Seniko studio
Broj 4/2007
Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2007 - Ante Gavranović
Ana Knežević: SSSH traži referendumsko izjašnavanje o mirovinskoj reformi - Goran Pavlović
Veledrogerijsko tržište: Likvidnost na najnižoj razini u dvadeset godina
Novosti u Zakonu o zaštiti potrošača - Đema Bartulović, Vesna Buntić
Marka kao doživljaj (1) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Electrolux: Europska nagrada hrvatskoj podružnici - Goran Pavlović
Na snazi sporazum CEFTA 2006 - Uredništvo
Sezonsko zapošljavanje i problem radne snage u djelatnosti trgovine - Sanja Smoljak
Osvrt na novi nastavni plan i okvirni obrazovni program za zanimanje prodavač
Stjepan Brzak, prof.
U “Narodnim novinama” br. 80. (kolovoz, 2007.) objavljen je Jedinstveni nastavni plan i okvirni obrazovni program za zanimanje prodavač, kojeg je donio ministar gospodarstva, rada i poduzetništva nakon predhodno pribavljenog mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa.

Prema istom izvoru navedeni plan i program primjenjuje se od 1. rujna 2007. S obzirom da sam o školovanju prodavača pisao u brojevima 1, 4 i 6 Suvremene trgovine iz 2006. godine i sudjelovao na stručnim skupovima posvećenim ovoj problematici, čini mi se logičnim osvrnuti se na novonastalu situaciju.

Sada nema potrebe ponavljati sve ono što je već rečeno o značenju adekvatnog obrazovanja trgovaca. Činjenica je da su svi relevantni subjekti tražili kvalitativne promjene školskog programa, sukladno zahtjevima suvremene trgovine. A propo, Sindikat trgovine Hrvatske već duže vrijeme upozorava na devastiranje trgovačke struke, te neprimjeren odnos rada i kapitala u sferi trgovine. Nameće se pitanje da li novi obrazovni program nudi prava rješenja.

Potrebno je istaknuti kako sam proces stvaranja novog obrazovnog programa nije bio dovoljno transparentan. Shodno tome, vjerujem da će većina nastavnika trgovačkih škola biti iznenađena s novim programom. Iskreno govoreći i moja vizija obrazovanja prodavača je nešto drugačija od recentnog rješenja.

Nadalje, iznenađuje termin primjene novog obrazovnog programa. Naime, postojeći program nije ukinut, a za novi škole nisu još pripremljene. Prema tome, dolazi do svojevrsnog dualiteta modela obrazovanja, što je u praksi teško realizirati. Stoga, pretpostavljam da će nova školska godina 2007./08. početi po programu po kojem su učenici upisani u trgovačke škole, a za novi program morat će se odrediti neko prelazno razdoblje. Školama je to bitno radi same organizacije nastave.

Iz konteksta osnovnih obilježja obrazovnog programa proizlazi da se prodavač preferira kao obrtničko zanimanje. Imajući na umu stanje hrvatske trgovine gdje dominira pravni sektor, nije oportuno očekivati veći interes mladih za obrtničku trgovinu.

Što se tiče nastavnog plana, mišljenja sam da je u općem dijelu trebalo dati više prostora stranom jeziku i ostaviti informatiku kao općeobrazovni predmet tijekom prve godine učenja.
U stručno-teorijskom dijelu suvišni su sadržaji ekologije jer su involvirani u predmet poznavanja robe. Posebno je pitanje praktična nastava koja se jednim dijelom realizira u školi kroz vježbe koje su usko povezane sa stručno-teorijskim sadržajima (modul I).

Teško je vjerovati da većina škola ispunjava materijalne uvjete za izvođenje praktične nastave kroz školske praktikume ili vlastite prodavaonice. Prema zadanim referencama nejasna je i mogućnost specijalizacije učenika po određenim robnim skupinama. Završni ispit kao konačna provjera znanja, sposobnosti i vještina za zanimanjne prodavač trebao bi se u stručno-teorijskom djelu bezuvjetno polagati pismeno i usmeno.

Na kraju, treba reći kako je uz program obrazovanja trgovaca povezan i Zakon o trgovini koji sada ne specificira stručnu spremu za prodavače, a predviđeni Pravilnik o potrebnim stručnim spremama nije nikada donijet. Nacrt novog Zakona o trgovini već je duže vrijeme u raspravi, ali nikako da se realizira. Nažalost i u njemu stoji opća odredba o srednjoj stručnoj spremi za prodavače.

Čini se da trgovački lanci koji raspolažu kapitalom (moći) imaju vrlo jake lobije koji utječu na zadržavanje statusa quo. Razlozi se mogu samo naslučivati. Prodavači koji izlaze iz trgovačkih škola uglavnom služe poslodavcima kao jeftina radna snaga, dok za odgovorne poslove prodaje sami obrazuju mlađe zaposlenike drugih zanimanja. Stranci to obavljaju u matičnim državama, a domaći poslodavci preko tvrtki koje se bave permanentnim obrazovanjem uz rad.

Ukoliko se stanje ne promijeni prodavači sa završenom trgovačkom školom završavati će i dalje na burzi rada ili pristajati na gotovo nemoguće uvjete posla.

Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2007
Ana Knežević: SSSH traži referendumsko izjašnavanje o mirovinskoj reformi
Veledrogerijsko tržište: Likvidnost na najnižoj razini u dvadeset godina
Novosti u Zakonu o zaštiti potrošača
Marka kao doživljaj (1)
Electrolux: Europska nagrada hrvatskoj podružnici
Na snazi sporazum CEFTA 2006
Sezonsko zapošljavanje i problem radne snage u djelatnosti trgovine
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa