Seniko studio
Broj 4/2014
Izdvajamo iz broja:
4-2014 - Ante Gavranović
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu - Sreten Ćuzović, Svetlana Sokolov Mladenović
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda - Slobodan Romac
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1) - prof. dr. sc. Zdenko Segetlija
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente - Andreja Kajtaz, dipl.oecc.
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE? - mr. sc. Branko Pavlović
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5) - prof. dr. sc. Zvonimir Pavlek
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive - dr.sc. Aljoša Šestanović
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj - Dražen Dumančić
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika - Uredništvo
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio) - dr. sc. Danko Matasović
O knjizi Velimira Sriće - Uredništvo
Sadržaj broja 4-2014
Kako uspostaviti ravnotežu izvoza i uvoza?
Ante Gavranović
Turizam kao jedan od najvažnijih generatora gospodarskog rasta, u sinergiji s poljoprivredom i prehrambenom industrijom, mora postati okosnica izvozne ekspanzije, što znači da turizam u cijelosti ispunjava svoju stratešku funkciju kad je u službi domaće proizvodnje, odnosno što većeg plasmana domaćih poljoprivrednih proizvoda
U ocjeni hrvatske gospodarske zbilje, procjene njenog stanja i mogućnosti, valja se podsjetiti na stvarnu razinu BDP-a.

Inozemni dug u razdoblju od 1994. do zaključno kolovoz 2014. porastao je sa 3 na više od 53 milijardi eura. Razlika između uvoza i izvoza u posljednjih 20 godina osjetno je premašila iznos od 100 milijardi USD.

Opet smo pali na listi svjetske konkurentnosti gdje sada zauzimamo 77. mjesto. Broj ukupno zaposlenih u industriji stalno se smanjuje.

Posebnu pozornost izaziva prehrambena industrija koja okuplja više od 3.000 registriranih tvrtki te zapošljava više od 65 tisuća ljudi u sektoru proizvodnje hrane i pića. Prema posljednjim podacima, Sektor ostvaruje 30 posto ukupnih prihoda prerađivačke industrije.

Prehrambena industrija (proiz-vodnja hrane i pića) u usporedbi s drugim granama prerađivačke industrije u Hrvatskoj, ostvaruje najveći ukupni prihod i zapošljava najviše ljudi. Sektor je najrazvijeniji na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije, sjeverozapadnoj Hrvatskoj te Osječko-baranjskoj županiji.

Usputno, prehrambena industrija je privukla znatan broj stranih investicija te su mnoge međunarodne tvrtke prisutne i uspješno posluju u Hrvatskoj (Meggle, Axereal, Coca-Cola, Lactalis i druge).

Najprofitabilnije djelatnosti u ovom sektoru su proizvodnja i prerada mlijeka i sira, proizvodnja piva, prerada čaja i kave te proizvodnja bezalkoholnih pića, a jedna od važnih grana hrvatske prehrambene industrije je i konditorska industrija.

Najznačajniji izvozni proizvodi prehrambene industrije su dodaci jelima, keksi i vafli, punjena čokolada, konzervirane srdele, gotove juhe, maslinovo ulje, pivo i alkoholna pića.
Zanimljivo je da, usprkos tim pokazateljima, prehrambena industrija nije ušla u Industrijsku strategiju Hrvatske koju je izradilo Ministarstvo gospodarstva.

Istodobno, iz prikaza vanjskotrgovinske razmjene poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda po godinama vidimo nemuštu politiku prema tom sektoru. Nedavno je ministar poljoprivrede Tihomir Jakovina izjavio kako domaći proizvođači zadovoljavaju samo 59 posto potreba domaćeg tržišta.

Raskorak izvoza i uvoza

U 2013. godini uvezeno je  poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 2,7 milijardi USD te u ukupnom uvozu u RH sudjeluje sa 13%. U odnosu na prethodnu godinu vrijednosno je uvoz povećan za 6%. 

Izvozom poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda ostvareno je 1,5 milijardi USD te izvoz hrane u ukupnom izvozu RH ima udio od 13%. U odnosu na prethodnu 2012. godinu vrijednost izvoza poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda smanjen je za 6%.

U prvih pet mjeseci ove godine Hrvatska je u inozemstvo izvezla poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u vrijednosti 669,9 milijuna američkih dolara. Valja, međutim, spomenuti da je u isto vrijeme uvezeno i hrane  za 1,223 milijarde dolara više nego u istom razdoblju lani, što proširuje raskorak uvoza i izvoza. U prvih pet mjeseca 2013. godine uvezeno je, naime, hrane za 554 milijuna dolara više nego što je izvezeno.
Bez snažne industrije nema ni snažnog turizma. To je odgovor svima onima koji smatraju da turizam nije niti može biti okosnica razvoja dijela hrvatskoga gospodarstva.

To je jednostavno netočno i, dugoročno, pogrešan pristup koji se može nepovoljno odraziti na ukupnu ekonomsku politiku.

Turizam je stožer oko koje se okuplja ju brojne uslužne djelatnosti, aktivira prometna i ITC infrastruktura, a ima neposredan dodir s brojnim industrijama – prehrambenom, tekstilnom, industrijom stakla i keramike, drvoprerađivačkom, snažno utječe na graditeljske aktivnosti, da o utjecaju na komunalnu privredu uopće ne govorimo.

Turizam je realna mogućnost da dio naših proizvodnih i uslužnih kapaciteta financijski unosnije plasiramo i na taj način postižemo dva cilja: jačamo domaću proizvodnju i omogućavamo joj manevarski prostor za rast i razvoj; s druge strane supstitucijom uvoza omogućavamo uravnoteženje platne bilance.

Kroz nevidljvi izvoz postižemo tu potrebnu dodanu vrijednost i povećavamo domaći BDP.
Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.

Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.


Zatražite ga na info@suvremena.hr

Izdvajamo iz broja:
4-2014
Osiguranje kvalitete asortimana proizvoda kroz partnerstvo trgovine i proizvođača u opskrbnom lancu
GlobeCat® - pouzdan izvor podataka o proizvodima, uvijek i svuda
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (1)
Fina e-Račun, usluga za sve tržišne segmente
Poduzetnici u središtu; e-Hrvatska; KAKO DALJE?
Hrvatski obrtnici na 47. Međunarodnom obrtničkom sajmu u Celju
Komuniciranje u marketingu (5)
Ključni strateški pokazatelji u djelatnosti trgovini iz financijske perspektive
PBZ grupa, Intesa Sanpaolo Card i American Express pokreću prvi HCE pilot projekt za NFC mobilna plaćanja u Hrvatskoj
Novi odnosi u obrazovanju majstora obrtnika
Činjenice i mišljenja o hrani u Europi i Hrvatskoj 2014. (3-dio)
O knjizi Velimira Sriće
Sadržaj broja 4-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa