Seniko studio
Broj 4/2014
Izdvajamo iz broja:
4-2014 - Ante Gavranović
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu - Sreten Ćuzović, Svetlana Sokolov Mladenović
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda - Slobodan Romac
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza? - Ante Gavranović
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1) - prof. dr. sc. Zdenko Segetlija
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente - Andreja Kajtaz, dipl.oecc.
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE? - mr. sc. Branko Pavlović
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5) - prof. dr. sc. Zvonimir Pavlek
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive - dr.sc. Aljoša Šestanović
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj - Dražen Dumančić
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika - Uredništvo
O knjizi Velimira Sriće - Uredništvo
Sadržaj broja 4-2014
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio)
dr. sc. Danko Matasović
Zakonske odrednice, pakovanje, deklariranje i označavanje proizvoda
Kao što sam istaknuo u prvom nastavku ovog prikaza, sustav, potrebe i provedba prehrambenog prava, hijerarhija postupaka i odgovornosti u prometu hranom, ogledni su model koji se na odgovarajući način i uz nužne prilagodbe uspješno primjenjivao i primjenjuje se u Republici Hrvatskoj.

Sustavno, pregledno i obvezatno

Već u prvih šest mjeseci našeg punopravnog članstva u EU razmjerno dobar sustav domaćeg prehrambenog prava, nadzora i kontrole hrane, zakonski i formalno je usklađen s direktivama i preporukama europskog sustava prehrambenog prava. To se prvenstveno odnosi na urednički prečišćene tekstove:

  • Zakona o hrani (NN 81/13),
  • Zakona o zaštiti potrošača (NN 79/07, 125/07, 70/07, 89/09, 133/09, 78/12 i 56/13) i
  • Zakona o informiranju potrošača o hrani (NN 56/13).


Smanjivanju sasvim normalnog straha od novoga i nepoznatog pri takvim promjenama doprinose i već ranije objavljeni vodiči Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja za:

  • označavanje, reklamiranje i prezentiranje hrane (NN 08/11) i
  • navođenje hranjive vrijednosti hrane (NN 01/09), kao priručnici i tumači pro-izvođačima, trgovcima i potrošačima te cijeli niz preglednih publikacija velikih proizvođača, udruga za zaštitu potrošača i drugih, prilično selektivnih i lako dostupnih na internetu.


Originalno zapakirana roba

Sva prehrambena roba na policama domaće trgovine prošla je najmanje jednu fazu tehnološke obrade, praktično sva je zapakirana ili pretpakirana, propisno je označena i deklarirana.

Originalno pakovanje je pakiranje proizvoda u ambalažu koja osigurava prvotnu kakvoću, masu i druga obilježja proizvoda kako ga je proizvođač stavio na tržište. Prema zakonskoj definiciji (Zakon o mjeriteljstvu, NN 163/03, 194/03 i 111/07 i Zakon o mjeriteljskoj djelatnosti, NN 11/94), pakovina je proizvod koji je, bez nazočnosti kupca, tako zatvoren, da mu se naznačeni sastav i količina ne mogu promijeniti bez otvaranja ili očevidne preinake.

Originalno pakovanje osigurava higijensko rukovanje proizvodom, isključuje mogućnost patvorenja ili zamjene sadržaja i smanjivanje mase proizvoda te pruža sigurnost svim sudionicima u prometu robe od proizvođača do potrošača.

Pakiranje zdravstveno provjerenih prehrambenih proizvoda obveza je poduzeća ili pojedinaca koji proizvode pakiraju te jamstvo trgovini, onima koji hranu prodaju i kupuju, da preuzimaju višestruko provjerenu i zdravstveno ispravnu hranu iskazane kakvoće.
Deklariranje i označavanje proizvoda

Deklariranje i/ili označavanje proizvoda, kao obaveza svih sudionika u prometu hrane u RH, detaljnije je propisana Pravilnikom o označavanju, reklamiranju i prezentiranju hrane (NN 03/71, 79/11 i 90/13), Pravilnikom o navođenju hranjivih vrijednosti hrane (NN 29/09) i Europskom uredbom broj 1109/2011 o informiranju potrošača o hrani.

Deklaracija je osnovna isprava koju proizvođač mora istaknuti na pakovinama ili ih trgovac mora predočiti kupcu radi jasnog, potpunog i točnog informiranja o onom što kupuje, što proizvod sadrži i na temelju čega se može odlučiti za kupnju.

Deklaracija na pakovinama, ambalaži, naljepnicama, privjesicama ili na mjestu vidljivom potrošaču sadrži pisane i trgovačke oznake, zaštitne znakove, nazive marke proizvoda, slikovne prikaze ili simbole, koji se odnose na hranu, te druge podatke kojima se identificiraju proizvodi, njihove značajke i podatke o proizvođaču i pravnoj ili fizičkoj osobi koja stavlja proizvod u promet.

Svi podaci iz deklaracije moraju biti istiniti, jasni, vidljivi i napisani na hrvatskom jeziku i latiničnim pismom, što ne isključuje mogućnost istodobne uporabe drugih jezika i znakova jasno razumljivih kupcima.

Obvezna deklaracija za zapakirane prehrambene pro-izvode mora sadržavati najmanje ove podatke:

  • naziv proizvoda i popis sastojaka ili kategorije sastojaka u vrijeme pakiranja (redom količinskog udjela u proizvodu od najvećeg do najmanjeg),
  • neto količinu proizvoda u pakovini (masa ili volumen),
  • rok valjanosti (trajanja, upotrebljivosti: najbolje upotrijebiti do..., upotrijebiti do kraja...), uvjete čuvanja ili prodavanja (ako je potrebno) i datum (dan, mjesec i godina u nekodiranom kronološkom redu: xx xx xxxx),
  • naziv i adresu proizvođača ili onoga tko je proizvod pakirao i pojedinosti o mjestu (zemlji) porijekla,
  • upute za upotrebu (način pripremanja i sl.),
  • alkoholnu jakost alkoholnih pića koja sadrže više od 1,2% vol alkohola, oznaku serije ili lota.

Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.

Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.


Zatražite ga na info@suvremena.hr

Izdvajamo iz broja:
4-2014
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza?
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1)
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE?
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5)
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika
O knjizi Velimira Sriće
Sadržaj broja 4-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa