11.09.2013.
AZTN: tržište maloprodaje lani poraslo 2 posto, Konzum i dalje najznačajniji trgovac
Hrvatsko tržište maloprodaje mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, u 2012. ukupno je poraslo 2 posto u odnosu na godinu prije, pri čemu je Konzum i nadalje najznačajniji trgovac, s tržišnim udjelom od 25 do 30 posto, no nastavljeno je smanjivanje njegove dominacije.
Pokazalo je to istraživanje tržišta distributivne trgovine mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u 2012. koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) na uzorku od 55 poduzetnika koji, prema ostvarenom prihodu te broju prodajnih mjesta, predstavljaju značajne sudionike na tom tržištu.
Ostvareni prihod svih poduzetnika od prodaje mješovite robe, pretežno hrane, pića i higijenskih proizvoda za domaćinstvo u 2012. iznosio je 31,1 milijardu kuna.
Tržište maloprodaje prošle je godine u odnosu na godinu prije, unatoč nastavku potrošačke krize, ukupno raslo za 2 posto.
Vodećih deset trgovaca na malo zajedno su ostvarili prihod od 24,6 milijardi kuna, što je rast od 3,8 posto, pokazalo je istraživanje AZTN-a.
Četiri poduzetnika pritom bilježe prihod iznad dvije milijarde kuna (Konzum, Plodine, Lidl, Kaufland), a devet iznad milijardu kuna.
Zajednički tržišni udjel deset najvećih trgovaca je stabilan, iznosi 79 posto, a tržište je umjereno koncentrirano, navode iz Agencije u rujanskom biltenu.
Konzum je i dalje najznačajniji maloprodavač u Hrvatskoj s udjelom od 25 do 30 posto.
Međutim, zbog visokog rasta prihoda, odnosno tržišnih udjela njegovih konkurenata i u 2012. je nastavljen trend smanjivanja dominacije tog trgovačkog lanca, a rasta njegovih glavnih konkurenata.
Konzum ipak lidersku poziciju ima u deset županija u Hrvatskoj te gradu Zagrebu, dok je primat izgubio u Splitsko-dalmatinskoj županiji gdje je tržišni lider posta trgovački lanac Tommy.
Tommy je, zahvaljujući preuzimanju dijela Kerumovih trgovina, imao i uvjerljivo najveći skok prihoda u prošloj godini - za jednu trećinu, odnosno za više od 400 milijuna kuna. Time je ostvario i najveći pomak na listi prvih deset poduzetnika prema kriteriju ostvarenog prihoda u maloprodaji - s 8. je došao na 6. mjesto.
Istraživanje je također pokazalo da su Lidl i Kaufland zajedno, kao članice Schwarz grupe, najjači Konzumov konkurent u Hrvatskoj s tržišnim udjelom koji iznosi od 15 do 20 posto.
Pojedinačno pak Plodine su i u prošloj godini bile najveći Konzumov konkurent i na listi deset najvećih poduzetnika po prihodu u maloprodaji zauzimaju drugo mjesto s udjelom od 5 do 10 posto.
Slijede, također s udjelima od 5 do 10 posto, Lidl, Kaufland, Mercator i Tommy, dok se, s udjelima manjim od 5 posto, na listi od 7. do 10. mjesta nalaze Spar, Billa, Dinova-Diona i Studenac.
|
Istraživanje Agencije je također pokazalo da su prihodi Plodina, Lidla, Spara i Kauflanda lani u odnosu na godinu prije rasli od 6 do 12 posto, dok su najveći nominalni pad imali Kerum, koji je izašao s tržišta maloprodaje, te Mercator-H, čiji su prihodi od maloprodaje pali za oko 15 posto.
Iz Agencije kao jednu od značajki tržišta maloprodaje navode vitalnost i poslovnu uspješnost regionalnih i lokalnih trgovaca koji i u 2012. bilježe rast ostvarenih prihoda i tržišnih udjela po pojedinim županijama.
Tako križevački K.T.C. u tri županije (Koprivničko-križevačka, Virovitičko-podravska i Požeško-slavonska) drži najveće tržišne udjele, a na lokalnoj se razini ističu i Studenac, Lonia, Boso, Metss, Gavranović i PPK Bjelovar.
Trend jačanja lokalnih trgovaca pokazuje i primjer sisačkog trgovca Mlin i pekare, koji je u prošloj godini povećao prihode u maloprodaji za dvije trećine te se proširio na pet županija (s dvije županije u 2011.).
Kao i godinu ranije, dvije trećine ukupnog prihoda u maloprodaji u Hrvatskoj (66 posto) prošle je godine ostvareno u gradu Zagrebu (19,2 posto) i šest županija - Splitsko-dalmatinskoj (12,6 posto), Primorsko-goranskoj (9,2 posto), Istarskoj (7 posto), Zagrebačkoj (6,6 posto), Zadarskoj (5,8 posto) i Osječko-baranjskoj (5,3 posto).
Oko 70 posto prihoda na tržištu maloprodaje ostvareno je u prodajnim mjestima velikog formata, odnosno u supermarketima i hipermarketima, pri čemu su najveći rast prihoda (4 posto) imali supermarketi. (H)
|
|
|
|