|
|
|
|
|
Izdvajamo iz broja:
|
|
|
|
|
Manca Ravnikar Romih
|
|
|
|
|
Nakon godina evolucije tijekom kojih se potrošnja razvijala usporedo s ponudom ili ju je čak slijedila, mobilna kupovina uzrokovala je pravu revoluciju. Mobilni potrošač doslovno je prisvojio moć i sada jasno postavlja zahtjeve, a trgovci koji ih nisu u mogućnosti ispuniti, sve više zaostaju.
|
Razvoj poslovanja trgovaca i web-kupovine u zadnjem desetljeću bio je proporcionalan razvoju upravljanja zalihama i sudjelovanju u odnosu dobavljač-trgovac-kupac. Potrošač se često morao prilagođavati ponudi. U utrci za kupce prodavači su igrali na kartu zaliha većih količina i većeg asortimana i distribucije.
Sve glasniji zahtjevi kupaca uzrokovali su promjenu koncepta kretanja zaliha u opskrbnom lancu s koncepta „guranja“ (engl. push supply chain) na koncept „povlačenja“ (eng. pull supply chain) Uspon mobilnog potrošača donio je još veći skok u procese opskrbnih lanaca. Umjesto o evoluciji danas govorimo o potrošačkoj revoluciji.
Budućnost pripada potrošaču
I davatelji informacijskih rješenja za podršku opskrbnim lancima slijedili su taj razvoj jer su bili svjesni da budućnost pripada potrošaču i njegovim zahtjevima u vezi s tim gdje, kako, kada i što će kupovati. Web-kupovina je doživjela veliki uspon. A u klasičnoj maloprodaji, prije svega svježih proizvoda, još je veliki broj problema u vezi s dostavom u kuću (troškovi dostave, kupac mora biti kod kuće, pitanje plaćanja i moguće zamjene ili vraćanje robe).
Kao rješenje zadnjih se godina snažno proširio koncept „klikni i preuzmi“. Potrošač putem weba naruči robu i potom je sam preuzima. Postoji više mogućnosti, to jest tzv. „Drive-in“ (skladište namijenjeno samo ispunjavanju web-narudžbi), „Co-llocate“ (preuzimanje na posebnim mjestima postojećih trgovina) i druge lokacije za preuzimanje (unaprijed definirane lokacije za preuzimanje – na primjer kamion ili kombi trgovca – a kupac odabire lokaciju i vrijeme preuzimanja).
Koncept „klikni i preuzmi“ donosi potrošaču više prednosti – slobodu odabira kad i gdje će kupovati, brzinu kupovine i sigurnost da će kupiti ono što želi te to na kraju i dobiti. Prednosti za potrošača pak postavljaju tehničke i procesne izazove pred trgovca, kao i izazove u vezi s odnosom s dobavljačima.
|
Personalizacija ponude i poboljšano iskustvo kupovine
Osim veće prodaje i većeg zadovoljstva potrošača, koncept „klikni i preuzmi“ trgovcu omogućuje i dobivanje osobnih podataka kupaca te na taj način ciljanu prilagodbu i personalizaciju ponude i cjelokupnog iskustva kupovine. Posljedica toga je i veća prodaja. Spomenuti sustav od trgovca zahtijeva dobro poznavanje opskrbnog lanca. Njegova suradnja s dobavljačima uključuje ažurnu i preciznu dvosmjernu razmjenu podataka. Trgovac mora dobavljače obavijestiti o planiranoj prodaji, dobavljači trgovcu moraju dati povratne informacije o mogućnostima ispunjavanja njegovih potreba, a artikli moraju biti pravilno označeni radi brže obrade.
Istraživanje tvrtke Symphony EYC nastale spajanjem tvrtki Aldate i EYC pokazalo je da europski i američki potrošači žele da mobilne interakcije budu dio njihova sveobuhvatnog doživljaja pri kupovini. Tijekom istraživanja tvrtka Symphony EYC je utvrdila da postoje tri ključna trenda kupovine, a to su personalizacija, mobilne usluge i mobilna kupovina. Kupci žele da ih se prepozna (48% Europljana i 54% Amerikanaca) kada uđu trgovinu, žele primati prilagođene i personalizirane ponude te upravljati programima lojalnosti trgovaca putem svojih mobilnih uređaja.
Većina kupaca želi upotrebljavati svoje mobilne uređaje za usporedbu cijena u trgovini (62,1% Europljana i 69,5% Amerikanaca), za pronalaženje proizvoda i slanje povratnih informacija. Istraživanje je pokazalo i da vrlo malen broj kupaca uistinu koristi svoje mobilne uređaje za kupovinu prehrambenih proizvoda (8,7% Europljana i 5,6 Amerikanaca).
Informacijska rješenja za upravljanje opskrbnim lancima sve više napreduju od isključive podrške postojećem stanju ka razvoju dubljih i složenijih odnosa. Uvođenje rješenja postaje sve brže, za što su odgovorni kako trgovci tako i davatelji rješenja. Davatelj rješenja zbog procesnog znanja i prilagođenosti rješenja posebnostima tržišta, a trgovac pripravnošću na promjene procesa i sviješću da nije mudro ustrajati na postojećim procesima koji ne ostvaruju dodatnu vrijednost te da time otežavaju i produljuju uvođenje rješenja te povećavaju troškove uvođenja.
Kupac određuje asortiman
U opskrbnom lancu danas kupac je taj koji određuje asortiman i ponudu na policama. Splet različitih mogućnosti kupovine – koncept „klikni i preuzmi“, klasična web-kupovina i tradicionalni kupci koji robu sami uzimaju s fizičkih polica u trgovini – od trgovca zahtijeva uvođenje i dobro poznavanje planograma te vođenje brige o optimalnom i pravovremenom punjenju polica. A time se omogućuje i potpuni nadzor nad zalihama. Znanja i rješenja mogu poticati iz skladišnog poslovanja, gdje je upravo optimalno nadopunjavanje opskrbnih lokacija od ključne važnost za pravovremenu i učinkovitu obradu i izdavanje robe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|