Seniko studio
Broj 3/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013 - Ante Gavranović
Kuda plovi hrvatski turistički brod? - A.G.
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma - A.G. i S.S.
Prilagođena turistička ponuda - S.S.
Turistička renesansa Zagreba - A.G. i S.S.
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS - Tihomir Sertić
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza - A.G.
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca - A.G. i S.S.
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese - Manca Ravnikar Romih
Uvijek korak ispred… - A.G.
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1) - Zvonimir Pavlek
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača - Vedrana Filipović-Grčić
Produkt godine - Christian Le Bret
Program Erasmus za poduzetnike početnike - B.P.
Ploviti se mora - Branko Pavlović
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
GS1 slavi 40-godišnjicu Globalnog poslovnog jezika
Klara Karivan
GS1 je poslovno neutralna, neprofitna međunarodna organizacija koja omogućava i unapređuje suradnju između svih partnera u svjetskom opskrbnom lancu primjenom globalnih standarda za automatsku identifikaciju proizvoda, usluga i lokacija, elektroničku razmjenu podataka i rješenja za upravljanje poslovnim procesima. GS1 danas djeluje u preko 150 država i svaka od njih posvetila je odgovarajuću pozornost proslavi 40-godišnjeg jubileja.

3. travnja 1973. godine vodeći američki trgovački lanci robe široke potrošnje dogovorno su prihvatili primjenu jedinstveog standarda za automatsku identifikaciju u svim svojim trgovinama – bio je to barkod (crtični kod), danas poznat širom svijeta kao GS1 kod. I to je bio temelj za stvaranje „globalnog poslovnopg jezika“, kako glasi univerzalno prihvačen slogan GS1, jer osigurava preglednost i unapređuje učinkovitost cjelovitog opskrbnog lanca, u više od 20 industrijskih sektora.

Jedva godinu dana kasnije, točnije 26. lipnja 1974. godine, u točno 08:01, skeniran je prvi GS1 barkod u trgovini u Troy-u, Ohio, SAD.

Tko bi tada i mogao zamisliti, u najoptimističnijim snovima, da će četrdeset godina kasnije, dnevno biti obavljeno više od 5 milijardi skeniranja u cijelom svijetu? Identifikacija proizvoda, pokazalo se, znači daleko više od puke aplikacije crtičnih simbola na proizvode: postalo je imanentna potreba i nezaobilazna karika u svjetkom opskrbnom lancu, i čini ga mogućim.

„GS1 je igrala glavnu ulogu u oblikovanju svjetskog opskrbnog lanca u proteklih četrdeset godina, jer su vizionari koji su je vodili prepoznali ogroman potencijal koji suradnja na kreiranju i unapređivanju GS1 standarda za identifikaciju predstavlja za sve poslovne partnere i sudionike o lancu svetske razmjene“ – riječi su g. Miguela Lopere, danas vodeće osobe u GS1.
U protekle četiri dekade GS1 standardi i rješenja zauzeli su nezaobilaznu poziciju u poslovnim procesima gotovo 2 miliona tvrtki u cijelom svijetu, nevezano radi li se o vodećim multinacionalnim kompanijama ili malim obiteljskim poduzećima i trgovinama ili obrtima. Svi sudionici primjenom jedinstvenih GS1 standarda u mogućnosti su „govoriti istim jezikom“ i „razumjeti se“ nezavisno o govornom jeziku, kulturološkim razlikama, georgafskoj lokaciji ili vremenskim zonama ... a, istovremeno, omogućuju liderima da usklade razine poslovne komunikacije i učine poslovanje učinkovitim, transparentnim, upravljanje jednostavnijim, i time unaprijede život ljudi, globalno.

Danas je GS1 barkod sveprisutni čimbenik moderne civilizacije, pogoduje posebno potrošačima budući da kupovinu čini jednostavnom i ubrzava postupak na blagajni, greške radi pogrešnih unosa podataka svodi na minimum, a vrijeme čekanja bitno je smanjeno.

Možete li zamisliti kako bi to danas izgedalo bez onih „bip“-ova na blagajni? Repovi, nervoza, greške .... ne ponovilo se!
Jednako tako GS1 sustav stvara pretpostavke za poslovodstvo: omogućuje povećanje prodaje zahvaljujući kvalitetnijim uslugama i boljim upravljanjem zalihama i efikasnijom opskrbom.

U Francuskoj, naprimjer, u studiji „17 milijardi razloga za zahvale“, koju su proveli Vineet Garg, Charles Johnes & Christopher Sheedy, utvrđeno je da se godišnje primjenom GS1 barkodova ostvaruje 6,59% uštede u trgovini na malo.
Ima i drugih, vrlo zanimljivih, a malo poznatih činjenica vezanih uz barkodove. Naprimjer:

• GS1 barkodovi ne sadrže podatak o cijeni proizvoda na kojem su otisnuti. Tamne, najčešće crne linije i svijetli (najčešće bijeli) međuprostori u jezik šifri „preveli su“ jedinstveni identifikacijski broj (GS1 kod) koji omogućuje da se povezivanje s bazoma podataka o proizvodima dohvati upravo onaj kojim je nepogrešivo, u cijelom svijetu jedinstveno identificiran upravo taj proizvod.

• Statistički podaci govore, naprimjer, o tome da profesionalac koji ručno unosi podatke o proizvodima u bazu poriješi jednom u 300 unosa. Mogućnost pogrešnog očitavanaj skeniranog GS1 barkoda se kreće između jednog do četiri trilijuna očitavanja!

• Laserski čitači ili pak oni koji „čitaju slike“ (image scanners) rade brzinom od 40 do 200 očitavanja u sekundi.
Od sljedivosti do automatskog pretovara, do bržeg i učinkovitijeg izvoza i uvoza, GS1 je stvorio pretpostavke za super-brzi i učinkovit opskrbni lanac na korist svim uključenim poslovnim subjektima.

GS1 barkod bio je tek prvi od revolucionarnih rješenja koji je globalna organizacija razvila tijekom proteklih četrdest godina, a danas se globalno primjenjuje.

U međuvremenu su razvijeni, dorađeni i dalje se usavršavaju i nadograđuju:

• GS1 DataBat, skladni mali barkod naredne generacije:
Manji je od izvornog crtičnog koda, ali omogućuje pohranjivanje daleko većeg broja informacija o proizvodu, može se smjestiti na manjem prostoru, pa se koristi za označavanje fizički manjih jedinica (ruževi, voće, lijekovi ....). Primjenom GS1 DataBar-a trgovina na malo uštedi godišnje više od 2.320.000 USD u razmjeni proizvoda i cca 2.300.000 USD u plasmanu mesnih proizvoda (uzmemo li u obzir lanac sa prosječno 100 maloprodajnih mjesta (podaci studije koju je provela GS1).

• EPC (Electronic Porduct Code) koji koristi radiofrekvencijsku tehnologiju (tagove) za označavanje proizvoda i trgovačkih jedinica i predstavlja skokovit napredak na području koje brine o transparentnosti i efikasnosti poslovnih procesa i suradnji poslovnih subjekata i osigurava višu razinu za razmjenu poslovnih informacija između tvrtki i njihovih ključnih partnera. EPC, temeljen na suvremenoj tehnologiji, unosi novu kvalitetu i ubrzava upravljanje pošiljkama, inventurne procedure, upravljanje isporukama, smanjuje obujam krijumečarenja i krivotvorenja roba, gotovo eliminira medicinske pogreške, te poslovne porcese čini učinkovitijim, jednostavnijim i to u brojnim, potpuno različitim industrijskim sektorima.

• GS1 eCom standardi su vrlo jasne upute o tome kako kreirati i primjenjivati elektroničke verzije svih vrsta poslovnih dokumenata tako da se jednostavno razmjenjuju između nepogrešivo identificiranih poslovnih partnera: razmjena se, dakle, obavlja elektroničkim putem, od računala do računala, s jedne strane svijeta na drugi, ne vodeći računa o različitim jezicima kojima se poslovni partneri kolokvijalno služe, vremenskim zonama u kojima rade ili pak, opremom kojom raspolažu. Elektronička razmjena podataka u poslovanju omogućila je tvrtkama da napuste „papirnate“ dokumente, njihovo višekratno prepisivanje, ispravljanje grešaka radi ručnog unosa i arhiviranje. Elektronička poruka je jasna, jednako se interpretira u Kini, Australiji, Brazilu ili na Islandu .... EDI je doveo do toga da je prosječno vrijeme isporuke smanjeno za 61 sat, ostvarena ušteda od 12 – 18 EURA po transakcji i za 5% je smanjen nadostatak u zalihama.
• GS1 GDSN (Global Data Synchronisation Network) predstavlja moćni alat za sigurnu i trajnu sinkronizaciju točnih matičnih podataka o proizvodima i subjektima i omogućuje tvrtkama koje surađuju dostupnost do relevantnih informacija o predmetu trgovačke razmjene, pohranjenih u njihovim informatičkim sustavima.

GS1 nudi u potpunosti pregledna rješenja koja su posebno važna i radi pojedinih obvezujućih zakonskih rješenja i nužno potrebna u domeni sljedivosti (EU regulativa 178/2002., EU 169/2011).

GS1 standardi pomažu kad treba osigurati sigurnost prehrambenih proiz-voda i pića, posebno u uvjetima kad tisuće proizvoda kola svjetskim opskrbnim lancem nalazeći put do potrošača u najzabitnijim dijelovima zamaljske kugle. Povezani sa GS1 standardima za povlačenje proizvoda oni osiguravaju učinkovitiji i vremenski bitno kraći postupak povlačenja proizvoda u slučajevima da su oni kontaminirani ili na bilo koji drugi način opasni po zdravlje potrošača.

GS1 je, jednako tako zauzeo vodeću ulogu u sektoru zdravstva.

Na tom području usko surađuju, dakako, bolnice, farmaceutska industrija, proizvođači medicinske opreme, prijevoznici i ljekarne, mnogi od njih su i konkurenti, ali rade zajedno, surađuju pod vodstvom neutralne GS1 organizacije kako bi razvili standarde i rješenja koja će doprinijeti većoj sigurnosti pacijenata, boljoj zdravstvenoj usluzi i smanjiti troškove.

U transportu i logistici tvrtke nalaze vrlo jake argumente za primjenu GS1 standarda, jer im njihova primjena omogućuje postizanje bolje pozicije na tržištu i konkurentsku prednost posebno kad treba podići efikasnost opskrbe i skratiti vrijeme transporta, povećati sigurnost isporuka i bitno utjecati na smanjenje troškova.

GS1 već razmišlja u narednih 40 godina!
Potrošačima danas stoje na raspolaganju digitalna oprema, oni su danas daleko bolje informirani o svojim potrošačkim pravima, imaju daleko veće zahtjeve i – s druge strane – sve manje vremena su spremni utrošiti na obilaženje trgovina u traženju baš onog artikla koji im najbolje odgovara ... mobiteli su novi „kupovni medij“ .... putem njih „listaju“ kataloge proizvoda koji im se nude iz cijelog svijeta, traže podatke o sastojcima, nutritivnim vrijednostima prehrambenih proizvoda (naprimjer), ili alergenima.

I zato je izuzetno važno, nezaobilazno, imperativ!, ponuditi pouzdan izvor informacija o tome „što se nalazi ispod etikete“. GS1 intenzivno stvara novi, vjerodostojan i dostupan GS1 Source, gdje će se moći dohvatiti detaljne informacije o proizvodu, s podacima kojima se može pokloniti povjerenje. U tom cilju usko surađuje se relevantnim institucijama u svijetu. O tome, međutim, drugom prilikom, ali sigurno daleko prije od narednog 40-godišnjeg jubileja!
O GS1
GS1 je poslovno neutralna, neprofitna međunardona organizacija koja razvija i podržava globalne standarda i rješenja u cilju unapređenja učinkovitosti i preglednosti opskrbnih lanaca i brojnim industrijskim granama. Okuplja globalnu poslovnu zajednicu, trgovce, proizvođače, prijevoznike, distributere, industrijske organizacije i asocijacije, i specijalizirane stručnjake koji poznaju kako poslovne procese u pojedinim industrijama tako i tehnoloiju i rješnja kako bi, surađujući, razvijali standrade koje te industrije trebaju.

GS1 danas broji gotovo dva miliona tvrtki iz cijelog svijeta, i primjenjuje se u preko 20 induistrijskih grana uključujući trgovinu robe široke potrošnje, prehrambenu industriju, zdravstvo, transport i logistiku, bankarstvo i mnoge druge.
Danas su GS1 standardi najraširenije primjenjivani u opskrbnim lancima u svijetu.

GS1 djeluje putem nacionalnih GS1 organizacija, u 111 država u svijetu.

Centralni ured GS1 je u Bruxelles-u, i u Laveencevill-u, u SAD, za obje Amerike.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2013
Kuda plovi hrvatski turistički brod?
INTERVJU: Darko Lorencin, ministar turizma
Prilagođena turistička ponuda
Turistička renesansa Zagreba
Dan kada su se ostvarili snovi
Zašto ponovno MAGROS
Stanje u hrvatskoj trgovini u 10 teza
20 godina rada Hrvatske udruge poslodavaca
Uspon mobilnog potrošača i utjecaj na logističke procese
Uvijek korak ispred…
Kako uspješno voditi ljude u doba krize (1)
Sigurnost proizvoda, nadzor nad tržištem i zaštita potrošača
Produkt godine
Program Erasmus za poduzetnike početnike
Ploviti se mora
Novi ION generation kombinirani hladnjaci iz Gorenja
Sadržaj 3-2013
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa