12.11.2009.
Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama
Kroz franšize je u Hrvatskoj izravno zaposleno 16.500 ljudi
U Hrvatskoj je aktivno 12 franšiza na nacionalnoj razini, a najveći potencijal za njihovo širenje je u hotelijerstvu i uslužnom sektoru, ocijenjeno je danas na Međunarodnom franšiznom forumu koji se održava u organizaciji Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.
Prema procjeni te udruge, koju je iznijela njezina predsjednica Ljiljana Kukec, kroz franšize je u Hrvatskoj izravno zaposleno 16.500 ljudi.
Usporedbe radi spomenula je podatke o rasprostranjenosti franšiza u razvijenim europskim zemljama - u Njemačkoj je u sustavu franšiznog poslovanja zastupljeno 845 robnih marki, a zaposleno je 406 tisuća osoba. U Francuskoj broj marki je 929, uz 400 tisuća zaposlenih, u Italiji 708 (118 tisuća zaposlenih), a u Španjolskoj 650 (186 tisuća zaposlenih).
Pomoćnik direktora Sektora za industriju Hrvatske gospodarske komore Zoran Barišić dodaje da u Sjedinjenim Američkim Državama franšize čine 4,5 posto ukupnog gospodarstva te da je u njima sedmina svih radnih mjesta u SAD-u, dok je u Velikoj Britaniji vrijednost franšiznih koncesija procijenjena na 11,5 milijardi funta.
Jedna od najvećih prednosti franšiznog poslovanja, o kojoj se govorilo na skupu, je postotak opstanka poduzetnika koji je znatno veći u odnosu na klasično poslovanje.
Tako međunarodne statistike pokazuju da 97 poduzetnika - primatelja franšize opstaje nakon prve godine, 92 posto nakon pet godina, a 90 posto nakon deset godina rada, u odnosu na 62 posto klasičnih poduzetnika koji preživljavaju nakon jedne godine, 23 posto nakon pet i 18 posto nakon deset godina.
Franšize su nastale u SAD-u polovicom 19. stoljeća, a u drugoj polovici 20. stoljeća proširile su se svijetom.
Riječ je o poslovnom modelu u kojem davatelj franšize ustupa korisniku pravo da posluje na propisani, određeni način tijekom određenog vremena i na određenom mjestu.
Korisnik ili primatelj prihvaća obvezu obavljanja posla pod već isprobanim i poznatim uvjetima te pod imenom i uz promociju zajedničkim i za druga poduzeća u lancu. Davatelji franšize obično su velika međunarodna poduzeća, vlasnici poznatih brandova.
Poznatije svjetske franšize su Coca Cola, McDonald's, Intercontinental, Hertz, Marlboro i druge.
|
Forumu su u najvećem broju prisustvovali sudionici hrvatskih tvrtki, koji ozbiljno razmišljaju o franšiznom poslovanju kao o modelu lakšeg širenja njihovih već postojećih tvrtki.
Program Foruma sastojao se od dva bloka. U bloku međunarodnih iskustava su sudionicima Foruma svoja iskustva i činjenice o franšiznom poslovanju u zemljama u okruženju iznijeli viša savjetnica u Centru za franšizing Privredne komore Srbije Marica Vidanović, direktor ICPE Slovenija Igor Pavlin, pomoćnik savjetnice za trgovinu pri američkom veleposlanstvu u Zagrebu Damjan Benčić te vlasnik vrlo kreativnog srpskog franšiznog koncepta Rakia Bar Branko Nešić.
Sudionici su tako imali prilike čuti kako u se Srbiji kao zemlji koja je tek započela sa franšiznim poslovanjem, u odnosu na Hrvatsku, franšiza vrlo brzo razvija, zahvaljujući snažnoj promociji na svim razinama, ali i velikom interesu građana Srbije, koji su franšizno poslovanje prepoznali kao koncept koji potiče razvoj sigurnijeg poduzetništva i rasta već postojećih tvrtki.
Igor Pavlin iz Slovenije naglasio je važnost franšize u vremenu ekonomske krize i kako je i ova trenutna kriza pokazala da se tvrtke u franšizi mogu puno lakše oduprijeti ekonomskim krizama od nefranšiznih, ako su kvalitetno isprojektirane.
Iskustva Damjana Benčića, koji je predstavio način na koji američko veleposlanstvo u Zagrebu pomaže američkim franšizama da uđu u Hrvatsku, pokazala su koliko malo pomoći hrvatski franšizing ima po pitanju izvoza hrvatskih franšiznih koncepata i kako se na tom polju može napraviti puno više.
|
Tijekom drugog bloka - Ispitivanje vlastitog odnosa prema franšizi su Darko Stančin iz Središnjeg ureda lanca bio&bio trgovina i direktor tvrtke Sequoia project Filip Jelić, koja je u procesu projektiranja nove hrvatske franšize mirisnog brendinga atmosfer&co, prezentirali iskustva s kreiranjem vlastitog franšiznog koncepta i njegovom razvoju, dok je Nikola Oršanić kao master-franšizer za franšizne brandove I Quit Smoking i Dama Service sudionicima pokušao prenijeti kako je to kada se jedan čovjek nalazi i u funkciji primatelja, ali i davatelja franšize.
Forum je završio zaključkom kako se na promociji franšizinga u Hrvatskoj treba još puno raditi, kako je to vrlo vrijedan koncept za razvoj ekonomije svake zemlje u kojoj se razvija pa bi kao takav trebao i imati podršku širokog kruga institucija koja sada nedostaje te kako su priče o uspjehu franšiznog poslovanja nešto što ne valja zanemarivati, već slijediti. (Hina, Suvremena.hr)
|
|
|
|