Međunarodno poslovanje
Seniko studio
Franchising
06.06.2012. U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki
U organizaciji Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i Veleučilišta Vern na 7. međunarodnom franšiznom forum održan je okrugli stol pod nazivom 'Franšiznim poslovanjem do stvaranja novih radnih mjesta i stjecanja iskustva'.

Iako franšiza u Hrvatskoj nije zakonski definirana, prema dostupnim informacijama, u Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki te zaposleno 16.500 ljudi. Premda je riječ o pojmu koji se u Hrvatskoj koristi od početka 90-ih godina, nedostaje edukacije za mlade poduzetnike.

- Najbitnije je uključiti akademsku zajednicu u edukaciju o franšiznom poslovanju te dobiti potporu institucija koje će mladim poduzetnicima omogućiti kupnju franšize - rekla je Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.

Adela Renka, stručna suradnica Ministarstva poduzetništva i obrta, predstavila je njihov novi pilot projekt 'Poduzetnički impuls' koji radi na bespovratnim poticajima za one koji žele kupiti franšizu.

Napomenula je kako poticaje ne mogu dobiti svi te da je na raspolaganju samo milijun kuna koje će biti podijeljene nekolicini najboljih poduzetnika. Ministarstvu se zamjera što nema poticaja za davatelje franšize, a poduzetnici smatraju kako je to najveći propust s obzirom da davatelj franšize mora izdvojiti svoje vrijeme i trud kako bi na korektan način nove ljude naučio poslovanju neke franšize.

Sudionici okruglog stola složili su se kako je edukacija i manjak povjerenja među ljudima najveći problem u tom poduzetničkom sektoru.

Da ni u susjednim zemljama nije ništa bolje potvrdio je i glavni tajnik Slovenske udruge za franšizno poslovanje Igor Pavlin koji smatra kako su najveći problem pravni stručnjaci koji nerijetko rade samo u korist primaoca franšize. Pavlin također smatra kako bi franšizna poduzeća trebala preuzeti aktivnu ulogu u oblikovanju tog sektora zapošljavanjem mladih ljudi.

S druge strane Robert Bilić, koji je na okruglom stolu sudjelovao i kao davatelj i kao primatelj franšize, smatra kako bi mladi ljudi trebali krenuti od nule te da bi o menadžerskom poslovanju trebali učiti od početka radeći i ne tako čiste poslove. Smatra da se samo tako, krećući od nule, može doći do stvaranja kvalitetnog poduzetničkog sektora.

Hrvatska, za razliku od drugih europskih zemalja, zaostaje u franšiznom poslovanju, vjerojatno zato što ne postoji franšizni registar koji bi mogao zakonski djelovati.

Isto tako u Hrvatskoj postoji jako mali broj pravnih stručnjaka koji znaju sastaviti franšizni ugovor, tako da razina nepovjerenja između davatelja i primatelja franšize raste. Još jedan veliki problem s kojim se suočavaju domaći poduzetnici su i banke koje nerijetko imaju negativan stav prema franšiznim poslovanjima.
Za iduću godinu Adela Renka je najavila dva moguća projekta kojima će pokušati olakšati situaciju primateljima, ali i davateljima franšize. Svi zajedno složili su se kako, iako je Hrvatska član Europske franšizne federacije, još uvijek o tom području nije dovoljno educirana.

Također su na formu predstavljene i četiri uspješne franšize. Kao najjača domaća franšiza predstavila se tvrtka Pek-Snack Forneti koja ima više od 500 franšiza diljem zemlje.

Kako kaže voditelj prodaje i marketinga Nermin Merdžanović njihovi partneri mogu u roku od 10 dana pokrenuti svoj posao, a rezultati su vidljivi već nakon prva dva tjedna.

Na forumu su se predstavile i bio&bio te Surf'n'Fries. Bio&bio tvrtka je koja se bavi proizvodnjom i prodajom prirodnih proizvoda, a od 2003. do danas sklopila je pet franšiznih ugovora.

Žana Hinek, zamjenica direktorice i voditeljica središnjeg ureda bio&bio trgovina, kaže kako odnos između tvrtke i franšizera mora biti poslovno-bračni jer jedni ovise o drugima.

Tvrtka Surf'n'Fries se u kratkom roku proširila po cijeloj Hrvatskoj upravo uz pomoć franšiza. Cilj im je sve značajniji izlazak na strana tržišta, a prvi korak im je Turska - točnije Istanbul.

Također, predstavljena je i strana franšiza - hrvatsko izdanje magazina Reader's Digest, a glavni urednik Goran Miletić kazao je kako je u njihovom slučaju prednost stranog franšizera u tome što koriste već provjerena saznanja o publici i načinu poslovanja, dok su mane dodatna edukacija i zapošljavanje novih ljudi.

Na današnjem forumu zaključeno je kako je budućnost franšiznog poslovanja u kombinaciji kvalitete i jednostavnosti koja je svakim danom sve više tražena na tržištu. (Lider)

Povezani članci
27.03.15 Seminari, konferencije
Uskoro Sajam franšiza, financijskih i konzultantskih usluga
12.11.14 Franchising
Franšizni forum na Rexpo-u: Uskoro udruženje franšiza pri HGK
05.11.14 Seminari, konferencije
Velika prilika Hrvatske na tržištu ekoproizvoda vrijednom 23 milijarde eura
07.05.14 Seminari, konferencije
Biovega organizirala poslovnu konferenciju: Razvoj ekološkog poslovanja u Hrvatskoj: od vizije do stvarnosti
28.02.14 Seminari, konferencije
Stručno usavršavanje: „Ekološki standard kvalitete kao dodana vrijednost u kategorijama hrane, dodataka prehrani i kozmetike“
17.12.13 Promocije
EKOZONA predstavila višestruku primjenu kokosovog ulja u svakodnevnom životu
21.10.13 Promocije
Pirovo brašno vrijedan izvor vitamina, minerala proteina i celuloznih vlakana
17.09.13 Promocije
U Konzumu predstavljena tri nova okusa EKOZONA biljnih napitaka
19.06.13 Vijesti
Daljnji razvoj McDonald'sa u Hrvatskoj unatoč recesiji
16.04.13 Zdravlje
EKOZONA orašidi i suho voće: hranjivim grickalicama iz ekološkog uzgoja u borbi protiv proljetnog umora
05.04.13 Franchising
Ove franšize zainteresirane su za ulazak na hrvatsko tržište
11.03.13 Prehrambeni proizvodi
Otvorena 12. bio&bio trgovina
01.03.13 Vijesti
U HGK održan forum „Trendovi u primjeni organske hrane, dodataka prehrani i prirodne kozmetike u Hrvatskoj“
18.01.13 Ekologija
EKOZONA: Nova linija domaćih ekoloških pekmeza
26.09.12 Trgovina na malo
Biovega predstavila ekološki beskvasni kruh Piraž
21.06.12 Franchising
U McDonald's u Hrvatskoj u zadnje dvije godine uloženo 90 milijuna kuna
24.04.12 Financije i gospodarstvo
Dodijeljene nagrade Greenovation
08.03.12 Brandovi
Istraživanje Reader's Digesta za oznake Trusted Brands 2012.
09.12.11 Franchising
Franšize u svijetu generiraju 850 milijardi dolara prihoda
30.09.11 Franchising
U Sisku najmoderniji McDonald's restoran u Hrvatskoj
01.06.11 Brandovi
Dodijeljene nagrade Trusted Brand Hrvatska
25.05.11 Karijere
Direktorica Biovege poduzetnica godine u izboru EBRD-a
28.04.11 Trgovina na malo
Best buy nagrada za bio&bio lanac trgovina ekoproizvoda
11.04.11 Tvrtke i tržišta
Zatvara se domaći lanac brze hrane Daily Fresh
29.01.11 Trgovina na malo
Jana na policama bio&bio trgovina
26.10.10 Franchising
Franšizno poslovanje u Hrvatskoj još neiskorišten potencijal
04.10.10 Brandovi
Jana osvojila nagradu Trusted Brand
30.09.10 Trgovina na malo
Konzumu četvrtu godinu zaredom priznanje Trusted Brands
24.09.10 Prehrambeni proizvodi
Zakon o ekološkoj proizvodnji do kraja godine
12.11.09 Franchising
Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama
09.11.09 Franchising
Zagreb: U četvrtak 5. međunarodni franšizni forum – FIP 2009
18.08.09 Vijesti iz svijeta
Američki Reader's Digest ide u bankrot
25.11.08 Seminari, konferencije
Bremer: I bankarski sektor treba inovacije u ponudi
29.09.08 Brandovi
Lino dječja hrana Podravke dobila nagradu Trusted Brand 2008
24.09.08 Franchising
U Zagrebu sastanak europskih franšiznih udruga
14.04.08 Franchising
Franšizni centar BiH otvara se 1. lipnja
09.11.07 Franchising
Iako raste franšizno poslovanje u Hrvatskoj još nedovoljno poznato
06.11.07 Franchising
Najavljen međunarodni franšizni forum FIP 2007
27.07.06 Franchising
Biovega se širi u susjedstvo
01.06.06 Franchising
Životna filozofija kao biznis
02.05.06 Franchising
Centar za franšizu Osijek pomaže svim zainteresiranim za franšize
05.04.06 Franchising
Što je franšiza?
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa