Seniko studio
Broj 3-4/2003
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-4/2003 - dr.sc. Danko Matasović
Zakon o hrani i GMO - Božica Rukavina
Teorijski i praktički aspekti marketinga (II) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Poljoprivredno-prehrambeni proizvodi u trgovini i turizmu - prof.dr. Nikola Knego
Genetski modificirana hrana – GMO - Ante Gavranović
Odnos potrošača prema hrani i onoj – genetski modificiranoj - mr. Zvonimir Pavlek
Genetski modificirana hrana – bussines i izazov - mr.sc. Stipan Bilić
Akcija "Kupujmo hrvatsko" u Koprivnici, Dubrovniku i Zadru
Zakon o zaštiti potrošača
Zakon o zaštiti potrošača, objavljen 10. lipnja ove godine u Narodnim novinama 96/03, stupa na snagu 8. rujna (90 dana nakon objave u Narodnim novinama).

Zakon o zaštiti potrošača, kao opći propis o zaštiti potrošača, utvrđuje prava potrošača i propisuje određene obveze trgovcima.

Zakonom o zaštiti potrošača prestaju vrijediti neke odredbe iz Zakona o trgovini (NN 49/03) i Zakona o normizaciji (NN 55/96) kojima se, uz još neke zakone, dosad uređivala zaštita potrošača.

Zakon o zaštiti potrošača ne utječe na prava koja potrošači imaju na temelju drugih zakona i propisa, pa se i dalje primjenjuju odredbe Zakona o obveznim odnosima (NN 53/91...112/99) i Posebnih uzanci u trgovini na malo (NN 16/95) ako nisu u suprotnosti s odredbama Zakona o zaštiti potrošača.

Uvjeti prodaje proizvoda i pružanja usluga
Zakon propisuje da trgovac može odbiti sklopiti ugovor o prodaji s potrošačem samo iz posebno opravdanih razloga jer se prema članku 34. Zakona o obvezno-pravnim odnosima "svako izlaganje robe s istaknutom cijenom smatra kao ponuda, ako drukčije ne proizlazi iz okolnosti slučaja ili običaja".

Zakon daje pravo trgovcu da odbije sklapanje ugovora, odnosno pružanja usluge potrošaču, ali samo pod uvjetom postojanja posebno opravdanih razloga koji se utvrđuju u svakom konkretnom slučaju.

Trgovcu se zabranjuje davanje osobnih podataka trećoj osobi, kao i pravnoj ili fizičkoj osobi koja djeluje unutar iste skupine poduzeća trgovaca, bez prethodnog izričitog odobrenja potrošača. Trgovci koji pružaju usluge popravaka i održavanja proizvoda čija je vrijednost veća od 500 kuna moraju potrošaču obvezno ispostaviti predračun i radni nalog s opisom radova te popisom korištenog materijala i dijelova za popravak.

Radni nalog moraju potpisati
trgovac i potrošač, a jedan se primjerak uručuje potrošaču. U slučaju proširenja radnog naloga zbog dodatnih usluga trgovca, a time i "dodatne" cijene za potrošača u iznosu većem od pet posto, trgovac mora dobiti prethodni pisani pristanak potrošača.

Trgovac mora svoje prodajne uvjete jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti u prodajnom prostoru.

Ako trgovac pojedinim skupinama potrošača odobrava posebne uvjete prodaje (primjerice umirovljenicima, mladencima, rodiljama), ti uvjeti trebaju biti jasno i vidljivo objavljeni u prodajnom prostoru.
Isticanje cijena i usluga
Zakon trgovcu nalaže da jasno, vidljivo i čitljivo istakne iznos utvrđene maloprodajne cijene proizvoda te označi da je cijena u kunama.

Maloprodajnu cijenu trgovac mora istaknuti na tri mjesta - na samom proizvodu ili ambalaži, na prodajnom mjestu proizvoda i na proizvodu u izlogu.

Kod proizvoda koji se prodaju u rasutom stanju, cijena se mora istaknuti samo za jedinicu mjere na prodajnom mjestu proizvoda.

Kod prethodno zapakiranih proizvoda u veća potrošačka pakiranja, ako su mjera pakiranja i jedinica mjere proizvoda različiti, trgovac treba, uz maloprodajnu cijenu, istaknuti i cijenu za
jedinicu mjere tog proizvoda.

Trgovac koji pruža usluge potrošačima obvezan je uz cijenu usluge istaknuti i cijenu rezervnih dijelova koji se prodaju s uslugom. Cijenu mora označiti u kunama.

Plaćanje obveza
Zakon propisuje da se danom podmirivanja novčane obveze potrošača, koju plaća putem pošte, banke ili neke druge ustanove za platni promet, smatra dan na koji je ustanova od potrošača primila nalog za plaćanje.

Obvezno izdavanje računa
Trgovac mora za prodani proizvod ili pruženu uslugu potrošaču izdati točan, te jasno, vidljivo i čitko ispisan račun.

Trgovac mora potrošaču omogućiti provjeru ispravnosti zaračunatog iznosa u odnosu na kakvoću i količinu kupljenog proizvoda, odnosno pružene usluge.

Zakon trgovcima ne dopušta dodatno naplaćivanje izdavanja računa i
očitovanja mjernih uređaja.

Obveze trgovaca u vezi s ambalažom - zabrana naplate reklamne ambalaže
Zakon trgovcima zabranjuje naplaćivati potrošačima vrećice i torbe koje imaju logotip/ili naziv proizvođača ili trgovca jer se takva ambalaža smatra promidžbenim sredstvom. Zakon o zaštiti potrošača propisuje da ambalaža mora biti neškodljiva za zdravlje, prilagođena obliku i masi proizvoda te ne smije dovoditi potrošača u zabludu zbog mase i veličine proizvoda.

Na zahtjev potrošača trgovac mora zadržati ambalažu prodanog proizvoda.

Ako trgovac pri prodaji svojih proizvoda nudi potrošaču zamatanje proizvoda posebnim papirom i dodatnim ukrasima, tada je dužan vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu proizvoda i uslugu zamatanja.
Obveze trgovaca pri rasprodaji proizvoda te prodaji robe s nedostatkom ili greškom
Ako trgovac prodaje proizvod s greškom ili kojem istječe rok upotrebe, takav proizvod mora fizički izdvojiti od ostalih proizvoda, na proizvodu jasno i vidljivo obilježiti nedostatak ili grešku te na prodajnom mjestu jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti da je riječ o prodaji proizvoda s greškom ili nedostatkom.

Proizvod na rasprodaji mora biti jasno, vidljivo i čitljivo označen cijenom prije i cijenom nakon sniženja. Trgovac mora unaprijed odrediti trajanje rasprodaje.

Ako se postotak sniženja cijena robe na rasprodaji objavljuje u rasponu "od-do", tada se najveći postotak sniženja na početku rasprodaje mora odnositi najmanje na petinu svih proizvoda obuhvaćenih rasprodajom.

Maloprodajna cijena proizvoda na rasprodaji mora biti napisana na proizvodu, na prodajnom mjestu i na izlogu.

Proizvod koji je na rasprodaji jer mu istječe rok upotrebe mora na proizvodu dodatno imati konačni rok uporabe.

Isprave koje prate proizvod
Zakon o zaštiti potrošača propisuje da isprave koje prate proizvod u prometu moraju biti napisane vidljivo i čitljivo (na hrvatskom jeziku i latiničnim pismom), a trgovcima se ostavlja mogućnost da po vlastitoj želji istodobno na ispravama koriste neki drugi jezik ili znak koji bi bio lako razumljiv kupcu.

Zakon obvezuje trgovca da propisane isprave preda potrošaču u trenutku prodaje.

Kod prodaje proizvoda u rasutom stanju trgovac je obvezan potrošaču samo predočiti propisane isprave.

Deklaracija je obvezna za svaki proizvod, a mora sadržavati najmanje ove podatke: proizvođački naziv proizvoda, ime pod kojim se proizvod prodaje; tip i model proizvoda te oznaku mjere proizvoda, ako je to bitno obilježje proizvoda; datum proizvodnje i rok uporabe ako su propisani; naziv i sjedište (punu adresu) proizvođača, a za uvozne proizvode i naziv i sjedište (punu adresu uvoznika u zemlji podrijetla); upozorenje o mogućoj opasnosti pri uporabi, ako takva opasnost postoji; izjavu proizvođača o postojanju preoblikovanih svojstava proizvoda i organizama, sastojaka dijelova i dodataka te o kakvim je preoblikovanjima riječ ako takva preoblikovana svojstva postoje, u skladu s posebnim propisima te izjavu proizvođača o sukladnosti proizvoda s propisanim uvjetima ako ti uvjeti postoje.

Kod prodaje proizvoda u rasutom stanju, deklaracija se ističe na ambalaži u kojoj se proizvod stavlja u promet, ili na prodajnom mjestu ako se proizvod ne drži u posebnoj ambalaži.

Kod prodaje poljoprivrednih proizvoda u rasutom stanju, kad je deklaraciju nemoguće zalijepiti na proizvod, deklaracija se mora istaknuti na ambalaži u kojoj se proizvod stavlja u prodaju.
Pružanje javnih usluga
Trgovac mora javno objaviti uvjete pružanja javnih usluga i potrošače unaprijed, prije sklapanja ugovora, upoznati sa svim uvjetima korištenja javnih usluga.

Javne usluge koje se naplaćuju periodično moraju se obračunati prema potrošnji u obračunskom razdoblju primjenom tarifnog sustava prema posebnim propisima.

Zakon propisuje da trgovac mora potrošaču na njegov zahtjev omogućiti besplatno zaprječavanje određene vrste odlaznih poziva odnosno pozive na određene vrste brojeva.

Plaćanje predujmom
Ako trgovac zahtijeva ili izričito uvjetuje kupnju proizvoda ili pružanje usluga s djelomičnim ili ukupnim jednokratnim ili obročnim predujmom te isporuči proizvod ili obavi uslugu nakon primitka predujma, dužan je potrošaču prigodom isporuke proizvoda ili pružene usluge obračunati i isplatiti kamate po kamatnjaku poslovne banke trgovca za oročene štedne uloge na tri mjeseca za cijelo razdoblje računajući od dana primljenog predujma do dana isporuke proizvoda ako je rok isporuke proizvoda ili usluge dulji od jednog mjeseca.

Sklapanje ugovora izvan poslovnih prostorija trgovaca
Zakon o zaštiti potrošača obvezuje trgovca da se prije sklapanja ugovora potrošaču predstavi identifikacijskom karticom. Trgovac mora, najkasnije u trenutku sklapanja ugovora, dati potrošaču pisanu obavijest da potrošač ima pravo bez navođenja razloga raskinuti ugovor u roku od osam radnih dana, računajući od dana pisane obavijesti.

Potrošački zajam
Zakon propisuje da ugovor o potrošačkom zajmu mora biti sklopljen u pisanom obliku. Obvezni elementi ugovora o potrošačkom zajmu su: iznos zajma, iznos godišnje kamatne stope, troškovi koji se u vrijeme sklapanja ugovora naplaćuju, realna godišnja kamata, iznos, broj i razdoblje otplate zajma, ukupni trošak zajma, obveza i uvjeti štednje ili pologa novca (ako je to uvjet za odobravanje zajma), sredstva osiguranja plaćanja i postupak raskida ugovora o zajmu.
Oglašavanje
Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje ostavljanje oglasnih poruka i materijala na kućnim vratima i ulaznim vratima stana potrošača, kao i u poštanskim sandučićima ako je takva zabrana na njima jasno napisana.

Sektor za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK), potaknut brojnim upitima trgovačkih društava o odredbama Zakona o zaštiti potrošača, 4. srpnja je u HGK organizirao savjetovanje na temu "Primjena Zakona o zaštiti potrošača". Na upite predstavnika hrvatskih trgovačkih društava odgovarali su Ivanka Fatović, viša savjetnica u Ministarstvu gospodarstva, mg.sc. Marko Baretić, asistent na Katedri za građansko pravo zagrebačkog Pravnog fakulteta i Mladen Nagoda, načelnik u Državnom inspektoratu.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-4/2003
Zakon o hrani i GMO
Teorijski i praktički aspekti marketinga (II)
Poljoprivredno-prehrambeni proizvodi u trgovini i turizmu
Genetski modificirana hrana – GMO
Odnos potrošača prema hrani i onoj – genetski modificiranoj
Genetski modificirana hrana – bussines i izazov
Akcija "Kupujmo hrvatsko" u Koprivnici, Dubrovniku i Zadru
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa