14.05.2007.
Sve veća važnost nefinancijskih pokazatelja poslovanja
Više od polovice ispitanika smatra da su informacije okrenute budućnosti (odnosno nefinancijski pokazatelji) menadžmentu vrijednije nego informacije okrenute prošlosti, kao što su to financijski pokazatelji
Tri četvrtine predsjednika uprava najvećih svjetskih tvrtki smatra kako im sami financijski indikatori ne daju cjelovitu sliku o snagama i slabostima tvrtki, pokazuje globalno Deloitteovo istraživanje „U mraku: Što mnogi članovi uprave i direktori još ne znaju o stanju svojih tvrtki”, provedeno ove godine u suradnji s Economist Intelligence Unit.
Mnogi članovi uprava i viši menadžment još uvijek zbog nedostatka kvalitetnih nefinancijskih informacija “tapkaju u mraku” kad procjenjuju opće stanje vlastitih tvrtki. Menadžeri koji su sudjelovali u ovom Deloitteovom istraživanju svjesni su potrebe za nefinancijskim pokazateljima, a među njima kao ključne ističu zadovoljstvo klijenata, inovativnost tvrtki i predanost zaposlenika.
„Stav predsjednika uprava vodećih svjetskih tvrtki spram vrijednosti nefinancijskih pokazatelja danas je pozitivniji nego u Deloitteovom istraživanju iz 2004. godine, ali menadžment još uvijek nije spreman napraviti sljedeći korak. Menadžeri znaju da moraju mjeriti te pokazatelje, ali kvaliteta raspoloživih nefinancijskih informacija ne zadovoljava njihove potrebe” istaknuo je William Parret, globalni direktor Deloittea.
Rezultati prodaje, tok novca, profit i drugi financijski rezultati neizbježni su pokazatelji uspješnosti poduzeća i pouzdano sredstvo za razvitak poslovnih strategija. Ipak, stručnjaci stalno traže nove, ”osjetljivije” načine za procjenu općeg stanja tvrtke na temelju kojih će steći prednost pred konkurencijom.
Ono što menadžment uglavnom motivira na pokretanje takvih analiza jest porast rizika za reputaciju kompanije, povećan utjecaja klijenata na poslovanje, globalna konkurencija, ali i sve veća pozornost medija spram nefinancijskih segmenata poslovanja, pa i utjecaj lobija, nevladinih organizacija i raznih građanskih inicijativa.
Dok skoro devet desetina direktora svoju sposobnost praćenja financijskih rezultata ocjenjuje izvrsnom ili dobrom, za nefinancijske pokazatelje to isto smatra tek jedna trećina ispitanika.
Čini se da je glavna prepreka boljem uvidu u nefinancijsko poslovanje upravo skeptičnost rukovodstva, ali i nejasno područje odgovornosti, kroničan nedostatak vremena te zabrinutost da će takve analize otkriti poneku „osjetljivu” informaciju koju bi mogla iskoristiti konkurencija. No na sporost pri uključivanju novih područja u analizu poslovanja svakako utječe i činjenica da nefinancijsku uspješnost nije uvijek lako pouzdano utvrditi.
Ovo Deloitteovo istraživanje upućuje na zaključak kako je praćenje tako osjetljivih pitanja kao što su angažiranost zaposlenika, inovativnost ili zadovoljstvo klijenata više „umijeće” negoli znanost. Ipak, preko trećine ispitanika smara da na poslovanje tvrtki ključno utječu upravo takvi, slabije opipljivi čimbenici.
|
Broj kompanija koje u svoje godišnje izvještaje uključuju i nefinancijske pokazatelje, pružajući svojim dioničarima, klijentima i konkurenciji potpuniju sliku svog poslovanja je u stalnom porastu. William Parrett, globalni Deloitteov direktor, optimističan je glede budućnosti nefinancijskih indikatora uspješnosti: „S vremenom će sve više kompanija koristiti ovaj tip mjerenja i šire ih uključiti u svoje poslovanje. Tako će poboljšati svoje poslovanje, zadobiti značajniju prednost pred konkurencijom i, na koncu, pridonijeti razvitku svoje temeljne djelatnosti.”
|
|
|
|