Seniko studio
Broj 5/2008
Izdvajamo iz broja:
Broj 5-2008
Izvornost i geografsko podrijetlo proizvoda jamci konkurentnosti - Goran Pavlović
Radna snaga u trgovini
Šestak najavio radikalne promjene u poslovanju Podravke
Agrokor snizio cijene stočne hrane za 24 posto
Hrvati očekuju znatniji pad standarda
Osnovano društvo Mercator-Plodine-Billa
Hendal: 60 posto potrošača ide u Konzum
Potrošači i norme (V)
dr. sc. Dragutin Funda
Postupci za započinjanje rada

Novi projekti

Pokretanje
Pri razmatranju novog projekta mogu nastupiti dvije situacije. Prva je da projekt ne ulazi u područje rada niti jednog postojećeg tehničkog odbora ili pododbora, a druga da već postoji tehnički odbor koji obuhvaća odgovarajuće područje.

Prijedlog za rad novoga tehničkog odbora može dati tehničkom upravnom odboru: nacionalno tijelo; tehnički odbor ili pododbor; odbor za razvoj politike; tehnički upravni odbor; glavni direktor; tijelo odgovorno za upravljanje certifikacijskim sustavom koje djeluje pod pokroviteljstvom organizacije (samo za IEC); neka druga međunarodna organizacija sa članstvom nacionalnih tijela.

Prijedlog za rad unutar odgovornosti postojećeg tehničkog odbora može mu dati: nacionalno tijelo; tajništvo tog tehničkog odbora ili pododbora; neki drugi tehnički odbor ili pododbor; suradnička organizacija; tehnički upravni odbor ili neka od njegovih savjetodavnih skupina; glavni direktor.

Ti su postupci podrobno prikazani u ISO/IEC Directives, Part 1, posebno u točkama 1 i 2, te u ISO/IEC Directives - Supplement.

Odabir projekata
Svi predstavnici u normizaciji ostvaruju svoj najširi utjecaj pri razvoju novih normizacijskih projekata. Međutim, resursi koje predstavnici potrošača mogu potrošiti uvijek su ograničeni. Stoga će najčešće biti potrebno odabrati najbolje projekte za potporu od strane predstavnika potrošača.

Iako se u toj ranoj fazi teško može kvantitativno odrediti velik dio dokaza, predstavnici potrošača trebaju uložiti sve napore da postignu objektivno obrazložene zaključke.

Obrazloženje za predloženu normu
Važno je da sve stranke kojih se to tiče, uključujući potrošače, budu konzultirane od samog početka rasprava o opravdanosti predložene norme i o njezinom mogućem predmetu i području promjene. Kako bi se osiguralo da se uzmu u obzir interesi potrošača, nužno je da se potrošači konzultiraju u toj ranoj fazi.

Slično tome, ako prijedlog potječe od potrošača, treba konzultirati druge strane zainteresirane za razvoj norme.
Prijedlog
Prijedlog norme treba posebno obuhvatiti sljedeća razmatranja i, ako je moguće, biti potkrijepljen sljedećim dokazima i podacima:
1. Područje primjene predložene norme: tu treba točno definirati rad i navesti posebno područje koje će norma obuhvatiti.
2. Poseban cilj i razlog predložene norme, npr. poticanje međunarodne trgovine, zaštita potrošača, sigurnost i zdravlje, zaštita okoliša.
3. Treba posebno spomenuti aspekte zahtijevane normizacije, probleme za koje se očekuje da će ih norma riješiti ili teškoće koje se normom namjeravaju prevladati.
4. Glavne interesne strane koje bi mogle imati koristi od predložene norme ili na koje bi ona mogla utjecati, npr. industrija, potrošači, trgovina, vlade, distributeri.
5. Izvedivost predložene norme, npr. ograničenje ili poticanje konkurencije, nova tehnologija, proširenje ili ograničavanje potrošačkog izbora, mogući učinci na troškove proizvodnje, poboljšanja sigurnosti.
6. Pravodobnost predložene norme – je li postojeća tehnologija dovoljno ustaljena ili je li vjerojatan napredak u tehnologiji zbog kojeg norma može brzo zastarjeti?
7. Hitnost potrebe za predloženom normom, npr. sa sigurnosnog stajališta.
8. Vjerojatnost vladinih propisa: ako je normizacijska aktivnost predmet propisa ili postoji vjerojatnost da će to biti, to treba navesti, a također, ako je moguće, i gdje takvi propisi mogu nastati.

Postojeći projekti

Prilagodba zahtjeva
Prilagodba postojećeg projekta obično zahtijeva manje resursa nego započinjanje novoga. Može li se postojeća norma izmijeniti kako bi se ispravila situacija neispunjenosti važne potrebe potrošača? Ako je to slučaj, može li se postojeći zahtjev izmijeniti tako da bude stroži, odnosno blaži radi ispunjenja te potrebe?

Na primjer, izlaže li inače dobra norma korisnika riziku da se poreže na oštar brid te bi li se to moglo spriječiti povećanjem utvrđenog radijusa brida?

Dodavanje zahtjeva
Umjesto toga, mogu li se postojećim normirnim projektima dodati novi zahtjevi kako bi bolje odgovarali potrebama potrošača? Na primjer, jesu li u nekom projektu funkcionalni zahtjevi nadjačali sigurnosne te može li se ta neravnoteža ispraviti dodavanjem sigurnosnih zahtjeva u dokument?

Postizanje rezultata

Općenito

Planiranje
Nacionalna tijela ili druge organizacije podupiru predstavnike potrošača radi utjecaja na rasprave u korist opće javnosti koja upotrebljava robe i usluge. U tim raspravama obično ima više predstavnika proizvođača nego potrošača pa oni mogu činiti većinu u tehničkom odboru. Pažljivo planiranje može znatno povećati učinkovitost postupaka predstavnika kod pregovora u takvim okolnostima.
Poslovni planovi
Svi ISO-ovi i IEC-ovi odbori moraju raditi na temelju poslovnih planova. U tim planovima moraju biti prikazani troškovi resursa i obrazloženja za sve tekuće i predložene projekte, a planovi se moraju odobriti na višim razinama organizacije. Ako predstavnici potrošača žele uvesti nove prijedloge, da bi se na njima moglo raditi unutar normirnog tijela, te prijedloge treba uključiti u poslovni plan.

Određeni stupanj utjecaja na sadržaj poslovnog plana tehničkog odbora stoga je nužan uvjet za započinjanje rada. Kvaliteta obavljenog pripremnog rada vjerojatno će se odraziti na uspjeh svakoga pojedinog projekta.

Strategija

Konsenzus
I ISO i IEC temelje svoje odluke na konsenzusu. To znači, ako se upotrebljavaju dovoljno jaki argumenti i dovoljno se često ponavljaju, iz norme ili prijedloga projekta može se ukloniti neki neželjeni aspekt, ili se u najmanju ruku može odgoditi njegovo uključivanje. Zahtjev za konsenzusom stoga je najjači alat koji predstavnik potrošača može iskoristiti, ali jedan glas općenito neće biti dovoljan da se nadglasa odlučna većina.

Prikupljanje podataka
Prije svakog sastanka ili niza sastanaka treba prikupiti sve potrebne činjenice. Ako je potrebno, treba ih prirediti kao formalne prezentacije kako bi se oni koji u njih sumnjaju uvjerili u opravdanost argumenata koje podupiru potrošači.

Postupci
Važno je poznavati postupke propisane za poslovanje određene organizacije. Ako oni nisu poštovani u slučaju gdje je s malom razlikom u broju glasova donesena odluka protivna stavu potrošača, možda se isplati uložiti prigovor. Oba međunarodna tijela imaju mehanizme prigovora, ali, da bi se oni mogli iskoristiti, obično je nužno biti u stanju dokazati da su primijenjeni nepravilni postupci. Kako bi se mogle dokazati takve nepravilnosti, nužno je temeljito poznavanje pravila rada međunarodnih tijela.

Savezništva
Ako jedan glas ne može ništa, skupina glasova može. Predstavnik potrošača treba činiti sve u svojoj moći da postigne slično razmišljanje među drugim članovima odbora. Ako je moguće, treba istražiti stav drugih članova o raznim pitanjima, jer strogo negativan stav o jednom aspektu može biti popraćen suzdržanošću ili pozitivnim stavom o nekome drugom važnom području. Uzajamno poštivanje i nepromjenjivih stavova svakog od članova i onih stavova o kojima se može pregovarati može stvoriti atmosferu pogodnu za postizanje kompromisa. Na taj način sve strane u raspravi mogu biti u mogućnosti ispuniti većinu svojih zahtjeva, iako nijedna od njih neće postići sve svoje ciljeve.
Taktika

Osobnosti
Različiti predstavnici postižu svoje ciljeve na vrlo različite načine. Netko ih možda postiže pažljivom pripremom, a netko uspijeva snagom svojih osobnih odnosa koje je izgradio. U svim je slučajevima nužna spremnost da se poslušaju i odvažu svi argumenti, zajedno sa sposobnošću da se zamisli način na koji se različiti stavovi mogu smjestiti u jedan dokument. Nepripremljenost je siguran recept za neuspjeh jer dovodi do nemogućnosti člana da dovoljno dobro vlada činjenicama da bi u ključnome trenutku mogao progovoriti.

Voditelj ili predsjednik svakog odbora ili radne skupine ima u tim organizacijama značajan utjecaj. Predstavnici potrošača trebaju prema potrebi razviti dobre radne odnose s ljudima na tim položajima. Ako se to pokaže nemogućim, predstavnik će možda trebati razmisliti o tome bi li u određenoj skupini možda bila uspješnija neka druga osoba.

Ako zbog ograničenja nacionalnih resursa nije moguća zamjena, i predstavnik i nacionalno tijelo koje ga podupire trebaju biti svjesni da će to utjecati na vjerojatnost uspjeha.

Upornost
Rijetki će predstavnici imati sreću i postići velik uspjeh na jednome jedinom sastanku. Za učinkovitost predstavljanja nužna je spremnost na trajno preslušavanje svih strana u raspravi, prikupljanje novih podataka i osvježavanje argumenata te ponovljeno isticanje osnovnih točaka.

Ako se tijek argumenata može točno predvidjeti, bolja priprema može smanjiti potrebu za ponavljanjem. Međutim, stupanj slobode koji različite države dopuštaju delegatima u pregovorima na licu mjesta znatno se razlikuje. U nekim slučajevima, čak i ako postoji osnovno slaganje, može biti nužno više sastanaka jer se prava suglasnost može postići tek povratnim informacijama iz nacionalnih skupina.
Što potrošači očekuju od certifikacije?

Općenito
Kad potrošači traže nepristran dokaz da je proizvod koji kupuju sukladan s normom, takav se dokaz može dati primjerice putem sustava certifikacije koju provodi treća strana, uz oznaku sukladnosti ili certifikat o sukladnosti (vidi ISO/IEC Guide 23, Methods of indicating conformity with standards for third party certification systems (ISO/IEC Guide 23, Metode označivanja sukladnosti s normama za sustave certifikacije koju provodi treća strana).

Dobavljači često sugeriraju da njihova vlastita izjava o sukladnosti treba biti dovoljna i to je alternativna metoda potvrđivanja sukladnosti proizvoda sa zahtjevima. Razlika je u učinkovitosti provedbe i transparentnosti sustava.

Certifikacija proizvoda može pomoći potrošačima da donose odluke o kupnji na temelju bolje obaviještenosti. Certifikacijski sustav treba biti ispravno oblikovan, a poruka koju prenosi potrošačima treba im biti razumljiva. Prije uvođenja certifikacijskog sustava, treba razmotriti njegovu primjerenost za potrebe potrošača.

Sigurnost je prioritet
Prvi je zahtjev potrošača da budu zaštićeni od neprihvatljivog rizika pa certifikacija treba potvrditi da je proizvod sukladan s primjenjivim sigurnosnim normama.

Svojstva u odnosu na definiranu krajnju namjenu
Potrošači su zainteresirani i za svojstva proizvoda, odnosno za prikladnost za namjenu. Trebaju imati obavijesti o krajnjoj namjeni za koju je proizvod oblikovan.

Na samome početku, prije izrade norme ili skupa norma na kojem će se temeljiti certifikacija treba načiniti analizu vjerojatnih krajnjih korisnika i značajka koje su s njima povezane, a tu analizu treba prema potrebi ocijeniti i preraditi tijekom razvoja norme, odnosno skupa norma.

Važno je osigurati aktivno sudjelovanje potrošača, maloprodaje i odgovarajućih ispitnih organizacija u toj analizi jer će samo na taj način certifikacija zaista služiti potrebama potrošača. To može nalagati potrebu za normom u kojoj je utvrđeno više mogućih krajnjih namjena, npr. vrste sagova prikladne za različite prostore u domu.

Nadalje, na mjestu prodaje potrošačima treba dati obavijesti o „krajnjim namjenama“ koje pokrivaju norma i certifikacijski sustav. To je u skladu s uputama ISO/IEC Guide 23. Prema toj uputi, „u slučajevima kad norma sadrži različite vrste ili tipove, uz samu oznaku sukladnosti trebaju se nalaziti opisne riječi, a još bolje simboli koji su univerzalno razumljivi, koji označavaju koja je vrsta ili tip proizvoda certificiran“.
Važnost norme
Da bi potrošači imali koristi od certifikacije, nužno je da norma ispunjava njihova očekivanja. ISO/IEC Guide 46, Comparative testing of consumer products and related services – General principles (ISO/IEC Guide 46, Usporedno ispitivanje potrošačkih proizvoda i povezanih usluga – Opća načela) i ISO/IEC Guide 7, Guidelines for drafting of standards suitable for use in conformity assessment (ISO/IEC Guide 7, Smjernice za sastavljanje norma prikladnih za uporabu u ocjenjivanju sukladnosti) daju upute o izradi takvih norma.

Vjerodostojnost za potrošače
Odgovarajući sustav certifikacije treba biti u skladu s ISO/IEC uputama koje je izradio odbor Vijeća ISO-a za ocjenjivanje sukladnosti – CASCO (Committee on conformity assessment).

Prihvaćanje od strane potrošača ovisit će o tri stvari: o tome u kojoj mjeri norma o kojoj se radi odražava utvrđene krajnje namjene proizvoda, o integritetu rada i njegovim postupcima kontrole kvalitete sustava te o utjecaju potrošača na važnost koja se pridaje certifikacijskoj oznaci.

Izdvajamo iz broja:
Broj 5-2008
Izvornost i geografsko podrijetlo proizvoda jamci konkurentnosti
Radna snaga u trgovini
Šestak najavio radikalne promjene u poslovanju Podravke
Agrokor snizio cijene stočne hrane za 24 posto
Hrvati očekuju znatniji pad standarda
Osnovano društvo Mercator-Plodine-Billa
Hendal: 60 posto potrošača ide u Konzum
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa