13.01.2010.
Pad maloprodaje u studenom 15,8 posto
Rast nezaposlenosti i smanjenja raspoloživog dohotka zbog uvođenja kriznog poreza i povećanja PDV-a uzelo je svoj danak u padu maloprodaje u studenom za snažnih 15,8 posto na godišnjoj razini
Posljedica rasta nezaposlenosti i smanjenja raspoloživog dohotka zbog uvođenja kriznog poreza i povećanja PDV-a snažan je pad prometa u trgovini na malo. U studenome prošle godine taj je pad iznosio čak 15,8 posto na godišnjoj razini.
Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u utorak da je promet od trgovine na malo u studenom 2009. bio u odnosu na prethodni mjesec nominalno manji za 12,1 posto, a realno za 12,4 posto, dok je na godišnjoj razini, prema studenom 2008. godine bio nominalno manji za 14,9 posto, a realno za 15,8 posto.
To je već četrnaesti mjesec zaredom u kojem se bilježi pad maloprodaje, a pad je čak i veći nego u listopadu prošle godine kada je iznosio 15,4 posto.
"Pad od 15,8 posto iznad je svih očekivanja i premda je kreditna aktivnost u studenome lani malo porasla to nije utjecalo na potrošnju", izjavio je Zdeslav Šantić, glavni ekonomist Splitske banke. Dodao je kako se ni u prosincu ne očekuje bitno poboljšanje te kako slijedi razdoblje realnog pada plaća i manjeg raspoloživog dohodka za potrošnju, s obzirom na rast cijena energenata.
"Evidentno je da pad realnog raspoloživog dohotka, rast nezaposlenosti, razduživanje stanovništva te pesimizam potrošača nepovoljno utječu na potrošnju", kaže Hrvoje Stojić, voditelj odjela Ekonomskih istraživanja Hypo Alpe Adria banke. Smatra da su tako loši podaci i posljedica pada potrošnje turista. "Zarada od turizma pala je oko 16 posto, a kako dio stanovništva živi od turizma, jasno je da zbog toga imaju manje za trošiti", kaže Stojić.
Snažan pad potrošnje u listopadu i studenome, prva dva mjeseca četvrtog kvartala, ukazuje da bi pad gospodarstva u posljednjem kvartalu 2009. mogao biti i veći nego u trećem kvartalu, kada je pad BDP-a iznosio 5,7 posto. "Podaci o potrošnji pokazuju da bi u četvrtom tromjesečju pad BDP ponovno mogao biti oko 6 posto, a za cijelu prošlu godinu i nešto veći od 6 posto", zaključuje Hrvoje Stojić.
|
Najveći pad u trgovini motornih vozila - čak 61,5 posto
Inače, gledano kumulativno, od siječnja do studenog prošle godine promet od trgovine na malo što su ga ostvarili svi poslovni subjekti bez obzira na njihovu pretežnu djelatnost bio je nominalno manji za 14,4 posto, a realno za 15,6 posto u odnosu na isto razdoblje pretprošle godine.
Promatrano prema trgovačkim strukama, u studenom je prema listopadu u nespecijaliziranim prodavaonicama pretežno živežnim namirnicama, na koje se odnosi 35,6 posto hrvatske maloprodaje, promet nominalno smanjen za 12,1 posto. U odnosu na studeni 2008. godine promet je manji za 2,9 posto.
U maloprodaji motornih goriva i maziva (udjel u ukupnoj maloprodaji 16,9 posto), promet je u studenom 2009. na mjesečnoj razini nominalno smanjen za 11,2 posto, a na godišnjoj razini za 7,1 posto. U maloprodaji tekstila, odjevnih predmeta, obuće i kožnih proizvoda (udjel 6,6 posto) promet je na mjesečnoj razini pao za 23,4 posto, a na godišnjoj za 18,7 posto.
Iako promet u prodaji motornih vozila u studenom u odnosu na listopad prošle godine bilježi blagi rast, nominalno za 1,9 posto, na godišnjoj se razini u prodaji vozila bilježi najveći pad prodaje, za čak 61,5 posto.
Nominalni rast prometa na godišnjoj razini, u studenom prošle u odnosu na studeni 2008. ostvaren je u trgovini na malo kruha, peciva, tjestenina i slatkiša (devet posto), u ljekarnama i prodaji medicinskih i ortopedskih proizvoda (4,2 posto), prodaji kozmetičkih i toaletnih proizvoda (2,6 posto) i duhanskih proizvoda (1,4 posto).(Bankamagazin, Hina)
|
|
|
|