Međunarodno poslovanje
Seniko studio
Franchising
02.05.2006. (Mr.sc. Mirela Alpeza) Centar za franšizu Osijek pomaže svim zainteresiranim za franšize
Franšiza – model poslovanja koji prodaju i hrvatska poduzeća

Istraživanja pokazuju da u razvijenim zemljama Zapada velik broj poduzeća posluje po principu franšize i da su šanse da vaše poduzeće bude još uvijek živo i nakon pet godina poslovanja višestruko veće ako ste u posao ušli kao dio neke franšizne mreže, nego samostalno

Franšiza je model poslovanja u kojemu neko poduzeće prodaje pravo korištenja svog trgovačkog imena i načina poslovanja drugom poduzeću koje mu zauzvrat plaća franšiznu pristojbu i postotak od ostvarene mjesečne prodaje proizvoda i usluga. Pogodna je za gotovo sve djelatnosti: restorane, hotele, pekarnice, autoservise, agencije za nekretnine, kozmetičke salone, čišćenje kuća i sl.

Zašto franšiza?
Kao davatelj franšize najčešće se javlja poduzeće koje je zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu poslovanja u nekoj djelatnosti uspjelo izgraditi svoje ime (brand) i doći do uspješnog koncepta poslovanja koji je moguće nekoga naučiti primjenjivati i na nekoj drugoj lokaciji. Za poduzeće koje želi rasti i širiti svoje poslovanje argumenti u prilog prodaje franšize, a ne otvaranja vlastite podružnice često su ali ne i isključivo, financijske prirode. Važan razlog je svakako financijski, jer veći dio troškova otvaranja franšizne lokacije snosi onaj tko kupuje franšizu. Čak i u slučaju kada financijska sredstva nisu ograničenje, uvijek je bolje ne angažirati svoja sredstva, ako to možete učiniti s tuđima. Ostali razlozi u prilog prodaje franšize prema otvaranju vlastitih podružnica veća su motiviranost kupca franšize (zbog osjećaja da ipak vodi svoje poduzeće i radi za sebe), podjela rizika poslovanja, briga o zaposlenicima, kontrola poslovanja i režijskih troškova koji padaju na kupca franšize itd.

Idealni kupci franšize su poduzetnici koji su na svom području uočili potrebu za određenim proizvodom ili uslugom. Klasičan pristup bio bi da u poduzetnički pothvat kreću sami: osnuju poduzeće, smišljaju ime poduzeća, pronalaze lokaciju gdje će djelovati, oblikuju proizvod/koncipiraju uslugu, odlučuju se za određene marketinške aktivnosti kojima će ih promovirati i sl. Drugi pristup bio bi da identificiraju poduzeće koje taj proizvod/uslugu već nudi na tržištu i u tome je izuzetno uspješno, ima izgrađen način poslovanja, predstavlja ime u toj djelatnosti i spremno je prodati svoju franšizu. Kupujući franšizu, poduzetnik preskače nekoliko početnih koraka i ne ponavlja one iste pogreške koje je poduzetnik – davatelj franšize – sigurno morao učiniti da bi uspio. Drugim riječima, davatelj franšize (pro)daje kupcu franšize tajnu kako uspješno poslovati u određenoj djelatnosti i štedi i vrijeme i druge resurse.
Znati zašto se kupuje
Iako je franšiza odličan model poslovanja, to ne znači i da svaka franšizna ponuda predstavlja dobru poslovnu priliku. Franšiza je zapravo proizvod poput svakog drugog, izložen na polici i čeka svog kupca. Prilikom kupnje potrebno ga je uzeti u ruku i dobro pogledati sa svih strana. Morate znati što kupujete.

Postoje dvije vrste franšiza:
Franšiza distribucije proizvoda gdje kupac franšize stječe pravo distribucije proizvoda na određenom teritoriju. Ono što kupac u ovom slučaju plaća jest ime odnosno brand i ukoliko se odlučujete za ovu vrstu franšize, morate biti sigurni u snagu imena/branda koji plaćate – na svom teritoriju. Poznato i renomirano ime u Italiji ili Španjolskoj može biti potpuno nepoznato kupcima u Hrvatskoj.

Franšiza poslovnog formata gdje kupac osim prava korištenja nečijeg imena/branda kupuje i poslovni model odnosno recept kako poslovati u toj djelatnosti. U slučaju kupnje ove vrste franšize nije nužno da je ime koje kupujete poznato na vašem tržištu. Ukoliko je način poslovanja koji je sastavni dio franšiznog paketa inovativan i osigurava konkurentsku prednost na vašem tržištu, ne brinite se za poznatost branda. Brand ćete u tom slučaju izgraditi sami!

Iako se o franšizi kod nas uglavnom razmišlja kao o nečemu što se kupuje , ipak već i u Hrvatskoj postoje poduzeća koja su dovoljno snažna, iskusna i renomirana da postanu davatelji franšize. Za to nisu potrebna velika ulaganja, katkad je samo potrebno dobro posložiti poslovanje tako da ga je moguće replicirati na nekoj drugoj lokaciji.

Centar za franšizu Osijek
U sklopu Centra za poduzetništvo u Osijeku već dvije godine djeluje Centar za franšizu čiji je cilj pomoći svim zainteresiranima za franšize, bilo kao njezini kupci (pomoć pri analizi franšiznih ponuda, pronalasku i kontaktiranju poduzeća-davatelja franšiza, edukacija o franšiznom poslovanju općenito), ili davatelji (pomoć pri izradi franšizne ponude vašeg poduzeća, odnosno projektiranju franšizne mreže, pronalasku kupaca franšize i sl.). Centar za franšize jedini je centar u Hrvatskoj specijaliziran za franšizno poslovanje. Polaznici seminara «Franšiza od A do Ž» i korisnici usluga ovog centra poduzetnici su iz cijele Hrvatske, ali i susjedne Bosne i Hercegovine. U svom radu koristi se metodologija i kontakti koje Centar za Franšizu ima s jednim od najboljih franšiznih centara u Americi – The Franchising Center u El Pasu pri Sveučilištu u Texasu.

Izvor: fransiza.hr

Povezani članci
12.11.14 Franchising
Franšizni forum na Rexpo-u: Uskoro udruženje franšiza pri HGK
19.06.13 Vijesti
Daljnji razvoj McDonald'sa u Hrvatskoj unatoč recesiji
05.04.13 Franchising
Ove franšize zainteresirane su za ulazak na hrvatsko tržište
21.06.12 Franchising
U McDonald's u Hrvatskoj u zadnje dvije godine uloženo 90 milijuna kuna
06.06.12 Franchising
U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki
09.12.11 Franchising
Franšize u svijetu generiraju 850 milijardi dolara prihoda
30.09.11 Franchising
U Sisku najmoderniji McDonald's restoran u Hrvatskoj
11.04.11 Tvrtke i tržišta
Zatvara se domaći lanac brze hrane Daily Fresh
26.10.10 Franchising
Franšizno poslovanje u Hrvatskoj još neiskorišten potencijal
12.11.09 Franchising
Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama
09.11.09 Franchising
Zagreb: U četvrtak 5. međunarodni franšizni forum – FIP 2009
24.09.08 Franchising
U Zagrebu sastanak europskih franšiznih udruga
14.04.08 Franchising
Franšizni centar BiH otvara se 1. lipnja
09.11.07 Franchising
Iako raste franšizno poslovanje u Hrvatskoj još nedovoljno poznato
06.11.07 Franchising
Najavljen međunarodni franšizni forum FIP 2007
01.06.06 Franchising
Životna filozofija kao biznis
05.04.06 Franchising
Što je franšiza?
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa