07.11.2012.
Konferencija o tržišnom natjecanju
Druga konferencija o tržišnom natjecanju Američke gospodarske komore (AmCham) u Hrvatskoj pružila je uvid u dosadašnji razvoj tržišnog natjecanja u zemlji, te pogled na zakonodavstvo Europske unije po pitanju tržišnog natjecanja.
Konferenciju su otvorili izaslanik Predsjednika Republike Hrvatske Boris Cota, veleposlanik Japana u Hrvatskoj Masaru Tsuji te predsjednik AmCham-a, Ivan Vidaković.
|
Boris Cota
Središnji dio konferencije činila su dva panela. U prvome panelu pod nazivom "Zaštita tržišnog natjecanja u srednjoj i istočnoj Europi" razgovaralo se o važnosti pravičnog tržišnog natjecanja za razvoj gospodarstva i poboljšanje investicijske klime, a sudionici su bili vodeći ljudi agencija za zaštitu tržišnog natjecanja iz Hrvatske, Rumunjske, Mađarske i Češke.
Sudionici panela suglasili su se da vrijeme krize nije razlog za smanjenje kazni niti je opravdanje za blažu primjenu zakona o tržišnom natjecanju. Karteli negiraju tržišno gospodarstvo, a nedovoljno promicanje konkurencije doprinijelo je situaciji nedovoljnog rasta gospodarstva.
Kriza nije izgovor za nedjelovanje, rekla je Olgica Spevec, predsjednica Vijeća hrvatske agencije za tržišno natjecanje.
Michal Petr, dopredsjednik češkog ureda za zaštitu tržišnog natjecanja, naglasio je da u vrijeme krize postoji dodatni pritisak na regulatora za brže donošenje odluka.
|
Ivan Vidaković
Kapacitet regulatora stoga je bitno održati i povećavati, a nikako smanjivati. Dok u Hrvatskoj agencija još uvijek donosi mišljenja, neke agencije, poput rumunjske ili talijanske imaju znatno veće ovlasti. Ovlasti i kapacitet, tj. financijska snaga regulatora bitni su elementi koji doprinose provedbi prava tržišnog natjecanja.
Tijekom druge panel diskusije "Tržišno natjecanje u Hrvatskoj" istaknuti hrvatski poslovni ljudi i predstavnik hrvatskog regulatora diskutirali su pitanje tržišnog natjecanja u Hrvatskoj, postojeća otvorena pitanja i moguća rješenja.
U vrijeme kada su potrebne nove investicije, bitno je osigurati ravnopravnu tržišnu utakmicu i privući nova ulaganja.
Zakon ne poznaje razliku između domaćih i stranih poduzeća, odnosno onih koji imaju proizvodnju u Hrvatskoj i onih koji nemaju, rekao je Mladen Cerovac, zamjenik predsjednice Vijeća hrvatske agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.
|
Ljerka Puljić, Mladen Cerovac i Cristian Cring
Iako trenutačno nema proizvodnju u Hrvatskoj, Nestle u Hrvatskoj ima regionalni ured te zapošljava oko 200 ljudi, ne odbacujući mogućnost i daljnjih ulaganja u budućnosti te u vidi uzlaznu putanju razvoja tržišnog natjecanja u Hrvatskoj.
Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Agrokora, istaknula je da premda Agrokor ima poziciju tržišnih lidera u više sektora, svoju ulogu vidi kao izazivača u širem regionalnom i europskom kontekstu. Tržišna utakmica povoljno djeluje na poduzeće u jačanju njegove konkurentske sposobnosti na domaćem i stranim tržištima. Vidi potrebu za daljnjim jačanjem uloge AZTN-a i njezinog kapaciteta.
Cristian Cring, potpredsjednik Japan Tobacco Internationala (JTI) za regiju Adriatica, istaknuo je kako je novi Zakon o tržišnom natjecanju donio značajan napredak na tom području u odnosu na prethodno razdoblje.
Ipak, naglasio je kako još uvijek postoje manje vidljive prepreke u maloprodajnim kanalima koje sprječavaju jednaku dostupnost svih duhanskih proizvoda na tržištu te uskraćuju hrvatske potrošače za njihovo legitimno pravo na izbor.
|
Cristian Cring
"JTI vjeruje kako samo potpuna i dosljedna implementacija hrvatskog zakonodavstva i standarda EU može osigurati jednak i otvoren pristup svim maloprodajnim kanalima za sve proizvođače na tržištu. Od takvog konkurentnijeg tržišta koristi će imati prije svega potrošači, jer će imati na raspolaganju širi izbor kvalitetnih proizvoda po povoljnim cijenama", rekao je Cring.
U stručnom dijelu konferencije, govor na temu "Privatno-pravna provedba prava tržišnog natjecanja i naknada štete" održala je docentica Ekonomskog fakulteta, doc. dr. sc. Jasminka Pecotić Kaufman.
Gianluca Sepe, iz talijanske Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, predstavio je aktualnu temu "Leniency" tj imuniteta za zviždače.
|
Glavni zaključci konferencije su:
• Za poduzetnike i investitore pravna sigurnost je jedan od glavnih uvjeta za jačanje investicijskih aktivnosti. Cilj zakona o tržišnom natjecanju je osigurati jednake uvjete za sve sudionike na tržištu.
• Učinkovito tržišno natjecanje stvara uvjete za daljnji razvoj malog i srednjeg poduzetništva, osigurava najbolje moguće pogodnosti za potrošače (veći izbor, bolju kvalitetu proizvoda, niže cijene), motivira tvrtke na inovativnosti i stalnu prilagodbu promjenjivim tržišnim uvjetima i zahtjevima potrošača.
• Brza i učinkovita provedba Zakona o tržišnom natjecanju od strane neovisnog i adekvatno kapacitiranog regulatora važna je za osiguravanje poštenog tržišnog natjecanja. Bitno je ne smanjivati financijske resurse regulatora.
• Poduzetnike treba poticati na traženje mogućnosti i prava za svoje poslovne prilike, a potrošačima ukazivati na pogodnosti koje ostvaruju pravičnim tržišnim natjecanjem. Regulatora, valja nastaviti ohrabrivati u dosljednom provođenju zakona.
• Poduzetnici moraju biti upoznati sa svojim pravima u svezi tržišnog natjecanja.
|
• Poduzetnici koji su imali primjedbe vezane uz tržišno natjecanje u svojim industrijama uglavnom su ukazivali na potrebu bržeg donošenja odluka regulatora i dosljednu primjenu kaznenih odredbi kod utvrđenih zlouporaba.
• Formiranje kartela dovodi do povećanja cijena prema potrošačima te postoji javni interes potrošača da se provede učinkovita borba protiv kartela. S tim u vezi postoji potreba da se poveća svijest poduzetnika da je formiranje kartela zabranjeno.
• Zlouporaba vladajućeg položaja: sam vladajući položaj nije zabranjen, no ako dominantni poduzetnik zloupotrebljava položaj i time istiskuje konkurentne to kao posljedicu ima negativan učinak na potrošače i tržište.
• Koncentracija na tržištu: visoki tržišni udjel nije zabranjen. Bitno je da li poduzetnik ograničava tržišno natjecanje, odnosno diktira cijene i druge uvjete poslovanja.
|
|
|
|