Seniko studio
Broj 3/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013 - Ante Gavranović
Kuda plovi hrvatski turistički brod? - A.G.
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma - A.G. i S.S.
Prilagođena turistička ponuda - S.S.
Turistička renesansa Zagreba - A.G. i S.S.
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS - Tihomir Sertić
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza - A.G.
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca - A.G. i S.S.
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika - Klara Karivan
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese - Manca Ravnikar Romih
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1) - Zvonimir Pavlek
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača - Vedrana Filipović-Grčić
Produkt godine - Christian Le Bret
Program Erasmus za poduzetnike početnike - B.P.
Ploviti se mora - Branko Pavlović
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Uvijek korak ispred…
A.G.
Bernarda Cecelja, direktorica i vlasnica tvrtke Bernarda d.o.o., govori o prijeđenom putu do svjetski afirmiranog proizvođača
Poduzetnicu Bernardu Cecelja gotovo da i nije potrebno predstavljati široj poslovnoj javnosti. Već godinama ova vrijedna i prodorna poduzetnica zasluženo zauzima medijski prostor zbog svojih poslovnih uspjeha, jednom kao najbolja poduzetnica godine (u više navrata), zatim kao regionalna i nacionalna dobitnica „Zlatne kune“, a najčešće zbog značajnih međunarodnih uspjeha.

Upravo se nedavno okitila zlatnim medaljama na Sajmovima inovacija u Moskvi i Ženevi, a već je ranije takvo priznanje dobila u Bruxellesu. Jedina je žena nosilac zvučne titule „Vitezice inovatorstva“ koju je dobila upavo u Bruxellesu. Najviše raduje činjenica da su sva ta priznanja dobivena za inovacije na proizvodu koji je našu Bernardu planetarno proslavio u kombinaciji: krevet, madrac i jastuk.

Poduzeće Bernarda d.o.o. osnovano je 1998. godine sa samo 13 radnika. Nakon povratka iz Švicarske, gdje je radila godinama, vlasnica i generalna direktorica ove uspješne tvrtke uložila je teško stečeni kapital i upustila se u poslovnu pustolovinu, kojoj se tada nije naziralo kraja.

Treba se podsjetiti da je to bila godina kad se nazirala prva ozbiljna kriza u hrvatskom gospodarstvu, što je i potvrđeno padom DBP-a u 1999. koji je iznosio više od 6 posto. Nitko tada nije mogao ni pomisliti da će samo desetak godina kasnije najveći svjetski hotelski lanci gotovo isključivo koristiti krevete, madrace i jastuke s oznakom „Bernarda“.

Tvornica kreveta i madraca iz Puščine, nedaleko od Nedelišća u Međimurju, danas zapošljava 170 radnika, a u kartoteci kupaca koja broji više od 15.000 korisnika, sva su velika imena europskog i svjetskog hotelijertstva. Lista je podugačka, pa ćemo spomenuti samo one najznačajnije: Accor, Marriott, Falkensteiner, Hilton, Kempinsk, Meridien, Maritim, Radissson, Queen, Renaissance, Sheraton, Steigenberger. To se zove ostvarenje sna.

„Da, to je zaista ostvarenje sna kojeg nisam mogla ni sanjati. Ali, imala sam od samog početka jasan cilj i jasnu viziju. Znala sam da mogu uspjeti samo inovativnim pristupom, kvalitetom i fleksibilnošću te korektnim poslovnim ponašanjem. To su od samog početka oznake našeg rada i one su prepoznate. Svoj poslovni uspjeh dugujemo upravo tim elementima“ – s ponosom ističe uspješna poduzetnica.
Put do uspjeha nije bio lak ni jednostavan. Popločen je stalno novim izazovima u kojima nema opuštanja. Tržište je nesmiljeno i traži uvijek nešto novo. Inovacije, inovacije i opet – inovacije. Čini se da je to jedini put opstanka i daljnjeg razvoja. Laici će odmah pomisliti što se tu još može uopće novo izmisliti. Iznenađuju ih stalna unapređenja, bilo da je riječ o novim anatomskim ili drugim rješenjima. U nekim programima se ide čak do unikatnih proizvoda.

„Mi imamo četiri proizvodna programa. Najvažniji nam je i dosad najširi svakako program opremanja hotela i drugih objekata. Preostala tri odnose se na individualni program, zatim program nautike (opremanja brodova) i medicinski program (ortopedska pomagala i antidekubitalni program). Danas raspolažemo s više od 70 tipova madraca, 15-ak vrsta kreveta i 10-ak vrsta jastuka.

Svaki od tih proizvoda ima svoju dubinu asortimana po dimenzijama, veličini i nekim drugim specifičnostima uključujući i dezene. Svake godine izlazimo na tržište s nekim novitetom koji se onda odmah uključuje u proizvodnju i komercijalizira. Pritom vodimo računa da se te inovacije uklapaju u naš proces daljnje specijalizacije. Stalno ulažemo u daljnji razvoj, pri čemu je važno naglasiti da prođe jedna do dvije godine od same ideje do njene komercijalizacije“.

Zanimljivo je da je tvrtka svoj početak zasnivala na – izvozu. Kako je osnovana u vrijeme ozbiljnih previranja u domaćem gospodarstvu, gdje je turistička privreda još liječila duboke rane Domovinskog rata i njegovih posljedica i tek zacrtavala svoje ciljeve, manevarski prostor na domaćem tržištu bio je jako malen i nije osiguravao stabilnost potražnje. Jedini prostor za ekspanziju bili su inozemni hotelski lanci.

Uloženo je zaista puno truda da se pronađe ulaz u te lance, ali je bilo i poslovne sreće. Konačno, uspjesi pripadaju hrabrima. A trebalo je hrabrosti upustiti se u tu utakmicu, bez tradicije, bez referencija na domaćem tržištu kao preduvjetu izvoza. Danas „Bernarda“ izvozi 80 posto ukupne proizvodnje u sve zemlje EU, uključena je u trajnu opskrbu najvećih hotelskih lanaca, a već sada ima četiri vlastite tvrtke i prodajne salone u Makedoniji, Srbiji, Rusiji i Švicarskoj. Ako se ta koncepcija potvrdi u komercijalnoj praksi bit će to put daljnje ekspanzije.
„Pokazalo se da je najvažnije umrežavanje u poslovni svijet. Posebno su nam važni nastupi na sajmovima koji otvaraju nove mogućnosti. Za nas su zakon sajmovi u Parizu, Milanu i Kölnu. Tamo vidimo što radi i nudi konkurencija i sami sebe preispitujemo, nadograđujemo naše proizvode. Stječemo nove poslovne kontakte. Bila sam nedavno na Sajmu u Sočiju, mjestu gdje će se 2014. održati Zimske olimpijske igre.

Išla sam bez nekih posebnih priprema. Njihove potrebe su velike jer grade mnoge smještajne objekte. Na sajmu sam odmah pronašla dva poslovna partnera koji će nastojati plasirati naše proizvode. Tako to ide… Svako tržište je specifično i traži puni angažman, bez sustajanja. Ne smiješ zaspati na postignutim rezultatima, jer armija drugih proizvođača samo čeka da te zaskoči i zauzme tvoje mjesto na tržištu. Prodor na svako novo tržište je težak, a na rusko tržište je posebno težak. Oni traže da preneseš proizvodnju kao važan uvjet za uspješan prodor“ – govori nam naša sugovornica.

Na domaćem tržištu se u posljednje vrijeme javlja povećano zanimanje za proizvode „Bernarda“, napose u obiteljskim hotelima, ali opremaju i velike hotelske kuće. Najveći problem koji se tu javlja je snažan uvozni lobi, koji ima i agresivan marketing, a čiji proizvodi često – bez potrebne zaštite i kontrole – nemaju potrebnu kvalitetu i štete zdravlju.

„Teško je shvatiti takvo ponašanje. Recimo, za uvoz pro-izvoda iz Kine nema nikakve zaštite u pogledu kvalitete. Međutim, EU se počinje braniti od prodora tih nekvalitetnih proizvoda, vraća se provjerenoj kvaliteti, pa će taj val povećane kontrole vjerojatno konačno zahvatiti i nas. Mi konkretno podliježemo stalnim provjerama kvalitete. Primjera radi, certificiramo čak i drvo iz kojega radimo krevete. To mora biti jela ili bor iz nezagađenoga tla. A kontrola se odnosi i na sve ostale sirovine koje koristimo“.
Uz kvalitetu proizvoda i njihovu inovativnost važna komponenta poslovnog uspjeha je i fleksibilnost. Na jednom konkretnom primjeru vidljivo je u kojoj mjeri je taj element prisutan u poslovanju ove firme. Hotel Sv. Martin na Muri bio je desetak dana pred otvorenjem. Vodstvo hotela je, u velikoj panici, jer je ustanovljeno da je 150 kreveta i madraca naručeno zabunom u krivim dimenzijama.

„Bernarda“ je preuzela isporučenu robu, isporučila nove u potrebnim dimenzijama, a zatim godinu dana prodavala preuzete količine kreveta i madraca. To, jasno, ne može biti pravilo, ali pokazuje veliku fleksibilnost tvrtke i izraženu spremnost da se u nevolji klijentu pomogne partnerski, a ne samo traži komercijalni interes.

Zanimljivo je da se i uspješna tvrtka susreće s problemom nedostatka stručnih kadrova. Potrebni su stolari, tapetari, šivači, krojači, a njih uglavnom nema. Tekstilna škola u Varaždinu je zatvorena. Drugih izvora novih kadrova također nema. Pokušaji da se stipendiraju učenici za ova zanimanja, s garancijom primanja u redovni posao, nisu dali rezultate.

Jednostavno, nema odaziva mladih. To bi moglo utjecati na daljnji rad i rast ove proizvodnje, jer je veliki dio vezan upravo uz ručni stručan rad.

„Moramo nešto učiniti u popravljanju poduzetničke klime. Poduzetnici su depresivni s obzirom na politiku koja se provodi. To se prije svega odnosi na poreznu politiku i poreznu presiju kao i na snažan uvozni lobi bez kontrole. Dodajmo tome i brojne nepotrebne i često potpuno nerazumljive namete, što obeshrabruje poduzetnike. Ekonomska je logika da više poduzetnika daje u konačnici više poreza, čak kad su i manji…“

Bernarda Cecelja jasna je u svojoj poruci budućim poduzetnicima. Smatra da je potrebno imati jasan cilj i viziju što se želi postići, zatim podršku obitelji i okoline, podršku lokalne zajednice i, najpotrebnije, podršku banaka jer bez financijskih sredstava svaka je inicijativa osuđena unaprijed na neuspjeh. Uz to, potrebna je i poduzetnička hrabrost, strpljenje i samouvjerenost da se u svakoj sredini može uspjeti ako se to zasniva na kvaliteti, poduzetničkoj lojalnosti i spremnosti sučeliti se s tržištem i konkurentnošću.

Zaključimo ovu priču o uspješnoj firmi i uspješnoj poduzetnici konstatacijom da je uspjela utjecati na proizvodnju. Prema njenim zahtjevima stvarali su se novi strojevi, prilagođavala tehnička oprema, pa i tehnologija. Prisiljava konkurenciju da krade njene ideje i rješenja.

Za Bernardu Cecelju se može govoriti da je uvijek bila korak ispred ostalih. Želimo joj da nastavi takvim uspješnim putem. Očito je to njena win-win kombinacija, ali i poticaj drugima. Samo radom i kvalitetom postiže se uspjeh.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013
Kuda plovi hrvatski turistički brod?
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma
Prilagođena turistička ponuda
Turistička renesansa Zagreba
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1)
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača
Produkt godine
Program Erasmus za poduzetnike početnike
Ploviti se mora
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa