09.12.2009.
Pad maloprodaje 15,4 posto
Oštar pad maloprodaje ponajviše je posljedica rasta nezaposlenosti, uvođenja kriznog poreza, povećanja PDV-a, kao i pada kreditiranja stanovništva, ističu analitičari
U listopadu je trinaesti mjesec zaredom nastavljen trend pada maloprodaje u Hrvatskoj. Promet od trgovine na malo u listopadu je u odnosu na rujan nominalno bio manji za 4,1 posto, a realno za 4,4 posto, dok je prema prošlogodišnjem listopadu nominalno bio manji 15,1 posto, a realno 15,4 posto, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS).
Listopadski pad potrošnje je znatno veći nego što se očekivalo. Šest analitičara, koje je anketirala Hina, procjenjivalo je da je potrošnja pala između 10 i 13 posto. U prosjeku, očekivali su pad od 12,1 posto u odnosu na listopad prošle godine.
Oštar pad maloprodaje ponajviše je posljedica rasta nezaposlenosti, kažu analitičari. Pritisak na potrošnju posljedica je, također, uvođenja kriznog poreza i povećanja PDV-a, kao i pada kreditiranja stanovništva, a taj je trend u listopadu ubrzan na godišnjoj razini.
"Snažan pad potrošnje pokazuje da pesimizam potrošača raste, što je posljedica nepovoljnih trendova na tržištu rada. Struktura potrošnje pokazuje da se stanovništvo brzo prilagođava recesijskim uvjetima, pa kupuju samo ono nužno za život", kaže Zrinka Živković-Matijević, direktorica Direkcije za ekonomska istraživanja Raiffeisen Consultinga. Ističe i kako kontinuirani pad potrošnje pokazuje da se rast gospodarstva više neće moći temeljiti na potrošnji, ni osobnoj, ni državnoj.
Najveći pad po strukama zabilježen je u trgovini motornih vozila - čak 63,7 posto. Velik pad zabilježile su i ostale nespecijalizirane prodavaonicama (31,5 posto) kao i prodaja rabljene robe te prodaja izvan prodavaonica (31,2 posto).
Ostale trgovine na malo u specijaliziranim prodavaonicama bilježe pad maloprodaje za 24,9 posto, alkoholna i druga pića za 18,9 posto, prodaja motornih goriva i maziva za 18,7 posto, a trgovine namještajem, opremom za rasvjetu i drugim proizvodima za kućanstvo - 16,4 posto.
Na godišnjoj razini rast maloprodaje bilježe tri trgovačke struke. Promet u nespecijaliziranim prodavaonicama živežnim namirnicama, koje čine trećinu hrvatske maloprodaje, blago je povećan za 0,7 posto, no u listopadu je u odnosu na rujan promet pao za 1,6 posto.
Najveći porast na godišnjoj razini, za 7,2 posto, registriran je kod kruha, peciva, tjestenine i slatkiša, no u odnosu na rujan i tu je došlo do pada prometa za 14,5 posto. Maloprodaja kozmetičkih i toaletnih proizvoda bilježi gotovo simboličan godišnji rast od 0,1 posto, a u odnosu na rujan zabilježen je pad od 9 posto. (Bankamagazin)
|
|
|
|