Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
28.10.2010. Večernji list: Kupci u krizi mjesečno idu u četiri trgovačka lanca, prije u dva
U osobnoj potrošnji građana RH hrana i piće sudjeluju s čak 32,1 posto, dok je prosjek u Europskoj uniji 13,1 posto

Novi je potrošač racionalan, nepovjerljiv i štedi na hrani i piću. Na njegove odluke o kupnji najviše utječu niska cijena i akcija, tako da se trgovačkim robnim markama koje se sada već zovu "retail brandovi" – i u RH čine 16 posto vrijednosnog udjela u maloprodaji – daje sve veće značenje, pa i kompanije u njega sve više ulažu i puno se na njega oslanjaju, kazao je Ante Todorić, izvršni potpredsjednik za maloprodaju Agrokora, na panelu Potrošačkih 360 i trendovima u maloprodaji u sklopu EBRD-ove i Infoarenine konferencije Food, Drinks & Retail 2010.

Makroekonomski faktori u regiji pokazuju da je projicirani pad BDP-a u ovoj godini za Hrvatsku 1,6 posto, dok Srbija i BiH istodobno imaju rast od 1,7, odnosno 1 posto.

"Najgore je prošlo, no izlazak iz recesije u regiji ne predviđa se do 2011. Turska je vodeća u pogledu oporavka uz očekivani rast BDP-a od 5,6 posto u ovoj i 5,2 posto u 2011. Oporavak slijedi i u Slovačkoj, Rusiji i Ukrajini, dok Hrvatska tek 2011. očekuje rast 1,6 posto (najslabiji u regiji), a Srbija 2,2 posto", istaknuo je Todorić, napomenuvši kako u osobnoj potrošnji građana RH hrana i piće sudjeluju s čak 32,1 posto.

U Srbiji je to čak 46 posto, a u zapadnoeuropskim zemljama poput Velike Britanije ili Njemačke samo 9,7, odnosno 11,22 posto. EU prosjek je 13,1 posto.

Hrvatski potrošač puno je oprezniji i puno više promišlja o kupnji. Europski indeks povjerenja potrošača je 78, a hrvatski 48, što nas stavlja na začelje tablice, a da su kupci i sve manje lojalni i više štede, potvrđuje i istraživanje kako mjesečno idu u četiri, a prije krize u dva različita trgovačka lanca, dok je većini hrvatskih kupaca (56%) važno da je proizvod koji kupuju proizveden u RH.

Ipak, kupuju velika ekonomična pakiranja, na akcijama i u jeftinijim trgovačkim lancima, tako da RH čeka daljnji razvoj diskontnih formata prema tržišnom udjelu od 20 posto, kao i u EU. No, Sparu Croatia, ustvrdio je njegov čelnik Helmut Fenzl, nije u interesu da ide njihovim stopama. U RH je trenutačno 90 posto preostalog tržišta na koje se mogu orijentirati i dovoljno su jaki da konkurenciju Lidla uopće nisu osjetili, kazao je Fenzl.

No, u hrvatskoj maloprodaji, gdje je velika konkurencija sedam velikih retailera, neizbježna je daljnja koncentracija i okrupnjavanje preuzimanjima, a vjerojatno i kapitalnim povezivanjima. Pritom će, slažu se i drugi vodeći trgovci regije, opstati samo oni koji se budu prilagodili zahtjevnim i dinamičnim tržišnim kretanjima.
"Globalizacija retaila je nemoguća. On će i dalje ostati lokalan – što potvrđuju i vodeći maloprodajni lanci poput Tesca, Carrefoura ili Walmarta, koji u određenoj zemlji drže i 70 posto udjela, a na globalnom tržištu samo 1-4 posto. Samo je pitanje u čijem vlasništvu i u kojem formatu", tvrdi Todorić.

Kako bilo, kupci su u krizi dodatno evoluirali i više se nikada neće vratiti starim navikama. Na trgovcima je pak da im se što brže prilagođavaju, pri čemu su inovacije poput mobilnog šopinga, 2D plaćanja računa, drive-ina i internetske kupnje, self-check-outa... i te kako na cijeni.

Jedni su u krizi prodavali biznise, a drugi su, poput najvećeg retailera u regiji Mercatora, u krizi i akvizirali. Hrvoje Štorga, čelnik uprave Mercatora-H, kaže kako njihovu akviziciju Getroa mnogi drže nerealnom jer je Mercator pozicioniran kao premium brend na tržištu. No, s Getroom kao cash&carry formatom otvorili su si novu ciljnu skupinu na tržištu.

Na pitanje koliko se razlikuju slovenski i hrvatski kupac Mercatora, Štorga kaže kako Slovenci troše znatno manje. No kriza nije samo u prvi plan stavila "retail" brend nego i tzv. customer marketing, kojim se prate svi detalji koji utječu na kupnju – koje su police ili pozicije najatraktivnije u trgovini, koje proizvode staviti u razini očiju, koje ispod, koliko se kupac zadržava na kruhu, svježem asortimanu... čak i kakvu glazbu potrošači slušaju.

Kriza je pokazala da je 90 posto ljudi u krizi promijenilo navike kupnje, 70 posto ih kupuje opreznije i suzdržanije, 20 posto na akcijama...

Od zemalja u regiji, u RH je najviše – više od 60 posto – potrošača koji znaju točne cijene proizvoda koje kupuju. (Večernji list)

Povezani članci
11.09.13 Tvrtke i tržišta
AZTN: tržište maloprodaje lani poraslo 2 posto, Konzum i dalje najznačajniji trgovac
14.11.12 Trgovina na malo
DZS: Nastavljen pad maloprodaje na godišnjoj razini
06.11.12 Trgovina na malo
Potrošnja u rujnu pala oštrih 6 posto
03.07.12 Trgovina na malo
Trgovci na malo prilagodili su se krizi
19.07.11 Trgovina na malo
Neto gubitak trgovaca u 2010. godini 433 milijuna kuna
17.03.11 Trgovina na malo
Maloprodaja u siječnju: Pad na mjesečnoj, rast na godišnjoj razini
07.03.11 Trgovina na malo
Slabašan rast maloprodaje u siječnju
10.02.11 Trgovina na malo
DZS potvrdio minimalni rast maloprodaje u prosincu
31.01.11 Trgovina na malo
Realan rast maloprodaje u prosincu 0,2 posto
14.01.11 Trgovina na malo
U studenom pad maloprodaje na mjesečnoj, rast na godišnjoj razini
31.12.10 Trgovina na malo
DZS: Realan rast trgovine na malo u studenom 2,5 posto
30.11.10 Trgovina na malo
Rast maloprodaje u listopadu za 0,3 posto
11.11.10 Trgovina na malo
Maloprodaja: Rast na godišnjoj, pad na mjesečnoj razini
04.11.10 Seminari, konferencije
Pristupanje EU pred hrvatsku trgovinu stavlja nove izazove (+ FILM)
03.11.10 Trgovina na malo
RBA: Rano je govoriti o oporavku maloprodaje
03.11.10 Trgovina na malo
DZS: Realan rast maloprodaje u rujnu 0,4 posto
13.10.10 Trgovina na malo
DZS: U kolovozu realan rast maloprodaje za 3,9 posto na godišnjoj razini
30.09.10 Trgovina na malo
DZS: Realan rast maloprodaje u kolovozu za 3,9 posto
14.09.10 Trgovina na malo
DZS: Potvrđen rast maloprodaje
31.08.10 Trgovina na malo
Rast maloprodaje nakon 21. mjeseca
12.08.10 Trgovina na malo
U lipnju usporen pad maloprodaje
04.08.10 Trgovina na malo
Petina prihoda od trgovine ostvaruje se u Zagrebu
30.07.10 Trgovina na malo
DZS: U lipnju pad maloprodaje 1,5 posto
25.07.10 Trgovina na malo
Ekonomisti: U lipnju pad maloprodaje usporen na 3,1 posto
12.07.10 Trgovina na malo
DZS: Pad maloprodaje u svibnju 3,7 posto
05.07.10 Trgovina na malo
Hrvatska više nije top odredište za ulaganje u maloprodaju
02.07.10 Trgovina na malo
RBA: Oporavak maloprodaje tek u drugom dijelu 2010.
10.06.10 Seminari, konferencije
Uloga trgovine u hrvatskom gospodarstvu u procesu uključivanja u EU
10.06.10 Trgovina na malo
Pad maloprodaje u travnju 8 posto
31.05.10 Trgovina na malo
DZS: Dramatičan pad potrošnje
12.05.10 Trgovina na malo
Pad maloprodaje u ožujku 2,8 posto
30.04.10 Trgovina na malo
Pad maloprodaje u ožujku 2,9 posto
26.04.10 Trgovina na malo
RBA Analize: Maloprodaja u 2010. pada 2,8 posto
12.04.10 Trgovina na malo
Promet maloprodaje u veljači realno manji 7,3 posto
01.04.10 Trgovina na malo
Pad maloprodaje u veljači 7,3 posto
30.03.10 Trgovina na malo
GfK: Kriza natjerala 70 posto građana na opreznu kupnju
15.03.10 Trgovina na malo
U siječnju godišnji pad maloprodaje 9,3 posto
03.03.10 Trgovina na malo
DZS: Pad potrošnje usporio na 8,5 posto
15.02.10 Trgovina na malo
PBZ Tjedne analize: Sumrak osobne potrošnje
09.02.10 Trgovina na malo
DZS: Potrošnja u prosincu pala za više od 12 posto
09.02.10 Financije i gospodarstvo
Splitska banka: Maloprodaja u padu i tijekom 2010.
13.01.10 Trgovina na malo
Pad maloprodaje u studenom 15,8 posto
14.12.09 Financije i gospodarstvo
PBZ analize: Hoće li sniženja "spasiti" Božić?
09.12.09 Trgovina na malo
Pad maloprodaje 15,4 posto
09.12.09 Trgovina na malo
Analitičari očekuju 12-postotni pad maloprodaje
09.11.09 Trgovina na malo
Pad maloprodaje 12,8 posto
12.10.09 Trgovina na malo
PBZ Tjedne analize: Slabija potrošnja turista
09.10.09 Trgovina na malo
U kolovozu nastavljen pad maloprodaje
09.09.09 Trgovina na malo
Turistička sezona pomogla oporavku maloprodaje
24.08.09 Trgovina na malo
Trgovački centri: Kafići se zatvaraju, dućani se još drže
08.07.09 Trgovina na malo
Pad maloprodaje čak 19,3 posto
16.02.09 Trgovina na malo
PBZ analize: U 2009. daljnji pad trgovine na malo
05.02.09 Trgovina na malo
Pad trgovine na malo u 2008. 0,5 posto
05.12.08 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo
01.11.08 Osiguranja
Sigurnost poslovanja kroz zaštitu ulaganja maloprodajnih subjekata
07.10.08 Trgovina na malo
Pad trgovine na malo
15.09.08 Trgovina na malo
AZTN: Udjel Konzuma na tržištu maloprodaje 30 posto
08.07.08 Trgovina na malo
Rast trgovine na malo u svibnju
10.06.08 Trgovina na malo
Usporavanje realne stope rasta maloprodaje
30.01.08 Trgovina na malo
Najveći maloprodajni lanci ostvaruju više od tri bilijuna dolara prometa
22.01.08 Vijesti
Profitna stopa hrvatske trgovine tri puta niža od europskog prosjeka
08.01.08 Trgovina na malo
Tijekom studenog nastavljeni pozitivni trendovi u maloprodaji
18.12.07 Tvrtke i tržišta
Ultra gros objavio preuzimanje Trgocentra Virovitica
05.12.07 Trgovina na malo
Nastavljen snažan rast maloprodaje i u listopadu
20.11.07 Trgovina na malo
Zagreb: Rast trgovine na malo
05.11.07 Trgovina na malo
AZTN: Konzum ima 30 posto udjela na tržištu maloprodaje
05.10.07 Trgovina na malo
U kolovozu rast prometa u trgovini na malo
06.08.07 Trgovina na malo
U lipnju blagi realni rast prometa u trgovini na malo
15.05.07 Trgovina na malo
Male trgovine moraju pronaći svoj identitet žele li opstati na tržištu
10.05.07 Trgovina na malo
U prvom tromjesečju realni rast trgovine na malo 7,7%
02.05.07 Trgovina na malo
Smanjenje prometa od trgovine na malo u veljači
24.04.07 Trgovina na malo
U siječnju pad prometa u maloprodaji
15.03.07 Trgovina na malo
GfK: kretanje maloprodaje u tranzicijskim zemljama
27.02.07 Trgovina na malo
U minuti se troši 5,4 milijuna dolara u najvećim trgovačkim lancima
13.02.07 Trgovina na malo
Poslovni dnevnik: "Božićna potrošnja" iznosila je relativno skromnih 1,2 milijarde kuna
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa