, a upravljanje ljudskim dijelom poslovanja je puno lakše, jasno, kad je ukupno poslovanje uspješno.
Edukaciji djelatnika poklanja se odgovarajuća pozornost kroz različite programe seminara pri čemu se zaposlenici upoznaju s poslovanjem i pristupom tržištu. Fluktuacija je kod nas prisutna mahom zbog novih prilika koje se javljaju pa se može odgovorno reći da je Atlantic rasadnik kadrova. Ponosni smo na činjenicu da su neki od naših bivših djelatnika na vrlo visokim pozicijama u drugim tvrtkama.
To se nadovezuje na pitanje društveno odgovornog poslovanja i aktivnosti tvrtki za poboljšanje opće socijalne slike društva u kojem posluje...
Naravno. Ovdje mogu navesti nedavni primjer u kojem se pojavila prilika za akviziciju tvrtke s portfeljem distribucije hrane za sportaše. Naime, premda su neki od proizvoda te tvrtke vodeći u svom segmentu, ustanovili smo kako ih je određeni broj na samoj granici propisa, a u nekim zemljama su i ilegalni, te smo odustali od takve mogućnosti bez puno razmišljanja.
Ne želimo da se ime Atlantica spominje u određenim upitnim dijelovima poslovanja i sasvim je sigurno da kompanije u našem sastavu nikada neće imati dilemu da se ponašaju odgovorno. Odgovoran odnos prema potrošaču nema alternativu. Uz to, kompanija je redoviti donator pojedinim školama i bolnicama, jer želimo pomoći tamo gdje možemo.
Tako smo, primjera radi, lani umjesto božićnog domjenka prenamijenili sredstva za opremanje dvorane u sklopu jedne škole. To je iznimno važan dio društvenog djelovanja svake kompanije koje nije vođeno profitom, nego savješću i moralom.
|
Na kraju, imajući u vidu trenutačnu političku krizu u regiji vezano uz proglašenje neovisnosti Kosova i nemire u Srbiji, je li vam to donijelo poteškoće u poslovanju i kakav razvoj očekujete u doglednoj budućnosti?
Do sada smo sa svojim dijelom poslovanja u Srbiji iznimno zadovoljni te nismo nailazili na probleme ni prije, a ni tijekom prošlotjednih nemira. Naši su proizvodi na srpskom tržištu jako dobro prihvaćeni. Prošle smo godine obavili akviziciju Multivite iz Vršca, iako je za tu tvrtku postojao veliki interes ponuđača kako iz same Srbije tako i iz inozemstva.
Naravno da cjelokupna situacija nije bez utjecaja na naše poslovanje, no to najvećim dijelom ovisi o tome hoće li biti negativne kampanje prema proizvodima koji dolaze iz Hrvatske. Do sada nije bilo nekih značajnih posljedica te ne očekujemo posebne poteškoće u poslovanju na tržištu susjedne države.
|
|
|
|