Seniko studio
Broj 3/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013 - Ante Gavranović
Kuda plovi hrvatski turistički brod? - A.G.
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma - A.G. i S.S.
Prilagođena turistička ponuda - S.S.
Turistička renesansa Zagreba - A.G. i S.S.
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS - Tihomir Sertić
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza - A.G.
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca - A.G. i S.S.
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika - Klara Karivan
Uvijek korak ispred… - A.G.
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1) - Zvonimir Pavlek
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača - Vedrana Filipović-Grčić
Produkt godine - Christian Le Bret
Program Erasmus za poduzetnike početnike - B.P.
Ploviti se mora - Branko Pavlović
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese
Manca Ravnikar Romih
Nakon godina evolucije tijekom kojih se potrošnja razvijala usporedo s ponudom ili ju je čak slijedila, mobilna kupovina uzrokovala je pravu revoluciju. Mobilni potrošač doslovno je prisvojio moć i sada jasno postavlja zahtjeve, a trgovci koji ih nisu u mogućnosti ispuniti, sve više zaostaju.
Razvoj poslovanja trgovaca i web-kupovine u zadnjem desetljeću bio je proporcionalan razvoju upravljanja zalihama i sudjelovanju u odnosu dobavljač-trgovac-kupac. Potrošač se često morao prilagođavati ponudi. U utrci za kupce prodavači su igrali na kartu zaliha većih količina i većeg asortimana i distribucije.

Sve glasniji zahtjevi kupaca uzrokovali su promjenu koncepta kretanja zaliha u opskrbnom lancu s koncepta „guranja“ (engl. push supply chain) na koncept „povlačenja“ (eng. pull supply chain) Uspon mobilnog potrošača donio je još veći skok u procese opskrbnih lanaca. Umjesto o evoluciji danas govorimo o potrošačkoj revoluciji.

Budućnost pripada potrošaču
I davatelji informacijskih rješenja za podršku opskrbnim lancima slijedili su taj razvoj jer su bili svjesni da budućnost pripada potrošaču i njegovim zahtjevima u vezi s tim gdje, kako, kada i što će kupovati. Web-kupovina je doživjela veliki uspon. A u klasičnoj maloprodaji, prije svega svježih proizvoda, još je veliki broj problema u vezi s dostavom u kuću (troškovi dostave, kupac mora biti kod kuće, pitanje plaćanja i moguće zamjene ili vraćanje robe).

Kao rješenje zadnjih se godina snažno proširio koncept „klikni i preuzmi“. Potrošač putem weba naruči robu i potom je sam preuzima. Postoji više mogućnosti, to jest tzv. „Drive-in“ (skladište namijenjeno samo ispunjavanju web-narudžbi), „Co-llocate“ (preuzimanje na posebnim mjestima postojećih trgovina) i druge lokacije za preuzimanje (unaprijed definirane lokacije za preuzimanje – na primjer kamion ili kombi trgovca – a kupac odabire lokaciju i vrijeme preuzimanja).

Koncept „klikni i preuzmi“ donosi potrošaču više prednosti – slobodu odabira kad i gdje će kupovati, brzinu kupovine i sigurnost da će kupiti ono što želi te to na kraju i dobiti. Prednosti za potrošača pak postavljaju tehničke i procesne izazove pred trgovca, kao i izazove u vezi s odnosom s dobavljačima.
Personalizacija ponude i poboljšano iskustvo kupovine
Osim veće prodaje i većeg zadovoljstva potrošača, koncept „klikni i preuzmi“ trgovcu omogućuje i dobivanje osobnih podataka kupaca te na taj način ciljanu prilagodbu i personalizaciju ponude i cjelokupnog iskustva kupovine. Posljedica toga je i veća prodaja. Spomenuti sustav od trgovca zahtijeva dobro poznavanje opskrbnog lanca. Njegova suradnja s dobavljačima uključuje ažurnu i preciznu dvosmjernu razmjenu podataka. Trgovac mora dobavljače obavijestiti o planiranoj prodaji, dobavljači trgovcu moraju dati povratne informacije o mogućnostima ispunjavanja njegovih potreba, a artikli moraju biti pravilno označeni radi brže obrade.

Istraživanje tvrtke Symphony EYC nastale spajanjem tvrtki Aldate i EYC pokazalo je da europski i američki potrošači žele da mobilne interakcije budu dio njihova sveobuhvatnog doživljaja pri kupovini. Tijekom istraživanja tvrtka Symphony EYC je utvrdila da postoje tri ključna trenda kupovine, a to su personalizacija, mobilne usluge i mobilna kupovina. Kupci žele da ih se prepozna (48% Europljana i 54% Amerikanaca) kada uđu trgovinu, žele primati prilagođene i personalizirane ponude te upravljati programima lojalnosti trgovaca putem svojih mobilnih uređaja.

Većina kupaca želi upotrebljavati svoje mobilne uređaje za usporedbu cijena u trgovini (62,1% Europljana i 69,5% Amerikanaca), za pronalaženje proizvoda i slanje povratnih informacija. Istraživanje je pokazalo i da vrlo malen broj kupaca uistinu koristi svoje mobilne uređaje za kupovinu prehrambenih proizvoda (8,7% Europljana i 5,6 Amerikanaca).

Informacijska rješenja za upravljanje opskrbnim lancima sve više napreduju od isključive podrške postojećem stanju ka razvoju dubljih i složenijih odnosa. Uvođenje rješenja postaje sve brže, za što su odgovorni kako trgovci tako i davatelji rješenja. Davatelj rješenja zbog procesnog znanja i prilagođenosti rješenja posebnostima tržišta, a trgovac pripravnošću na promjene procesa i sviješću da nije mudro ustrajati na postojećim procesima koji ne ostvaruju dodatnu vrijednost te da time otežavaju i produljuju uvođenje rješenja te povećavaju troškove uvođenja.

Kupac određuje asortiman
U opskrbnom lancu danas kupac je taj koji određuje asortiman i ponudu na policama. Splet različitih mogućnosti kupovine – koncept „klikni i preuzmi“, klasična web-kupovina i tradicionalni kupci koji robu sami uzimaju s fizičkih polica u trgovini – od trgovca zahtijeva uvođenje i dobro poznavanje planograma te vođenje brige o optimalnom i pravovremenom punjenju polica. A time se omogućuje i potpuni nadzor nad zalihama. Znanja i rješenja mogu poticati iz skladišnog poslovanja, gdje je upravo optimalno nadopunjavanje opskrbnih lokacija od ključne važnost za pravovremenu i učinkovitu obradu i izdavanje robe.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013
Kuda plovi hrvatski turistički brod?
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma
Prilagođena turistička ponuda
Turistička renesansa Zagreba
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika
Uvijek korak ispred…
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1)
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača
Produkt godine
Program Erasmus za poduzetnike početnike
Ploviti se mora
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa