Seniko studio
Broj 5/2006
Izdvajamo iz broja:
Broj 5/2006 - Ante Gavranović
Suvremeni brand management (3) - Prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Sadašnji trenutak razvoja politike zaštite potrošača u republici Hrvatskoj - Željka Lukačević - Subotić, dipl.iur.
Agrokor - jasna vizija i strategija poslovanja - S. Sertić, G. Pavlović
ODRŽAN FESTO – 14. nacionalni festival oglašavanja - prof. Josip Šintić
Turistička ponuda i potražnja Dubrovnika (2) - Zorica Krželj
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (1) - Dr.sc. Danko Matasović
Dočekajmo spremniji budućnost - Slađana Bastašić
Prikaz knjige - Distribucija
prof.dr.sc. Nikola Knego
Autor: Prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i
Ekonomski fakultet Osijek, 2006,
broj stranica: 294


Zadovoljstvo mi je predstaviti udžbenik DISTRIBUCIJA koji je pro-izvod sinteze bogatog autorovog praktičnog iskustva koje je posljedica 23 godišnjeg rada u gospodarstvu te veoma bogatog i izuzetno uspješnog znanstveno-istraživačkog rada. To je njegov deseti naslov u nisci naslova knjiga i udžbenika što potvrđuje izuzetnu autorovu zainteresiranost za istraživanja i publiciranja radova većeg obima.

Udžbenik ima 294 stranice. U njemu su: 41 slika, 24 tablice i 7 grafikona. U knjizi su 504 fusnote. Popis literature je dan na 31 stranici s ukupno 398 navedenih izvora od čega: a) radovi po autorima 236, b) izvori s interneta 96, c) izvori podataka 26, d) časopisi i novine 24 i e) zakoni i pravilnici 16. Od ukupnog broja izvora literature njih 148 ili 37,2% su inozemni izvori.

Udžbenik se sastoji od pet poglavlja. Poglavlja su podijeljena na teme i podteme. Popis slika, tablica i grafikona te kratica i simbola je dan na stranicama IX-XXII. Autor navodi u predgovoru (str. XXIII) razloge zbog kojih problematika distribucije sve više zaokuplja pažnju istraživača i praktičara i koji su ovog izrazito plodnog autora motivirali da distribuciju obradi u posebnoj knjizi.

Autor, u predgovoru, također navodi kome je sve knjiga namijenjena. Prvenstveno je namijenjena studentima ekonomskih fakulteta i to kako na preddiplomskim i diplomskim studijima tako i na specijalističkim postdiplomskim studijima na kojima se izučavaju kolegije koje u sadržaju imaju poslovnu logistiku, distribuciju i vertikalni marketing. Knjiga je također namijenjena i praktičarima.

Autor, u prvom poglavlju (UVODNA RAZMATRANJA, str. 1-8) navodi da današnja gospodarska stvarnost i suvremena gospodarska kretanja uvjetuju i nove poglede na distribuciju i logistiku, a koji su obrađeni u ovoj knjizi. Također su prikazani i određeni modeli vezani uz odluke na području distribucije. Obrazložen je sadržaj knjige.

Autor detaljnije obrazlaže cilj, zadatak i metodološke postavke ove knjige te značenje distribucijskih sustava koji postaju sve značajniji u uvjetima odvijanja suvremenih procesa u svjetskom gospodarstvu. Knjiga je prema navodu autora spoj rezultata vlastitih istraživanja i rezultata istraživanja drugih autora, a što je vidljivo iz bogatog navođenja izvora literature koju je autor u pripremi ovog sadržajno vrijednog djela koristio.
U drugom poglavlju (TEMELJNI POJMOVI I POKAZATELJI DISTRIBUCIJE, str. 9 do 35) autor je obradio pojam distribucije, funkcije, sudionike i tokove u distribuciji, ulogu posrednika, poteškoće u razgraničenju pojmova između distribucije, proizvodnje i potrošnje te pokazatelje distribucije.

Autor detaljnije obrazlaže pokazatelje distribucije kakvi su pokazatelji stupanj distribucije i gustoća distribucije. Također je obradio pokazatelje razvijenosti prodajne strukture, razvijenost i učinke trgovine na malo te indeks maloprodajne zasićenosti. U svezi indeksa maloprodajne zasićenosti, autor istražuje pokazatelje kakvi su: proizvodnost po jedinici prodajne površine i proizvodnost rada u trgovini na malo.

Ispravno konstatira da je proizvodnost po jedinici prodajne površine u padu, a razlog nalazi u naglom porastu prodajnih površina. Fenomen je to koji predstavlja jedan od suvremenih trendova u razvijenoj europskoj maloprodaji, a koji se generalno ogleda u porasu prosječne veličine prodajnih objekata uz istovremeno smanjivanje prometa po jedinici površine prodajnog objekta. Nakon spomenutog, autor, obrađuje važnost trgovine na malo u nacionalnom gospodarstvu i regionalni indeks kupovne snage.

Detaljnije obrazlaže pokazatelje koji označavaju važnost trgovine na malo u nacionalnom gospodarstvu. Ti su pokazatelji: a) udio prometa trgovine na malo u privatnoj potrošnji i b) udio prometa trgovine na malo u bruto domaćem proizvodu. Autor također obrazlaže pokazatelj regionalnog indeksa kupovne snage. Spomenuti pokazatelji su utvrđeni za Republiku Hrvatsku i niz zemalja, pretežito članica EU ili zemalja iz neposrednog okruženja Republike Hrvatske.

Ovo poglavlje završava s konstatacijom o razlogu važ-nosti analiziranja pokazatelja učinaka trgovine na malo za svaku pojedinu zemlju. Takvo analiziranje omogućava procjenu usklađenosti razvijenosti trgovine na malo s razinom ukupne gospodarske razvijenosti.
U trećem poglavlju (FIZIČKA DISTRIBUCIJA I KANALI DISTRIBUCIJE, str. 37-132) autor obrađuje fizičku distribuciju i kanale distribucije. Poglavlje je po opsegu dominantno. Autor u njemu obrađuje fizičku distribuciju - tržišnu logistiku, a potom kanale distribucije i njihove funkcije.

Unutar fizičke distribucije – tržišne logistike detaljnije istražuje i analizira upravljanje fizičkom distribucijom i sustave tržišne logistike. Slijedi obrada dinamike i integracija kanala distribucije – sustavna postavka i vertikalni marketing. Unutar spomenutog se detaljnije obrađuju i analiziraju slijedeće podteme: distribucijski sustav, struktura kanala distribucije, učenje o kanalima marketinga, vertikalni partnerski marketing, novi uvjeti za vertikalni marketing i postavka koopeticije, suvremeni oblici kooperacije i različite opcije odnosa proizvođač – trgovina te vertikalni marketing na globalnom planu.

Potom slijedi obrada još četiri teme s njihovim podtemama. To su teme: izbora i kreiranja kanala distribucije, trgovina na malo u kanalu distribucije i njezin prostorni razmještaj (prostorno planiranje i prostorni razmještaj trgovine na malo, prostorna koncentracija u distribuciji, prostorno i predmetno motrište tržišta u trgovini na malo, teorijski pogledi na lokaciju trgovine na malo i promjene prostornog razmještaja trgovine na malo). Poglavlje se nastavlja temom kanali distribucije u elektroničkoj razmjeni.

Utjecaj suvremene elektroničke tehnologije na odvijanje poslovnih procesa u razmjeni. Podteme koje su izuzetno detaljno obrađene su: elektronička razmjena i elektronička maloprodaja, uloga novih posrednika u promjeni strukture distribucije, novi oblici prodavaonica te razvoj budućih oblika trgovine na malo. Poglavlje završava s temom kanali distribucije u međunarodnom marketingu. Ono se sastoji od četiri podteme: uključivanje u međunarodne gospodarske tokove, način stupanja na vanjska tržišta, izbor kanala distribucije u međunarodnom marketingu i posebnosti kanala distribucije (marketinških kanala) u pojedinim zemljama.
Autor u četvrtom poglavlju (RAZ-VOJ DISTRIBUTIVNE TRGOVINE I OBLIKA PRODAVAONICA U REPUBLICI HRVATSKOJ, str. 133-174) obrađuje teme kakve su: razvoj distributivne trgovine te broj, oblike i prostorni razmještaj prodavaonica.

Prvu temu obrađuje kroz tri podteme. Dvije od njih prate vremenski slijed razvoja distributivne trgovine u Republici Hrvatskoj i to na način da autor obrađuje trgovinu u socijalizmu i trgovinu u novom društveno – gospodarskom sustavu. Ovu temu završava podtemom o informatizaciji.

Temu o broju, oblicima i prostornom razmještaju prodavaonica je autor obradio kroz slijedećih šest podtema: uvjeti za oblikovanje prodavaonica, broj prodavaonica, oblici prodavaonica prema vlasništvu, prodavaonice prema tipovima, pokazatelji razvijenosti i učinaka trgovine na malo te prostorni razmještaj trgovine na malo.

Autor izuzetno detaljno i precizno na originalan način slojevito za vremenski period od četrdesetak godina analizira prodavaonice u Republici Hrvatskoj prema broju, njihovom pojavnom obliku i prostornom razmještaju. Istraživačka strana ovog poglavlja se ogleda u činjenici da je u njemu sadržano 54,2% svih tablica koje se nalaze u ovom rukopisu te 57,1% svih grafikona.
Autor u petom poglavlju (LOGISTIKA I DISTRIBUCIJA, str. 175-258) obrađuje logistiku i distribuciju kroz sedam tema. To su: poslovna logistika-logistika poduzeća, logistički procesi i logistički sustavi, funkcijski logistički podsustavi, glavna polazišta logističke koncepcije, vrijednosni lanac i vrijednosna mreža, logistika distribucije i glavne odluke u logistici distribucije.

Značenje poslovne logistike je u porastu, a proizlazi iz spoznaja kako se logistikom mogu, kako ističe autor, iscrpiti rezerve racionalizacije, nego postići i konkurentske prednosti zbog sve traženijih kraćih rokova dobave, bolje fleksibilnosti proizvoda i slično. Obrađeno je i analizirano pet glavnih polazišta logističke koncepcije. To su: logističko stvaranje vrijednosti, logistička sustavna postavka, postavka sveukupnih (totalnih) troškova, postavka logističke usluge i postavka logističke uspješnosti. Prema autoru postavka uspješnosti zahtijeva pri razmatranju logističkih problema kompromis između postavljenih ciljeva minimiziranja troškova i maksimiziranja usluga, učinaka.

Autor poseban naglasak stavlja na suvremenu informatičku tehnologiju i njezinu primjenu u funkcioniranju vrijednosnih lanaca kao postavke stvaranja vrijednosti logističkog sustava. Razgraničenjem pojmova koji se odnose na različite segmente poslovne logistike, autor započinje temu logistika distribucije. Nastavlja sa sadržajem logistike distribucije, njezinim ciljevima i zadacima, temeljnim problemima i njezinim značajem, logistikom trgovine i distribucije i komponentama marketing – miksa.

Poglavlje završava temom koja obrađuje glavne odluke u logistici distribucije. To su odluke koje se odnose na: izbor kanala distribucije, nove koncepte kanala distribucije, izbor zastupnika ili trgovačkog putnika, određivanje lokacije skladišta, određivanje broja skladišta na svakoj razini, izbor vlastitog ili tuđeg skladišta, izbor vlastitog ili tuđeg transporta, odluke u vezi s proizvesti ili kupiti, određivanje najmanje jedinice narudžbe, izbor oblika izvršavanja narudžbe, izbor transportnog sredstva, planiranje tura te problemi u vezi s logistikom rezervnih dijelova.

Spomenuti su razlozi zbog kojih problematika distribucije sve više zaokuplja pozornost istraživača i praktičara. To su kontinuirano obogaćivanje ponude i prometanje sve većeg obilja roba i usluga te širenje tržišta i porast intenziteta značaja procesa internacionalizacije poslovanja. Razvoj i primjena suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija stvaraju pretpostavke za kvalitetnije odvijanje niza poslovnih procesa, te stvaranje novih kanala distribucije.
Intenzivan razvoj distribucijskih sustava ima za posljedicu generiranje logističkih problema koje je u praksi nužno pravovremeno i kvalitetno rješavati. Mišljenja sam da će ova knjiga-udžbenik tome u značajnoj mjeri pripomoći to, tim više što na našim, a i širim prostorima ne postoji ovako kompleksno i potpuno djelo koje bi problematiku distribucije tretiralo u svim njezinim aspektima. Potvrdu tome nalazimo i u pregledu izuzetno obimne literature koju je autor koristio u pripremi ove knjige.

Udžbenik je autorova sinteza bogatog praktičnog i znanstveno-istraživačkog iskustva te sinteza istraživanja različitih aspekata distribucije od strane brojnih inozemnih i domaćih autora. U analizi i obradi problematike distribucije dominantan je znanstveni pristup. Bez pretjerivanja mogu ustvrditi da je pred nama djelo koji nadilazi okvire udžbeničke literature i doprinosi znanstvenom utemeljenju istraživanja ove problematike kako u njezinoj ukupnosti tako i po njezinim pojedinim segmentima.

Autor je u potpunosti dostigao cilj koji je u uvodnom djelu postavio ... “postojeće spoznaje iz ovog područja učiniti transparentnijim sa svrhom racionaliziranja poslovanja sudionika distribucijskog sustava i omogućavanja povezivanja naših distribucijskih sustava s inozemnim, s obzirom na neophodnost uključivanja Republike Hrvatske u međunarodne gospodarske tokove”.

Sadržaj knjige je logičan i konzistentan. Obrada navedene problematike izuzetno detaljna i potpuna. Njezina pojava će doprinijeti popunjavanju praznine koja je postojala u segmentu distribucije kako u teoretskom tako i u praktičnom smislu. Kada kažemo u praktičnom smislu onda smo više nego sigurni da će ovo vrijedno djelo imati, osim studenata kojima je prvenstveno namijenjeno, pri ruci i brojni praktičari koji se u operativnom smislu svakodnevno nose s poslovima i problemima koji prate odvijanje distribucijskih procesa.

Izdvajamo iz broja:
Broj 5/2006
Suvremeni brand management (3)
Sadašnji trenutak razvoja politike zaštite potrošača u republici Hrvatskoj
Agrokor - jasna vizija i strategija poslovanja
ODRŽAN FESTO – 14. nacionalni festival oglašavanja
Turistička ponuda i potražnja Dubrovnika (2)
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (1)
Dočekajmo spremniji budućnost
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa