Seniko studio
Broj 3/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013 - Ante Gavranović
Kuda plovi hrvatski turistički brod? - A.G.
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma - A.G. i S.S.
Turistička renesansa Zagreba - A.G. i S.S.
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS - Tihomir Sertić
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza - A.G.
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca - A.G. i S.S.
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika - Klara Karivan
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese - Manca Ravnikar Romih
Uvijek korak ispred… - A.G.
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1) - Zvonimir Pavlek
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača - Vedrana Filipović-Grčić
Produkt godine - Christian Le Bret
Program Erasmus za poduzetnike početnike - B.P.
Ploviti se mora - Branko Pavlović
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Prilagođena turistička ponuda
S.S.
Strateško promišljanje za individualnog gosta
Lansiranje novog online booking sistema goadriatica.com - jedinstvenog na tržištu, kao i intenzivnije DMC djelovanje, i novi produkcijski pristup – „Šest priča o Hrvatskoj“, neke su od ključnih strateških smjernica grupacije za nadolazeće razdoblje. Osim uživanja u suncu i moru, naši klijenti traže povratak prirodi i autentični doživljaj, a investicije i stvaranje vlastitih turističkih proizvoda te preuzimanje određenog poslovnog rizika u današnjem su poslovanju osnova za uspjeh - ističe Ivan Gadže, predsjednik Uprave adriatica.net Grupe - vodeće turističke tvrtke u Hrvatskoj i zemljama regije.
Koje su glavne odrednice poslovanja adriatica.net Grupe?
adriatica.net Grupa vodeća je turistička kompanija na području jugoistočne Europe. Putem kompanija Atlas i Kompas prisutna je u više segmenata: vodeća DMC agencija za Jadran i Centralnu Europu te vodeći turoperator za Hrvatsku i Sloveniju.

Poslovna strategija definirana je kroz brendove: Atlas – vodeći DMC u Hrvatskoj, hrvatski domaćin (adriatic host), Kompas – glavni regionalni i međunarodni veleposlanik (adriatic ambassador) te goadriatica.com – najnoviji brend grupacije, novi online booking sistem (adriatic navigator).

Turistički sektor je izuzetno propulzivno tržište koje od tvrtki zahtijeva brze i promišljene reakcije u cilju prilagodbe zahtjevima klijenata. Kako se vaša tvrtka tome prilagođava te što nudite turistima u okviru svog portfelja?
Prije nešto više od godinu dana počeli smo s odabirom gotovog softverskog rješenja s ciljem uvođenja nove distribucijske platforme za cijelu grupaciju i kreiranja banke kreveta za regiju Jadran koja obuhvaća Hrvatsku, Sloveniju, Crnu Goru i sjevernu Italiju. Cilj nam je, između ostalog, biti ONE STOP SHOP za touroperatore koji će svojim kupcima moći ponuditi smještaj, let, transfer, izlet i osiguranje sukladno njihovim individualnim željama i potrebama. Sustav trenutno u ponudi ima preko 400 hotela, privatni smještaj, svjetionike i transfere, a u skoroj budućnosti ponuda će biti proširena i na ture i grupe, izlete i ponudu zrakoplovnih karata.
Riječ je o jedinstvenom sustavu u Hrvatskoj u konceptu B2B prodaje koji savršeno prati komparativne prednosti grupacije – snagu nabave (najveći zakup smještajnih kapaciteta u Hrvatskoj), kao i vlastitih operacija (pokrivanje svih destinacija u Hrvatskoj uz kompetitivne cijene). Važno je napomenuti kako se novi sustav odlikuje i atraktivnim popratnim sadržajem, uključujući opise, mape i fotografije.

Globalna gospodarska kretanja proteklih godina donijela su brojne poslovne izazove na koje je adriatica.net Grupa odgovorila uvođenjem novih poslovnih procesa u poslovanje kako bi svoje usluge učinila još konkurentnijima. To nam je omogućilo bržu prilagodljivost poslovnim promjenama te brži i efikasniji pristup našim proizvodima i uslugama.

Ljudima želimo ponuditi doživljaj
Kroz online distribucijski kanal naši su produkti postali dostupni svim našim partnerima u cijelom svijetu čime su naše poslovne operacije postale značajno efikasnije nego su to bile do sada. Mnogo smo uložili kako bismo kompaniju digli na tehnološku razinu koje današnji zahtjevi tržišta pred nju postavljaju. Ne kaže se uzalud da je turizam spoj emocionalne inteligencije i vrhunske tehnologije, što znači da ako ljudima možete ponuditi doživljaj i to učiniti na efikasan način možete biti uspješni u suvremenom turističkom sektoru.

Turistički potencijal Hrvatske svima je dobro poznat. Međutim, već se godinama govori o nužnosti produženja turističke sezone kako bi se povećali prihodi i osiguralo adekvatnije iskorištavanje ponude koju naša zemlja u turističkom smislu može pružiti. Vidite li vi u tome svoju priliku te na koji način je kanite iskoristiti?
adriatica.net Grupa je na globalnoj razini najprepoznatljivija po produktu Hrvatske, u prvom redu kao destinacijska kompanija koja za svoje partnere osigurava kapacitete smještaja i destinacije, ali isto tako osigurava i kompletno upravljanje logističkim servisom na destinaciji s obzirom da prodajemo izlete, atrakcije i druge sadržaje.

Osim produkta Hrvatske, grupacija ima i jak produkt središnje i istočne Europe. Kao agent smo prisutni u Pragu, Beču, Varšavi, Veneciji i drugim središtima u toj regiji. adriatica.net Grupa prvenstveno je specijalist za destinacije što je dio dugoročne strategije koju namjeravamo slijediti i u nadolazećem periodu.
Kada govorimo o Hrvatskoj važno je reći da, osim što smo veliki zakupac smještaja u hotelima, privatnim kapacitetima, brodovima i mini kruzerima, konstantno pokušavamo biti prepoznatljivi po dodatnoj vrijednosti koju pružamo. To je osobito vidljivo kod tura, izleta i drugih sadržaja, koji zapravo predstavljaju jedan od načina kako produžiti turističku sezonu.

S tim ciljem, u suradnji s vodećim svjetskim stručnjacima iz područja informatičke tehnologije, produkcije i marketinga, razvili smo priču koju zovemo „Šest priča o Hrvatskoj“ koja ima za cilj privući turiste u našu zemlju i izvan glavne sezone te uključuje nekoliko cjelina: Razigrana Hrvatska, Romantična Hrvatska, Prirodne ljepote Hrvatske, Klasična Hrvatska, Avanturistička Hrvatska i Gastro Hrvatska.

Razvoj novih turističkih proizvoda
Šest doživljaja Hrvatske razvijeni su u skladu s trendovima na tržištu i očekivanjima putnika na emitivnim tržištima pa tako Razigrana Hrvatska uz sunce i more daje odgovore na potrebe obitelji i djece imajući u vidu da Hrvatska kao destinacija u visokoj sezoni najviše privlači upravo obitelji s djecom.

Međutim, oni su uglavnom smješteni u kampovima i privatnom smještaju, a vrlo malo u hotelskim kompleksima. U tom dijelu vidimo prostor da se ova ciljna skupina usmjeri prema hotelskim kapacitetima. Romantična Hrvatska uključuje ponudu za specifične zahtjeve suvremenih klijenata koji u sve većoj mjeri žele obilježiti određene osobno bitne obljetnice na posebnim mjestima, bilo da je riječ o vjenčanjima, godišnjicama i sl.

Na emitivnim tržištima sve je očitija težnja da ljudi nekamo putuju iz određenog razloga tijekom cijele sezone, što je još jedna prilika da se pozicioniramo i izvan udarnih ljetnih mjeseci. Prirodne ljepote Hrvatske uključuju ekološki aspekt, povratak prirodi, te je u tom dijelu naglasak na kontinentalnoj Hrvatskoj.
Klasična Hrvatska podrazumijeva doživljaj povijesti i kulturnog blaga te u svojoj ponudi imamo program World Heritage Tours koja prolazi UNESCO-vim zaštićenim lokalitetima, kao što su Trogir, Dubrovnik, Vučedol kod Vukovara i druge destinacije. Avanturistička Hrvatska nudi odgovor na činjenicu da se sve više ljudi okreće zdravom načinu života kombinirajući godišnje odmore s aktivnošću bilo da je riječ o biciklizmu, pješačenju, planinarenju, kajakingu itd. Gastro Hrvatska odnosi se na gastronomski proizvod Hrvatske koji je izuzetno kvalitetan, ali nedovoljno prepoznatljiv na emitivnom tržištu.

Cilj produkcijskog pothvata „Šest priča o Hrvatskoj“ je razvoj novih produkata sukladno povratnim informacijama s tržišta i jasno definiranje ciljanih skupina. Osim uživanja u suncu i moru, naši klijenti traže povratak prirodi i autentični doživljaj, a investicije i stvaranje vlastitih turističkih proizvoda, te preuzimanje određenog poslovnog rizika u današnjem su poslovanju osnova za uspjeh.

Usluga je ključna riječ u turizmu. Možete li reći nešto više o kvaliteti usluge u okviru vaše grupacije? Koliko se pažnje poklanja ovom elementu turističke ponude?
U okviru adriatica.net Grupe Atlas je specijaliziran za Hrvatsku te po kriteriju uslužnosti spada u sami svjetski vrh. Po izboru jednog od vodećih svjetskih touroperatora naš je operativni centar u Splitu prošle godine proglašen najboljim u svijetu, dok je dubrovački zauzeo četvrto mjesto. Radi se o uistinu prestižnim priznanjima koja su nam veliki poticaj da i dalje radimo jednako kvalitetno i da svoju uslugu dižemo i na višu razinu.

U tu smo svrhu kreirali i određene dijelove ponude koji su jedinstveni u svijetu. Tu prije svega mislim na otoke na kojima imamo ponudu svjetionika, zatim nudimo različita krstarenja kao izuzetno atraktivan proiz-vod, jednodnevne izlete, ture, transfere i slično. U ovom se dijelu ne radi o nekim velikim investicijama. Jednostavno treba pametno iskoristiti prirodne ljepote naše obale koju ćemo upravo takvim promišljenim korištenjem i najbolje očuvati.
Strategiju treba provesti u praksi

Na koji način država može potaknuti razvoj turizma. Što je iz vaše perspektive potrebno učiniti kako bi se ovoj branši olakšalo poslovanje?
Smatram kako Vlada Republike Hrvatske, Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica ulažu velike napore usmjerene prema razvoju turističke ponude te da su prepoznali koji su ključni nedostaci hrvatskoga turizma.

Moramo također biti svjesni kako resorne državne institucije nisu jedini čimbenik koji može utjecati na pozitivne trendove u turističkom sektoru. Strategija razvoja turizma donesena je prije nekoliko mjeseci te na izvrstan način detektira ključne točke i upućuje na ispravne korake koje je potrebno napraviti, no sada ostaje da se ta strategija i sprovede u djelo što je zadatak za sve sudionike na tržištu.

Od države možemo očekivati adekvatan zakonski okvir koji se temelji na niskoj razini porezne presije i visokom stupnju fleksibilnosti državne administracije po čemu se turizam ni po čemu ne razlikuje od bilo kojeg drugog sektora gospodarstva. Važno je također naglasiti kako Hrvatska ima oko milijun smještajnih jedinica od kojih se tek nekih 115 tisuća nalazi u hotelima. To znači da ako želimo strateški razvijati hrvatski turizam moramo značajno povećati smještajni kapacitet u hotelima koji jedini mogu učiniti ono što nam je svima cilj, a to je produženje turističke sezone.

Uz to, iznimno je bitna i prometna povezanost. Hrvatska ima veliki broj zračnih luka, no treba se raditi na tome da se poveća frekventnost dolazaka u te zračne luke. Sve je to navedeno u Strategiji razvoja hrvatskog turizma. Sada ostaje da se vidi na koji će se način i kada to ostvariti. Smatram da se u realizaciju treba krenuti što prije kako bi se na vrijeme iskoristila prilika koja nam se pruža.
Staviti se u ulogu korisnika usluga
Osobno sam mišljenja kako se u planovima o razvoju turizma treba voditi razmišljanjem putnika stavljajući se u poziciju krajnjeg korisnika usluge kako bi mu se mogla ponuditi rješenja koja taj putnik treba i očekuje. Volumenski pokazatelji broja turista i broja noćenja nisu pritom pokazatelji uspješnosti, nego je najbitnija kvaliteta usluge i stupanj zadovoljstva gostiju. Priča o putniku je ishodište cijelog našeg biznisa i mišljenja sam kako se na tom elementu mora zasnivati i prilagoditi ponuda.

Drugi segment u kome se mogu očekivati pozitivne promjene je agencijski biznis koji, za razliku od hotelijera, nije dobro organiziran. Agencijama se često ne daje dovoljan prostor u smislu njihovog doprinosa ukupnom razvoju turizma. Agencije su te koje dovode putnike, koje daju stabilnost hotelijerima i svim drugim vlasnicima prostora da će kapaciteti biti popunjeni te, kao takve, održavaju doticaj s tržištem.

To dovoljno govori koliko su agencije značajne za kvalitetno pozicioniranje turističke ponude na svim razinama. Nedostataka svakako ima, ali upravo te manjkavosti i pružaju priliku da se odmakne od šabloniziranog pristupa turizmu što je adriatica.net Grupa i prepoznala te svoju ponudu prilagodila izvan ustaljenih okvira u čemu vidimo svoju šansu za poslovni uspjeh u budućnosti.

Kakve promjene očekuju turistički sektor s pridruživanjem Hrvatske Europskoj uniji?
Ulazak Hrvatske u Europsku uniju dugoročno je izuzetno pozitivna stvar za hrvatski turizam. Kao destinacija postajemo dio prostora Europske unije što na određeni način znači da postajemo domaće tržište našim najjačim emitivnim tržištima u zapadnoj Europi. S druge strane, na globalnoj razini pridajemo destinaciji još jednu dodanu vrijednost činjenicom da postajemo dio tako elitnog udruženja zemalja.
Ulaskom u EU došlo je do uvođenja viznog režima prema određenim zemljama, kao što su zemlje bivšeg Sovjetskog Saveza, Turska i arapski prostor, te je za očekivati kako će postojati određeno prijelazno razdoblje u kome će se pokazati i stanoviti negativni efekti.

Sigurno će biti situacija gdje će se određeni broj gostiju iz ovih zemalja odlučiti za neke druge destinacije zbog proceduralnih razloga jer ljudi u planiranju svog godišnjeg odmora cijene jednostavnost, no upravo ova godina ujedno je i prilika da se mi kao zemlja zapitamo koliko su nam gosti iz ovih područja bitni te da učinimo sve kako bismo im izbor Hrvatske kao poželjnog mjesta za odmor učinili što jednostavnijim. Riječ je, naime, o tržištima koja bilježe visoke stope rasta te zahtijevaju vrlo ozbiljnu posvećenost i dosljedan pristup.

Mi se moramo odlučiti jesu li nam ta tržišta strateška ili ne. Stoga je uvođenje viznog režima dobra prilika da o tome promislimo i na adekvatan način pristupimo rješavanju. Siguran sam da će taj problem već dogodine biti značajno manji. Pritom moram pohvaliti velike napore Ministarstva turizma i Ministarstva vanjskih i europskih poslova koji su učinili sve kako bi se putnicima iz ovih zemalja omogućilo izdavanje viza u najkraćem mogućem roku.

Europska unija nam može donijeti mnogo toga dobroga samo je pitanje u kolikoj ćemo mjeri mi to iskoristiti. Članstvo u EU zasigurno je za Hrvatsku prilika da napravi iskorak na još jednu višu razinu turističkog proizvoda.

To zapravo govori o potencijalu turizma kao jedne od strateški najvažnijih izvoznih grana hrvatskoga gospodarstva koja se može još i više unaprijediti?
Slažem se. Turizam predstavlja jednu od najvažnijih izvoznih djelatnosti Hrvatske kao zemlje. Oko turizma se može okupiti veliki broj pratećih industrija koje kroz ovaj kanal mogu plasirati svoje proizvode. Primjerice, spominjali smo turistički potencijal otoka koji, s adekvatnim razvojem, mogu potaknuti gradnju brodova koji bi se potom stavili u funkciju turističke ponude. Slično je i s brojnim drugim industrijama koje bi svoju perspektivu mogle vezati uz razvoj turizma kao djelatnosti.

Na kraju, važno je naglasiti kako se vrijednost proizvoda najviše cijeni onda kada ga uspijete plasirati u izvoz. Hrvatski se turizam odlično prodaje na izvozim tržištima, zauzima respektabilne pozicije te je potrebno učiniti dodatne napore kako bismo svoju ponudu unaprijedili i prilagodili je potrebama suvremenog potrošača. Smatram kako smo na dobrom putu da to i ostvarimo.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013
Kuda plovi hrvatski turistički brod?
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma
Turistička renesansa Zagreba
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese
Uvijek korak ispred…
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1)
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača
Produkt godine
Program Erasmus za poduzetnike početnike
Ploviti se mora
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa