Seniko studio
Broj 1/2005
Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2005 - Ante Gavranović
3o godina okrenuti prema budućnosti - dr.sc. Zvonimir Pavlek
Kakva je prava slika hrvatskoga gospodarstva? - Ante Gavranović
Poznavanje prehrambene robe, zakonski propisi i časopis za 21. stoljeće - dr.sc. Danko Matasović
Pet godina poslije - prof.dr.sc. Nikola Knego
Trgovina u Hrvatskoj s posebnim osvrtom na razvoj male trgovine - mr.sc. Stipan Bilić
Porezna reforma od 1. siječnja 2005. godine - Jasenka Gleđa
Obavješćivanje o rizičnim proizvodima za zdravlje i sigurnost potrošača
Željka Lukačević-Subotić
Sustavi Trapex i Rapex
U državama koje očekuju uključivanje u EU postoji trend da se proizvodi koji se pojavljuju na tržištima jedne zemlje pojavljuju i na tržištima drugih zemalja. Slično kao u EU, isto se primjenjuje na proizvode koji dovode u opasnost život i zdravlje potrošača.

Agencije za nadgledanje središnjeg tržišta Bugarske, Estonije, Mađarske, Latvije, Litve, Poljske, Rumunjske i Slovačke stvorile su 23. ožujka 1999. sustav brzog obavješćivanja o nadgledanju tržišta za regiju. U to vrijeme promatrač, slovenska je agencija također bila među članicama osnivačima.

TRAPEX
TRAPEX je sustav koji slijedi strukturu RAPEX sustava EU, pa mu odatle i ime TRAPEX. To je u stvari prijelazni sustav budući da je za razliku od RAPEX-a baziran na dobrovoljnom članstvu i djeluje na neformalnoj osnovi izvan EU. Provedbu ove suradnje podupirala je EU kroz PHARE shemu. Tehničku je pomoć osigurala Université catholique de Louvain, Belgija.

TRAPEX software je osmišljen tako da olakša i ubrza protok informacija između organizacija članica kako bi se povećala sigurnost potrošača. Za sada su informacije dostupne na engleskom i mađarskom jeziku.
Software se temelji na osnovnom konceptu TRAPEX sustava i nudi tri razine pristupa različitim grupama korisnika.

1. razina uključuje Javne stranice koje su svima dostupne bez lozinke;
2. razina uključuje interne stranice organizacija članica (korisnika);
3. razina uključuje TRAPEX administratorovu stranicu;

TRAPEX software odvojeno tretira podatke država članica o hrani i o proizvodima koji nisu hrana. Korisnici u obje grupe mogu pročitati i unositi podatke vlastite grupe u bazu podataka.
Najznačajnija karakteristika TRAPEX sustava je upozorenje na opasni proizvod. Svi korisnici mogu pročitati i odgovoriti na svaku upozoravajuću informaciju TRAPEX sustava, a mogu dati i vlastita upozorenja. Pri čitanju upozorenja prva se pojavljuju najnovija upozorenja, a cijela baza podataka upozorenja može se pregledati korištenjem funkcije pretraživanja.
Forum je međufaza koja omogućuje brzu razmjenu informacija i dopušta korisnicima davanje vlastitih mišljenja ili diskusiju na temu.

RAPEX
Smjernicom 2001/95/CE koja se odnosi na opću sigurnost proizvoda (GPSD) uspostavlja se sustav brze razmjene obavijesti (RAPEX) EU za brzu razmjenu informacija između država članica i Povjerenstva o mjerama i radnjama u pogledu proizvoda široke potrošnje koji predstavljaju ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača ukoliko u zakonodavstvu EU ne postoje konkretne odredbe s istim ciljem.
Postupak službenog obavješćivanja iz članka 11 GPSD-a namijenjen je razmjeni informacija između država članica i Povjerenstva o mjerama i radnjama u pogledu proizvoda široke potrošnje koji ne predstavljaju ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača. Ti postupci dio su odredbi GPSD-a kojima je cilj osigurati učinkovitu i dosljednu provedbu primjenjivih zahtjeva u pogledu sigurnosti.

Ciljevi sustava RAPEX su sljedeći:
a) osigurati brzu razmjenu informacija između država članica i Povjerenstva o mjerama i radnjama poduzetim u pogledu proizvoda široke potrošnje zbog ozbiljnog rizika za zdravlje i sigurnost potrošača;
b) obavijestiti države članice i Povjerenstvo o postojanju ozbiljnog rizika čak i prije usvajanja mjera odnosno poduzimanja radnji;
c) prikupiti i proslijediti svim državama članicama informacije o reakcijama na informacije razmijenjene među državama članicama;

s ciljem:
a) da se spriječi opskrba potrošača proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik po njihovo zdravlje i sigurnost te, ako je potrebno, da se takvi proizvodi povuku s tržišta odnosno da se potrošači pozovu da ih vrate;
b) da se olakša praćenje učinkovitosti i dosljednosti aktivnosti nadzora nad tržištem u državama članicama;
c) da se utvrdi potreba i osigura temelj za mjere na razini EU, gdje je to potrebno;
d) i da se pridonese dosljednoj provedbi zahtjeva EU u pogledu sigurnosti proizvoda i ispravnom funkcioniranju internog tržišta.

Mehanizam službenog obavješćivanja iz članka 11 GSPD-a također olakšava sprečavanje opskrbe potrošača opasnim proizvodima (koji ne predstavljaju ozbiljan rizik) i praćenje aktivnosti nadzora nad tržištem u državama članicama.

Odredbe GPSD-a, a posebno postupak RAPEX-a, primjenjuju se na proizvode široke potrošnje koji predstavljaju ozbiljan rizik za potrošače ukoliko u zakonodavstvu EU ne postoje konkretne odredbe s istim ciljem. Primjeri proizvoda koje pokriva RAPEX su igračke, električni kućanski aparati, upaljači, proizvodi za njegu djeteta, automobili i gume itd.

Proizvodi koji su isključeni iz RAPEX-a jer ih pokrivaju konkretni i jednakovrijedni zahtjevi u pogledu brze razmjene obavijesti su:

- farmaceutski proizvodi koje pokrivaju Smjernice 75/319/EEC i 81/851/EEC ;
- aktivne implantabilne medicinske naprave pokrivene Smjernicom 90/385/EEC , medicinske naprave pokrivene Smjernicom 93/42/EEC i in vitro dijagnostičke medicinske naprave koje pokriva Smjernica 98/79/EC ;
- hrana i stočna hrana koje pokriva Propis (EC) br. 178/2002.
Sadašnji trenutak u republici hrvatskoj
U dodatku Bijele knjige pod nazivom «Politika zaštite potrošača», Povjerenstvo europskih zajednica, Bruxelles, 1995-05-10 (COM(95) 163 final/2) navode se dvije cjeline u području zaštite potrošača:

1) kakvoća i sigurnost roba
2) zaštita gospodarskih interesa potrošača - Ova cjelina obuhvaća propise kojima se štite gospodarski interesi potrošača i dio tih propisa implementiran je u Zakon o zaštiti potrošača.

U cjelini pod nazivom «Kakvoća i sigurnost roba» obuhvaćene su smjernice kojima se ne štite gospodarski interesi potrošača i nisu implementirane u Zakon o zaštiti potrošača. Preuzimanjem propisa iz ove cjeline u hrvatsko zakonodavstvo treba se ostvariti jedan od ciljeva EU «izbjegavanje rizika da pojedini proizvodi ne budu obuhvaćeni zakonodavstvom o sigurnosti» te navode da «u zakonodavstvu država srednje i istočne Europe treba uvesti smjernicu o općoj sigurnosti proizvoda.» U ovu cjelinu spada i Smjernica 2001/95/EC o općoj sigurnosti proizvoda. Smjernica 2001/95/EC o općoj sigurnosti proizvoda u hrvatsko zakonodavstvo djelomično je preuzeta Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda («Narodne novine», broj 158/03) čiji članak 8. glasi:

«Vlada Republike Hrvatske uredbom* će propisati sadržaj i postupak obavješćivanja drugih tijela državne uprave, međunarodnih subjekata i javnosti o rizicima koji mogu predstavljati proizvodi za zdravlje i sigurnost ljudi, o stavljanju tih proizvoda na tržište, odnosno o mjerama poduzetnim za njihovo povlačenje s tržišta.»

Nadalje, Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti («Narodne novine», broj 158/03) dan je okvir odnosno podloga za daljnje usklađivanje velikog broja propisa tehničkog zakonodavstva Europske unije. Njegovom odredbom članka 15. propisano je da će: Vlada Republike Hrvatske uredbom propisati način obavješćivanja drugih tijela državne uprave, odnosno međunarodnih subjekata o onim mjerama državnih tijela kojima se zabranjuje ili ograničava stavljanje nekog proizvoda na tržište ili u uporabu, ili određuje njegovo povlačenje iz prometa zbog javnog interesa, a koje utječu na slobodno kretanje roba u međunarodnoj trgovini.
Sve robe i usluge koje su na tržištu, a na koje se ne može primjeniti Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti trebale bi potpasti pod Zakon o općoj sigurnosti proizvoda. Tako bi se ovom našom Uredbom* trebao propisati sadržaj i postupak obavješćivanja o rizicima pri stavljanju na tržište proizvoda opasnih za zdravlje i sigurnost ljudi za svaki od slučajeva koji ne spada pod obavješćivanje sukladno Zakonu o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti i pripadajućoj mu Uredbi.
Nadalje, Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti («Narodne novine», broj 158/03) dan je okvir odnosno podloga za daljnje usklađivanje velikog broja propisa tehničkog zakonodavstva Europske unije. Njegovom odredbom članka 15. propisano je da će: Vlada Republike Hrvatske uredbom propisati način obavješćivanja drugih tijela državne uprave, odnosno međunarodnih subjekata o onim mjerama državnih tijela kojima se zabranjuje ili ograničava stavljanje nekog proizvoda na tržište ili u uporabu, ili određuje njegovo povlačenje iz prometa zbog javnog interesa, a koje utječu na slobodno kretanje roba u međunarodnoj trgovini.
Sve robe i usluge koje su na tržištu, a na koje se ne može primjeniti Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti trebale bi potpasti pod Zakon o općoj sigurnosti proizvoda. Tako bi se ovom našom Uredbom* trebao propisati sadržaj i postupak obavješćivanja o rizicima pri stavljanju na tržište proizvoda opasnih za zdravlje i sigurnost ljudi za svaki od slučajeva koji ne spada pod obavješćivanje sukladno Zakonu o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti i pripadajućoj mu Uredbi.

Stoga je sukladno Smjernici 2001/95/EC i njenim dodacima te Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda Ministarstvo gospodarstva rada i poduzetništva u suradnji s nadležnim državnim tijelima napravilo prijedlog Uredbe o sadržaju i postupku obavješćivanja drugih tijela državne uprave, međunarodnih subjekata i javnosti o rizicima koji mogu predstavljati proizvodi za zdravlje i sigurnost ljudi, o stavljanju tih proizvoda na tržište, odnosno o mjerama poduzetim za njihovo povlačenje s tržišta posebno vodeći računa o Dodacima Smjernice 2001/95/EC gdje se spominje RAPEX (sustav za prijenos i brzu razmjenu podataka o štetnosti uporabe određenih proizvoda na tržištu).

Obzirom na izuzetno složenu materiju koja se usklađuje s propisima Europske unije, na nove obveze tijela državne uprave i određenih institucija, te izdvajanje velikih materijalnih sredstava koje nameće stvaranje takvog sustava u Republici Hrvatskoj, a tim više što se predmetna Uredba ne primjenjuje do ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, zatražena je brza pomoć konzultanta iz EU eksperta za RAPEX sustav, putem TAIEX sustava, kako bi se tekst Prijedloga uredbe u potpunosti uskladio sa zahtjevima EU te prilagodio specifičnostima hrvatskih mogućnosti u sadašnjem vremenu.

Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2005
3o godina okrenuti prema budućnosti
Kakva je prava slika hrvatskoga gospodarstva?
Poznavanje prehrambene robe, zakonski propisi i časopis za 21. stoljeće
Pet godina poslije
Trgovina u Hrvatskoj s posebnim osvrtom na razvoj male trgovine
Porezna reforma od 1. siječnja 2005. godine
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa