Seniko studio
Broj 1/2014
Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014 - Ante Gavranović
Politika EU prema zaštiti potrošača - Neven Mimica
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača - Tomislav Lončar
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske - Ante Gavranović
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2 - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Revolucija u korištenju interneta - dr.sc. Dražen Škrtić
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja - mr.sc. Branko Pavlović
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe - prof. dr. Stipe Lovreta, prof. dr. Goran Petković, mr. Ljiljana (Ðorđo) Stanković
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije? - prof. dr. sc. Ivica Veža, Ema Kelin, mag. oec.
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku - Željko Ivančević
Vetropack Straža: Tri stupa održivog razvoja
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina - Ante Gavranović
Sadržaj broj 1-2014
Sajmovi: Snažna poluga razvoja gospodarstva
O ulozi i značenju Jadranskog sajma u Budvi govori izvršni direktor
dr. Rajko Bujković
Regionalno povezivanje je nezamjenjivo u kontekstu široko prihvaćene ideje o Europi regija.
Prva sajamska priredba u Budvi održana je 1968. U proteklih više od 40 godina sajam se profilirao u respektabilnu sajamsku priredbu s jasnom vizijom modernog sajmovanja na prostorima jugoistočne Europe. Kako biste vi opisali prijeđeni put?
Trgovinska djelatnost u Budvi, u sjedištu Jadranskog sajma, ima tradiciju dugu 2500 godina. Sajamska djelatnost započinje Turističkom izložbom, organiziranom 1968. godine, čije je prvo izdanje okupilo više od 150 domaćih i stranih izlagača.

Jadranski sajam od samog početka razvija specijalizirane manifestacije koje su zbog karakteristike tržišta i nacionalnog gospodarstva uvijek bile usmjerene na međunarodno i regionalno tržište. Dosadašnji put s pravom možemo nazvati putem uspjeha, temeljenim na dugoj tradiciji i inovacijama u poslovanju.

Kako gledate na perspektive sajamskog poslovanja uopće, s posebnim osvrtom na ulogu sajma na čijem ste čelu s aspekta povezivanja gospodarstva ove regije i šire?
Sajamska industrija na globalnoj razini već neko vrijeme pokazuje znake vidljivog oporavka. U pojedinim dijelovima svijeta radi se o dvoznamenkastom postotnom rastu, što pokazuje da su tradicionalni sajamski alati i dalje snažna poluga kako razvoja gospodarstva u cjelini, tako i kompanija pojedinačno.

Jadranski sajam u tom smislu posebnu pažnju posvećuje regionalnoj gospodarskoj suradnji, kroz aktivno članstvo u Globalnoj asocijaciji sajmova (UFI) i brojnim međunarodnim, regionalnim i domaćim poslovnim asocijacijama.

Posebno je zapažen doprinos Jadranskog sajma u Budvi afirmaciji suradnje svih južnoeuropskih sajmova. Što konkretno radite u tom pogledu?
Jadranski sajam je član tri međunarodne asocijacije (UFI, CEFA i EASE) pri čemu je CEFA, a posebno EASE opredijeljena prema razvoju suradnje svih južnoeuropskih sajmova.

Jadranski sajam je svojim punim kapacitetom doprinosio razmjeni znanja o sajamskom poslovanju i suradnji između sajmova. U tom kontekstu, a imajući u vidu i atraktivnost Budve kao nositelja turističke ponude u Crnoj Gori, organizirali smo više godina takozvani EASE Forum.

Forumi predstavljaju platformu za unapređenje specijalističkih znanja koja najčešće nisu predmet izučavanja visokoškolskih programa. No, dodao bih kako Forumi doprinose i afirmaciji naše kompanije, a predstavljaju i mali doprinos lokalnoj turističkoj privredi.
Može li značajnije povezivanje sajmova ove regije pridonijeti širem povezivanju gospodarstava?
Svakako. Uvijek su sajmovi imali ovakvu ulogu. Regionalno povezivanje je nezamjenjivo u kontekstu široko prihvaćene ideje o Europi regija.

Jedan dio članova ove sajamske asocijacije je u EU, drugi tek teži tom cilju. Kako povezati gospodarstvenike unutar regije s obzirom na odnose EU-CEFTA? Ima li planova i inicijativa da se usuglašavaju sajamski planovi i program kako bi se ostvarila što kvalitetnija suradnja među sajamskim organizacijama?
Trend na ukupnom smanjenju carinskih i drugih barijera relativizira u mnogome činjenicu da je jedan dio zemalja članica EU, a druge su okupljene na tržištu CEFTA. Gospodarska događanja, forumi i sajmovi mogu u većoj mjeri poslužiti kao platforma za diskusiju o preprekama za slobodnije kretanje roba koje nastaju, prije na osnovu mjera novog protekcionizma, nego kao posljedica činjenice da su neke od zemalja regije članice EU a druge van nje.

Jadranski sajam u Budvi u svom programu ima dosta istovjetnih i komplementarnih priredbi sa sajamskim priredbama u regiji. Čini se nužnim suradnja s drugim organizatorima sajamskih priredbi koje bi iznjedrile možebitne zajedničke projekte od posebne važnosti za regiju. Pri tome posebno mislimo na područje energetike, turizma, nautike itd. Ima li inicijativa u tom pogledu?

Ove godine, od 3. do 5. travnja održava se 40. jubilarni Sajam hrane. U dugom periodu Sajam hrane je imao naglašeni poslovni karakter služeći trgovini i HoReCa sektoru za komercijalno ugovaranje isporuka hrane s ciljem da se zadovolji rast potražnje u vrijeme ljetnih mjeseci.

Lokacija Sajma, u metropoli crnogorskog turizma, te dobro odabrani termin (prije početka ljetne turističke sezone), a iznad svega stalni rast ovog tržišta učinili su da Sajam hrane (uz Sajam turizma) ostane prepoznatljiva manifestacija naše kuće. Danas Sajam hrane (od 2002. u službenom UFI kalendaru), vrši snažan utjecaj na asortiman proizvoda koji se mogu nabaviti zadovoljavajući rastuće kriterije stranih turista, ali i stanovnika Crne Gore.

Hrvatski proizvodi imaju svoje mjesto u svijesti crnogorskih potrošača, ali sve više su i predmet potražnje turista koji, mijenjajući lokacije svog rekreativnog odmora, tragaju za omiljenim i kvalitetnim proizvodima. Ovo je i mogućnost da posebno pozovemo proizvođače hrane i pića iz Hrvatske da sudjeluju na predstojećem, jubilarnom sajmu (pratit će ga i posebna medijska pozornost) i ne propuste priliku za čvršćim pozicioniranjem na rastućem tržištu.
U više ste navrata iskazali stav o potrebi šire i stalne edukacije gospodarstvenika o mjestu i ulozi sajmova. Što radite na tom području?
Ovim pitanjem bavio sam se i u svom znanstvenom radu. Pripadam grupi gospodarstvenika koji svoja mišljenja nastala na osnovu iskustava i odgovarajuće marketinške literature artikuliraju objavljivanjem svojih radova.

Ne želeći biti neskroman ukazujem na činjenicu da je 2013. godine objavljena knjiga „Planiranje događaja“ s našim doprinosima, a da u prvoj polovini 2014. godine planiramo objavljivanje studije koja će ukazati na izračunavanje učinaka organizacije događaja (posebno sajamskih) na turističku djelatnost u najširem smislu.

Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014
Politika EU prema zaštiti potrošača
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2
Revolucija u korištenju interneta
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije?
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku
Vetropack Straža: Tri stupa održivog razvoja
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina
Sadržaj broj 1-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa