Seniko studio
Broj 4/2014
Izdvajamo iz broja:
4-2014 - Ante Gavranović
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu - Sreten Ćuzović, Svetlana Sokolov Mladenović
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda - Slobodan Romac
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza? - Ante Gavranović
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1) - prof. dr. sc. Zdenko Segetlija
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente - Andreja Kajtaz, dipl.oecc.
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE? - mr. sc. Branko Pavlović
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5) - prof. dr. sc. Zvonimir Pavlek
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive - dr.sc. Aljoša Šestanović
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj - Dražen Dumančić
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio) - dr. sc. Danko Matasović
O knjizi Velimira Sriće - Uredništvo
Sadržaj broja 4-2014
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika
Uredništvo
Mirela Lekić
Mirela Lekić
U lipnju je Vijeće Europske Unije izdalo preporuku o nacionalnom programu reformi Hrvatske 2014. u okviru koje je naglašeno da je Hrvatska suočena s teškim izazovima u području obrazovanja u pogledu relevantnosti za tržište rada i kvalitete nastave u svim sektorima obrazovanja.

Isto tako, naglašeno je da učenje kroz rad nije razvijeno, a u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, kao i srednjoškolskom i visokom obrazovanju, niska je razina uključenosti poslodavaca.

Hrvatska obrtnička komora je niz godina imala javne ovlasti, a sami obrtnici su bili izuzetno aktivni u provedbi strukovnog obrazovanja za obrtnička zanimanja. Zbog čega je bitno da se realni sektor uključi u obrazovanje budućih kadrova na tržištu?

Već duže vrijeme gospodarstvo izražava nezadovoljstvo izlaznim kompetencijama učenika koji završavaju strukovno obrazovanje.

Nezadovoljni su znanjem i vještinama s kojima učenici izlaze na tržište rada. Međutim, gospodarstvo na neki način mora preuzeti odgovornost za provedbu obrazovanja i ne može samo kritizirati.

I upravo u tom segmentu su se obrtnici na neki način izdignuli od ostalog dijela gospodarstva.

Naime, shvatili su, ukoliko se sami aktivno ne uključe u provedbu obrazovanja, neće osigurati kvalificirani kadar, čime se dovodi u pitanje opstanak i razvoj obrtništva.

Smatrate li da su poslodavci u RH dovoljno uključeni u moderniziranje strukovnih kurikuluma?

U Hrvatskoj, na žalost, poslodavci nisu dovoljno uključeni u moderniziranje strukovnog obrazovanja, odnosno u njegovo oblikovanje i samu provedbu.

Sektorska vijeća su za sada profunkcionirala samo u okviru EU projekata, a ni ona neće biti garancija uključenosti poslodavaca i gospodarstva u moderniziranje strukovnog obrazovanja.

Zakonski nije definirana neophodna povezanost strukovnog obrazovanja sa svijetom rada, odnosno gospodarstvom, niti njegovo aktivno preuzimanje odgovornosti, odnosno podjela odgovornosti s obrazovnim sektorom.

Da li je to predviđeno barem u Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije koja bi trebala biti usvojena?

To zakonsko definiranje odgovornosti nije na žalost predviđeno u nacrtu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije. Hoće li se štogod promijeniti u izmjenama koje su uslijedile nakon završetka javne rasprave, tek će se vidjeti.
Ne definira li Zakon o obrtu tu poveznicu između svijeta rada i obrazovanja?

Na žalost, više ne. Naime, u onom dijelu strukovnog obrazovanja u kojima je poveznica obrazovanja i gospodarstva bila zakonski u najvećoj mjeri definirana – i koji se najviše približio smjernicama razvoja strukovnog obrazovanja u Europskoj Uniji – u jedinstvenom modelu obrazovanja (JMO) za vezane obrte, je donošenjem novog Zakon o obrtu, narušena, vraćajući ponovno dio odgovornosti koje su bile u nadležnosti gospodarstva za provedbu tog dijela strukovnog obrazovanja u ruke obrazovnog sektora (primjerice provedbu pomoćničkog ispita: iz nadležnosti Hrvatske obrtničke komore – prelazi u nadležnost Agencije za strukovno obrazovanje i Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje, te donošenje strukovnih kurikuluma: iz zajedničke nadležnosti Ministarstva obrazovanja, znanosti i tehnologije i Ministarstva poduzetništva i obrta uz suglasnost Hrvatske obrtničke komore prelazi samo u nadležnost MZOS-a uz suglasnost MINPO-a).
Cijeli intervju pročitajte u časopisu Suvremena trgovina.

Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.


Zatražite ga na info@suvremena.hr

Izdvajamo iz broja:
4-2014
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza?
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1)
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE?
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5)
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio)
O knjizi Velimira Sriće
Sadržaj broja 4-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa