12.01.2009.
Diskontni lanci jačaju zahvaljujući ekonomskoj krizi
Američki Wal-Mart, s godišnjim prometom od 378 milijardi dolara, i dalje čvrsto dominira listom 250 najvećih trgovaca
Ukupni promet 250 najvećih maloprodajnih lanaca na svijetu porastao je za 11,4 posto, te sad iznosi 3,62 bilijuna dolara godišnje. Ipak, čak 44 maloprodajna lanca među vodećih 250 zabilježila su pad prodaje, a broj neprofitabilnih tvrtki se udvostručio.
Nove navike potrošača formirane usporavanjem rasta globalne ekonomije otvorile su prostor daljnjem širenju diskontnih lanaca, ističe novi izvještaj konzultantsko-revizorske tvrtke Deloitte “Globalna snaga maloprodaje u 2009.”
Iako i dalje dominiraju po broju i prihodima, ukupni se udio američkih maloprodajnih lanaca na listi 250 najvećih smanjio. Osim slabljenja dolara, ta se činjenica može pripisati i slabijem rastu američkih tvrtki u odnosu na inozemne konkurente.
Europski maloprodajni lanci, naprotiv, i dalje jačaju, čineći gotovo 40 posto najjačih na listi. Tako je, po prvi put u 12 godina otkad Deloitte provodi ovo istraživanje, postotak europskih maloprodajnih lanaca na ljestvici veći od američkih.
Američki Wal-Mart, koji ostvaruje godišnji promet preko 378 milijardi dolara, i dalje čvrsto dominira listom 250 najvećih.
U deset najjačih maloprodajnih lanaca nalaze se isključivo tvrtke iz SAD-a (Wal-Mart, Home Depot, Kroger, Target, Costco) i Europe.
Francuski Carrefour i britanski Tesco drže drugo, odnosno treće mjesto na ljestvici, a među top10 zastupljena su i čak su tri njemačka maloprodajna lanca: Metro, Schwarz (obuhvaća Lidl i Kafuland) te Aldi, koji je zahvaljujući prometu od preko 58 milijardi dolara po prvi put ušao među deset najjačih.
Najveći pomak na top10 ljestvici zabilježio je glavni Aldijev konkurent Schwarz, koji je u proteklih pet godina ostvario rast od 12,6 posto. Na deset najvećih igrača u maloprodaji otpada gotovo 30 posto ukupne prodaje na listi top 250.
|
Globalizacija i dalje ostaje značajan čimbenik rasta u sektoru maloprodaje. Tako maloprodajni lanci na ljestvici ostvaruju 21 posto svoje ukupne prodaje u inozemstvu, a u prosjeku posluju u 6,8 zemalja.
Najviše podružnica u drugim zemljama imaju europski maloprodajni lanci, koji u inozemstvu ostvaruju preko jedne trećine svojih prihoda.
Njemački maloprodajni lanci ostvaruju najveći udjel prihoda od prodaje u inozemstvu (41,8 posto), dok lanci iz Sjedinjenih Država preferiraju ostati “kod kuće”, ostvarujući čak 88 posto svojih prihoda u matičnoj zemlji.
Maloprodajni lanci specijalizirani za prodaju prehrambenih proizvoda dominiraju na ljestvici, s prosječnim godišnjim prometom od 19 milijardi dolara i jakom tendencijom međunarodnog širenja.
Najmanji promet, od prosječno 7 milijardi dolara, ostvaruju tvrtke koje se bave prodajom odjeće, obuće i nakita, no taj tip maloprodajnih lanaca najviše je raširen na međunarodnim tržištima.
Među 10 najjačih tvrtki u sektoru maloprodaje odjeće po prvi put je ušao švedski lanac H&M, s godišnjim prometom od 11,6 milijardi dolara.
Na listi 50 maloprodajnih lanaca s najvećim rastom u proteklih pet godina našao se i velik broj tvrtki iz tržišta u razvoju, kao što su Kina i Rusija, ali i slovenski Mercator, koji je u razdoblju od 2002. do 2007. ostvario rast od 21,1 posto.
|
|
|
|