Seniko studio
Broj 1/2014
Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014 - Ante Gavranović
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača - Tomislav Lončar
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske - Ante Gavranović
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2 - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Revolucija u korištenju interneta - dr.sc. Dražen Škrtić
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja - mr.sc. Branko Pavlović
Sajmovi: Snažna poluga razvoja gospodarstva
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe - prof. dr. Stipe Lovreta, prof. dr. Goran Petković, mr. Ljiljana (Ðorđo) Stanković
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije? - prof. dr. sc. Ivica Veža, Ema Kelin, mag. oec.
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku - Željko Ivančević
Vetropack Straža: Tri stupa održivog razvoja
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina - Ante Gavranović
Sadržaj broj 1-2014
Politika EU prema zaštiti potrošača
Neven Mimica
Tri dimenzije zaštite i tri prioriteta
Prema Ugovoru o funkcioniranju Europske unije, Unija ima cilj i ovlasti promicati interese potrošača i osigurati visoki stupanj njihove zaštite. Kreiranjem i provedbom politike zaštite potrošača, Unija želi doprinijeti zaštiti zdravlja, sigurnosti i ekonomskih interesa potrošača, kao i promicanju njihovih prava na obaviještenost, obrazovanje i organiziranje u svrhu zaštite njihovih interesa.

Politika zaštite potrošača zaista može donijeti vidljive i opipljive koristi svim građanima kroz instrumente i mjere kojima utječe na povećanu sigurnost proizvoda, niže cijene, kvalitetnije usluge, bolji odnos poslovnih subjekata prema potrošačima i općenito poboljšanje poslovnih praksi. Zato mi je osobno velika čast i zadovoljstvo što sam kao prvi hrvatski član Europske komisije dobio priliku promicati europsku politiku koja neposredno može pozitivno utjecati na svakodnevni život ljudi ne samo u Hrvatskoj nego i u cijeloj Europskoj uniji.

Hrvatska je jedna od država članica Unije u kojima treba još dosta raditi na jačanju kulture zaštite potrošača i to je jedna od aktivnosti kojoj ću se posvetiti u narednim mjesecima.
Osigurati pojačanu ulogu potrošača
Politika zaštite potrošača zadire u mnoga područja i važna je za brojne sektore gospodarstva i za unutarnje tržište Unije. To joj je ujedno i cilj – osigurati da se zahtjevi potrošača uzimaju u obzir pri utvrđivanju i provedbi ostalih politika i aktivnosti Unije i država članica.

Tri su opće dimenzije politike zaštite potrošača.


Prva je osobna i socijalna dimenzija – svi smo mi potrošači i svi želimo biti sigurni da ćemo za svoj novac dobiti odgovarajuću kvalitetnu uslugu i proizvod. To je uvijek i u svakom trenutku bitno, a posebno u ovom trenutku kad se mnogi europski građani nalaze u teškoj ekonomskoj situaciji.

Uloga politike zaštite potrošača jest osnažiti građane, dati im pravu informaciju i zaštititi ih, u osnovi stvoriti uvjete da potrošači mogu za svoj novac dobiti najbolju moguću vrijednost, da ostvare uštede tamo gdje je to moguće i da mogu učinkovito ostvarivati sva prava koja im prema propisima pripadaju.

Tržišta moraju biti u službi potrošača, a ne obrnuto. Postoje mnoga područja u kojima potrošači u Hrvatskoj, ali i diljem Europe, mogu uštedjeti novac. Potrošači mogu imati niže račune za troškove energije, plaćati manje bankovne naknade i kupovati trajnije i sigurnije proizvode bolje kvalitete. Moj je posao da u suradnji s nacionalnim vlastima, potrošačkim udrugama i s javnošću pomognem svakom građaninu Unije da ostvari pristup najboljoj mogućoj ponudi.
Druga je dimenzija EU politike zaštite potrošača gospodarska – potrošnja čini 56% bruto domaćeg proizvoda Unije. Dobro osmišljena i provedena politika zaštite potrošača koja građanima jamči sigurnost i pouzdanost pri kupnji može imati izravne i vrlo konkretne koristi za građane i gospodarstvo u cjelini. Ona može pridonijeti prevladavanju gospodarske krize i zato je politika zaštite potrošača također i jedna od politika gospodarskog oporavka EU. Ako povećamo povjerenje i sigurnost potrošača to će se osjetiti kroz čitavo gospodarstvo. Zaštita potrošača jedan je od alata kojima možemo pomoći građanima EU, uključujući one najugroženije da prebrode gospodarsku krizu.

Treća je dimenzija politička
– politika zaštite potrošača ima izravni utjecaj na svakodnevni život građana. Kako se približavamo sljedećim izborima za Europski parlament, važno je da građani budu jasno i objektivno informirani o koristima koje im Unija donosi. Moramo ne samo informirati građane o našoj politici, već jasno pokazati da od nje imaju neposrednu korist. Pritom također moramo biti i realistični. Vrijeme do kraja mandata sadašnje Europske komisije je ograničeno, ali ga ima dovoljno da se ostvari osjetan pomak i pokažu mnogi konkretni i opipljivi učinci politike zaštite potrošača.

Novi zakonodavni okvir
Moja je namjera to ostvariti kroz pristup koji se temelji na tri prioriteta: konsolidaciji, suradnji i komunikaciji.
Prvo, želim učvrstiti postojeći zakonodavni okvir Unijine politike zaštite potrošača.
U ovom trenutku intenzivno radimo na donošenju novog zakonodavnog paketa sastavljenog od nekoliko važnih zakonodavnih prijedloga koji se odnose na sigurnost potrošačkih (ne-prehrambenih) proizvoda, na medicinske proizvode i in vitro dijagnostiku te platne račune građana.

Kroz dva zakonodavna prijedloga o sigurnosti potrošačkih proizvoda i nadzoru tržišta želimo pojednostaviti i poboljšati zakonodavni okvir za sigurnost proizvoda, uz paralelno jačanje nadzora na tržištu i informiranost potrošača. Želimo kroz izmjenu propisa o medicinskim proizvodima i in vitro dijagnostici osigurati najveću razinu sigurnosti pacijenata, dobro funkcioniranje unutarnjeg tržišta i ojačati regulatorni okvir kako bi se moglo odgovoriti na buduće demografske, društvene i znanstvene izazove te poboljšati konkurentnost europske industrije.

Kroz prijedlog o platnim računima želimo osigurati mogućnost otvaranja bankovnog računa svima, neovisno o financijskoj situaciji, želimo olakšati mogućnost usporedbe naknada koje treba platiti za uslugu, imati mogućnosti lakšeg prebacivanja računa između banaka te bolje razumjeti koje usluge banke nude.

Usvajanje ovih prijedloga sada je u rukama Europskog parlamenta i država članica u Vijeću EU. Intenzivno surađujem sa svim akterima da postignemo njihovo usvajanje prije kraja ove godine. Potrošači zaslužuju znati da su proizvodi koje koriste sigurni.

Drugo, bliska i učinkovita suradnja s različitim partnerima integralni je dio mog posla.

Politika zaštite potrošača može biti učinkovita onda kada se provodi zajedno s drugim politikama i kroz druge politike i područja te kada je aktivno podržana od strane više različitih partnera. Blisko surađujem s ostalim kolegama povjerenicima, Europskim parlamentom i državama članicama.

Intenzivno radim na dodatnom jačanju odnosa s organizacijama za zaštitu potrošača jer su one ključni element u okviru sustava zaštite potrošača. I premda primarno države članice trebaju osigurati da takve organizacije uspješno djeluju na nacionalnoj razini, Komisija uvijek može pružiti vrijednu potporu i na tome kontinuirano radim.
Također gradim partnerstvo s industrijom. Potpora učinkovitoj zaštiti potrošača i osiguranje uvjeta da se tvrtke mogu natjecati po jednakim pravilima za sve, dvije su strane iste medalje. Stoga ću u svakom trenutku biti spreman na otvorenu i transparentnu suradnju i s industrijom. Primjerice, jedan od načina na koji bi trgovci mogli doprinijeti boljoj zaštiti i informiranosti kupaca jest da se u trgovinama na vidljivim mjestima postave i istaknu prava potrošača.

Dodatni važni oblik suradnje jest ona s međunarodnim partnerima kao što je Kina. To je od posebnog značaja kako bi se osiguralo da su svi proizvodi koji se prodaju u EU, uključujući uvozne proizvode, usklađeni s našim strogim sigurnosnim standardima. Zato nam je potrebna sigurnost na izvoru odnosno tamo gdje se proizvode robe koje se kasnije stavljaju na europsko tržište. Već sam održao sastanke s visokim kineskim dužnosnicima kako bi se ostvario napredak u tom smislu.

Stalna provjera razine zaštite potrošača
Suradnja je posebno važna u provedbi prava potrošača. To je područje u kojem vjerujem da možemo i moramo ostvariti konkretne rezultate prije kraja 2014. Europa se ponosno može pohvaliti da svojim građanima pruža neka od najvećih prava potrošača na svijetu.

Međutim, prava koja se ne primjenjuju propisno nisu od koristi potrošačima – ona kao da ne postoje. Provedba prava potrošača odvija se na razini država članica i provode je nacionalna tijela, uglavnom na nacionalnoj razini. Međutim, Unija može i treba podržati i pojačati učinkovitost nacionalnih napora.

U suradnji s nacionalnim tijelima nadležnim za provedbu, Komisija kontinuirano provjerava razinu zaštite potrošača i njihovih prava u praksi. Uobičajeno odaberemo, zajedno s državama članicama, određenu temu i područje i provodimo tzv. akcije čišćenja (eng. sweeps), usklađene akcije diljem svih država članica kako bi se utvrdilo poštuju li se EU pravila o osiguranju transparentne prodaje primjerice avionskih karata ili internetskog sadržaja.
Moja je namjera pojačati potporu nacionalnim tijelima kako bi postojeća mreža bila učinkovitija te kako bi se promicala najbolja praksa. Na primjer, svim potrošačima i trgovcima želimo omogućiti izvansudsko rješavanje međusobnih sporova u gotovo svakom maloprodajnom sektoru na jednostavan, brz i učinkovit način.

Zato ćemo nastojati da Direktiva o alternativnim načinima rješavanja sporova i Uredba o rješavanju sporova putem interneta ubrzo zažive u praksi. U narednom razdoblju namjeravam provesti dodatnu analizu postojećeg okvira za provedbu prava potrošača i vidjeti mogu li se poboljšati njegovi učinci.

Mreža europskih centara za zaštitu potrošača (ECC) u tim je aktivnostima također vrlo važna karika. Potrošači koji imaju problema pri kupovini u inozemstvu ili preko interneta mogu se obratiti njima. Hrvatski ECC djeluje u Zagrebu u sklopu Ministarstva gospodarstva.

Važnost komunikacije i promicanja politike zaštite potrošača
Moj treći prioritet je aktivno i vidljivo komunicirati i promicati europsku politiku zaštite potrošača. Važno je govoriti o svemu što se u okviru te politike radi kako bi se poboljšala kvaliteta svakodnevnog života europskih potrošača. To ćemo nastojati postići ciljanim informacijama za potrošače, izraženim jasnim i jednostavnim jezikom. Takve informacije moraju potrošače uvjeriti da su zaštićeni i da imaju jasna, provediva prava.

To je možda još važnije za potrošače koji žive u državama s relativno slabo razvijenom potrošačkom kulturom. Hrvatska je još uvijek jedna od njih. Naša je potrošačka kultura relativno mlada i svi trebamo bolje shvatiti koja su i kakva naša prava kao potrošača u Europskoj uniji.

Iz tog razloga planiram u bliskoj budućnosti posebnu „potrošačku misiju“ u Hrvatskoj kako bi dodatno pomogao nadležnim tijelima u provedbi politike zaštite potrošača, kako bi pomogao u jačanju sposobnosti i znanja potrošačkih udruga i organizacija da informiraju potrošače o njihovim pravima i zastupaju ih, te kako bih uspostavio izravan dijalog s potrošačima. Možemo imati koristi od naših prava samo ako smo o njima informirani i stoga želim pomoći u informiranju što većeg broja hrvatskih potrošača.

Na kraju, politika zaštite potrošača mora se prilagoditi promijenjenoj realnosti: gospodarskoj krizi, digitalnoj evoluciji i sve većem globalnom tržištu. Politika zaštite potrošača je istinska politika građana i za građane. Ona utječe na naš svakodnevni život. Ona povezuje Uniju s ljudima. U stvari, ona je često odgovor na pitanje koje postavljaju naši građani: Što to Europska unija čini za mene?

Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2014
Hrvatska: najslabiji potrošački uvjeti u EU
Trgovina ne može biti dežurni krivac
Reakcije na Zakon o zaštiti potrošača
Luka Burilović izabran za predsjednika HGK
Industrijska strategija Hrvatske
EBRD: Ulaganja u učinkovitost i jačanje konkurentnosti
Komuniciranje u marketingu - 2
Revolucija u korištenju interneta
Društvene mreže preuzimaju strategiju poslovanja
Sajmovi: Snažna poluga razvoja gospodarstva
METTLER TOLEDO - Sa sajma EuroShop 2014
Maloprodaja oblikuje integrirane lance opskrbe
Može li se maloprodaja unaprijediti iskustvima iz automobilske industrije?
Europska unija i lobiranje za Hrvatsku
Vetropack Straža: Tri stupa održivog razvoja
Hram „dobre kapljice“ pomaže plasmanu domaćih vina
Sadržaj broj 1-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa