|
|
|
|
|
Izdvajamo iz broja:
|
|
|
|
|
Sreten Ćuzović, Svetlana Sokolov Mladenović
|
|
|
|
|
Sažetak
Asortiman proizvoda predstavlja bazu poslovanja trgovačkih poduzeća. Na temelju asortimana definira se čitava poslovna aktivnost i djelokrug rada trgovačkih poduzeća koja nastoje da on bude odgovarajući.
Polazeći od činjenice da trgovina asortiman strukturira na taj način što vrši nabavu različitih proizvoda od različitih dobavljača ili proizvođača, vrlo značajno područje suradnje trgovine s proizvođačima predstavlja područje kvalitete asortimana proizvoda.
Naime, i pored toga što trgovina ne obavlja proizvodnju, ona je izravno odgovorna prema potrošačima u pogledu asortimana i kvalitete proizvoda.
Uslijed toga, trgovina ne može biti samo pasivan promatrač događaja i sistemski definirana kao „servis“ potrošačima, već ona treba imati aktivnu ulogu i da neposredno utječe na proizvođače.
Aktivna uloga nije samo u interesu trgovine, već i u interesu proizvodnje i naročito dolazi do izražaja kod razvoja novih proizvoda od strane proizvođača i u svim fazama životnog vijeka proizvoda.
Osim toga, trgovina ostvaruje tijesnu suradnju s proizvođačima na području izbora dobavljača, s aspekta kvalitete, cijena i rokova plaćanja, s obzirom da je proizvod neophodno pratiti od nabave sirovina i repromaterijala, preko proizvodnje, sve do potrošnje.
Svi ovi aspekti suradnje trgovine i proizvođača u lancu opskrbe bit će predmet istraživanja u ovom radu. Cilj je rada da se kroz praktične primjere o vrstama i oblicima suradnje između trgovine i proizvođača sagledaju učinci ove suradnje na kvalitetu asortimana proizvoda.
Ključne riječi: trgovina, proizvođači, marketing partnerstvo, kvaliteta, asortiman proizvoda
|
1. Uvod
Trgovina je prešla dug put od subjekta klasične kupoprodaje do preuzimanja aktivne uloge u makrosistemu marketinga.
Ovakva uloga nametnula joj je zakonitost uspostavljanja dugoročnih odnosa s poslovnim partnerima, prije svega s potrošačima, s jedne, i dobavljačima odnosno proizvođačima, s druge strane.
Na ovu zakonitost utjecale su brojne promjene u okruženju, kao što su: eksplozivan razvoj i primjena tehničko-tehnološkog progresa, informatička revolucija i njena primjena u komunikaciji između poslovnih partnera, globalizacija tržišta i porast konkurencije kao i činjenica da potrošači dobivaju epitet „zreli“ u procesu kupnje.
Generalno promatrano, ove promjene su uvjetovale i razvoj svojevrsnog koncepta menadžmenta zasnovanog na odnosima između svih stakeholdera, koji dolazi do izražaja u sljedećim aktivnostima (Donaldson i O’Toole, 2002.): razvoj novih poticaja za izgradnjom partnerstava i strategijskih alijansi; oslobađanje aktivnosti koje ne ulaze u srž biznisa poduzeća (tzv. outsourcing); formiranje timova za inovaciju i razvoj novih atraktivnih i profitabilnih proizvoda i usluga; razvoj otvorenih i svestranih odnosa sa svim zaposlenim; uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije za bolje usluživanje potrošača i ostvarivanje konkurentske prednosti na tržištu; uporaba indikatora satisfakcije potrošača i njihovog povezivanja sa sustavom kompanijske kompenzacije i strukture nagrađivanja i fokusiranje na potrošače i tržišno vođene poslovne aktivnosti.
Ove aktivnosti nedvosmisleno ukazuju na činjenicu da je partnerski odnos između trgovine i proizvođača osnova suvremenog poslovanja. Polazeći od toga, u radu ćemo se usredotočiti na ovo partnerstvo, s posebnim naglaskom na oblike partnerstva, ali i na uključivanje trgovine u svim fazama životnog ciklusa proizvoda.
Polazna je hipoteza u radu da je partnerski odnos između trgovine i proizvođača u lancu opskrbe uvjet kreiranja kvalitete asortimana proizvoda. Testiranje hipoteze vršit ćemo kroz analizu uvođenja novog proizvoda, faza životnog ciklusa proizvoda i suradnju trgovine i proizvođača u različitim domenama poslovnog procesa.
|
Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.
Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.
Zatražite ga na info@suvremena.hr
|
|
|
|
|
|
|
|
|