Facebook
Twitter
LinkedIn
Google+
RSS
Međunarodno poslovanje
Trgovina
Robe
Edukacija
Potrošači
O marketingu
Info
Naslovnica
Naslovnica
>>
Međunarodno poslovanje
>>
Franchising
Subota, 20.04.2024
Međunarodno poslovanje
Izvoz
Uvoz
Licenca
Leasing
Franchising
Izravna strana ulaganja
Strateški savezi
Šira regija
Tvrtke i tržišta
WTO
Seniko studio
Kontakt
Oglašavanje
Časopis
O nama
Impressum
Franchising
05.04.2006.
Što je franšiza?
Franšiza je privilegija ili dozvoljeno pravo pojedincu ili grupi koja omogućuje korisniku da provodi određenu vrstu komercijalne aktivnosti. Dakle, franšiza je ugovorni odnos između «Franšizanta» (kupca) i «Franšizora» (prodavača) u kojem je ukupna suma franšizorovih znanja, imagea, uspjeha, proizvodnje i marketinških tehnika data franšizantu, ali uz naknadu.
Franšiza se pojavljuje kada kompanija «davatelj franšize» licencira svoje trgovačko ime i svoj način rada određenoj osobi ili grupi koji se slaže da će poslovati u skladu sa uvjetima ugovora. Davatelj franšize osigurava korisniku franšize podršku i, u nekim slučajevima, ima određenu kontrolu nad načinom poslovanja korisnika franšize. Zauzvrat korisnik franšize plaća davatelju franšize ili franšizoru početnu pristojbu i pristojbu za poslovanje za korištenje trgovačkog imena i načina poslovanja.
Znači, poduzetnik ili franšizant ne gradi svoje poduzeće od nule, korak po korak, već je njegovo poduzeće kopija svih istih takvih u franšizorovu lancu. Franšiza odgovara poduzetnicima koji: ne sagorjevaju od vlastitih ideja, ali su uporni i radini; imaju menadžerske vještine, nešto kapitala ili vlastitu lokaciju; neće biti frustrirani nedostatkom autonomije.
Franšizant kupuje već gotovo poduzeće. Obvezuje se ugovorom da će slijediti upute: koji proizvod ili uslugu prodaje, kako će ga prodavati, kako će nadzirati troškove, koliko sati dnevno raditi. Franšizant ima pravo i obvezu na: korištenje franšizorovog imena, korištenje know-how, slijeđenje uputa i standarda franšizorove kvalitete.
Primjeri privatnih franšiza su brojni. Prodavači prodaju franšize trgovcima, dajući im pravo prodaje njihovih proizvoda u određenim područjima. U skorim godinama najveći rast franšiznih usluga zabilježen je u uslužnim djelatnostima. Franšize su kreirane kako bi ponudile usluge od računovodstva, do printanja i kopiranja direktnog mailinga, čišćenja kuća, prodaje računala i usluga.
Pogled na prvih 100 godina komercijalne franšize otkriva neke zanimljivosti. Iako se rani korisnici franšiza mogu identificirati zajedničkim trgovačkim imenom, bili su slobodni u kreiranju vlastitog poslovnog stila.
No sve se promjenilo tijekom 1950-ih godina kada je
Ray Kroc
reorganizirao potencijal kloniranja franšize kako bi ponovio uspješnu formulu i lansirao poslovni format franšize kakav mi danas poznajemo. Ray Kroc je u svojim kasnim 40-ima godinama bio relativno uspješan prodavač aparata za pravljenje milkshakea. Jedan od njegovih kupaca bio je uspješan prodavač hamburgera po imenu
McDonalds
, koji je prodavao mnoštvo hamburgera i velike količine milkshakea i pommes frites. Obuzet uspjehom tog restorana, čija su većina zaposlenih bili studenti, Kroc je smatrao da može replicirati njegovo poslovanje i kopirati njegov uspijeh diljem SAD.
Uspjeh McDonaldsa je legenda, a Ray Kroc sa svojim uspjehom u franšizi se uspoređuje s Henry Fordom u uvođenju linije za proizvodnju u industriji brze hrane. Ali Kroc je napravio više od brzine u brzoj hrani. Za Ray Kroca svaki aspekt kako voditi franšizu McDonaldsa postao je dio sistema koji osigurava da će iskustvo potrošača u svakom McDonaldsu biti jednako uvijek i svugdje. Krocova teorija se pokazala toliko uspješnom da se ubrzo proširila franšiznom industrijom.
Tipični ugovor o franšizi iz sredine 1990-ih uveliko se razlikuje od svog prethodnika iz 60-ih. Taj ugovor od tri strane narastao je na 50 i više strana i sada davatelj franšize diktira svaki aspekt odnosa. Većina ugovora raspravlja o franšizi do najsitnijih detalja.
Prednosti franšiznog poslovanja:
• Dokazane poslovne metode
• Uvježbavanje
• Utemeljeni ugled
• Minimalizirani rizik
Nedostaci franšiznog poslovanja:
• Pomanjkanje neovisnosti
• Trajna obveza
• Pomanjkanje individualnog identiteta
• Teško je poništiti ugovor
Izvor: fransiza.hr
Povezani članci
12.11.14
Franchising
Franšizni forum na Rexpo-u: Uskoro udruženje franšiza pri HGK
19.06.13
Vijesti
Daljnji razvoj McDonald'sa u Hrvatskoj unatoč recesiji
05.04.13
Franchising
Ove franšize zainteresirane su za ulazak na hrvatsko tržište
21.06.12
Franchising
U McDonald's u Hrvatskoj u zadnje dvije godine uloženo 90 milijuna kuna
06.06.12
Franchising
U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki
09.12.11
Franchising
Franšize u svijetu generiraju 850 milijardi dolara prihoda
30.09.11
Franchising
U Sisku najmoderniji McDonald's restoran u Hrvatskoj
11.04.11
Tvrtke i tržišta
Zatvara se domaći lanac brze hrane Daily Fresh
26.10.10
Franchising
Franšizno poslovanje u Hrvatskoj još neiskorišten potencijal
12.11.09
Franchising
Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama
09.11.09
Franchising
Zagreb: U četvrtak 5. međunarodni franšizni forum – FIP 2009
24.09.08
Franchising
U Zagrebu sastanak europskih franšiznih udruga
14.04.08
Franchising
Franšizni centar BiH otvara se 1. lipnja
09.11.07
Franchising
Iako raste franšizno poslovanje u Hrvatskoj još nedovoljno poznato
06.11.07
Franchising
Najavljen međunarodni franšizni forum FIP 2007
01.06.06
Franchising
Životna filozofija kao biznis
02.05.06
Franchising
Centar za franšizu Osijek pomaže svim zainteresiranim za franšize
Međunarodno poslovanje
|
Trgovina
|
Potrošači
|
Edukacija
|
Robe
|
O marketingu
|
Info
Opći uvjeti korištenja
|
O nama
|
Impressum
Copyright(c) 2006, Sva prava pridržana.
Design by:
Stedas
Geared by:
Corvus CMS
Tražilica
Upiši pojam
Newsletter
Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!
E-mail:
Anketa
Hoće li 2016. godina napokon biti bolja?
1. Svakako će biti bolja!
2. Ne očekujem veće pozitivne pomake.
3. Ne vjerujem da će biti bolja.