Seniko studio
Broj 6/2013
Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2013 - Ante Gavranović
Koalicijska većina odlučno preuzima odgovornost
IJF: Hrvatska će u proceduri prekomjernog deficita ostati dulje od tri godine
Izlaz u zaokretu prema reindustrijalizaciji - Srećko Sertić
Osam jamstvenih programa
Prva (ERSTE) World Wide PayPass Display kartica - Igor Strejček
Glas trgovine na EU razini - Mélanie Pecher
UNWTO: rast u svjetskom turizmu 5 posto, u Europi i veći
Osvrt na Magros iz drugog ugla - Zvonimir Pavlek
Proslava 20. godišnjice EuroCommerca
Od društvenih mreža prema društvenom upravljanju odnosima s potrošačima - Branko Pavlović
Komuniciranje u marketingu - 1 - Zvonimir Pavlek
Konferencija Fedor Rocco ostvarila međunarodni uspjeh
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2013. - Danko Matasović
Jadranski sajam u Budvi - Sajamski ambijent u skladu s potrebama
Liderska pozicija u alkoholnim pićima - Ante Gavranović
Vino – ljubav života
3. konferencija o Green i Lean proizvodnji i uslugama - Ema Kelin
Zaposlenost stagnirala u eurozoni i EU u trećem tromjesečju
Sadržaj 6-2013
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2013: Odnosi u lancima opskrbe
Mia Delić
Katedra za trgovinu Ekonomskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu organizirala je četvrti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem na temu „PERSPEKTIVE TRGOVINE 2013: Odnosi u lancima opskrbe“, koji se održao 20. studenog 2013. godine u dvorani Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Cilj skupa bio je istražiti oblike odnosa u lancima opskrbe te položaj trgovačkih poduzeća unutar lanaca opskrbe. Pored toga, pozornost se usmjerila i na analizu promjena u odnosima unutar lanaca opskrbe koji, u uvjetima sve veće konkurencije i sve složenijih tržišta, postaju ključni čimbenik za dugoročan uspjeh poduzeća u različitim gospodarskim granama.

Kako bi se što uspješnije nosila s povećanom konkurencijom, poduzeća se orijentiraju na inovacije i razvoj tehnologije, stoga je jedan od ciljeva skupa bio razmotriti nove tehnologije koje se implementiraju u lancima opskrbe kako bi se unaprijedila učinkovitost pojedinih sudionika lanca, ali i lanca opskrbe kao cjeline.

Na skup se odazvao zavidan broj domaćih i inozemnih profesora s ekonomskih fakulteta i veleučilišta iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Poljske, Švedske i Ujedinjenog Kraljevstva, te predstavnici poslovnih subjekata, urednici stručnih časopisa iz domene trgovine, stručnjaci s Ekonomskog instituta te veliki broj studenata.

Skup je otvorila prodekanica za nastavu, studente i upravljanje kvalitetom, prof. dr. sc. Sanda Rašić, nakon čega su uslijedile prezentacije znanstvenih radova, a neki od prezentatora su bili: prof. dr. sc. Nikola Knego (Ekonomski fakultet Zagreb), prof. dr. sc. Zdenko Segetlija (Ekonomski fakultet Osijek), prof. dr. sc. Goran Petković (Ekonomski fakultet Beograd), prof. dr. sc. Darko Ujević (Tekstilno-tehnološki fakultet Zagreb), dr. sc. Jesper Stage (Mid Sweden University, Švedska), doc. dr. sc. Blaženka Knežević (Ekonomski fakultet Zagreb), te prof.v.šk.dr.sc. Drago Pupavac (veleučilište u Rijeci).
Rezultati znanstvene rasprave doprinijeli su razumijevanju poslovnog koncepta lanca opskrbe, koji podrazumijeva uspostavljanje vrlo uskih veza među poslovnim partnerima, često temeljenih na intenzivnoj uporabi suvremene informacijske tehnologije.

Te veze su, u pravilu, usmjerene na dugi rok, a na poslovne partnere se gleda kao na važan resurs poduzeća. U lancu se nastoje eliminirati sva ona mjesta na kojima se proizvodima i uslugama ne dodaje vrijednost, tj. nastoje se ukloniti oni poslovni procesi i procedure koje stvaraju utroške vremena i novca, a ne doprinose konačnoj vrijednosti za krajnjeg potrošača. S obzirom da takav pogled bitno utječe na promjenu odnosa među poslovnim partnerima i mijenja posredničku ulogu trgovine, nužno je razmotriti različite aspekte promjena koje se događaju u odnosima među povezanim poduzećima unutar takovih lanaca.

Predavači su uspješnom prezentacijom radova, u kojima se osvrću na teorijsko obrazloženje pojmova lanca opskrbe i nabave, uloge informacijske tehnologije u lancima opskrbe, na promjene uloga i strukture maloprodaje, te na brojne teme iz područja operacionalizacije lanca opskrbe, ostvarili cilj skupa.

Rad kojim je otvoren prvi dio skupa, pod naslovom „Lanac opskrbe i nabava“, ukazao je na postojanje sličnosti i razlika u temeljnim pojmovima kojima opisujemo povezanost poslovnih subjekata na putu robe od sirovine do krajnjega potrošača. U radu su također protumačene sadržajne razlike među definicijama pojmova nabava, dobava i opskrba, dok se u posljednjem dijelu rada ukazalo na povezanost implementacije koncepta lanca opskrbe i razvoja nabavne funkcije.

Rad pod nazivom „Analiza opskrbnog lanca u modelu ekonomike transakcijskih troškova“ nastojao je dokazati pretpostavku da se učinkovitost razmjene u opskrbnom lancu može identificirati analizom transakcijskih troškova koji prilično egzaktno pokazuju koliki je trošak korištenja tržišnog mehanizma.
Provedena je empirijska analiza sustava nabave i distribucije kako bi se demonstrirao model u kojem se na temelju nekoliko relevantnih oblika organiziranja razmjene mjeri učinkovitost pojedinog oblika s obzirom na transakcijske troškove.

U radu „Jačanje uloge maloprodaje u integriranim lancima opskrbe“ analizirani su efekti jačanja snage trgovaca na novu poziciju proizvođača u kanalima marketinga, u situaciji kada veliki maloprodajni lanci preuzimaju ključnu ulogu u izgradnji lanaca opskrbe na globalnom tržištu.

Rad pod naslovom „Primjena principa upravljanja kvalitetom u opskrbnim lancima“, analizirao je multidimenzionalni pristup upravljanju kvalitetom, pri čemu je posebna pažnja posvećena potencijalnom utjecaju mekih i tvrdih principa upravljanja kvalitetom na rezultate poslovanja organizacija. Odnos principa upravljanja kvalitetom i upravljanja opskrbnim lancima zasebno je analiziran, posebno s aspekta njihovog utjecaja na rezultate poslovanja.

Drugi dio skupa održao se na engleskom jeziku. Program je otvoren radom „Quality tools application in supplier evaluation and selection“ koji je prikazao kako se alati kvalitete koji se tradicionalno upotrebljavaju u proizvodnim procesima mogu učinkovito primijeniti i u unapređenju performansi lanca opskrbe pri ocjenjivanju i odabiru dobavljača.

Rad pod naslovom „Impact of organizational settings as a precondition for positioning on the market“, analizirao je, na primjeru industrije tekstila i odjeće u Republici Hrvatskoj, neke od preduvjeta za dobro pozicioniranje na tržištu, kao što su organizacijske postavke unutar proizvodnje kojima se povećava proizvodnost i konkurentnost na tržištu.

U radu „Justification analysis of investment into RFID in supply chain“ kritički se analizirala primjena tehnologije radiofrekvencijske identifikacije (RFID) u lancu opskrbe te izveo model ključnih čimbenika za uspješnu primjenu RFID tehnologije koji se implementira u Excel.

Temeljem matematičkog modela provedena je i opisana analiza scenarija kojom se pokazuje kako kritični čimbenici mogu utjecati na donošenje odluke o uvođenju RFID tehnologije. U radu „Role and importance of freight forwarder in the supply chain“ nastojala se pojasniti perspektiva klasičnog špeditera kao logističkog špediterskog operatora u transportnom i logističkom lancu. S tim u vezi prikazani su globalni čimbenici i logistički trendovi koji utječu na razvoj logističke špedicije i logističkoga špeditera te perspektivu klasične špedicije.
Naposljetku su dane smjernice koje bi klasični špediteri trebali poduzeti kako bi što uspješnije izvršili transformaciju u logističkog operatora te tako opstali na konkurentnom globalnom tržištu.

Drugi dio programa završen je radom „Strategic alliances in kenyan smallholder farming“ koji je analizirao teoriju strateških saveza kako bi se objasnili obrasci poslovnih modela koji su razvijeni u kenijskoj hortikulturi. Predlaže se veće korištenje teorije kooperacije, koja će omogućiti učinkovitije zahvate u svrhu gospodarskog razvoja.

Skup je popraćen publikacijom (zbornikom) „PERSPEKTIVE TRGOVINE 2013: Odnosi u lancima opskrbe“ u kojemu su objavljena 22 cjelovita rada, od kojih se 15 odnosi na domaće a 7 na inozemne autore.

Publikacija će zasigurno biti od koristi teoretičarima iz područja poslovnog upravljanja i trgovine, stručnjacima iz prakse jer ukazuje na neke bitne odrednice upravljanja lancem opskrbe, te studentima ekonomskih fakulteta i poslovnih škola kao doprinos boljem izučavanju problematike lanaca opskrbe.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6-2013
Koalicijska većina odlučno preuzima odgovornost
IJF: Hrvatska će u proceduri prekomjernog deficita ostati dulje od tri godine
Izlaz u zaokretu prema reindustrijalizaciji
Osam jamstvenih programa
Prva (ERSTE) World Wide PayPass Display kartica
Glas trgovine na EU razini
UNWTO: rast u svjetskom turizmu 5 posto, u Europi i veći
Osvrt na Magros iz drugog ugla
Proslava 20. godišnjice EuroCommerca
Od društvenih mreža prema društvenom upravljanju odnosima s potrošačima
Komuniciranje u marketingu - 1
Konferencija Fedor Rocco ostvarila međunarodni uspjeh
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2013.
Jadranski sajam u Budvi - Sajamski ambijent u skladu s potrebama
Liderska pozicija u alkoholnim pićima
Vino – ljubav života
3. konferencija o Green i Lean proizvodnji i uslugama
Zaposlenost stagnirala u eurozoni i EU u trećem tromjesečju
Sadržaj 6-2013
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa