Seniko studio
Broj 4/2014
Izdvajamo iz broja:
4-2014 - Ante Gavranović
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu - Sreten Ćuzović, Svetlana Sokolov Mladenović
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda - Slobodan Romac
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza? - Ante Gavranović
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1) - prof. dr. sc. Zdenko Segetlija
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente - Andreja Kajtaz, dipl.oecc.
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE? - mr. sc. Branko Pavlović
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5) - prof. dr. sc. Zvonimir Pavlek
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj - Dražen Dumančić
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika - Uredništvo
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio) - dr. sc. Danko Matasović
O knjizi Velimira Sriće - Uredništvo
Sadržaj broja 4-2014
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive
dr.sc. Aljoša Šestanović
Uvod

Ako se ne mogu mjeriti, poslovne operacije se ne mogu kontrolirati, a još manje unaprijediti. Poduzetnici u svim sektorima, pa tako i u sektoru trgovačke djelatnosti imaju specifične pokazatelje koji su im posebno važni, odnosno o kojima posebno vode računa u ocjeni uspješnosti poslovanja. Takvi pokazatelji se svode na zajednički naziv ključni pokazatelji uspješnosti (KPU).

Ključni pokazatelji uspješnosti mjere performanse i aspekte poduzetnika i ono se u svakom slučaju, a naročito kod djelatnosti trgovine, ne smije svoditi isključivo na „suhoparno“ izračunavanje i tumačenje pokazatelja iz financijskih izvještaja poduzetnika, niti se menadžment smije zadovoljiti samo takvom analizom.

Stoga se ključni pokazatelji uspješnosti mogu podijeliti u dva generička tipa: financijski i nefinancijski, a trebaju ih u informacijske i druge svrhe koristiti ne samo najviši menadžment, već - što se često zaboravlja - i menadžment na srednjim i nižim operativnim razinama uključujući i komercijaliste u direktnom dodiru s kupcima (npr. za komercijaliste su od naročite važnosti praćenje prosječnih dana vezivanja zaliha, prosječnih dana naplate potraživanja od kupaca, prosječnih dana podmirenja obveza prema dobavljačima i sl.).

Svi pokazatelji nemaju jednaku hijerarhiju značaja, a također mogu služiti različitim ciljevima.

Primjerice, tržišni udjel ili rast i kretanje udjela u odnosu na referentnog konkurenta ili cijelu branšu služi menadžmentu u procjeni uspjeha u strateškom upravljanju, ali mogu poslužiti i kao osnova za bonuse komercijalistima i drugim zaposlenima neposredno angažiranih u procesu prodaje.

Zato svaki poduzetnik mora imati svojevrsnu check listu najvažnijih - strateških i operativnih, financijskih i nefinancijskih pokazatelja kojima se rukovodi u upravljanju biznisom.
Poslovni model i mjerenje poslovnih procesa

U smislu poslovnog modela pojedinog biznisa, bez obzira radi li se o djelatnosti trgovine ili nekoj drugoj, svi poslovni procesi se mogu podijeliti u tri sloja. Na samom vrhu je proces strateškog upravljanja, nakon čega slijede temeljni poslovni procesi (u trgovini to su npr. prodaja, nabava, isporuka, marketing, upravljanje markom, upravljanje zalihama, upravljanje cijenama i sl.), a potom procesi podrške ili upravljanja resursima (kao što su upravljanje zaposlenicima, računovodstvo, financije, IT i sl.).

Svi ti navedeni procesi se u većoj ili manjoj mjeri mogu kvantificirati prikladnim financijskim i nefinancijskim pokazateljima.

Procesom strateškog upravljanja se, između ostalog, postavljaju temeljni ciljevi poduzetnika, nadziru promjene u vanjskom okruženju i njihov utjecaj na mogućnosti i prijetnje, stječe razumijevanje konkurencije i vlastitih snaga i slabosti, alociraju resursi uključujući zaposlene, kapital i opremu i sl. Upravljanje tim procesom je u izravnoj nadležnosti i u sferi odgovornosti najvišeg menadžmenta.

Postavlja se pitanje čime ili kako mjeriti uspješnost tog procesa? Ukratko, jedna od danas korištenih metoda (s financijskog i nefinancijskog aspekta) mjerenja uspješnosti procesom strateškog upravljanja i informacijska osnovica odlučivanja je BSC metoda (Balanced Scorecard), koja u osnovi predstavlja uravnotežen sustav ciljeva (mjerenja rezultata) iz četiri perspektive:

1. financijska perspektiva (koja odgovara na pitanje koje su vrijednosti ostvarene za vlasnike udjela ili dioničare?),

2. perspektiva kupaca (kako nas vide i doživljavaju kupci i kako im pristupiti?),

3. perspektiva procesa (kako poboljšati interne poslovne procese?) i 4. perspektiva učenja i rasta (kako povećati znanje i snagu zaposlenih?). Nastao je na spoznaji da nije dovoljan klasični pristup mjerenju koji naglasak stavlja na financijski izražene rezultate, već se u obzir moraju uzeti i naturalni, odnosno kvalitativni pokazatelji i informacije.
Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.

Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.


Zatražite ga na info@suvremena.hr

Izdvajamo iz broja:
4-2014
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza?
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1)
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE?
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5)
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio)
O knjizi Velimira Sriće
Sadržaj broja 4-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa