Međunarodno poslovanje
Seniko studio
Franchising
12.11.2009. Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama
Kroz franšize je u Hrvatskoj izravno zaposleno 16.500 ljudi

U Hrvatskoj je aktivno 12 franšiza na nacionalnoj razini, a najveći potencijal za njihovo širenje je u hotelijerstvu i uslužnom sektoru, ocijenjeno je danas na Međunarodnom franšiznom forumu koji se održava u organizaciji Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.

Prema procjeni te udruge, koju je iznijela njezina predsjednica Ljiljana Kukec, kroz franšize je u Hrvatskoj izravno zaposleno 16.500 ljudi.

Usporedbe radi spomenula je podatke o rasprostranjenosti franšiza u razvijenim europskim zemljama - u Njemačkoj je u sustavu franšiznog poslovanja zastupljeno 845 robnih marki, a zaposleno je 406 tisuća osoba. U Francuskoj broj marki je 929, uz 400 tisuća zaposlenih, u Italiji 708 (118 tisuća zaposlenih), a u Španjolskoj 650 (186 tisuća zaposlenih).

Pomoćnik direktora Sektora za industriju Hrvatske gospodarske komore Zoran Barišić dodaje da u Sjedinjenim Američkim Državama franšize čine 4,5 posto ukupnog gospodarstva te da je u njima sedmina svih radnih mjesta u SAD-u, dok je u Velikoj Britaniji vrijednost franšiznih koncesija procijenjena na 11,5 milijardi funta.

Jedna od najvećih prednosti franšiznog poslovanja, o kojoj se govorilo na skupu, je postotak opstanka poduzetnika koji je znatno veći u odnosu na klasično poslovanje.

Tako međunarodne statistike pokazuju da 97 poduzetnika - primatelja franšize opstaje nakon prve godine, 92 posto nakon pet godina, a 90 posto nakon deset godina rada, u odnosu na 62 posto klasičnih poduzetnika koji preživljavaju nakon jedne godine, 23 posto nakon pet i 18 posto nakon deset godina.

Franšize su nastale u SAD-u polovicom 19. stoljeća, a u drugoj polovici 20. stoljeća proširile su se svijetom.

Riječ je o poslovnom modelu u kojem davatelj franšize ustupa korisniku pravo da posluje na propisani, određeni način tijekom određenog vremena i na određenom mjestu.

Korisnik ili primatelj prihvaća obvezu obavljanja posla pod već isprobanim i poznatim uvjetima te pod imenom i uz promociju zajedničkim i za druga poduzeća u lancu. Davatelji franšize obično su velika međunarodna poduzeća, vlasnici poznatih brandova.

Poznatije svjetske franšize su Coca Cola, McDonald's, Intercontinental, Hertz, Marlboro i druge.
Forumu su u najvećem broju prisustvovali sudionici hrvatskih tvrtki, koji ozbiljno razmišljaju o franšiznom poslovanju kao o modelu lakšeg širenja njihovih već postojećih tvrtki.

Program Foruma sastojao se od dva bloka. U bloku međunarodnih iskustava su sudionicima Foruma svoja iskustva i činjenice o franšiznom poslovanju u zemljama u okruženju iznijeli viša savjetnica u Centru za franšizing Privredne komore Srbije Marica Vidanović, direktor ICPE Slovenija Igor Pavlin, pomoćnik savjetnice za trgovinu pri američkom veleposlanstvu u Zagrebu Damjan Benčić te vlasnik vrlo kreativnog srpskog franšiznog koncepta Rakia Bar Branko Nešić.

Sudionici su tako imali prilike čuti kako u se Srbiji kao zemlji koja je tek započela sa franšiznim poslovanjem, u odnosu na Hrvatsku, franšiza vrlo brzo razvija, zahvaljujući snažnoj promociji na svim razinama, ali i velikom interesu građana Srbije, koji su franšizno poslovanje prepoznali kao koncept koji potiče razvoj sigurnijeg poduzetništva i rasta već postojećih tvrtki.

Igor Pavlin iz Slovenije naglasio je važnost franšize u vremenu ekonomske krize i kako je i ova trenutna kriza pokazala da se tvrtke u franšizi mogu puno lakše oduprijeti ekonomskim krizama od nefranšiznih, ako su kvalitetno isprojektirane.

Iskustva Damjana Benčića, koji je predstavio način na koji američko veleposlanstvo u Zagrebu pomaže američkim franšizama da uđu u Hrvatsku, pokazala su koliko malo pomoći hrvatski franšizing ima po pitanju izvoza hrvatskih franšiznih koncepata i kako se na tom polju može napraviti puno više.
Tijekom drugog bloka - Ispitivanje vlastitog odnosa prema franšizi su Darko Stančin iz Središnjeg ureda lanca bio&bio trgovina i direktor tvrtke Sequoia project Filip Jelić, koja je u procesu projektiranja nove hrvatske franšize mirisnog brendinga atmosfer&co, prezentirali iskustva s kreiranjem vlastitog franšiznog koncepta i njegovom razvoju, dok je Nikola Oršanić kao master-franšizer za franšizne brandove I Quit Smoking i Dama Service sudionicima pokušao prenijeti kako je to kada se jedan čovjek nalazi i u funkciji primatelja, ali i davatelja franšize.

Forum je završio zaključkom kako se na promociji franšizinga u Hrvatskoj treba još puno raditi, kako je to vrlo vrijedan koncept za razvoj ekonomije svake zemlje u kojoj se razvija pa bi kao takav trebao i imati podršku širokog kruga institucija koja sada nedostaje te kako su priče o uspjehu franšiznog poslovanja nešto što ne valja zanemarivati, već slijediti. (Hina, Suvremena.hr)

Povezani članci
12.11.14 Franchising
Franšizni forum na Rexpo-u: Uskoro udruženje franšiza pri HGK
19.06.13 Vijesti
Daljnji razvoj McDonald'sa u Hrvatskoj unatoč recesiji
05.04.13 Franchising
Ove franšize zainteresirane su za ulazak na hrvatsko tržište
21.06.12 Franchising
U McDonald's u Hrvatskoj u zadnje dvije godine uloženo 90 milijuna kuna
06.06.12 Franchising
U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki
09.12.11 Franchising
Franšize u svijetu generiraju 850 milijardi dolara prihoda
30.09.11 Franchising
U Sisku najmoderniji McDonald's restoran u Hrvatskoj
11.04.11 Tvrtke i tržišta
Zatvara se domaći lanac brze hrane Daily Fresh
26.10.10 Franchising
Franšizno poslovanje u Hrvatskoj još neiskorišten potencijal
09.11.09 Franchising
Zagreb: U četvrtak 5. međunarodni franšizni forum – FIP 2009
25.11.08 Seminari, konferencije
Bremer: I bankarski sektor treba inovacije u ponudi
24.09.08 Franchising
U Zagrebu sastanak europskih franšiznih udruga
14.04.08 Franchising
Franšizni centar BiH otvara se 1. lipnja
09.11.07 Franchising
Iako raste franšizno poslovanje u Hrvatskoj još nedovoljno poznato
06.11.07 Franchising
Najavljen međunarodni franšizni forum FIP 2007
01.06.06 Franchising
Životna filozofija kao biznis
02.05.06 Franchising
Centar za franšizu Osijek pomaže svim zainteresiranim za franšize
05.04.06 Franchising
Što je franšiza?
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa