Seniko studio
Broj 1/2014
Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014 - Ante Gavranović
Politika EU prema zaštiti potrošača - Neven Mimica
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača - Tomislav Lončar
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske - Ante Gavranović
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2 - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Revolucija u korištenju interneta - dr.sc. Dražen Škrtić
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja - mr.sc. Branko Pavlović
Sajmovi: Snažna poluga razvoja gospodarstva
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe - prof. dr. Stipe Lovreta, prof. dr. Goran Petković, mr. Ljiljana (Ðorđo) Stanković
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije? - prof. dr. sc. Ivica Veža, Ema Kelin, mag. oec.
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku - Željko Ivančević
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina - Ante Gavranović
Sadržaj broj 1-2014
Vetropack Straža: Tri stupa održivog razvoja
U tvornici je uspostavljen cjelovit sustav gospodarenja otpadom, koji je integriran u sustav kvalitete i opisan procesom zbrinjavanja. Cilj sustava je optimalizirati korištenje sirovina, energije i drugih materijala koji se koriste u našem proizvodnom procesu, a nastali otpad kad je god to moguće, izdvojiti i ponovo upotrijebiti.
Tihomir Premužak
Tihomir Premužak
Tvornica Vetropack Straža pripada među najistaknutije industrijske pogone u Hrvatskom zagorju i godinama je perjanica izvoza. Razvija se prema standardima koji osiguravaju vrhunsku kvalitetu, ali i pridržavanja temeljnih načela održivoga razvoja, gdje ekologija i ekonomija, protkane jasnim etičkim ponašanjem, daju primjerene rezultate. O nekim aspektima poslovanja ove vrlo propulzivne tvrtke razgovarali smo s predsjednikom Uprave Tihomirom Premužakom.

U Vetropack Straži se proizvodi ambalažno staklo - raznovrstan asortiman koji obuhvaća standardne boce i ekskluzivne oblike staklenki u bijeloj, zelenoj, smeđoj, olive, cuvee i tuborg boji. Možete li nam reći nešto više o količinama, vrstama ambalaže i o krajnjim korisnicima?

Naš proizvodni program obuhvaća staklenu ambalažu za vodu, sokove, ulje, vino, žestoka pića, pivo i hranu. Uz navedene standardne boje, korištenjem tehnologije bojanja stakla u feederu (umjesto u staklarskoj peći), možemo proizvesti i staklenu ambalažu u raznim nijansama drugih boja. Jedan od poznatih primjera takvog načina proizvodnje je Fructalova kobaltplava bočica za sokove ili Jaminičina svijetlozelena boca za vodu.

Godišnje se u Vetropack Straži proizvede blizu 250 tisuća tona stakla, što predstavlja blizu milijardu staklenih jedinica. Među našim su kupcima brojne tvrtke domaće i regionalne prehrambene industrije te velike internacionalne tvrtke kao što su Coca Cola, Heineken, Molson Coors, Carlsberg, SAB Miler dr. Njihovi su kriteriji veoma strogi što od nas zahtijeva trajno ulaganje u kvalitetu i sigurnost proizvoda i procesa.

Koja su vaša tradicionalna tržišta? Ima li šansi da se osvoje neka nova tržišta? Koliki je udio izvoza u ukupnoj vrijednosti proizvodnje?

Podjelom Vetropack grupe na operativna poslovna područja Istok, Zapad, Jug i Ukrajina pokrivaju se domicilna te zapadno-evropska i istočno-evropska tržišta. Vetropack Straža je odgovorna za Hrvatsku i sve države bivše Jugoslavije te Moldaviju, a preko sestrinskih staklana prodajemo i u zemlje zapadne Evrope. Najzanimljivija su nam, svakako, tržišta bivših jugoslavenskih republika. Godišnje se izveze gotovo 70% proizvodnje.

Inače, sve su Vetropackove tvornice certificirane po standardu ISO 9001:2008 pa je svejedno u kojoj je od njih boca proizvedena. Iz ravnomjerne visoke kvalitete proizlazi viša sigurnost isporuka i maksimalna fleksibilnost u proizvodnji.
Da li je ulaskom Hrvatske u EU došlo do značajnijih promjena u poslovanju?

Što se tiče izvoza roba u države-članice EU, poslovanje je naravno olakšano. Nema više carinske dokumentacije, organizacija isporuka i povrata ambalaže je brža i jednostavnija. No, treba imati na umu da veći dio našeg izvoza završava u državama koje nisu članice Unije (BiH, Srbija, Makedonija, Crna Gora itd.).

U tvornici je uspostavljen cjelovit sustav gospodarenja otpadom. Koji je cilj takvog sustava i kakvi su rezultati u primjeni?
U tvornici je uspostavljen cjelovit sustav gospodarenja otpadom, koji je integriran u sustav kvalitete i opisan procesom zbrinjavanja. Cilj sustava je optimalizirati korištenje sirovina, energije i drugih materijala koji se koriste u našem proizvodnom procesu, a nastali otpad kad je god to moguće, izdvojiti i ponovo upotrijebiti.

U proteklih 5 godina to je rezultiralo smanjenjem ukupne količine komunalnog otpada na jednu četvrtinu nekadašnjih količina. O otpadu koji ne možemo iskoristiti brinu za to ovlaštena poduzeća. Vodi se godišnja bilanca otpada koja pokazuje da se ovakav način gospodarenjem otpada u konačnici može i financijski isplatiti.

Stalno provjeravate odnos prema zaštiti okoliša jer je riječ o vrlo osjetljivoj proizvodnji. Prošle ste godine imali JAVNU RASPRAVU O ZAHTJEVU I TEHNIČKO-TEHNOLOŠKOM RJEŠENJU ZA UTVRĐIVANJE OBJEDINJENIH UVJETA ZAŠTITE OKOLIŠA POSTOJEĆEG POSTROJENJA VETROPACK STRAŽA d.d., HUM NA SUTLI. Što je pokazala ta javna rasprava i kakav je odnos stanovništva prema ovoj industriji?

Ne bih rekao da se radi o vrlo osjetljivoj proizvodnji. No, svjesni smo činjenice da je riječ o industriji te nastojimo maksimalno „umanjiti našu prisutnost“ u mjestu, što nije uvijek lako jer se nalazimo u samom centru Huma na Sutli. Mnogo se ulaže u zaštitu okoliša, ne samo unutar tvornice, već i u lokalnoj zajednici. Naši susjedi znaju da je poštovanje svih uz okoliš i sigurnost vezanih propisa sastavni dio naše poslovne politike.

Prošle smo godine podnijeli zahtjev MZOIPU za izdavanjem Objedinjenih uvjeta zaštite okoliša. To su propisani uvjeti koje Vetropack Straža mora zadovoljavati po svim aspektima okoliša (emisije u zrak,vode, tlo, buka, otpad, organizacija i dr.), a da cjelovito štiti okoliš. Za svaki parametar imat ćemo definirane granične vrijednosti koje se moraju poštovati. Ukratko, to je svojevrsna okolišna dozvola za rad. Jedan od uvjeta za dobivanje „okolišne dozvole“ je i provođenje javne rasprave na kojoj nije bilo ozbiljnijih primjedbi.
S tim u vezi je i pitanje održivost u Vetropacku. Koliko znamo, Vetropack grupa obvezala se poštovati tri stupa održivog razvoja i svjesna je svoje ekonomske, ekološke i društvene odgovornosti. U kojoj mjeri uspijevate u tom smislu?

Volimo da nas se ne doživljava samo kao mjesto gdje ljudi ostvaruju svoju egzistenciju, već kao glavnog pokretača gospodarskog i društvenog razvoja ovog kraja. Profit nam je važan, ali važni su nam i naši zaposlenici, lokalna zajednica, korektan odnos s dobavljačima i kupcima, okoliš, državne institucije.

Jedna smo od rijetkih tvrtki koja sa sindikatom ima sklopljen 5-godišnji kolektivni ugovor koji našim radnicima jamči zavidna materijalna prava. Pravovremeno izvršavamo sva plaćanja – prema zaposlenicima, državi, poslovnim partnerima. Imamo izvrsnu suradnju s lokalnom zajednicom. Kako je tvornica smještena u samom centru mjesta (naselje se gradilo oko i u blizini tvornice), nastojimo koliko god je to moguće “ne smetati“ stanovnicima kraja.

Stoga smo izgradili poseban ulaz u tvornicu za teretni promet i most preko granične rijeke Sutle do našeg skladišta gotove robe u slovenskom Rogacu, čime smo Hum na Sutli većim dijelom oslobodili kamionskog prometa. Vetropack Straža je prije desetak godina izgradila moderni sanitarni deponij za odlaganje komunalnog otpada, te ga poklonila općini Hum na Sutli, tako da se tamo odlaže otpad cijele općine.

Dobar odnos s lokalnom zajednicom očituje se u sponzoriranju ustanova i raznih sportskih i kulturnih udruga, kao i u uključivanju u akcije humanitarnog karaktera. Sufinancirali smo i gradnju općinske centralne naprave za pročišćavanje fekalnih voda.
Nadležne institucije su prepoznale našu poslovnu politiku društveno odgovornog poduzeća pa smo 2013. nagrađeni Indeksom DOP-a u kategoriji velikih poduzeća.

Vetropack Straža pripada među najveća i najznačajnija industrijska postrojenja u Hrvatskom zagorju. Kako ste došli u tu poziciju i što činite da je zadržite?
Vetropack Straža je jedini proizvođač staklene ambalaže u Hrvatskoj, s preko 150 godina dugom tradicijom poslovanja. Početkom 1990-ih smo preživjeli možda najteže razdoblje u životu staklane – rat, raspad Jugoslavije, gubitak tržišta, ekonomsku krizu, privatizaciju.

Ipak, imali smo sreću što nas je 1996. od prijašnjeg austrijskog vlasnika kupio švicarski Vetropack, koji uz ovu hrvatsku ima 2 tvornice stakla u Austriji te po jednu u Švicarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Ukrajini. Dobili smo vlasnika staklara kojem je stalo da unaprijedi i razvije tehnologiju i organizaciju, kojem je stalo do zaposlenika i dobrih odnosa s lokalnom zajednicom i državom. No, ono što Švicarci uvijek ističu je da su i oni „dobro prošli“ jer su ovdje u Straži našli vrijedne i lojalne radnike, uvijek spremne na učenje i promjene.

Jer, to je osnovni preduvjet uspješnom poslovanju u ovim za Hrvatsku i regiju teškim uvjetima poslovanja. Veseli nas što u Humu na Sutli postoji više uspješnih poduzeća (OMCO Croatia, BDF Servis, Straža-plastika, GP Špiljak, Straža IMO i dr.), od kojih većina posluje s Vetropack Stražom ali i s klijentima iz doslovce čitavog svijeta. Kamo sreće da takvih uspješnica u Zagorju ali i čitavoj Hrvatskoj ima puno više.

Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014
Politika EU prema zaštiti potrošača
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2
Revolucija u korištenju interneta
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja
Sajmovi: Snažna poluga razvoja gospodarstva
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije?
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina
Sadržaj broj 1-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa