Edukacija
Seniko studio
Seminari, konferencije
05.11.2014. Velika prilika Hrvatske na tržištu ekoproizvoda vrijednom 23 milijarde eura
Ekoproizvodnja ima svijetlu budućnost, a Hrvatska ima posebno veliku priliku u tom sektoru jer je sastavni dio najvećeg tržišta za takve proizvode u svijetu – Europske unije, zaključak je Okruglog stola Ekoproizvodnja koji se danas u organizaciji Poslovnog dnevnika održao u Zagrebu.

Europsko tržište organskih te bio i eko proizvoda vrijedilo je u 2012. godini, za koju zadnju postoje službeni podaci, 23 milijarde eura.

Najviše otpada na Njemačku s 6,6 milijardi eura, nakon toga dolaze Francuska s 3,8 milijardi i Velika Britanija s 1,9 milijardi eura.

Prosječno najviše na ekološke proizvode troše Danci i to 159 eura godišnje po stanovniku, a slijede Austrijanci sa 127 eura.

Kako pojašnjava Darija Musulin, načelnica za ekoproizvodnju u Ministarstvu poljoprivrede, za Hrvatsku još ne postoje precizni podaci jer ćemo u EU statistiku ući tek od 2013. godine, no po nekim izvorima se procjenjuje da je vrijednost našeg tržišta 104 milijuna eura, a od čega 15 posto otpada na ekološko vino.

U Europskoj uniji je pod ekološkim tretmanom ukupno 9,6 milijuna hektara, a što je veliki rast zadnjih godina jer je samo 2002. godine bilo svega 5,8 milijuna hektara ekoloških površina.

Najviše takvih površina ima Španjolska, 1,8 milijuna hektara, druga je Italija s 1,1 milijuna, a slijede Njemačka i Francuska.

Očekuje se da će za 2013. podaci pokazati da je ukupna ekološka proizvodnja u EU premašila površinu od 10 milijuna hektara. Na zajedničkom tržištu je u 2012. bilo 270 tisuća subjekata vezanih uz ekoproizvodnju, a od čega 235,4 tisuća proizvođača.

Hrvatska je još skromna po tom pitanju jer ukupno raspolažemo sa svega 40.640 hektara površina koje su na neki način povezane s ekološkom proizvodnjom.

Od toga je 17.301 hektar službeno u ekoproizvodnji, a ostatak je u nekoj od prijelaznih faza prilagodbe. Na našem tržištu djeluje na ekotržištu ukupno 1706 subjekata, a od čega 1609 proizvođača.

Od ukupnih površina, 20,5 tisuća hektara se odnosi na oranice, a 14,3 tisuće na pašnjake. Visokodohodovni voćnjaci, vinogradi, maslinici te posebice površine za povrće su zastupljeni s malim ili čak i simboličnim vrijednostima.

"Istraživanje tržišta pokazalo je da veliki broj Hrvata nije niti upoznat s ekoproizvodnjom i njezinom vrijednošću. Samo 10 do 15 posto građana redovito kupuje ekološke proizvode, a 54,4 posto ih kupuje rijetko. Od onih koji kupuju, 54,5 posto njih to čini u trgovačkim lancima, 37 posto na tržnicama, 17 posto u specijaliziranim trgovinama,te 13,6 posto u drogerijama", navodi Musulin.

Da je stanje u hrvatskoj ekološkoj proizvodnji vrlo konfuzno, potvrđuje i Marin Fucijaš, vlasnik tvrtke za inspekciju ekoproizvodnje "Prva ekološka".
"U Hrvatskoj nisu riješeni neki temeljni preduvjeti za bilo kakvu poljoprivredu, a samim tim i za ekološku. Za početak, ima puno neriješenih imovinsko-pravnih odnosa na puno zemljišta. Ne možete nekome dati najam zemlje na godinu dana – to ne funkcionira. Uvjeren sam da imamo i milijun hektara državne i privatne neobrađene zemlje za koju ne postoje čisti papiri. Što se tiče ekoproizvodnje, u praksi svaki dan uviđam da nemamo stručnog kadra koji bi mogao savjetovati i pratiti ovaj sektor. Štoviše, sve češće se susrećem da moji novi zaposlenici, mladi agronomi, ne mogu prepoznati djetelinu ili suncokret u nekoj fazi rasta, a da o nekim poljoprivrednim procesima niti ne govorim", kaže Fucijaš.

Jurica Jašinski, vlasnik Farma Apexa iz Vojnića koji je sa svojim kolegama iskrčio 700-tinjak hektara zemljišta u tom dijelu Hrvatske te gdje je pokrenuto 15 tvrtki iz sektora ekoproizvodnje.

"Neriješeni imovinsko-pravni odnosi i inertnost birokracije nam onemogućava neki jači iskorak. Mi za većinu toga zemljišta ne možemo dobiti poticaje jer ono nije registriranu u ARKOD-u i drugim bazama podataka. Najžalosnije je da mi ni sami ne znamo, usprkos velikom trudu, kako probiti te barijere jer nas u svakoj instituciji upućuju da na neku drugu jer da su oni nenadležni ili da ne znaju što nam je činiti", žali se Jašinski.

Primjer OPG-a Božice Žeželj iz Budinšćine u Zagorju pokazuje da se ipak i s malim ali kvalitetnim količinama robe može uspjeti na tržištu.

Njezino ex-vlastelinsko imanje, na kojem se proizvodi hrana od oko 900. godine, raspolaže s 10-ak hektara, a glavna artikal su joj jabuke koje se uzgajaju na 3,6 hektara.

"Kada smo se odlučili za ekoproizvodnju imali smo u našem voćnjaku urod od 60-ak tona jabuka godišnje. U prijelaznom razdoblju to je palo na šest tona, a nekad i na manje. Iako smo bili u panici, s vremenom smo shvatili pravu vrijednost ekološke proizvodnje i ne mogu reći da smo požalili", kaže Žeželj koja se da ovaj način proizvodnje odlučila u suradnji s Biovegom, najvećim domaćim lancem ekotrgovina pod brendom Bio-bio.

Vlasnica Biovege, Jadranka Boban, kaže da je vrlo teško bazirati trgovački lanac na isključivo domaćom proizvodnji.

"Mi u našem lancu držimo oko 3000 artikala, a od čega 30 posto otpada na domaće proizvođače. Svjesna sam da se mnogi manje proizvođači ne odlučuju na prisutnost u velikim trgovačkim lancima zbog strogih i nepovoljnih uvjeta te malih marži. No, i trgovina ima svoju logiku i interes pa ni mi ne poslujemo sa svim domaćim proizvođačima ekoproizvoda", kaže Boban.
Kao veliki problem vlasnica Biovege vidi nelojalnu konkurenciju koja bez ikakvih kriterija i certifikata prodaje robu reklamiranu kao bio, eko ili organsko.

Nepovoljni uvjeti u velikim trgovačkim lancima bili su i razlog da tvrtka Eko Sever vlasnika Marija Severa izađe iz njih i orijentira se na vlastiti prodajni sustav.

"Pomaka u zadnjih 20 godina ima, ali sve je to presporo. Od kada smo ušli u EU, mi nemamo problema s prodajom naših proizvoda. Što ne prodamo u vlastitom prodajnom lancu, ide poznatom kupcu u Italiju i Njemačku", navodi Sever.

I on veliki problem vidi u sivom tržištu koje ruši cijenu i kvalitetu te zbunjuje kupce. "Inspekcije kontroliraju samo registrirane ekoproizvođače, s kojima u pravilu nema nikakvih problema, no ne postoji rješenje što s onima za koje se službeno ne zna", pita se Sever.

Milka Kosanović, voditeljica odnosa s članstvom Hrvatske udruge poslodavaca, ističe da je problem što se poljoprivreda u Hrvatskoj i dalje ne promatra kroz ekonomsku prizmu te se i već godinama inzistira na nekoj tradiciji sadnje nekonkurentnih i niskodohodovnih žitarica.

"Ekoproizvodnja je velika prilika za Hrvatsku, ali se mora dogoditi "klik" u glavama ljudi te da se ne orijentiraju samo na sijanje pšenice i kukuruza. Mora se puno napraviti i po pitanju uređenja sustava, pogotovo u sferi imovinsko pravnih odnosa s državnim i neobrađenim privatnim zemljištem. Privatno vlasništvo je nepovredivo, ali isto tako vlasništvo i obvezuje", naglašava Kosanović.

Povezani članci
11.03.15 Financije i gospodarstvo
Dovršen poslovni kompleks Belja vrijedan 220 milijuna kuna
21.10.14 Vijesti
Ekozona vam čestita dane kruha
17.09.14 Prehrambeni proizvodi
Domaćim konditorima neophodna veća podrška države
19.08.14 Zdravlje
EKOZONA ljetna kuhinja bez kuhanja
07.05.14 Seminari, konferencije
Biovega organizirala poslovnu konferenciju: Razvoj ekološkog poslovanja u Hrvatskoj: od vizije do stvarnosti
18.03.14 Seminari, konferencije
EBRD predstavio rezultate „Women in business“ programa u Hrvatskoj
11.03.14 Zdravlje
EKOZONA super bobice: Mali plodovi, veliki izvor antioksidansa
28.02.14 Seminari, konferencije
Stručno usavršavanje: „Ekološki standard kvalitete kao dodana vrijednost u kategorijama hrane, dodataka prehrani i kozmetike“
14.01.14 Prehrambeni proizvodi
EKOZONA lanene sjemenke: Povratak prirodnoj ravnoteži organizma
17.12.13 Promocije
EKOZONA predstavila višestruku primjenu kokosovog ulja u svakodnevnom životu
21.10.13 Promocije
Pirovo brašno vrijedan izvor vitamina, minerala proteina i celuloznih vlakana
17.10.13 Istraživanja
Sve veća potreba za obnovljivim materijalima i ekološkim obilježavanjem proizvoda
17.09.13 Promocije
U Konzumu predstavljena tri nova okusa EKOZONA biljnih napitaka
16.04.13 Zdravlje
EKOZONA orašidi i suho voće: hranjivim grickalicama iz ekološkog uzgoja u borbi protiv proljetnog umora
10.04.13 Tvrtke i tržišta
METTLER TOLEDO Fresh Gate olakšava izmjenu podataka u supermarketima organskih proizvoda dennree
04.04.13 Ekologija
EKOZONA Trend Report: Organski uzgojena hrana - velika hrvatska prilika
03.04.13 Zdravlje
Poticanje domaće proizvodnje i konzumacije zdravih namirnica
01.03.13 Vijesti
U HGK održan forum „Trendovi u primjeni organske hrane, dodataka prehrani i prirodne kozmetike u Hrvatskoj“
18.01.13 Ekologija
EKOZONA: Nova linija domaćih ekoloških pekmeza
28.12.12 Prehrambeni proizvodi
PDV na kruh i mlijeko od 5 posto - moguć i rast cijena za taj iznos
05.11.12 Promocije
EKOZONA Trend Report: Organski proizvodi sve popularniji
26.09.12 Trgovina na malo
Biovega predstavila ekološki beskvasni kruh Piraž
18.06.12 Prehrambeni proizvodi
Kriza smanjila potrošnju organskih proizvoda
06.06.12 Franchising
U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki
24.04.12 Financije i gospodarstvo
Dodijeljene nagrade Greenovation
10.04.12 Sajmovi i izložbe
Na Dolcu 'kutak ljekovitog bilja i hrane'
29.03.12 Vijesti iz svijeta
Eko vina popularnija no ikad
09.12.11 Franchising
Franšize u svijetu generiraju 850 milijardi dolara prihoda
21.10.11 Sajmovi i izložbe
Eko Etno Hrvatska Europa Tour od 26. do 30. listopada
25.05.11 Karijere
Direktorica Biovege poduzetnica godine u izboru EBRD-a
07.03.11 Prehrambeni proizvodi
Predstavljen projekt organske proizvodnje hrane Organica.net
29.10.10 Prehrambeni proizvodi
Hrvatski ekološki proizvodi za Europu
24.09.10 Prehrambeni proizvodi
Zakon o ekološkoj proizvodnji do kraja godine
23.11.09 Prehrambeni proizvodi
Građani u krizi sve manje kupuju zdravu hranu
24.08.09 Prehrambeni proizvodi
Njemačka: Potrošnja organskih proizvoda manja za 4%
08.06.09 Financije i gospodarstvo
Vlada novim Zakonom smanjuje potpore agraru
18.02.09 Sajmovi i izložbe
Pankretić: Ekološka proizvodnja je šansa za Hrvatsku
04.08.08 Prehrambeni proizvodi
Jeftina hrana stvar je prošlosti
09.06.08 Prehrambeni proizvodi
GfK: Organsku hranu koristi tek 10% Hrvata
11.03.08 Financije i gospodarstvo
Darovnica Svjetske banke za zaštitu okoliša od pet milijuna dolara
19.02.08 Prehrambeni proizvodi
Potražnja za proizvodima iz organskog uzgoja u Njemačkoj nadmašuje proizvodnju
27.07.06 Franchising
Biovega se širi u susjedstvo
01.06.06 Franchising
Životna filozofija kao biznis
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa