Seniko studio
Broj 1/2005
Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2005 - Ante Gavranović
3o godina okrenuti prema budućnosti - dr.sc. Zvonimir Pavlek
Kakva je prava slika hrvatskoga gospodarstva? - Ante Gavranović
Pet godina poslije - prof.dr.sc. Nikola Knego
Trgovina u Hrvatskoj s posebnim osvrtom na razvoj male trgovine - mr.sc. Stipan Bilić
Obavješćivanje o rizičnim proizvodima za zdravlje i sigurnost potrošača - Željka Lukačević-Subotić
Porezna reforma od 1. siječnja 2005. godine - Jasenka Gleđa
Poznavanje prehrambene robe, zakonski propisi i časopis za 21. stoljeće
dr.sc. Danko Matasović
Gotovo je univerzalno pravilo da na kraju nekih duljih ili kraćih vremenskih razdoblja od rezultata vlastitog rada mnogo očekujemo, za njihovo obilježavanje se pripremamo i razmišljamo kako bismo rezultate vlastitog rada što bolje prikazali onima koji bi o njima trebali više znati. Pa ipak, ponekad kada dosegnemo razinu uspješne obljetnice ili jubileja i sami zastanemo osupnuti veličinom događanja, kojima smo gotovo neprimjetno nazočili. Suočeni s cjelinom nekog duljeg vremenskog razdoblja često ostajemo zatečeni prividnim raskorakom između onog što smo očekivali, za što smo se pripremili i mogućnosti zadanih okvira, prikaza njihovog značenja struci i široj stručnoj javnosti.

Trideset godina izlaženja časopisa “Suvremena trgovina”
Jedan takav događaj upravo je pred nama. U 2005. godini časopis “Suvremena trgovina” ulazi u 30. godišnjicu neprekinutog izlaženja i informiranja svojih čitatelja i djelatnika u trgovini o najvažnijim događanjima na tom važnom i osjetljivom području domaćeg gospodarstva, tržišta i prometa roba i usluga. Održati trideset godina visoku kvalitetu stručnog časopisa dovoljno zanimljivim prikazima za probirljive i, načelno, dobro informirane čitatelje podvig je koji zaslužuje posebnu pozornost, analizu, osvrt i komentare.

Ponuda “novih ideja”, praćenje struke i raznoliki interesi čitatelja pogoduju stručnim, originalnim i dinamičnim časopisima od kojih se očekuje da ponudu postojećih vrijednosti dopune, pogode želje i potrebe čitatelja i održe se na tržištu. Visoka godišta i stalnost izlaženja tijekom jednog ili više naraštaja probirljivih čitatelja jamstvo su životnosti, stručnosti i čitanosti takvih časopisa. Često isticana činjenica da se tijek povijesti ubrzava, znanost i tehnologija dosežu neviđene razmjere, zahtijeva od svih koji rade na informiranju potrošača i djelatnika u suvremenoj trgovini mnoštvo novih znanja i načina prenošenja iskustava onima koji su za njih posebno zainteresirani. Raznolike potrebe i znanja u struci kojoj je namijenjen naš časopis brzo se mijenjaju, teško ih je pratiti i održavati korak s vremenom i događanjima u široj društvenoj zajednici i gospodarskom okruženju.
O antropološkom značenju generacijskih mijena potreba potrošača i trgovaca u okruženju tehnoloških, društvenih i činitelja osobnog i društvenog standarda domaćih potrošača i trgovine ukratko smo ukazali u prošlom broju našeg časopisa. Takav pristup smatramo i najboljim uvodom u 30. godišnjicu izlaženja “časopisa za praksu suvremene trgovine” prvi put istaknutu na naslovnici i impresumu ovog broja našeg i vašeg časopisa. Tijekom tih trideset godina u hrvatskoj trgovini mogo se toga promijenilo. Na teškom i zahtjevnom poslu izdavanja sličnih časopisa okušali su se i drugi, ali se svojom kvalitetom održao samo jedan. U dugom nizu mlađih i starijih autora, čitatelja, stalnih promjena u trgovini, gospodarskog i društvenog okruženja, brojnost “onih koji stalno dolaze ili odlaze”, 30 godina pouzdane kvalitete u stručnom i nakladničkom svijetu neprijeporno je izuzetna pojava i jedinstvena vrijednost.

Pouzdane informacije o najnovijim događanjima u suvremenoj trgovini i društvenom okruženju u kojem djeluje, sustavi školovanja djelatnika za rad u trgovini i upoznavanje zaposlenika i/ili onih koji se spremaju za rad u trgovini s najnovijim stečevinama razvoja znanosti i tehnologije uvijek su bili u žiži izdavačke politike časopisa “Suvremena trgovina” .

Obljetnica, jubilej, iskustvo i tradicija
Vezivanje nekih značajnijih događanja u osobnom životu uz poznate datume (obljetnice) ili trajna događanja (jubileje) uobičajeno je prisjećanje ili isticanje vrijednosti za koje se smatra da su značajne za život pojedinca, zajednice, države, čovječanstva i sl. Prva, peta, deseta, dvadeset i peta ili pedeseta obljetnica sretnog i uspješnog braka za pojedince su, primjerice, podjednako važni kao srebrni (25 godina), zlatni (50 godina), dijamantni (75 godina) jubilej ili stogodišnjica djelovanja neke tvrtke, udruge, organizacije i slično. Sa stajališta ovog prikaza važno je istaći da su jubilarne analize i “povratni učinci iskustva”, stečeni u nekim većim vremenskim razdobljima, najbolja osnova i poticaj planiranju daljnjih aktivnosti, iskorištavanju uočenih prednosti i/ili otklanjanje propusta. U nakladničkoj i srodnim djelatnostima, posebice pri izdavanju specijaliziranih i stručnih časopisa, dovoljno dugim razdobljem za “prvi jubilej” smatra se 25 godina, a razdoblje od 5 godina, koje mu predhodi i/ili slijedi dovoljno je dugo za kratkoročnu analizu učinkovitosti mogućih poboljšanja, oblikovanja i prve rezultate “nove” razvojne i izdavačke politike.
Stogodišnji jubileji, česti kao “zaštitni znak” jamstva tradicionalne kvalitete, češći u industriji, bankarstvu i drugim gospodarskim djelatnostima, razmjerno su rijetki pri izdavanju stručnih časopisa na društveno i gospodarski uvjetovanim područjima kao što su trgovina i promet ideja, ljudi i dobara u domaćim i međunarodnim okvirima. Vrlo dugačka vremenska razdoblja kao što su, primjerice, razdoblja tisućljetnih ciklusa, ponekad poprimaju mistične dimenzije, natruhe ezoteričkih, astroloških i inih pseudoznanstvenih spekulacija, kojima se ne bismo bavili u ovom prikazu.

Sadašnjost između prošlosti i budućnosti
S tog stajališta, trideset godina izlaženja časopisa “Suvremena trgovina” znači da smo svoj “srebrni jubilej” skromno proslavili prije pet godina, kao svojevrsnu osnovu budućeg rada i rezultata koje možemo s priličnom sigurnošću verificirati u ovoj godini. Ta, 2000. godina ostat će zabilježena kao “godina velikog jubileja” velikih očekivanja od novog stoljeća i tisućljeća, brojnih otvorenih pitanja koja su se tada očekivala u svjetskim i domaćim razmjerima. Za Hrvatsku i hrvatsku trgovinu bilo je to pomalo zakašnjelo “doba neizvjesnosti”, ali i vrijeme “stvaralačkog nemira” i traženja novih putova prema boljitku naše napaćene i ratom iscrpljene domovine. 25. godina djelovanja našeg časopisa u takvom društvenom okruženju pokazalo se solidnom osnovom za daljni rad i, usuđujem se reći, novu kvalitetu časopisa u vremenu koje je pred nama.

Objektivne teškoće, izazovi i dvojbe s kojima se i tada susretao naš časopis nisu omele našeg nezaobilaznog uvijek “optimistički raspoloženog urednika” Tihomira Sertića da nas u razmjerno kratkom pregledu “povijesti” i značenja “Supermarketa” (ime pod kojim je časopis izlazio do 1992. godine) i “Suvremene trgovine” podsjeti na mnoge uglednike i “ekipe” zaslužne za četvrt stoljeća djelovanja tog izuzetnog časopisa. Vrlo trezveno pozicioniranje i očekivanje od časopisa u 2000. godini, jasno su usmjerili časopis prema budućnosti i realnim očekivanjima od domaće trgovine u vremenu koje je djelomično pred nama. Osim uvodnika u novo razdoblje 1. broj 25. godišta (2000) časopisa ima “radni karakter” i naznake najinteresantnijih područja djelovanja i kvalitete s kojom smo dočekali i ovu 30. godišnjicu izlaženja.
Stručnost, obnovljivost i stalnost informiranja
Ako se pažljivije pročita popis osnivača, članova uredništva, izdavačkih savjeta, autora i drugih suradnika u uvodniku 1. jubilarnog broja, ili slični podaci za ovaj ili bilo koji broj časopisa “Suvremena trgovina” očito je da je časopis uspio osigurati višegodišnju suradnju vrsnih suradnika za različita područja interesa u praksi i razvoj suvremene trgovine. Tijekom dužeg niza godina taj pristup je njegovan, pratio je vrijeme i mijene kroz koje je prolazila naša trgovina, od razmjerno jednostavnih prikaza edukativnog značenja u samim počecima izlaženja do tematskih brojeva važnih za očekivanja i moguće probleme u doglednoj budućnosti. Pravu i pravovremenu informaciju važnu za rad i školovanje djelatnika u trgovini, posebice za one “koji žele više” ili se žele stalno školovati i stručno usavršavati, uredništvo nastoji osigurati izdavanjem odabranih tematskih brojeva i angažmanom specijaliziranih stručnjaka za razna područja interesa čitatelja.

Nadam se da visoko mišljenje o kvaliteti priloga i prikaza koje dijelim kolegama iz uredništva, kolumnistima, stalnim i povremenim suradnici dijele i naši čitatelji. Stručnost, aktualnost i redovitost objavljivanja najzanimljivijih tema za praksu suvremene trgovine bit će i nadalje prioritet razvojnih opredjeljenja i neprijeporna vrijednost našeg časopisa. “Ljudski faktor”, entuzijazama i stručnost zajedničkog rada različitih stručnjaka najbolje je jamstvom sadašnje kvalitete i bolje budućnosti ovog iznimnog časopisa – do nekog drugog jubileja.

Suradnja i razmjena iskustava s takvim znalcima, od kojih je svaki u samom vrhu stručnog područja o kojem piše i surađuje u časopisu, za mene osobno je poticaj da nastojim biti što bolji u objavljivanju radova s područja koje sustavno pratim već 30 godina i objavljujem u časopisu “ Suvremena trgovina”.

Poznavanje prehrambene robe i zakonska regulativa
Tih 30. godina suradnje, mnoštva članaka i prikaza s područja poznavanja prehrambene robe i zakonske regulative koja prati njihovu proizvodnju i promet praktično je nemoguće sažeti u približno zadane okvire ovog autorskog pregleda ili iscrpne analiza uobičajene u stručnom časopisu ograničenog broja stranica i zadane uređivačke politike. Nadam se da će se tijekom ove godine u sklopu obilježavanja ove značajne godišnjice naći i neka druga rješenja za detaljnije predstavljanje profila i temeljnih vrijednosti ovog časopisa za domaću trgovinu i promet hrane.

Za sada tek naznake, kraći komentar radova koje sam na tom području objavio u posljednjih 5 godina za koje smatram da bitno utječu na poslovanje suvremene trgovine već danas, a njihov utjecaj još će se pojačati u vremenu koje je pred nama.
Dugogodišnjim radom na istraživanju i razvoju, te planovima razvoja prehrambene tehnologije i biotehnologije, proizvodnje i prometa hrane naučio sam da se ishodišta naše sadašnjosti i budućnosti nalaze negdje u znanjima koja se razvijaju i postupno osvajaju nova područja duha, društvenih odnosa i tehnoloških prodora. Stečena znanja i iskustva iz prošlosti dobro je obraditi, modernizirati i oblikovati u novi model dugoročnijih planova aktivnosti i prijedloga, korijeni naše sadašnjosti i budućnosti nalaze se u prošlosti. Jubileji i duža vremenska razdoblja vrlo su pogodna upravo za takvu obradu.

Osnovu razrade svog viđenja značenja i aktualnih problema poznavanja prehrambene robe, zakonske regulative i školovanja djelatnika za rad u trgovini u Hrvatskoj početkom 21. stoljeća obradio sam u dva pregledna članka. To su:

- autorski pregled: Neke nove namirnice, opasnosti i potrošači iz 2000. i
- poznavanje robe: Tehnološki prodori i poznavanje robe iz 2001. godine.

U prvom sam članku dao iscrpan pregled vlastitih radova i razmišljanja o tradiciji i iskustvima osnovnih činitelja koji su bitno utjecali na kvalitetu, zdravstvenu ispravnost i promet hrane u prošlosti i očekivanja od izazova promijenjenih društveno-ekonomskih odnosa na koje ćemo morati odgovoriti u skoroj budućnosti. U tom sažetom pregledu posebno sam istaknuo nove odnose i potrebe znanja koja ćemo morati usvajati na području poznavanja:
- kvalitete i zdravstvene ispravnosti novih i donedavno nepoznatih namirnica na domaćem tržištu hrane
- unapređivanja sustava strukovnog školovanja mlađih naraštaja vezanih uz dinamične promjene u društvenom okruženju, nove tehnologije i potencijalne opasnosti, zdravstvene rizike u svim karikama prometnog lanca
- izgradnju novog zakonskog sustava vezanog uz usklađivanje zakonske regulative sa zahtjevima Europske unije i slobodnog kretanja ljudi, roba i kapitala na sve većem i raznovrsnijem tržištu
– sve većeg utjecaja organiziranih potrošača na sigurnost i visoku kvalitetu prehrambene robe u prometu i dr.

U drugom sam članku opisno i grafički sažeto prikazao:
- osnovne odrednice položaja i činitelje razvitka na početku 21. stoljeća sa stajališta razvojnih prioriteta proizvodnje, prerade i prometa hrane, tehnoloških prodora i društvenog okruženja
- ciljna usmjerenja, prioritete, prehrambene atribute i njihov utjecaj na proizvodnju, preradu i promet namirnica i
- potrebu novih odnosa i propisa u zakonskom reguliranju kvalitete i zdravstvene ispravnosti hrane na domaćem i međunarodnom tržištu.
Razrada i praktični savjeti
Oba članka smatrao sam nužnim za upozorenje na najvažnije probleme, promjene i opće naznake teškoća koje se mogu očekivati u praktičnom radu zaposlenika u prometu hrane.

Konkretna razrada pojedinih područja slijedila je liniju tematskih brojeva i obradu problema za koje se ukazala potreba pojašnjenja i “servis” čitateljima u manje razumljivim područjima i/ili novim rješenjima s područja “novih opasnosti”, zakonskih rješenja ili unapređenje sustava stjecanja novih znanja i strukovnog školovanja djelatnika u trgovini prehrambene robe.

Slična razmatranja i programe razradili su u nekoliko posljednih godina, svaki za područje vlastite uže specijalnosti, i drugi stalni i povremeni autori i dali ih na uvid čitateljima kao osnovu poznavanja struke i vrijednosti koje treba dokazati u praktičnom radu prodavaonice ili na drugim mjestima sustava prometa roba i usluga.
Nije na nama da sudimo koliko smo u tome uspjeli. Sve primjedbe, želje i sugestije rado ćemo, u skladu s mogućnostima i izdavačkom politikom, prihvatiti i obraditi u nekom od narednih brojeva.

Struka napreduje i dinamično se mijenja
Nažalost ili na sreću dinamika promjena na svim važnijim područjima poznavanja prehrambene robe i zakonitostima prometa hrane u trgovini ponekad je brža od mogućnosti pravovremenog reagiranja na važne ili manje važne promjene. Takvo stanje možda je najbolje ilustrirati stanjem, dvojbama i pojašnjenjima o sustavu i dinamici promjena u zakonskoj regulativi, koje se kod nas najčešće pravdaju zahtjevima usklađivanja zakonske regulative s propisima Europske unije. Kako se radi o istinski važnom problemu i zbunjujućim promjenama, koje većina čitatelja samostalno ne prati i teško razumije, u broju 3. “Suvremene trgovine” iz 2002. godine pripremili smo članak “Kvaliteta prehrambene robe u novom zakonskom okruženju”. Bilo je to vrijeme očekivanja novog Zakona o hrani i početka izgradnje novog sustava prehrambenog prava što je tada dobrim dijelom više zbunjivalo nego olakšavalo rad zaposlenicima u trgovini prehrambene robe. Donošenjem Zakona o hrani (»Narodne novine« br. 117 i 130/03), kojim je u Republici Hrvatskoj uspostavljen potpuno novi sustav prehrambenog prava i postavljen zahtjev usklađivanja svih postojećih Pravilnika s tim zakonom reagirali smo člancima Kupovati u novom zakonskom okruženju, preporukom Trgujemo domaćom robom naviše kvalitete i upozorenjem Propise treba uvažavati, u brojevima Suvremene trgovine 1, 4 i 5 iz 2004. godine.
Očekivani zastoj u donošenju zakonskih podakata (pravilnika) kojima se u Republici Hrvatskoj pobliže uređuje promet i sigurnost hrane, logična neusklađenost novih propisa i nesnalaženje u novim zakonskim okvirima bili su posljedica novih odnosa i područje koje je tražilo stručnu obradu i kompetentno tumačenje. A onda su, koncem 2004. Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva te zdravstva i socijalne skrbi počela s objavljivanjem novih i redizajniranih pravilnika o kvaliteti i zdravstvenoj ispravnosti (tablica 1), što s Pravilnicima koji se redovito objavljuju u Narodnim novinama od 1991. (www.nn.hr ) te Pravilnicima koji se, temeljem Zakona o preuzimanju saveznih zakona iz područja normizacije, zdravstva i trgovine iz 1991. godine (»Narodne novine« br. 53/91) u Republici Hrvatskoj primjenjuju kao republički propisi (tablica 2) predstavlja prilično obiman “paket” propisa, odnosa, prava, obaveza, naziva i drugo, što će ih svi koji dolaze u dodir s namirnicama morati usvojiti. No, to je već sasvim novo poglavlje naših razmatranja i dragovoljna obveza da svojim čitateljima olakšamo snalaženje i svakodnevni rad.

No, i na tom području na početku novog razdoblja izlaženja našeg časopisa malo optimizma: uvođenje novog zakonskog sustava nije jednostavan i brz postupak, novi propisi u mnogim su elementima važan iskorak i nova kvaliteta, koju postupno treba usvajati, nejasnoće i neusklađenosti otklanjati, oko čega ćemo se zajednički potruditi u vremenu koje je pred nama. Novi sustav ocjenjivanja, nadzora i kontrole kakvoće hrane u suvremenoj trgovini treba prihvatiti, razraditi i primijenjivati u svakodnevnom radu. Kako i u kojim rokovima jednom drugom prilikom.

Još jedan pogled unatrag
I na kraju, još jedan banalni podatak iz mog osobnog kompjutora i stručne biografije: ovo je moj 105. članak sa šireg područja poznavanja prehrambene robe na stranicama Suvremene trgovine. Taj podatak za mene je više od puste statistike i bibliografijskog nabrajanja. Razdoblje dugogodišnje suradnje u časopisu “Suvremena trgovina” u meni budi osjećaj zahvalnosti i priznanja mnogima koje sam u tom dugom vremenskom razdoblju susretao i s kojima je bilo lijepo surađivati. Mnogi od njih zaslužniji su od mene za 30 godina uspješnog djelovanja vašeg i našeg časopisa. Svima njima čestitam ovaj vrijedan jubilej u nadi daljnje uspješne suradnje do neke druge prilike, jubileja i još kvalitetnijeg časopisa.

Detalji u tiskanom izdanju.

Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2005
3o godina okrenuti prema budućnosti
Kakva je prava slika hrvatskoga gospodarstva?
Pet godina poslije
Trgovina u Hrvatskoj s posebnim osvrtom na razvoj male trgovine
Obavješćivanje o rizičnim proizvodima za zdravlje i sigurnost potrošača
Porezna reforma od 1. siječnja 2005. godine
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa